آخرین اخبار

مشهورترين خطاهاي پزشکي در هاليوود که باعث مرگ شده اند! هنر و سلامت

مشهورترين خطاهاي پزشکي در هاليوود که باعث مرگ شده اند!

  بزرگنمايي:

چه خبر - خطاهاي پزشکي در هاليوود

درگذشت عباس کيارستمي، کارگردان بنام سينماي ايران و جهان در پاريس خبري نبود که مردم به سادگي از کنارش بگذرند. در پي اين اتفاق گروهي با اعتقاد به اينکه درگذشت وي به‌دليل کوتاهي پزشکان ايراني و فرانسوي در درمان بوده سعي در پيگيري مساله دارند و گروهي نيز برخلاف نظر ايشان، درگذشت کيارستمي را با توجه به بيماري صعب‌العلاج سرطان و عوارض آن اجتناب‌ناپذير مي‌دانند.

به هر حال اين موضوع بهانه‌اي شد تا نگاهي به مساله قصور پزشکي در کشورهاي ديگر جهان بيندازيم و بعضي از پرونده‌هاي مشهور پيرامون خطاهاي پزشکي را مرور کنيم.
خطاي پزشکي يا قصور پزشکي در اصطلاح حقوقي عبارت است از ترک يک قانون الزام‌آور توسط پزشک يا يکي ديگر از اعضاي کادر درماني که در نتيجه اقدامات درماني آنها موجبات خسارت جاني يا مالي بيمار فراهم شود. به عبارت ديگر، اقدام يا عدم اقدام پزشک که موجب تحميل خسارت مالي، جاني، جسمي يا معنوي بيمار شود.


قصور پزشکي در کشورهاي مختلف جهان تعاريفي تقريبا مشابه دارد ولي نحوه رسيدگي به آن و مجازات آن در کشورهاي مختلف متفاوت است.
تقريبا 2 ماه پيش بود که پژوهشگران دانشگاه جانز‌هاپکينز آمريکا در مجله BMJ که يکي از معتبرترين مجله‌هاي علمي پزشکي دنياست، پژوهشي را منتشر کردند که نشان مي‌داد خطاهاي پزشکي سومين علت مرگ‌ومير در آمريکاست. يعني بعد از بيماري قلبي و سرطان که 2 علت اصلي مرگ‌ومير آمريکايي‌ها را تشکيل مي‌دهند، سومين علت مرگ در اين کشور خطاهاي پزشکي است به‌طوري که سالانه بيش از 250 هزار نفر در اثر خطاهاي پزشکي در آمريکا جان خود را از دست مي‌دهند.


در گذشته نيز پژوهش‌ها نشان داده بود اصلي‌ترين خطاي پزشکي که بيشترين مرگ‌ومير و هزينه‌ها را دنبال دارد، خطا در تشخيص بيماري‌هاست. فقط همين نوع خطا سالانه بين 80 تا 160 هزار نفر را در آمريکا به کام مرگ مي‌کشد.
در سال 2014 نيز پژوهشگران دانشگاه يوتا دريافتند آمار خطاهاي پزشکي 10 برابر بيشتر از آن تعدادي است که کارشناسان تصور مي‌کنند. در حقيقت، از هر 3 بيمار بستري در بيمارستان‌هاي آمريکا به‌طور متوسط 1 نفر با خطاهاي پزشکي در درمان خود مواجه مي‌شود. مثال‌هايي از خطاهاي بيمارستاني در آمريکا شامل دادن دوز اشتباه دارو يا داروي اشتباهي به بيمار توسط پرستار، جا گذاشتن گاز استريل يا ابزار جراحي در بدن بيمار توسط جراح، تشخيص اشتباه توسط پزشک و انجام عمل جراحي روي قسمت اشتباهي از بدن هستند.

سالانه حدود 15 تا 19 هزار شکايت عليه پزشکان در دادگاه‌هاي آمريکا ثبت مي‌شود.


1. مرگ مايکل‌جکسون با داروي بيهوشي

پيدا شدن جسد مايکل جکسون در منزل شخصي‌اش در سال 2009 موجي از حيرت و اندوه را در جامعه آمريکا به دنبال داشت و موجب شد مرگ مشکوک اين خواننده مشهور به‌طور جدي از سوي مردم و مقامات آمريکا مورد پيگيري قرار گيرد. هنگامي که کالبدشکافي وجود مقادير بسيار زيادي از داروهاي بيهوشي مانند پروپوفول را در خون او تاييد کرد، مردم انگشت اتهام را به سمت کونراد موري، پزشک شخصي مايکل جکسون نشانه رفتند. اين پزشک اعتراف کرده بود به‌دليل مشکل بي‌خوابي شديد مايکل جکسون براي او داروي بيهوشي تجويز کرده است.
همين موضوع سبب شد دکتر موري به اتهام قتل غيرعمد خواننده مشهور آمريکايي در دادگاه مورد محاکمه قرار گيرد. اين محاکمه 2 سال بعد به صورت علني در دادگاه عالي منطقه‌اي لس‌آنجلس و در مدت 24 روز برگزار و در نهايت دکتر موري به قتل غيرعمد مايکل جکسون محکوم شد.
دکتر موري به اشد مجازات يعني تحمل 4 سال حبس محکوم شد. هر چند 2 سال بعد دکتر موري مورد بخشودگي قرار گرفت و از زندان آزاد شد، اما مجوز طبابت وي در 3 ايالت آمريکا که سابقا به طبابت مشغول بود، باطل يا معلق اعلام شده بود.

2. پايان صداي جولي اندروز با جراحي

شايد کمتر کسي باشد که با تماشاي شاهکار جاودانه سينما، فيلم «صداي موسيقي» که در ايران به نام «اشک‌ها و لبخندها» به مردم معرفي و يکي از شاهکارهاي ماندگار دوبله در سينماي ايران شد، بازي زيباي جولي اندروز را به‌عنوان نقش اول اين فيلم تحسين نکرده باشد. جولي اندروز که يک سال قبل در فيلم «مري پاپينز» نيز به زيبايي درخشيده و جايزه اسکار را برده بود، بخش بزرگي از موفقيت خود را مديون صداي زيبا و توانايي‌اش در خوانندگي علاوه بر بازيگري بود.
اين بازيگر و خواننده توانمند که گفته مي‌شد صدايي «شش‌دانگ» دارد، در سال 1997 و در سن 62 سالگي به‌دليل وجود يک غده غيرسرطاني در حنجره‌اش تحت عمل جراحي قرار گرفت. متاسفانه بعد از جراحي دامنه صداي او هرگز به وسعت سابق نرسيد. به دنبال اين اتفاق اندروز از 2 پزشک جراح خود و همچنين از بيمارستان مونت‌سيناي نيويورک که جراحي در آنجا انجام شده بود، طرح شکايت کرد. چندي بعد پرونده اين شکايت مختومه اعلام شد و اندروز از پايان دعوا خبر داد اما شرايط اين اتفاق هرگز به‌طور رسمي فاش نشد و دوستداران وي همچنان بر اين باورند که جراح مقصر ضعيف شدن صداي محبوبشان است.

3. جراحي اشتباه دانا کاروي

دانا کاروي، بازيگر و نويسنده آمريکايي در سال 1998 زماني که فقط 42 سال داشت دچار بيماري قلبي شد و بررسي‌ها نشان داد يکي از رگ‌هاي اصلي قلب وي تنگي شديد دارد. به همين دليل کاروي تحت عمل جراحي باز قلب قرار گرفت اما با کمال شگفتي بعد از انجام جراحي وضعيت وي نه‌تنها بهتر نشد بلکه رو به وخامت گذاشت. تنها پس از بدتر شدن حال وي بود که پزشکان متوجه شدند عمل جراحي وي اشتباه بوده و جراح قلب رگ اشتباهي را عمل کرده است. در حقيقت، رگ مسدودشده در عمق عضله قلب پنهان شده بود و جراح يک رگ سطحي‌تر با گرفتگي کمتر را باز کرده بود. همين موضوع باعث شد کاروي ناگزير به تحمل دوباره اين عمل جراحي سنگين شود و براي بار دوم تحت عمل جراحي باز قلب قرار بگيرد. در پي شکايت کاروي از پزشک، حکم دادگاه به نفع او صادر شد و وي غرامتي 8 ميليون دلاري دريافت کرد که آن را به بنيادهاي خيريه اهدا کرد.

4. مرگ مشکوک مادر کانيي وست

کانيي وست، خواننده، ترانه‌سرا، تهيه‌کننده، طراح مد، کارآفرين و همسر کيم کارداشيان است. وقتي مادر او، دوندا وست در سن 58 سالگي از دنيا رفت، پزشکي قانوني علت مرگ را بيماري قلبي کنار عوارض عمل جراحي پلاستيک عنوان کرد. خانواده وست تصميم گرفتند عليه پزشکي که چندي پيش دوندا نزد وي عمل جراحي ليپوساکشن و همچنين جراحي کوچک کردن سينه انجام داده بود، طرح شکايت کنند.وقتي دوندا وست براي نخستين بار به جراح پلاستيک معروف در بورلي هيلز مراجعه کرده بود، وي از جراحي دوندا خودداري کرده و به او گفته بود به‌دليل بيماري شديد قلبي نبايد تحت عمل قرار بگيرد.
اين جراح دوندا را به يک متخصص بيماري‌هاي داخلي معرفي کرده بود تا براي بيماري قلبي‌اش تحت درمان قرار بگيرد اما دوندا از مراجعه به پزشک متخصص قلب سر باز زد و نزد يک جراح پلاستيک ديگر به نام دکتر جن آدامز رفت تا براي او عمل زيبايي ليپوساکشن و عمل جراحي کوچک کردن سينه انجام دهد.
دکتر آدامز که پيش از اين هم در پزشکي قانوني پرونده‌اي در حال رسيدگي داشت، دوندا را جراحي کرد.
به دنبال پيگيري خانواده وست، آخرين راي پزشکي قانوني علت مرگ دوندا را گرفتگي عروق قلبي کنار عوامل متعدد ديگري که عارضه يا پيامد ليپوساکشن و جراحي زيبايي سينه بودند، اعلام کرد. چندي بعد فرماندار کاليفرنيا، آرنولد شوارزنگر قانوني را به نام «قانون دوندا وست» امضا کرد که به موجب آن بيماران حتما بايد قبل از انجام اعمال جراحي زيبايي مدارکي دال بر بلامانع بودن عمل جراحي و عدم ابتلا به بيماري‌هاي ديگر ارائه دهند.

5. دوقلوهاي دنيس کويد در 2 قدمي مرگ

دنيس ويليام کويد، هنرپيشه معروف آمريکايي و همسرش در سال 2007 صاحب 2 فرزند دوقلوي غيرهمسان شدند که نام آنها را توماس و گريس گذاشتند. اين دوقلوها که از بدو تولد در بيمارستان بستري بودند، در 10 روزگي به تشخيص پزشک نيازمند دريافت داروي هپارين بودند. هپارين دارويي است که خون را رقيق مي‌کند و استفاده بيش از حد از آن ممکن است سبب خونريزي در نواحي مختلف بدن شود. تکنيسين‌هاي داروخانه به جاي تحويل داروي مناسب نوزادان، داروي مناسب بزرگسالان را به بخش کودکان تحويل دادند و پرستاران به جاي اينکه دوز هپارين مناسب براي نوزاد 10 روزه را به دوقلوها بدهند، به اشتباه دوز مناسب بزرگسالان را به آنها دادند؛ يعني هزار برابر بيشتر از آنچه براي يک نوزاد 10 روزه لازم است.
در عرض 8 ساعت، نوزادان 2 دوز نامناسب از داروي هپارين دريافت کردند. زماني که دنيس کويد و همسرش براي احوالپرسي دوقلوها با بيمارستان تماس گرفتند، به آنها گفته شد حال دوقلوها خوب است. در حالي که درست در همان زمان نوزادان تحت مداوا براي خطاي پيش‌آمده بودند؛ اتفاقي که آنها را در معرض خطر خونريزي و حتي مرگ قرار داده بود.
صبح روز بعد که کويد و همسرش براي ملاقات نوزادان به بيمارستان رفتند، به آنها اطلاع داده شد فرزندانشان در وضعيت بحراني به سر مي‌برند. در واقع، علاوه بر اشتباه در دادن دوز درست دارو، بيمارستان سعي کرده بود مساله را مخفي نگه دارد.
برخورد بيمارستان با رسانه‌ها نيز نادرست بود. خوشبختانه بعد از گذراندن 11 روز در بخش مراقبت‌هاي ويژه نوزادان يا NICU دوقلوها سلامت کامل خود را بازيافتند. دنيس کويد از شرکت سازنده دارو طرح شکايت و ادعا کرد بسته‌بندي 2 داروي هپارين نوزادان و بزرگسالان به قدر کافي تفاوت ندارد و ممکن است انسان را به اشتباه بيندازد. به منظور جبران اين خسارت بيمارستان 750 هزار دلار غرامت به دنيس و همسرش پرداخت کرد. اين بيمارستان همچنين از سوي دايره بهداشت عمومي کاليفرنيا به پرداخت 25 هزار دلار جريمه محکوم شد.




منبع : salamat.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي