بزرگنمايي:
چه خبر -
قرار ملاقات حضوري چه شخصي باشد و چه کاري، هدفهاي مشخصي دارد. اکثر افراد به دنبال اين هستند که در اولين برخورد با طرف مقابل، تاثيري مثبت داشته باشند و با نشان دادن چهرهاي مناسب از خود، تصوير شخصيتي مناسبي در ذهن طرف مقابل ايجاد کنند. برخي افراد اين امر را غير ممکن و دشوار ميدانند در حالي که با رعايت نکاتي ساده ميتوان اولين قرار ملاقاتها را به جلساتي مفيد و به يادماندني تبديل کرد. در ادامه به بررسي برخي نکات کاربردي که بدين منظور گردآوري شدهاند ميپردازيم.
نکات کاربردي براي اولين قرارهاي ملاقات کاري و شخصيدر اولين ملاقات صحبت کنيد
قدم اول در قرار ملاقات اين است که ترس را کنار بگذاريد و شروع به صحبت کردن کنيد. نبايد از سوال پرسيدن و بيان عقايد خود بترسيد. تا زماني که شما صحبت نکنيد، افراد نميتوانند شخصيت شما را شناخته و در حافظهي خود ذخيره کنند.
در اولين ملاقات صريح و صادق باشيد
نکته اساسي در بيان عقايد اين است که آنها را با پرهيز از توهين به طور صريح بيان کنيد. اکثر افراد با ترس از اين که ممکن است ديگران از صحبتهايشان ناراحت شوند، صراحت را کنار ميگذارند و در بيان عقايد محافظهکارانه عمل ميکنند. سعي کنيد عقايد خود را با کمال احترام بيان کنيد، هر چند که ممکن است برخي افراد از دانستن آنها ناراحت شوند. اين نکته را به ياد داشته باشيد که مردم، افرادي را که عقايدي کمي مخالف جمع دارند را بهتر به ياد ميسپارند.
در اولين ملاقات کمي غير عادي باشيد
در رعايت اين نکته نيز بايد کمال ادب را رعايت کنيد. براي غيرمعمول بودن نيازي نيست که لباسي غير عادي بپوشيد يا رفتاري ناهنجارانه داشته باشيد. همين که در پاسخ به سوالات ساده مانند احوالپرسي، خلاقيت به خرج دهيد و جوابهاي جالب و بعضا با شوخي بيان کنيد، تصويري به ياد ماندني از شما در ذهن مخاطب ثبت خواهد کرد.
در اولين ملاقات زبان بدن را فراموش نکنيد
زبان بدن يکي از موارد مهم در تمامي جلسات و مذاکرات حضوري است. بايد در انتخاب حرکتها، نحوهي نشستن، نحوهي احوالپرسي و دست دادن و موارد اينچنيني با وسواس زياد برخورد کنيد و در تمامي اين کارها، اعتماد به نفس را نشان دهيد. به طور مثال، محکم دست دادن، راست ايستادن و ارتباطات چشمي در زمان صحبت کردن و در زمان گوش دادن، تصويري با اعتماد به نفس از شما ايجاد ميکند.
در اولين ملاقات احساسات فرد مقابل را تحريک کنيد
يک شاعر معروف به نام Maya Angelou در جايي ميگويد: "مردم آن چيزهايي که شما گفتهايد و آن کارهايي که شما انجام دادهايد را فراموش ميکنند. اما هيچگاه نميتوانند تاثيري که بر احساسات آنها داشتهايد را از ذهن پاک کنند." اما چگونه احساسات افراد مقابل را تحريک کنيم؟ براي اين منظور کافي است خود را مقداري آسيبپذير نشان دهيد. به طور مثال به اشتباه مطلبي را عنوان کنيد و عذرخواهي کنيد. کاري کنيد فرد مقابل لبخند بزند، در مورد گذشتهي او سوالاتي بپرسيد، يک خاطره تعريف کنيد يا يک بحث داغ را در مکالمات پيش بکشيد.
در اولين ملاقات به خوبي به حرفهاي مخاطب گوشي کنيد
به جز مهارت بالا در صحبت کردن، خوب گوش دادن نيز تصويري مناسب از شما به جا ميگذارد. زماني که فرد مقابل در حال صحبت کردن است، با دقت و علاقهي زياد به صحبتهاي او گوش دهيد. فراموش نکنيد که افراد احساسي که در آنها به جا ميگذاريد را فراموش نخواهند کرد و شما با خوب گوش دادن احساس اطمينان و اعتماد به نفس را در طرف مقابل ايجاد ميکنيد.
در اولين ملاقات لبخند بزنيد
لبخند زدن چهرهي شما را به يادماندنيتر ميکند و بعلاوه، نشان ميدهد که شما از اين قرار ملاقات راضي و خشنود هستيد و طرف مقابل نيز به طبع لبخند شما، لبخند خواهد زد و از اين قرار ملاقات خاطرهي خوبي در ذهنش ثبت خواهد شد.
در اولين ملاقات سوال بپرسيد و خود را مشتاق نشان دهيد
سوال پرسيدن در مورد صحبتهاي فرد مقابل نشان ميدهد که به او اهميت ميدهيد و موضوع مورد بحث براي شما جذاب است. سعي کنيد در مورد خود شخص هم سوالاتي بپرسيد و نشان دهيد که به شناختن او علاقه داريد. کنجکاو بودن يکي از خصوصياتي است که باعث ميشود افراد شما را فراموش نکنند.
در اولين ملاقات افراد را با اسامي خطاب قرار دهيد
وقتي مخاطب اسم خودش را از بان شما بشنود و بفهمد که آن را به ياد داريد، به اين نتيجه ميرسد که شما به او و صحبتهايش اهميت ميدهيد. اسامي افراد با شخصيت آنها گره خورده است و استفاده از اسامي، نشاندهندهي اعتبار دادن به شخصيت طرف مقابل است.
منبع : zoomit.ir