آخرین اخبار

دخترم با آرايش هاي غليظ بيرون مي رود!! روابط عاطفي

دخترم با آرايش هاي غليظ بيرون مي رود!!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

سوال کاربر :

دختري 22 ساله دارم که دانشجو است. متاسفانه او خيلي آرايش مي کند و هرقدر در اين باره با او صحبت مي کنم، فايده اي ندارد. اين قدر آرايشش زياد است که نه من و نه پدرش تا جايي که ممکن است، با دخترم بيرون نمي رويم. ممنون مي شوم راهنمايي کنيد.

پاسخ اول / کارشناس ارشد روان‌شناسي

والدين گرامي، با عنايت به سوالي که مطرح کرده ايد، بايد خدمت تان عرض کنم که مشکل شما از چند نظر قابل بررسي است که تلاش مي کنم در ادامه به نکات مهمي در همين باره اشاره کنم.

توجهي که به هويت او نداشته ايد

وقتي فرزند با رفتن به دانشگاه، اصول و خط قرمزهاي فرهنگي خانواده را زير پا گذاشته و شخصيت جديدي، متفاوت با باورهاي گذشته خود و خانواده اش بروز مي دهد، اين رفتار خبر از بحران هويت در او مي دهد که احتمالا در نوجواني به دلايل متعدد از جمله فشارهاي غير منطقي، محدوديت هاي نامتعارف خانواده يا هم نشيني با همسالان متفاوت، هويت موفق و قابل قبولي احراز نکرده و امروز با به دست آوردن آزادي نسبي، هويت موفق را در آرايش هاي افراطي جست و جو مي کند و همه اين افراط در آرايش يا رفتارهاي نگران کننده، دليل بر عدم خودپذيري و خودباوري فرد است که قطعا نگراني شما را فراهم کرده است.

از او دور نشويد

از منظر ديگر، برخوردهاي والدين ممکن است تناسبي با مرحله رشد فرزند نداشته باشد و برخورد شما با فرزند 22 ساله تان که وارد مرحله جواني شده است، چنانچه آمرانه يا سرزنشگرانه باشد بايد بدانيد که اين گونه برخوردها به ارتباط موثر آسيب جدي وارد مي کند به نحوي که ديگر فرزندتان حرف هاي شما را گوش نمي دهد. هر چند توصيه هاي شما از سر دلسوزي است و در اين گونه ارتباط هاي معيوب، طرفين گلايه مي کنند که همديگر را درک نمي کنند. بنابراين راه حل مشکل فرزند شما، طرد کردن يا دوري شما از او نيست(گفته ايد نه شما و نه پدرش با او بيرون نمي رويد) بلکه لازم است قبل از نگاه خطي به فرزند و رفتارهايش سعي کنيم، نگاه را سيستمي کرده و سيستم ارتباطي درون خانواده را بررسي و عيب يابي کنيم. مسلما اين گونه بيراهه رفتن برخي فرزندان، صرفا به محيط بيرون ربطي ندارد بلکه بايد سبک ارتباطي والدين متناسب با سن فرزند باشد تا جوان يا نوجوان از درک نشدن توسط والدين رنج نبرد. بي شک با تغيير رفتار والدين مي توان ارتباط را مجددا بازسازي و رفتارهاي اجتنابي را به ارتباط موثر تبديل کرد. در اين حال فرزندتان صحبت هاي شما را به گوش جان مي شنود و شکاف هاي فرهنگي بين فرزندان و والدين کاهش مي يابد.

اعتماد به نفس دخترتان را بالا ببريد

در خور ذکر است که مهم ترين علت گرايش بعضي خانم ها به آرايش بيش از حد، توهم خود زشت پنداري است. دختري که خود را زيبا بداند، نيازي به آرايش هاي مصنوعي ندارد. علاوه بر عقده خود زشت انگاري، ترس از تمسخر ديگران و همچنين نگراني از عقب ماندن از قافله آرايش کرده ها، بسترهاي فکري بخشي از زنان و دختران جامعه ما براي آرايش بيش از حد است که منطقي به نظر نمي رسند. در همه اين زمينه ها، نياز به بالا بردن اعتماد به نفس دخترتان با تعريف و تمجيدهاي به جا احساس مي شود.

پاسخ دوم / روان شناس عمومي

با عرض سلام خدمت شما مادر گرامي، به نظر مي رسد که آرايش زياد دخترتان شما را نگران و مضطرب کرده است، انگار آرايش زياد او براي شما معني خاصي دارد که شما را ناراحت مي کند. بياييد اين مسئله را تحليل کنيم و ببينيم اين رفتار دخترتان چه دلايلي مي تواند داشته باشد و شما چه کاري مي توانيد انجام دهيد.

دليل آرايش کردن را از دخترتان بپرسيد

امروزه آرايش کردن بخشي از رفتار بعضي از زنان و دختران جوان است و هرکدام از آن ها هم دلايل خاص خودشان را دارند. يکي عاشق آرايش کردن است، ديگري دوست دارد زيباتر شود، آن يکي هم به توصيه ديگران و با تصور حضور بهتر در اجتماع اقدام به اين کار مي کند. شما مي توانيد از دخترتان سوال کنيد و ببينيد دلايل او براي آرايش کردن چيست و پاسخي که او مي دهد به شما کمک مي کند بفهميد در ذهن دخترتان چه مي گذرد تا بتوانيد بهتر به او کمک کنيد.

علل آرايش بيش از حد دختران چه مي‌تواند باشد؟

در ابتدا بايد رابطه ها بررسي شود و ببينيم رابطه اعضاي خانواده با هم چگونه است، ارتباط والدين با هم و ارتباط والدين با فرزندان. آرايش به طور معمول يک رفتار کاملا طبيعي است ولي وقتي از حالت معمول خارج مي شود و توجه ديگران را به خود جلب مي کند قابل تامل مي شود که به نظر مي رسد براي پر کردن يک خلاء عاطفي اين کار انجام مي شود. اين خلاء عاطفي مي تواند بر اثر کمي محبت بين اعضاي خانواده يا نبود توجه از سوي خانواده باشد. افراد نياز دارند به موقع و به جا ديده شوند، تاييد شوند و از آن ها تعريف و تمجيد شود و اين نياز کاملا طبيعي است و وقتي فرد اين نيازش به طور طبيعي برطرف نشود به دنبال برطرف کردن اين نياز در محيط هاي ديگر مي‌گردد. علت ديگر مي تواند اين باشد که فرد احساس خوبي درباره خودش ندارد و با اين کار احساسش درباره خودش بهتر مي شود يا حتي اعتماد به نفس بهتري پيدا مي کند، که در اين موارد مي شود کارهايي را براي ايجاد احساس بهتر يا افزايش اعتماد به نفس جايگزين کرد مانند پرداختن به علايق و توانمندي ها که در اين باره مي تواند کمک کننده باشد. يک دليل ديگر مي تواند الگو برداري از افراد ديگر در خانواده، فاميل، دوستان يا جامعه باشد. گاهي وقت ها افراد با آرايش کردن يک هويت جديد پيدا مي کنند و احساس رضايتمندي و خشنودي به آن ها دست مي دهد. فرد با اين کار احساس متفاوت بودن مي کند. انگار به آن زيبايي که به دنبالش است دست پيدا کرده است. احساس مي کند متفاوت با ديگران است ولي گاهي ممکن است فرد براي دل خودش آرايش کند تا به آن زيبايي که دوست دارد برسد. همين که احساس رضايتمندي به او دست مي دهد کافي است و اصلا برايش مهم نيست که بقيه او را ببينند يا نبينند.

ارتباط عاطفي تان را قوي تر کنيد

کاري که شما مادر گرامي مي توانيد انجام دهيد اين است که ارتباط خود را با دخترتان بيشتر کنيد. هرقدر ارتباط تان با هم نزديک تر و صميمي تر شود بهتر مي توانيد اين مسئله را با هم حل کنيد. شما بايد سعي کنيد به خاطر سبک، مدل و ميزان آرايش دخترتان از او فاصله نگيريد و او را از خود دور نکنيد، هر چه ارتباط عاطفي شما قوي تر باشد بيشتر مي‌توانيد به او کمک کنيد.



منبع : khorasannews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟