آخرین اخبار

چگونه براي کلاس‌اولي‌ها محيط مدرسه را شادتر کنيم؟ روابط عاطفي

چگونه براي کلاس‌اولي‌ها محيط مدرسه را شادتر کنيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - يار دبستاني من! شاد باش

اشک‌ها و لبخند‌ها است. خيلي‌ها ريزريز اشک مي‌ريزند و بعضي‌هايشان به اندازه تمام پهناي صورت‌شان لبخند مي‌زنند و شادند. روپوش‌ها رنگ‌رنگ با رنگ‌هايي شاد، رقص رنگ‌ها را در شيطنت‌ها و جست و خيزهايشان به يادتان مي‌آورد و شما را غرق در خيال به سال‌ها پيش وقتي خودتان روز اول مدرسه را آغاز کرديد مي‌برد. روز اول مدرسه، يکي از به يادماندني‌ترين خاطرات زندگي همه ماست.

روز اول مدرسه براي بيشتر کلاس‌ اولي‌ها، تجربه‌اي عجيب و واقعه‌اي بزرگ است. جدايي از والدين و اولين ساعات را به دور از خانه در محيطي جديد سپري کردن شايد چندان دلچسب نباشد و واکنش‌هاي گوناگوني را در بچه‌ها بيدار کند. شما به عنوان پدر و مادر فکر مي‌کنيد چگونه مي‌توانيد فرزندتان را براي اولين روز مدرسه آماده کنيد و اين روز را به يادماندني‌ترين روزهاي زندگي سازيد؟

غول را بکشيد

شايد فرزند شما دوست داشته باشد اسباب‌بازي‌ها و عروسک خود را در روز جشن شکوفه‌ها با خود به مدرسه ببرد، خوب چه اشکالي دارد جز اينکه روز اول مدرسه را براي او عادي‌تر جلوه خواهد داد. شما به عنوان پدر و مادر اولين کاري که در راستاي کمک به کلاس اولي‌تان مي‌توانيد بکنيد؛ همين است که غولي که کودک از اين روز در ذهن خود ساخته است، بکشيد و از بين ببريد. مدير کل دفتر آموزش ابتدايي نيز در سال گذشته اعلام کرده است در روز شکوفه‌ها، کلاس اولي‌ها مي‌توانند با اسباب‌بازي‌ها و هر پوششي که دوست دارند به مدرسه بروند. در اين روز جشن‌هاي ويژه‌اي براي کلاس‌ اولي‌ها در مدرسه برگزار مي‌شود و حضور والدين در کنار کودکان به دلگرمي آنها کمک خواهد کرد. تلاش کنيد روز اول مدرسه را به فضايي شاد و دلچسب براي فرزندتان تبديل کنيد و و از بايد و نبايد و امر و نهي کردن به کودکتان خودداري کنيد: تلاش کنيد اين روز را روزي بزرگ و به ياد ماندني معرفي کنيد.

چراغ‌هاي اضطراب خاموش

کلاس اولي‌ها در اين روز با محيطي جديد و بزرگ، آدم‌هاي جديد و قوانين تازه آشنا مي‌شوند که همه آنها مي‌توانند استرس‌زا و اضطراب‌آور باشند. بهروز جليلي، روانپزشک کودکان، عقايد تامل‌برانگيزي در اين‌باره دارد. او مي‌گويد: «دانش‌آموزان کلاس اولي به دو گروه تقسيم مي‌شوند؛ گروه اول آنهايي هستند که تجربه مهد کودک را داشته و تحمل دوري از والدين را تجربه کرده‌اند و به دور بودن از خانه تا حدودي عادت کرده‌اند و گروه دوم آنهايي هستند که براي اولين بار دوري از خانواده را تجربه مي‌کنند که به طور طبيعي، در گروه دوم کار معلم و والدين قدري مشکل‌تر است». او مي افزايد: «والدين بايد در اين روزها آموزش‌هايي را براي فرزندان خود داشته باشند؛ آموزش‌هايي که در آن شيوه برخورد با اطرافيان چگونگي آماده شدن سريع براي رفتن به مدرسه و شيوه پوشيدن لباس کودکان به وسيله خود آنها در نظر گرفته شود.» آشنا کردن کودکان با برخي نکات ساده مي‌تواند چراغ‌هاي اضطراب‌ را در روز اول مدرسه در ذهن‌شان خاموش کند.

گفتگو با کلاس اولي ها

شايد دوست داشته باشيد يک کتابچه راهنما از طرف مدرسه در اختيار شما قرار گيرد تا به وسيله آن فرزندتان را براي روز اول مدرسه آماده کنيد. در چنين دفترچه راهنمايي به کودک کلاس اولي خود بگوييد که:

_ در روز اول مدرسه، معلم از او درس نمي‌پرسد و لازم نيست آمادگي ويژه‌اي براي برخورد با آموزگار داشته باشد. خيالش را راحت کنيد: «در روزهاي آينده که مطالب جديد را خوب ياد گرفتي، مي توانيم با هم درباره درس خواندن و درس پاسخ دادن به آموزگار گفتگو کنيم.»

_ درباره روز اول مدرسه خودتان و خاطرات آن روز برايش تعريف کنيد که شادي‌ها و تجربه‌هاي درخشاني در مدرسه انتظار او را مي‌کشد. به او بگوييد خودتان در روز اول مدرسه چه احساسي داشتيد و آموزگار و دوستانتان با شما چه برخوردي داشتند.

_ تلاش کنيد به او بفهمانيد که شما هم همان استرس‌ها و اضطراب را از سر گذرانده‌ايد و آنچه در مدرسه بوده است، بهتر از آنچه فکر مي کرديد بوده است. اگر خواهر يا برادر بزرگ‌تري دارد، از او بخواهيد تجارب خوش روز اول مدرسه‌اش را براي کوچولوي کلاس اولي شما تعريف کند.

تکاليف والدين براي روز اول

والدين مي توانند کارهاي متفاوت و جالبي در روزهاي قبل از آغاز مدرسه انجام دهند تا روز اول مدرسه را طبيعي تر جلوه مي‌دهند. شايد بتوان اين کارها را تکاليف والدين براي روز اول مدرسه ناميد که به کلاس اولي ها کمک مي‌کند با شوق بيشتري پا به دبستان بگذارند:

_ فرزندتان را در تابستان به بهانه ثبت‌نام، گرفتن پرونده و مواردي مانند آن به مدرسه‌اش ببريد و تمام فضاهاي داخلي درون آن را از کلاس‌ها تا دست‌شويي ها به او نشان دهيد. اين کار شايد در روز اول مدرسه به دليل شلوغي و ازدحام والدين و کودکان امکان‌پذير نباشد. گذر از خياباني که دبستان کودک‌تان در آن واقع است نيز او را با فضاي مدرسه‌اش که بايد هر روز به آنجا برود، آشنا خواهد کرد.

_کتاب‌هاي داستاني را براي او بخريد و بخوانيد که در آن کودک داستان به مدرسه مي رود. اين کتاب‌ها اگر داراي تصاوير رنگي و جذاب باشند، به کلاس اولي‌ها کمک مي‌کنند تا خود را در قالب شخصيت داستان قرار دهند و با مدرسه و فضاي آن آشناتر شوند.

_ اسم فرزندتان، شماره منزل و شماره تلفن و نشاني خود را روي يک کاغذ بنويسيد و در جيب کودکتان يا درون کيف مدرسه‌اش جاي دهيد. اين کار به کلاس اولي‌ها احساس امنيت و آرامش خواهد داد که در مدرسه گم نخواهند شد.

_ کودکتان را به تنهايي در روز اول مدرسه و هفته‌هاي نخست به مدرسه نفرستيد. وقتي او خودش را در محيط جديد و غريبه حس کند در بين اطرافياني که همه با والدين خود پا به مدرسه گذاشته‌اند، احساس تنهايي خواهد کرد، هيجان روز اول مدرسه از شب قبل، صبح روز اول، به صدا درآمدن زنگ کلاس و حتي بازگشت به منزل همراه کلاس اولي‌ها است و چه بهتر است که او همراهي داشته باشد تا اين لحظات را در کنار او سپري کند.

_ اگر برايتان امکان ندارد، همراهش برويد از پدر بزرگ يا مادر بزرگ و يا خواهر و برادر بزرگ‌ترش بخواهيد که او را همراهي کند.

_ يک ماه قبل از آغاز مدرسه براي خريد لوازم‌التحرير، کيف و لباس با کلاس اولي ها به بازار برويد. اين زماني مناسب است که کلاس اولي‌ها احساس کنند به موقع براي رفتن به مدرسه آماده مي‌شوند و شور و شوق مدرسه در وجودشان بسيار زياد است. به تعويق انداختن آن به روزهاي آخر شهريور آنها را دچار استرس خواهد کرد که مبادا دير براي رفتن به مدرسه آماده شوند.

بايدها و نبايدهاي روز اول مدرسه

روز اول مدرسه قوانين نانوشته‌اي دارد که خيلي‌ها آنها را مي‌دانند ولي گاهي ممکن است به دليل مشغله‌هاي شغلي و حرفه‌اي نتوانيد برنامه‌ريزي دقيقي براي اين روز کرده باشيد و بعضي از بايدها و نبايدها را به عنوان والدين از ياد برده باشيد.

توجه به اين نکته‌ها، کلاس اولي‌ها را از نظر جسماني و ذهني و بدني در اين روز آماده‌تر خواهد کرد:

_ کلاس‌ اولي ها شب قبل از مدرسه بايد شام سبکي نوش جان کنند و به موقع به رختخواب بروند. تلاش کنيد که يک شيشه آب در اختيار کودکتان قرار دهيد تا بتواند به اندازه کافي آب بنوشد. در اين روز کودکان به دليل اضطرابي که دارند زود تشنه مي‌شوند.

_ کلاس‌ اولي ها را روز اول با لباس‌هايي راحت به مدرسه بفرستيد. کفش راحت، روپوش و مقنعه راحت و شلواري که تنگ نباشد، کودکان را در اين روز زير فشار و استرس کمتري قرار خواهد داد.

_ پس از پايان روز اول مدرسه، در راه بازگشت به خانه و يا هنگامي که فرزندتان به منزل بازگشت به صحبت‌هاي او به دقت گوش دهيد. در اين صحبت‌ها شما مشکلات و ترس‌هاي او را خواهيد يافت و مي توانيد راه‌حل‌هايي مناسب را براي حل آن در پيش گيريد.

_ به او نشان دهيد که دوست داريد داستان‌هاي مدرسه‌اش را بشنويد. به اين ترتيب تشويق خواهد شد آنچه برايش در مدرسه رخ مي دهد، برايتان تعريف کند و مشکلات و شادي هايش را با شما در ميان بگذارد.

_ خيلي از بچه‌ها از سرويس مدرسه يا حتي راننده سرويس مي ترسند و يا غريبي مي کنند. مي توانيد در روز اول با او سوار سرويس مدرسه شويد.



منبع: hamshahrionline.ir






ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟