آخرین اخبار

همه چيز درباره آفرود؛ يک ورزش عجيب و غريب شادکامي و موفقيت

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماهنامه تبار - عرفان صفي پور: آفرودرها يا به اصطلاح خودشان دو ديفرانسيل سواران مرامنامه نانوشته و جذابي دارند که مي گويد: «وقتي همه دوستات رفتند طرقبه و شانديز توي ويلا و دارند با نوشيدني خنک تو اوج آرامش آفتاب مي گيرند، تو و چندتا از رفقات وسط گل و شن گير کردي و دست و پا مي زني و مي خندي. دو ديفرانسيل سواري يعني پول هاتو خرج ماشينت مي کني نه سينما و کافي شاپ. يعني بيشتر کاراي ماشينتو خودت انجام مي دي. وقتي همه توي مهموني هستن و دارن خوش مي گذرونن تو توي گاراژ رفيقت تا نصفه شب داري به ماشينت مي رسي و تغييرات ماشينت رو انجام مي دي.

همه چيز درباره آفرود؛ يک ورزش عجيب و غريب

وقتي آخر هفته مي زني به دل طبيعت بخشي از سفر تو به جمع کردن زباله هايي که بقيه ريختن اختصاص مي دي. دو ديفرانسيل سواري يعني همسايه ها هميشه از گلي شدن کف پارکينگ از دستت شاکي هستن. مادر يا همسرت هميشه از روغني يا گلي شدن بهترين لباسات شاکي باشن. اگه ماشيني يه جايي گير کنه مثل بقيه مردم فقط نگاه نمي کني و سعي مي کني بدون هيچ چشمداشتي اونو بکسل کني و درش بياري. برف نيم متري دم پارکينگ براي همسايه هات کابوسه اما واسه تو مثل يه پرتاب سه امتيازي مي مونه.»

«آفرودمن»ها يا همان عاشقان خودروهاي دو ديفرانسيل مي گويند که اين بخشي از اساسنامه آنهاست و هر کسي که بخواد وارد اين حوزه بود، بايد اين چيزها را قبول داشته باشد. البته اين روزها آفرودسواري به عنوان يک ورزش شناخته شده و به عقيده بسياري گران ترين ورزش دنياست اما همين ورزش با توجه به همه دردسرها و هزينه هايش، تب و تاب شديدي در بين جوانان ايجاد کرده و آنهايي که تا به امروز به دنبال هيجاني متفاوت بودند، تمسک به اين ورزش را راه حلي خوب ديده اند. در اين چند سطر سعي کرده ايم تا نگاهي نسبتا کلي از اين تفريح به شما بدهيم و بگوييم که چگونه مي شود يک «آفرودر» درست و حسابي شد.

همه چيز درباره آفرود؛ يک ورزش عجيب و غريب

آفرود دقيقا چيست؟

اينکه آفرود چيست يا آفرودسوار کيست سوالي است شبيه اينکه اول مرغ بوده يا تخم مرغ! خيلي سعي نمي کنيم تا تعريف علمي و جهاني از آن ارائه دهيم چون آن چيزي که اينجا مد نظر ماست اين است که به سادگي با اين ورزش و شرايط آن در ايران آشنا شويم.

البته همه ما مي دانيم که آفرود واژه اي انگليسي است که بهترين ترجمه براي آن «بيراهه» است.از همين رو معادل فارسي آفرودر را بيراهه نورد مي گذاريم. ديگر همه چيز معلوم شد! آفرود يعني بيراهه نوردي. يعني خروج از مسيرهاي هميشگي و جاده هاي آسفالت و رانندگي در زميني که جاده اي در آن وجود ندارد؛ براي مثال در دل کوير و شن هاي روان يا وسط جنگل هاي انبوه يا حتي بين صخره ها و کوه ها، مسيرهايي وجود دارد که يک بيراهه نورد مي تواند با خودروي خود از آنها عبور کند و پا که نه! لاستيک به جاهايي بگذارد که خيلي ها نمي توانند.

همه چيز درباره آفرود؛ يک ورزش عجيب و غريب

در آفرود چندين مسير مختلف وجود دارد که شايد بتوان از آن به عنوان انواع آفرود نام برد. براي مثال آفرود مسيرهاي گلي که بيشتر در جنگل است، آفرود کويري که به رانندگي در ميان تپه ها و رمل هاي شني محدود مي شود، آفرود برفي که از اسمش پيداست چيست! و انواع ديگر.

از مزيت هاي ايران اين است که تقريبا تمام شرايط و انواع آفرود در آن وجود دارد و شما مي توانيد به اين افتخار کنيد که بهترين کشور را براي آفرودسواري در اختيار داريد!

آفرود ورزشي

هر چيزي که در آن شرايط مسابقه و رقابت وجود داشته باشد را مي توان ورزش ناميد؛ آفرود هم از اين اصل مستثني نيست. اگر يک نگاه کلي به آفرود داشته باشيم مي توانيم آن را در دو نوع «مسابقه» و «طبيعت گردي» تقسيم بندي کنيم. مسابقات آفرود در سرتاسر ايران برگزار مي شود و طرفداران پروپاقرصي هم دارد. کلاس بندي هاي مسابقات در سطح بين المللي است و راننده ها و خودروها نيز دست کمي از مسابقات جهاني ندارند.

همه چيز درباره آفرود؛ يک ورزش عجيب و غريب

اين مسابقات زير نظر فدراسيون اتومبيلراني و جهانگردي برگزار مي شود و قانون و اصول خاص خودش را دارد و جايزه هايش هم ارزشمند است. البته مسابقات آفرود از مشکلاتي چون نبود پيست حرفه اي و عدم تامين اعتبار دولتي جهت برگزاري هم رنج مي برد ولي بر اساس همان مرامنامه آفرودسوارها که در ابتدا گفتيم، کمتر بيراهه نوردي براي پول يا امکانات در اين مسابقات شرکت مي کند و براي همين است که آفروسواري از نظر سلامت مسابقات، متمايز با ساير ورزش هاست. تقريبا تمام آفرودرهاي مسابقات، امکانات و تجهيزات خودشان را دارند و شخص يا سازمان ديگري براي آنها هزينه نمي کند. همچنين ايران يکي از مدعيان جهاني مسابقات آفرود هم هست و همواره پرويز شه بخش، آفرودر بلوچ ايراني حضوري پررنگ و موفق در مسابقات بين المللي، از جمله داکار پاريس دارد.

آفرود طبيعت گردي

بسيراي از آفرودرها، اين ورزش را با نگاه مسابقه اي نمي نگرند. خيلي از آفرودسوارها صرفا طبيعت گرداني حرفه اي هستند که با خودروي خود پا به دل اعماق طبيعت مي گذارند و تلاش شان بر اين است که جز لذت رانندگي، از اعجاز دنياي پيرامون شان هم بهره مند شوند. شما براي آفرودسواري طبيعت گردي، نياز به يک خودروي دو ديفرانسيل نسبتا راحت و يک تيم پايه داريد. در حال حاضر تورهاي طبيعت گردي زيادي در ايران برگزار مي شود که روش آنها همراه کردن افراد مختلف با خودروهاي دو ديفرانسيل گوناگون است و تلاش مي کنند با سازماندهي و مديريت آنها، شرايط طبيعت گردي و رانندگي خوبي را براي آفرودسوارها و البته همراهانشان ايجاد کنند.

تورهاي طبيعت گردي آفرود به طور معمول بين دو روزه (سبک) تا پنج روزه (سنگين) است و قوانين و اصول خاصي بر آنها حکمفرماست. بسياري از برگزارکننده هاي تور آفرود داراي مجوز بوده و تمام مسافران خود را بيمه حوادث مي کنند. اين تورها را يک يا دو تورليدر حرفه اي و بعضا محلي همراهي مي کنند تا مسافران را در مسيريابي و رهايي از برخي مشکلات، از جمله گير کردن ها يا رفع مشکلات فني خودروها راهنمايي کنند.

همه چيز درباره آفرود؛ يک ورزش عجيب و غريب

بسياري از کساني که تجربه سفر با اين تورها را داشته اند معتقدند هيجان و انرژي اين سفرها تا حدي است که مي تواند يک ماه آنها را سر حال نگه دارد. عجيب اينکه هر چقدر مشکلات و دردسرهاي سفر بيشتر باشد، هيجان بيشتري را به همراه دارد.

اگر بخواهيم رده بندي منصفانه اي از تورهاي آفرود در ايران ارائه دهيم بدون شک گروه طبيعت گردي دلتا به مديريت اميرحسين ظهوريان را مي توان حرفه اي ترين گروه دانست. همچنين گروه هاي ديگري با عناوين آلفا، لاست رود، دلفان و ... در ايران فعاليت مي کنند که مي توانيد تورهاي آفرود طبيعت گردي را حتي بدون داشتن يک خودروي آفرود با آنها تجربه کنيد.

هزينه هاي آفرود

ابزار آفرود نه تنها خودروي دو ديفرانسيل، بلکه تجهيزات جانبي لازم آن خودرو جهت آفرود و همچنين لوازم ديگري از جمله جک هايليفت، بيل، تبر، گالن بنزين و ... است. اگر مي خواهيد يک بيراهه نورد حرفه اي شويد لازم است که امکانات و ابزار تکميلي داشته باشيد.

جالب اينکه تمام اين وسايل از بهترين کيفيت تا وسايل چيني ارزان در ايران موجود و در دسترس است. حتي فروشگاه هايي مختص اين وسايل در تهران و برخي شهرستان ها وجود دارد که مي توانيد بدون دردسرهاي آفرودرهاي نسل قبلي، جهت تامين راحت مايحتاج خود به آنها مراجعه کنيد.

همه چيز درباره آفرود؛ يک ورزش عجيب و غريب

در مورد هزينه اي که شما از صفر تا به مرحله يک آفرودر کامل بايد انجام دهيد نمي توان به طور قطع ابراز نظر کرد. مهمترين نکته اين است که شما براي شروع بايد يک مشاور حرفه اي و متخصص داشته باشيد. مشاور شما با توجه به خواسته ها و نوع نگاهي که به آفرود داريد و همچنين بودجه تان، بهترين پيشنهاد را به شما خواهد داد.

به طور کل شما مي توانيد يک خودروي آفرود معمولي و ارزان (شروع قيمت از 15 ميليون تومان) را بخريد و جهت تجهيز آفرودي آن هزينه هاي بالغ بر حدود 10 ميليون تومان خرج کنيد يا اينکه مي توانيد يک خودروي حرفه اي (در حدود 250 ميليون تومان) خريده و تا بيش از 50 ميليون هم هزينه آن کنيد.

اصولا محدوديتي وجود ندارد و شما مي توانيد با هر بودجه اي که داريد وارد اين حوزه شويد. کل وسايل جانبي مورد نيازتان را نيز مي توانيد با قيمت متوسط حدود 2 ميليون تومان بخريد و منتظر بنشينيد تا جاده که نه! بيراهه شما را به سوي خود فرا خواند.

خوب است که اين نکته خيلي مهم را هم بدانيد. آفرود بيشتر از اينکه شما چه ماشيني داشته باشيد يا چقدر پول داده باشيد، به توانايي رانندگي آفرودر بستگي دارد و مهمتر از آن، اينکه شما پا به دنيايي مي گذاريد که بايد از آن لذت ببريد، با هر وضعيت و شرايطي. به دنياي آفرود خوش آمديد.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد