آخرین اخبار

در هر حالت روحي به توصيه متخصصين تغذيه چه مواد غذايي بخوريم تغذيه

در هر حالت روحي به توصيه متخصصين تغذيه چه مواد غذايي بخوريم

  بزرگنمايي:

چه خبر - افزايش انرژي،کم کردن استرس، کاهش عصبانيت، بهتر شدن خلق و خو با تغذيه

انسان آن چيزي است كه مي‌خورد، اين ضرب‌المثل معروف اشاره به اهميت تغذيه در سلامت انسان دارد، اما تغذيه صرفا به سلامت جسم ربط ندارد، مي‌تواند سلامت روان را هم تامين كند. در اين مطلب شما مي‌توانيد توصيه‌هاي برترين متخصصان تغذيه دنيا را براي آنكه در هر حالت روحي چه مواد غذايي را مصرف كنيد، بخوانيد. باکمک اين نکات قادريد برخي از حالت‌هاي رواني را کنترل و خلق و خوي بد را از خود دور کنيد.

وقتي حال‌تان خوب است براي تداوم اين حس خوب چه مي‌كنيد؟ وقتي ناراحت و افسرده هستيد، براي خداحافظي با اين حال چه كاري انجام مي‌دهيد؟ انسان‌ها به شيوه‌هاي مختلف شادي خود را دنباله‌دار و غم‌ خود را كوتاه مي‌كنند، اما يكي از شيوه‌هاي مشترك بين‌ آنها براي تداوم يا قطع، حس غذا خوردن است. حتما براي شما هم پيش آمده كه در زمان خوشحالي يا ناراحتي بي‌اختيار سراغ يخچال يا خوراكي‌هاي روي ميز برويد، ولي مي‌دانيد كه بهتر است در اين زمان‌ها چه چيزي بخوريد يا بياشاميد؟

دكتر كارالوئيس، متخصص تغذيه باليني مي‌گويد: مواد غذايي و نوشيدني‌ها عناصري را كه بدن ما به آنها نياز دارد به آن مي‌رسانند، اما اين مواد غذايي روي روحيه و خلق و خوي‌ ما هم تاثير مي‌گذارند. براي مثال مواد خوراكي كه به‌طور آهسته و دائم قند‌خون را بالا ببرند، مي‌توانند خلق و خوي ما را متعادل كنند. در ادامه فهرستي از مواد غذايي كه مي‌توانند به بهتر شدن حال شما كمك كنند را ارائه مي‌دهيم تا از آنها استفاده كنيد.

اگر زود خسته مي‌شويد از اين خوراکي هاي انرژي‌زا استفاده کنيد

زماني كه سطح انرژي‌تان كاهش مي‌‌يابد و احساس خستگي و خواب‌آلودگي مي‌كنيد احتمالا يكي از واكنش‌هاي‌تان اين است كه سراغ قهوه يا شكلات‌ها برويد و سطح كافئين خون خودتان را بالا ببريد، اما بالا رفتن سريع كافئين و قند‌خون و سپس پايين آمدن سريع سطح آنها انتخاب خيلي خوبي نيست. دكتر لوئيس مي‌گويد: موادي كه به آهستگي قند‌خون را بالا ببرند، يعني غذاهايي كه اصطلاحا GI پاييني دارند بهترين مواد غذايي براي اين مقاطع زماني هستند، براي مثال غلات كامل و نان‌‌هاي غلات،‌ برنج باسماتي، پاستا و خوراكي‌هايي مثل فرني و ميوه‌هاي خشك از اين گروه هستند.

كم بودن ميزان آهن خون و كم بودن ميزان آهن در رژيم غذايي مي‌تواند يكي از علت‌هاي خستگي مزمن باشد. براي همين بهتر است اگر دچار اين مشكل هستيد غذاهاي غني از آهن مثل گوشت قرمز، ماهي، غلات و صيفي‌جات را بخوريد. در ضمن هرگز از خوراكي‌هايي كه قند افزودني مصنوعي دارند، استفاده نكنيد.

اگر روحيه نداريد، غذاهاي اخلاق خوب کن، بخوريد

روحيه پايين و بي‌حوصله بودن علت‌هاي زيادي دارد، از استرس و اضطراب گرفته تا بر هم خوردن تعادل هورموني در بدن و البته وقايع و اتفاق‌هاي نگران‌كننده. در اين مواقع بايد به پزشكان متخصص مراجعه كنيد تا مشكل اصلي را برطرف كنند ولي يادتان باشد كه رژيم غذايي شما هم نقش مهمي در اين ميان بازي مي‌كند. دكتر سراول آگانيكا، فوق‌تخصص داخلي در بيمارستان جان هاپكينز كه در زمينه تغذيه بيماران بستري تحقيقات زيادي انجام داده است، مي‌گويد:‌ مطالعات ما نشان داده، غذاهاي غني از آمينو اسيد موسوم به ترپتو‌فان مي‌توانند باعث بالا رفتن روحيه و خلق‌و‌خو ‌شوند.

اين ماده در بدن به سروتونين بدل مي‌شود كه اين هورمون را هورمون حال خوب مي‌نامند. براي آنكه اثرات مفيد اين ماده را بيشتر كنيد، مي‌توانيد غذاهاي غني از پروتئين را با كربوهيدرات‌ها بخوريد. بهترين مواد غذايي عبارتند از: گوشت مرغ، ماهي،‌ تخم‌مرغ، لبنيات، مغزها و برخي غلات. در ضمن در‌مورد مكمل‌ها هم مي‌توان از آهن، ويتامين‌هاي خانواده‌B، فولات همچنين سلنيوم براي بهتر شدن روحيه نام برد.

اگر غمگين هستيد، غذاهاي شادي‌زا بخوريد

براي همه انسان‌ها پيش مي‌آيد كه روزهايي غمگين و ناراحت‌ را تجربه كنند. در اين روزها مي‌توانيد با خوردن غذاهاي غني از امگا3 مثل ماهي‌هايي چون سالمون، ماهي تن و ساردين حال خودتان را خوب كنيد. در ضمن اين ماهي‌ها منبع غني از ويتامينB12 هم هستند كه به نظر مي‌رسد، مي‌توانند سطح خشنودي و رضايت ما را بالا ببرند و در‌واقع حال ما را خوب كنند.

دكتر لوئيس مي‌گويد: فولات كه در سبزي‌هاي سبزرنگ و ميوه‌هاي زرد و نارنجي پيدا مي‌شود، مثل سلنيوم كه در برخي مغزها و گوشت قرمز يافت مي‌شود هم مي‌توانند غم را از شما دور كنند. در ضمن يادتان باشد وقتي غمگين هستيد تا مي‌توانيد آب و ساير نوشيدني‌ها را بخوريد تا آب بدن‌تان كاهش نيابد. با كم كردن مصرف كافئين و نوشيدن 8 ليوان آب طي روز، قطعا حال‌تان كمي بهتر خواهد شد. ورزش كردن حتي ورزش سبك هم مي‌تواند سطح آندروفين‌ها در بدن‌تان را بالا ببرد و باعث شود احساس كنيد حال‌تان بهتر شده است.

اگر استرس داريد، خوراکي ضد اضطراب بخوريد

اين حالت به‌خصوص در زنان و خانم‌‌هاي جوان خيلي شايع است، بسياري از خانم‌هاي جوان ترجيح مي‌دهند در‌مورد استرس‌ها و اضطراب‌هاي خود حرفي نزنند اما واقعيت اين است كه آنها مي‌توانند خيلي راحت به خودشان كمك كنند. دكتر آگانيكا مي‌گويد: داشتن يك برنامه غذايي خوب و گنجاندن تمام گروه‌هاي غذايي در يك رژيم غذايي مناسب، مي‌تواند باعث كاهش اضطراب شود. اگر احساس اضطراب در روزهاي اخير شما را اذيت كرده مي‌توانيد با گنجاندن انواع غلات، كربوهيدرات‌ها، پروتئين‌ها و نيز ميوه‌ها و سبزي‌ها اضطراب خودتان را كاهش دهيد. متخصصان تغذيه همچنين مي‌گويند ميوه‌هاي غني از ويتامين‌C مثل توت‌فرنگي، بلوبري، كيوي و البته مركبات هم تاثيرات مثبتي در كاهش دادن يا برطرف كردن اضطراب‌ها دارند.

اگر عصبي هستيد، معجون آرامش بخوريد

اگر در حال تجربه كردن يك دوران سخت هستيد و مثلا احساس مي‌كنيد آستانه تحمل‌ شما پايين آمده است، احتمالا دوره‌هاي عصبانيت و خشم را هم تجربه مي‌كنيد. در اين مقطع بهتر است از برخي خوردني‌ها و نوشيدني‌ها دوري كنيد. دكتر لوئيس اين توصيه را براي شما دارد: سعي كنيد مصرف چاي و قهوه خودتان را كاهش دهيد، همين‌طور سعي كنيد از نوشيدن نوشيدني‌هايي كه قند زياد دارند و زيادي شيرين هستند خودداري كنيد. در عوض مي‌توانيد از چاي‌هاي بابونه معطر و نيز دمنوش گل سرخ استفاده كنيد كه هر دو خاصيت آرامش‌‌بخش دارند. در زمان‌هايي كه احساس عصبي بودن داريد بايد مواظب ميزان كافئين كه وارد بدن‌تان مي‌كنيد، باشيد. بهتر است در اين زمان مصرف كافئين را به حداقل برسانيد و به جاي آن آب بنوشيد و كمي هم مغزدانه بخوريد. در ضمن اگر مواد شيرين در رژيم غذايي معمول شما جاي ثابتي دارند بهتر است آنها را با غلات و پروتئين‌ها جايگزين كنيد، مثلا براي ناهار ساندويچ مرغ كه با نان جو درست شده، ميل كنيد.

اگر مي‌خواهيد عاشق بمانيد، اين خوراکي ها را بخوريد

شايد اين يكي براي شما عجيب باشد، اما اگر در حال تجربه يك عشق سوزان هستيد و دوست داريد اين لذت شيرين بيشتر همراه شما باشد، مي‌توانيد از غذاهايي استفاده كنيد كه در خود روي دارند. درواقع محققان تغذيه مي‌گويند، غذاهاي حاوي روي باعث مي‌شود، افراد هم بيشتر از خودشان خوشش‌شان بيايد و هم از محبوب‌شان، ولي كدام غذاها از روي هستند؟ گوشت قرمز، حبوبات، صيفي‌جات،‌ جگر و صدف دريايي غذاهايي غني از روي هستند.

اگر دل‌تان مي‌خواهد دقيق‌تر و موفق‌تر باشيد، اين خوراکي ها را بخوريد

اوقاتي در زندگي وجود دارد كه در آنها نياز است توان ذهني شما بالا باشد و شما بتوانيد بهتر، سنجيده‌تر و دقيق‌تر فكر كنيد و تصميم بگيريد. در اين مواقع هم سفره شما مي‌تواند به شما كمك كرده و شما را در اين مقاطع حساس ياري كند. براي مثال خوردن ماهي‌هاي چرب مي‌تواند يك راه عالي باشد. مطالعات متعددي نشان داده، خوردن اين ماهي‌ها مي‌تواند عملكرد ذهني و سطح تمركز فكري را به طرز قابل‌توجهي افزايش دهد. در همين حال مطالعات انجام گرفته در آسيا هم نشان مي‌دهد، خوردن عصاره درخت چهل‌سكه مي‌تواند جريان خون مغزي را افزايش دهد و در‌نتيجه باعث بهبود عملكرد ذهن شود. در‌نهايت هم اينكه چاي سبز مي‌تواند به تنظيم قند‌خون كمك كند و اين مي‌تواند به شما در تمركز و داشتن آرامش لازم براي انجام فعاليت‌هاي مغزي ياري رساند.

اگر هميشه احساس ترس مي‌كنيد، اين خوراکي ها را بخوريد

نترسيد، اصلا نترسيد، ترسيدن اصلا عجيب نيست، ترس يك واكنش طبيعي است كه همه انسان‌ها گاهي با آن روبه‌رو مي‌شوند، اما اگر زيادي ترسو شده‌ايد، مي‌توانيد با داشتن رژيم غذايي غني از فولات به خودتان كمك كنيد. بي‌قراري، احساس ترس، گيجي و خستگي همگي مي‌توانند ناشي از كمبود فولات در بدن باشند، براي همين به‌دليل كمك به خودتان جگر، سبزي‌هايي مثل كاهو، كلم و عدس بخوريد.




منبع:مجله سيب سبز





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها