آخرین اخبار

جرم گيري، بروساژ و سفيد کردن دندان چه تفاوتي دارند؟ دهان و دندان

جرم گيري، بروساژ و سفيد کردن دندان چه تفاوتي دارند؟

  بزرگنمايي:

يکي از باورهاي نادرست درباره جرمگيري اين است که اين اقدام درماني، لق‌شدن دندان‌ها را به همراه دارد.

يکي از اقداماتي که بسياري افراد در روزهاي پاياني سال انجام مي‌دهند جرمگيري دندان‌هاست. چرا که فکر مي‌کنند با جرمگيري مي‌توان از شر بدرنگي دندان‌ها خلاص شد و در ديد و بازديدهاي نوروزي زيباتر جلوه کرد، اما اصلا چنين باوري درست است؟ و اين که مي‌گويند جرمگيري به ميناي دندان آسيب مي‌رساند چقدر حقيقت دارد؟

جرم در واقع رسوبي است که روي دندان‌ها و لثه تشکيل مي‌شود و نه‌تنها باعث ايجاد بوي بد دهان مي‌شود بلکه رنگ و سلامت دندان‌ها را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند به پوسيدگي آنها و بروز بيماري‌هاي لثه منجر شود. البته افرادي که زياد چاي و قهوه مصرف مي‌کنند و سيگار مي‌کشند زودتر دچار جرم دندان خواهند شد. پس به نوعي بايد جرم دندان‌ها را از بين ببريم. دکتر مهرداد صادقي، دندانپزشک زيبايي دراين‌باره مي‌گويد: بزاق دهان به صورت طبيعي داراي املاح بسياري است که در قسمت‌هايي از دهان و دندان‌ها رسوب مي‌کند و به مرور زمان هم ميکروب‌هاي دهاني و مواد غذايي به اين رسوبات اضافه مي‌شوند. در مراحل اوليه اين پلاک‌ها براحتي با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشيدن قابل پاک شدن است، اما به مرور زمان به لايه‌اي سخت تبديل مي‌شود که نياز به مداخلات درماني دارد؛ يعني اين‌که براي از بين بردن جرم بايد به دندانپزشک مراجعه و جرمگيري کنيد.

آيا جرمگيري خطر دارد؟

به گفته دکتر صادقي بيشتر مردم فکر مي‌کنند جرمگيري ميناي دندان‌ها را از بين مي‌برد و زمينه بروز پوسيدگي‌ را فراهم مي‌کند در حالي که جرم دندان علاوه بر اين‌که براي لثه و بافت‌هاي نگهدارنده دندان مضر است، محلي براي تجمع و تکثير ميکروب‌ها به حساب مي‌آيد و فقط با جرمگيري مي‌توان اين مشکل را حل کرد. پس اين جرم است که ضرر دارد نه جرمگيري!خيلي‌ها مي‌گويند جرمگيري باعث حساس شدن دندان‌ها مي‌شود و در صورت مصرف نوشيدني گرم يا سرد دندان‌ها تير مي‌کشند. دکتر صادقي معتقد است وجود جرم روي دندان‌ها به علت ضخامتي که دارد به عنوان يک عايق عمل مي‌کند و تا حدي جلوي حس دندان‌ها را مي‌گيرد. بنابراين طبيعي است که با برداشته شدن آن بهتر متوجه تغييرات حرارتي شويم. البته اين حساسيت هميشگي نيست و بعد از چند روز از بين مي‌رود، پس نگران نباشيد.

جرمگيري و لق شدن دندان‌ها؟

يکي از باورهاي نادرست درباره جرمگيري اين است که اين اقدام درماني، لق‌شدن دندان‌ها را به همراه دارد. به گفته دکتر صادقي با تجمع تدريجي جرم روي دندان‌ها و لثه و بي‌توجهي به اين موضوع، مقداري از استخوان نگهدارنده دندان تحليل مي‌رود. در حقيقت دندان به اين دليل قبلا لق شده ولي به علت انباشتگي جرم و چسباندن دندان‌ها به هم، بيمار لق شدن آنها را احساس نکرده است، اما بعد از برداشتن جرم‌ها فرد متوجه آن مي‌شود. البته اين در مورد همه افرادي که جرمگيري مي‌کنند، صادق نيست. مثلا فردي که دندان‌هاي سالمي دارد بعد از جرمگيري مشکلي نخواهد داشت و اتفاقا از اين که بوي بد دهانش از بين رفته و دندان‌هاي تميزتري دارد، بسيار راضي و خوشحال است.

جرمگيري چگونه انجام مي‌شود؟

در جرمگيري با ابزارهاي دستي، دندانپزشک از يک جرمگير دندان استفاده مي‌کند و به‌صورت دستي پلاک‌هاي موجود روي دندان‌ها را از بين مي‌برد، اما اين نوع جرمگيري سطحي و مناسب افرادي است که جرم دنداني زيادي ندارند. در جرمگيري با ابزارهاي التراسونيک، پزشک به کمک يک دستگاه کوچک و سر فلزي آن پلاک‌ها را از روي سطح دندان‌ها و لثه پاک مي‌کند و از اسپري آب براي شستن جرم و سرد نگهداشتن سر دستگاه کمک مي‌گيرد. البته سوال بسياري از متقاضيان جرمگيري از دندانپزشک‌ اين است که آيا جرمگيري درد دارد؟به گفته دکتر صادقي بيمار در حين جرمگيري هيچ دردي را احساس نمي‌کند، چون نوک قلم دستگاه جرمگيري با ايجاد لرزش و ضربه‌هاي بسيار کوتاه روي جرم‌ها آنها را از بين مي‌برد، اما دندان را نمي‌تراشد که باعث ايجاد درد شود. بسياري از افراد با يک بار جرمگيري و رعايت هميشگي بهداشت دهان و دندان ممکن است تا مدت‌ها نيازي به جرمگيري مجدد نداشته باشند، اما برخي ديگر که به صورت مداوم از مسواک و نخ دندان استفاده نمي‌کنند، چندان توجهي به زيبايي و سلامت دندان‌هايشان ندارند و شب‌ها به يک مسواک زدن 15 ثانيه‌اي اکتفا مي‌کنند زودتر دچار جرم دنداني خواهند شد. به گفته دکتر صادقي هر شش ماه يکبار مي‌توان دندان‌ها را جرمگيري کرد، اما همه افراد بايد حداقل سالي يک بار اين کار را انجام دهند.

خمير دندان‌هاي ضد جرم

استفاده از خميردندان‌هاي ضدجرم موجود در بازار تا حدي مي‌تواند جرم دندان‌ها را از بين ببرد، اما بايد بدانيد اين محصولات داراي مقادير زيادي از مواد ساينده هستند و استفاده هميشگي از آنها توصيه نمي‌شود چون به مرور زمان هم به ميناي دندان آسيب مي‌رسانند و هم باعث بروز حساسيت‌هاي دنداني مي‌شوند.

بروساژ يعني چه؟

احتمالا شما هم واژه بروساژ را همراه با جرمگيري دندان ديده يا شنيده‌ايد. بد نيست بدانيد دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمير مخصوص و نصب برس کوچکي روي يک وسيله خاص چرخشي اقدام به بروساژ سطوح دنداني مي‌کنند که اين کار معمولا بعد از جرمگيري و براي ايجاد سطح صيقلي روي دندان و همچنين حذف رنگ‌ها و لکه‌هايي که چسبندگي زيادي ندارند، استفاده مي‌شود. اين روزها يکي از درمان‌هاي زيبايي که مردم از دندانپزشکان مي‌خواهند، سفيد کردن دندان است. يادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرمگيري، رسوبات رنگي و املاح ته‌نشين شده روي دندان‌ها را برمي‌دارد و در نتيجه رنگ داخلي دندان تغيير نخواهد کرد و نبايد انتظار سفيدي و درخشندگي داشته باشيد؛ هر چند به دليل از بين رفتن لايه جرم، کمي تغييررنگ را احساس مي‌کنيد ولي در بليچينگ (روشي براي سفيد کردن دندان‌ها) ماده‌اي به نام پراکسيد هيدروژن به درون ساختار مينايي دندان نفوذ کرده و باعث اکسيد شدن رنگدانه‌ها و در نتيجه سفيد شدن دندان‌ها مي‌شود. از طرفي اين کار بيشتر جنبه زيبايي دارد، در حالي که جرمگيري يک اقدام درماني است.



منبع : روزنامه جام جم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آيا محصولات سفيد کننده دندان براي سلامت دندان مضرند؟

11 اشتباه روزانه که باعث پوسيدگي دندان مي شود

ميوه هايي که دندان هايتان را خراب مي کنند

علت بي رنگ بودن لثه ها چيست؟

درمان بوي بد دهان و نفس بد بو با دارچين

خوراکي هايي که دشمن دندان ها هستند

آسيب ديدن ريه ها به وسيله باکتري هاي دهان

سندروم سوزش دهان چيست و چطور درمان مي شود؟

ارتباط خرابي دندان ها با بيماري ها، از مشکل قلبي تا اضافه وزن

خمير دندان خوب چه ويژگي هايي دارد؟

پوسيدگي دندان چرا و چگونه اتفاق مي افتد؟

درمان فوري دندان درد با چند مسکن طبيعي

دوره درمان ارتودنسي چه مدت است ؟

مصرف کدام کربوهيدرات ها براي دندان مفيد است

روغن نارگيل دهانشويه اي طبيعي

سفيد کردن دندان ها با اين روش هاي سالم و ساده

ايمپلنت دندان چيست؟ اين افراد ايمپلنت نکنند

دندان عقل به چه دردي مي خورد؟ آيا بايد دندان عقل را کشيد؟

سفيد کردن دندان ها با اين مواد طبيعي امکان پذير است؟

استفاده از خميردندان هاي سفيد کننده چه عوارضي دارد؟

دهان شويه هاي طبيعي که دهانتان را خوشبو مي کنند

وقتي کشيدن دندان عقل منجر به مرگ مي شود!

درمان خانگي دندان درد با چند داروي گياهي

بوي بد دهان و 10 چيزي که نمي دانستيد باعث بوي بد دهان مي شود

دندان خراب چه تاثيري بر معده مي گذارد؟

سفيد کننده دندان خانگي با زردچوبه و آب اکسيژنه

درمان سوختگي زبان

بعد از کشيدن دندان چه کنيم؟

جلوگيري از پوسيدگي دندان ها با چاي سبز و عصاره هاي گياهي

آبسه دندان چيست؟

بهترين مسواک کدام است؟ مسواک برقي يا مسواک معمولي

اين 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها مي شوند

علت خونريزي لثه چيست؟

فکر مي کنيد سواد سلامت دهان و دندان را داريد يا آموزش لازم است؟

تاثير ارتودنسي بر روحيه + بهترين زمان براي ارتودنسي

مهم ترين علت بروز توده ها و کيست هاي دهان چيست؟

هشدار! دهانشويه ها خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند

جلوگيري از پوسيدگي دندان با چند خوراکي خوشمزه

کدام داروها دندان ها را خراب مي کنند؟

درمان آفت دهان با گياهان دارويي

بدترين آبنبات ها براي دندان هاي شما, به گفته دندان پزشکان

بهترين خميردندان چه ويژگي هايي دارد؟

مضرات استفاده از خلال دندان که تا به حال نمي دانستيد

عوارض تراشيدن دندان

مشکلاتي که عدم مراقبت از لثه براي شما بوجود مي آورد

معايب نفس کشيدن از دهان

درد دندان و ديگر تغييرات دنداني از چه مشکلي در دهان شما خبر مي دهد؟

مادران عامل پوسيدگي دنداني کودکان

بوي بد دهان در ماه رمضان، دلايل و راه حل ها

جويدن جداره دهان، خطرات و نحوه ترک آن