آخرین اخبار

نکاتي مفيد براي خريد خودروي دست دوم ماشين

نکاتي مفيد براي خريد خودروي دست دوم

  بزرگنمايي:

به طور کلي، بازار خريد و فروش اتومبيل هاي دست دوم باتوجه به سودآور ي اش همواره مورد توجه بسياري قرار گرفته و گروه کثيري را چه در صف خريداران و چه در قالب فروشندگان به خود مشغول کرده است... به طور کلي، بازار خريد و فروش اتومبيل هاي دست دوم باتوجه به سودآور ي اش همواره مورد توجه بسياري قرار گرفته و گروه کثيري را چه در صف خريداران و چه در قالب فروشندگان به خود مشغول کرده است.
براساس عرفي ديرينه در کشورمان با نزديک شدن مهر و فصل درس و مشق کودکان و نوجوانان علاوه بر بازار نوشت‌افزار، بازار خريد و فروش اتومبيل‌هاي دست دوم هم رونق چشمگيري مي گيرد، چون بسياري از خانواده‌ها با فرارسيدن تابستان اقدام به خريد خودرو کرده‌اند تا در کنار خانواده از تعطيلات تابستاني لذت ببرند و اکنون با آغاز فصل مدرسه آن را مي‌فروشند.

به طور کلي، بازار خريد و فروش اتومبيل هاي دست دوم باتوجه به سودآور ي اش همواره مورد توجه بسياري قرار گرفته و گروه کثيري را چه در صف خريداران و چه در قالب فروشندگان به خود مشغول کرده است، اما مدتي است به واسطه بالارفتن قيمت خودروهاي صفر کيلومتر داخلي يا وارداتي ، کارکرده ها بيشتر از ديگران عزيز شده و رونق مناسبي را به خود ديده اند، ولي نبايد فراموش کرد اين بازار ريزه کاري هاي بسيار زيادي دارد که اگر از آن مطلع نباشيد، معمولا از خريد خود لذت نخواهيد برد. چون معمولا فروشندگان اين گونه خودروها براساس ضرب المثلي قديمي که مي گويد: «هيچ ماست بندي نمي گويد ماستش ترش است» سعي در معرفي خودروي خود به عنوان بهترين دارند پس اين شما هستيد که بايد با استفاده از راهکارهاي علمي و عملي بهترين را تشخيص داده و بعد دست به جيب شويد.
به همين دليل به بازار خريد و فروش خودروهاي دست دوم زده تا از زير و بم خريدي مناسب و البته اقتصادي برايتان بگويد.


نو يا دست دوم؛ مساله اين است؟

قبل از هر چيز بد نيست مفهوم خودروي دست دوم را از نظر کارشناسي بدانيم. خودروي دست دوم به خودرويي گفته مي شود که بيشتر از 200 کيلومتر کار کرده باشد، چون ديگر اين خودرو صفر نيست و جزو خودروهاي کار کرده به حساب خواهد آمد و هرچه از اين عدد فاصله گرفته باشد، نمايانگر کارکرد بيشتر آن است، اما به طور کلي براساس استانداردهاي موجود يک خودرو براي مسافر عادي و شخصي طي سال نبايد بيشتر از 12000 کيلومتر کارکرد داشته باشد.
اين در حالي است که يک پرسش معمولا ذهن اکثر خريداران را به خود مشغول کرده است که اصولا اتومبيل نو بخرند يا کارکرده؟ به طور کلي در اکثر موارد اين توان مالي افراد است که ميان خودروي نو و کارکرده حرف نهايي را مي زند، اما گروهي هم هستند که با دودوتا چهارتاي اقتصادي، به بازار خودروهاي دست دوم وارد مي شوند، نه اجبار جيبشان؛ بنابراين اگر شما نيز جزو اين گروه هستيد بد نيست ابتدا از معايب و مزاياي هر دو يعني خودروهاي کارکرده و نو بدانيد و پس از آن دست به جيب شويد.

به طور کلي گرچه خودروهاي نو مزايايي چون اطمينان از رانندگي و گارانتي دارد، اما معايبي چون هزينه شدن نقدينگي خانواده و البته افت قيمتي از همان ابتداي کار را نيز برايتان به ارمغان خواهند آورد.

اين در حالي است که اگر انتخاب مناسبي در ميان کارکرده ها داشته باشيد، علاوه بر اين که ميزان کمتري از سرمايه اقتصاد خانواده به اين امر تخصيص داده شده، ديگر خبري از افت قيمت محسوس سرمايه اوليه شما نيست، ولي نبايد فراموش کرد ندانستن پيشينه خودرو و البته نبود گارانتي مي تواند جزو مهم ترين معايب اين گروه از خودروها باشد، هرچند اين معايب را مي توان با يک کارشناسي دقيق قبل از خريد به حداقل ميزان تاثيرگذاري در انتخاب رساند.

هدفتان از خريد خودرو چيست؟

يکي از توصيه هاي اصلي کارشناسان خريد خودرو به تمام افرادي که قصد خريد دارند اين است که قبل از هر اقدامي سعي کنند براي خودشان دليلي منطقي از خريد خودرو بياورند که در آن مشخص شده باشد اين خودرو براي چه منظوري خريداري مي شود؟ قرار است اين خودرو چه ميزان کارکرد ماهانه داشته باشد؟ هزينه اي که براي نگهداري آن در نظر گرفته شده چقدر است؟ ظرفيت سرنشين اتومبيل مورد نظرتان بايد چند نفر باشد؟ به خدمات پس از فروش اهميت مي دهيد يا خير؟ آيا به فروش دوباره خودروي مورد نظر فکر کرده ايد؟

اين دلايل هرکدام مي تواند روشنگر راه شما در انتخاب باشد، چون باتوجه به پاسخ هر يک از آنها گروهي از خودروهاي موجود بازار از فهرست شما حذف خواهد شد. به عنوان مثال اگر قصد کار کردن با اتومبيل داريد، بدون ترديد سراغ اتومبيل هايي که هزينه نگهداري بالايي دارد نخواهيد رفت يا اين که اگر تعداد افراد خانواده زياد است، هرگز اتومبيل هاي کوچک برايتان مناسب نيست و... پس مناسب ترين راه براي ورود به بازار، تعيين دليل خريد خودرو براي شماست که قصد خريد اقتصادي و مناسب از اين بازار پرهياهو داريد.

هرگز تنها روانه بازار نشويد

يکي از اصولي ترين توصيه هاي کارشناسان براي خريداران خودروهاي دست دوم اين است که حتي اگر شما از زيرو بم خريد و فروش اتومبيل هاي دست دوم باخبر هستيد و خودتان را خبره کار مي دانيد بازهم تنهايي براي خريد خودرو روانه بازار نشويد، چون به قول معروف «دست بالاي دست بسيار است.»

معمولا سه راه مقابل شما براي خريد خودروي دست دوم وجود دارد که عبارت است از؛ مراکز خريد و فروش خودرو، آگهي روزنامه ها و مراجعه حضوري به نمايشگاه، اگر در هر سه مورد فقط براي خريد مراجعه کنيد، احتمال اين که از خريد خودتان براي هميشه پشيمان شويد تقريبا 70 درصد خواهد بود، چون زواياي بسيار زيادي از اتومبيلي را که انتخاب کرده ايد هرگز نديده و روانه دفاتر اسناد رسمي مي شويد.

کارشناسان و افراد باتجربه در اين زمينه مي گويند: تنهايي روانه بازار خريد خودروهاي دست دوم شدن درست مانند خريد اتومبيل در تاريکي شب است، چون اين امر اصلا معقول نيست و هرگز کسي در تاريکي شب اقدام به خريد خودرو نمي کند.

با صاحب اتومبيل معامله کنيد

بارها و بارها شنيده ايم که مي گويند: «نحوه رانندگي شما نشانه شخصيت شماست» اين ضرب المثل دقيقا هنگامي که قصد خريد اتومبيل دست دوم داريد، به ياري شما خواهد آمد. بنابراين قبل از اين که خوب مشخصات فني و سلامت خودرو را بنگريد، به راننده و مالک آن توجه کنيد چون نحوه رفتار و شخصيت وي دقيقا بيانگر چگونگي وضعيت اتومبيلش خواهد بود. براي شروع بد نيست، ابتدا از او بخواهيد دليل اصلي فروش اتومبيل را به شما بگويد. در اين ميان شما فرصت مناسبي داريد که خوب شرايط روحي و شخصيتي وي را زير نظر بگيريد.

به عنوان مثال اگر او فرد منظم و مرتبي باشد بدون ترديد سرويس هاي دوره اي را براي اتومبيل انجام داده و سعي کرده همواره اتومبيلش در شرايط ايده آل باشد، اما اگر خلاف آن بود در بهترين شرايط هم از معامله خودداري کنيد، چون درصد زيان شما بالاست.

در اين مرحله مي توانيد هنگام توضيحات مالک خودرو درباره شرايط و البته دليل اصلي فروش وي به جاي او داخل اتومبيل نشسته و نسبت به شرايط داخل اتاق اتومبيل اطمينان حاصل نماييد. بهترين روش، دقت به خود فرمان و ديگر تجهيزات تزئيني يا الکترونيک داخلي است. از اين راه مي توانيد به ميزان استهلاک اتومبيل مورد نظرتان کاملا آگاهي يابيد. فراموش نکنيد شرايط کنوني صندلي راننده و پوشش فرمان با تجهيزاتي مثل دسته راهنما و کنترل سيستم صوتي (در صورت دارا بودن) مي تواند نشانه اي کامل از ميزان استهلاک اتومبيل باشد.

به بدنه خوب دقت کنيد
پس از در نظر گرفتن مراحل قبل، حالا نوبت به مرحله اي سرنوشت ساز رسيده است. در اين مرحله سلامت بدنه مي تواند در تصميم گيري کاملا تاثيرگذار بوده و انتخاب هاي شما را محدود کند، چون به قول معروف «رنگ رخسار، خبر مي دهد از سر درون»، بنابراين بايد در اين زمينه خود دقت کنيد و با مطالعه کامل و مشورت کارشناس مورد اعتماد وارد ميدان شويد. هرچند اين عامل شايد درصد مشخصي در تعيين سلامت خودرو داشته باشد، اما نبايد فراموش کرد که با استفاده از اين راهکار مي توانيد به سلامت فني خودرو برسيد.

به طور کلي در بدنه خودرو بايد به نکاتي چون فرورفتگي ها، پوسيدگي، رنگ پريدگي، ترک خوردگي و آسيب ديدگي هاي جدي در سراسر اتومبيل دقت کافي داشته باشيم که براي اين کار تکنولوژي به ياري خريداران آمده، به طوري که با استفاده از لوازمي چون آهنربا و دستگاه هاي مغناطيسي مي توانيد از رنگ شدگي يا سلامت قسمت هاي مختلف بدنه اتومبيل مورد نظر اطمينان حاصل کنيد. براي اين کار سعي کنيد از زواياي پنهان مثل درزها، دوبل هاي در موتور يا صندوق عقب، محل اتصال بدنه با سقف، رکاب ها، درزهاي چراغ يا لولاي در هاي خودرو شروع کنيد، چون آثار تعمير يا تعويض کاملا در اين مناطق مشخص باقي خواهد ماند و برطرف کردن آنها کار دشواري است.

با بررسي سلامت بدنه اتومبيل مي توان دريافت آيا اتومبيل مذکور تصادف سنگين داشته يا اتفاقات ساده روزمره را پشت سر گذاشته است، چون در صورت تصادف سنگين ممکن است قطعات داخلي و به طور کلي سلامت فني خودرو مثل موتور، گيربکس يا... نيز آسيب ديده باشد.

اهميت قطعات فني موتور
معمولا از موتور اتومبيل به عنوان قلب تپنده خودرو ياد مي شود، بنابراين اگر اين قلب همچون ساعت مرتب و بدون مشکل کار کند، مالک آن نيز مي تواند از رانندگي خود لذت ببرد، پس بايد هنگام خريد اتومبيل دست دوم چون زياد از پيشينه سلامت فني خودرو اطلاعاتي در دست نيست خوب در اين مورد توجه داشته باشيد. به طور کلي در بخش فني دو مرحله مقابل خريداران است؛
1 ـ تست حرکت خودرو: با اين روش مي توانيد از سلامت قطعات سيستم تعليق، شاسي، عملکرد مناسب موتور و گيربکس، ترمزها و فنربندي خودرو آگاهي به دست آوريد.
2 ـ تست ايستاده يا ساکن؛ در اين مرحله اولين کار بازکردن در موتور است. در روشنايي کامل خوب داخل موتور را نگاه کنيد و هرگونه نشتي يا کثيفي را بررسي کنيد. توجه داشته باشيد تميزي بيش از حد و نامتعارف خودرو با توجه به سن آن مي تواند دليلي براي پنهان کردن موارد داخل موتور باشد. لازم به يادآوري است که بايد در اين مرحله کيفيت لاستيک، تسمه هاي داخل موتور، سيستم روغن، استارت و باتري را نيز چک و کنترل کنيد.

دنياي مجازي را جدي بگيريد
رونق کسب و کار خريد و فروش خودروهاي کارکرده و دست دوم مدتي است به قدري زياد شده که حتي فروشندگان نيز به دنياي مجازي چشم دوخته اند. پس اگر قصد خريد خودرو داريد کافي است در دنياي صفر و يک کمي جستجو کنيد تا با ده ها وب سايت مرتبط با اين کار آشنا شويد.
کارشناسان معتقدند دنياي مجازي علاوه بر اين که مي تواند راهگشاي کسب و کار بسياري از فروشندگان و خريداران باشد، مي تواند در زمينه اطلاع رساني گام مفيدي جهت آگاهي ذهني هرچه بيشتر خريداران داشته باشيد.

به اين گروه مي گويند: اگر خريداران قبل از خروج از منزل کمي در ميان اين صفر و يک ها زمان گذاشته و دقت کنند، بدون ترديد اطلاعات بسيار کاربردي و مفيدي نسبت به برند و خودروي مورد نظر خودشان بدون هيچ هزينه اي به دست خواهند آورد که باعث انتخاب مناسب تر آنها در واقعيت امر خواهد شد. آگاهي از رضايت دارندگان، اطلاع از قيمت قطعات و اطلاع از نحوه خدمات پس از فروش ابتدايي ترين اطلاعاتي است که شما مي توانيد بدون نگراني از طريق دنياي مجازي با صفر و يک هايش به دست آوريد، بنابراين روي کمک اين دنيا حساب ويژه اي باز کرده و خوب به اطلاعات آن دقت کنيد.

اصالت مدارک خودرو
هرچند برخي کارشناسان اعتقاد دارند قبل از هرکاري بايد مدارک خودرو را به طور کامل بررسي کرد، اما بد نيست بدانيد ممکن است اين کار صرفا باعث از دست دادن زمان براي شما شود. بنابراين اگر شرايط اوليه خودرو براي شما مناسب و مطابق خواسته هاي شما بود، از مالک خودرو بخواهيد مدارک شناسايي خودرو را در اختيار شما بگذارد تا آنها را کنترل کنيد.
به طور کلي مدارکي چون سند خودرو، برگه کمپاني، برگه معاينه فني، کارت خودرو، برگه عدم خلافي و کارت بنزين از مدارک مورد نياز براي نقل و انتقال خودرو است که هر يک از اين مدارک بايد با مشخصات فني و اطلاعاتي خودرو مطابقت داشته باشد.
در اين مرحله مشخصات مندرج در سند و کارت خودرو را کاملا با اتومبيل مطابقت دهيد و هرگونه خدشه يا ناهماهنگي را در نظر بگيريد و دليل آن را جويا شويد. مهم ترين موارد شماره شاسي، شماره موتور، بدنه خودرو و رنگ است که بايد تطبيق داده شود.
در پايان اين موارد اگر همه چيز قابل قبول بود و با شرايط شما تناسب داشت، مي توانيد براي انجام مراحل نقل و انتقال با فروشنده قرار گذاشته و مراحل کار را آغاز کنيد.


www.
منبع: jamejamonline.ir

مطالب جالب ديگر:
عکس: سحر دولتشاهي از ناراحتي تا خوشحالي!!مردي با پا هاي فيلي و غول آسا!! + عکسعکس هايي زيبا از فانوس دريايي5 راه ساده براي رفع خستگي!تتوي عجيب و غريب روي سر بازيگر سرشناس در جشنواره ونيز 2014 + عکس



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

کارهايي که با دزديده يا گم شدن پلاک خودرو بايد انجام دهيد

19 دروغ رايجي که تعميرکاران خودرو به شما مي گويند

ويژگي هاي بي ام و 2020 750Li xDrive + عکس

مشخصات خودروي شاسي بلند هوندا 2019 Honda Passport + عکس

9 نکته براي رانندگي در روز هاي باراني

معني رنگ پلاک خودرو ها و حروف آنها

نکات مهم براي رانندگي در جاده هاي باراني و برفي

با سوناتا 2020 Hyundai Sonata آشنا شويد! عکس

اقدامات مهم براي آماده کردن خودرو براي سفر در عيد نوروز

هنگام رانندگي با خودرو خودران چکار بايد کرد؟

خودرو 12 ميليون دلاري بوگاتي La Voiture Noir ! عکس

چند نکته مهم قبل از خريد خودرو کارکرده و دست دوم

مرسدس بنز فوق العاده طلايي در مراسم اسکار! عکس

نکات مهم براي شستن خودرو و اتومبيل

قراردادن کيسه هوا در خارج از خودرو براي ايمني بيشتر توسط آلماني ها

نور خورشيد چگونه به خودرو آسيب مي زند + راه هاي پيشگيري

راه جلوگيري از خراب شدن پمپ سوخت خودرو

نسخه S رنو کپچر چه مشخصاتي دارد

فروش مرسدس بنز 8.5 ميليارد توماني در تهران! عکس

7 تکنيک و ترفند براي رانندگي ايمن در زمستان

6 عاملي که باعث کاهش قدرت موتور خودرو مي شوند

6 روش ساده براي خوشبو کردن داخل خودرو

مشخصات مرسدس بنز mercedes benz CLA + عکس

با 100 ميليون چه خودرويي بخريم؟ + جدول

اين 5 کار را با خودرو اتومات هرگز انجام ندهيد

دنده مناسب براي پارک کردن خودرو در سراشيبي

باور مي کنيد اين 9 خودروي فوق العاده از پرايد ارزانتر هستند

4 مرحله براي خريد خودرو

قيمت بالاي نسل جديد بي ام و bmw Z4

با 80 ميليون تومان چه ماشيني بخريم؟ + جدول

بي ام و bmw هيبريدي جديد: 100 کيلومتر فقط 1.7 ليتر بنزين!

با 50 ميليون تومان کدام خودرو صفر کيلومتر را مي توان خريد؟ + جدول

خودروي بي‌ام‌و bmw iNext چه ويژگي هايي دارد؟ عکس

قيمت جديد خودرو هاي داخلي لو رفت! + جدول قيمت

خودروي بي ام و bmw X7 جذاب و غول پيکر! + عکس

قيمت تيبا کارکرده در بازار چقدر است؟ جدول

با کمتر از 50 ميليون چه خودرويي مي توان خريد؟ + جدول

جدول قيمت روز خودرو هاي پرطرفدار وارداتي

ارزان قيمت ترين خودرو هاي بازار را بشناسيد + جدول قيمت خودرو

عکس هاي BMW Z4 2019 لو رفت! + عکس

افزايش قيمت خودرو ها + جدول قيمت خودرو هاي داخلي 21 مرداد

فعلا ماشين نخريد!

افزايش دوباره قيمت خودرو هاي داخلي در بازار + جدول قيمت

جدول قيمت جديد خودرو هاي وارداتي در بازار

کاهش قيمت خودرو هاي وارداتي؛ سانتافه 70 ميليون ارزان شد!

خودرو هاي صفر زير 40 ميليون در بازار + جدول قيمت

کاهش قيمت خودرو در بازار + جدول قيمت خودرو

Digital Key قابليت جديد و جالب خودرو ها