آخرین اخبار

پنج «عيب» که شما را دوست داشتني مي کند! شادکامي و موفقيت

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماهنامه زنان امروز - ترجمه منيژه نجم عراقي: شايد فکر کنيد مردم شما را با وجود عيب هايتان دوست دارند نه به خاطر آنها. اما برخي از خصوصيات که عيب مي شماريد ممکن است بيشتر از آنچه تصور مي کنيد جذابيت داشته باشند.

اين هم پنج عيب که شايد مايل باشيد پذيراي آنها شويد؟

1- زود شرمگين مي شويد: نشانه هاي شرم زدگي اغلب بيش تر از رويدادي که سبب ساز آن بوده است مايه خجالت مي شوند. بعضي آدم ها اين نشانه ها را چندان خفت بار مي دانند که به جراحي پناه مي برند تا عصب هاي مسئول سرخ شدن و عرق کردن را نابود کنند. اما شرمزدگي هرچند هم که براي خود آدمي ناخوشايند باشد براي آدم هاي ديگر خالي از جذابيت نيست. در مجموعه پژوهش هايي، شرکت کنندگاني که با يادآوري موقعيتي ناراحت کننده بيشترين نشانه هاي شرم زدگي را بروز دادند به چشم ناظران همراه تر، قابل اعتمادتر و بخشنده تر جلوه کردند و ناظران علاقه بيش تر به وقت گذراني با آنها نشان دادند.

پنج «عيب» که شما را دوست داشتني مي کند!

شرم زدگي، به جاي آنکه نشانه ضعف يا فقدان مهارت هاي اجتماعي باشد، گويي نشان از اين دارد که شخص براي روابط خود ارزش قائل است و احتمالا وفادارتر و قابل اطمينان تر است. افراد مستعد شرم زدگي به ويژه مي توانند شريک هاي خوبي در عشق باشند، چون به نظر مي رسد احتمال بي وفايي در آنها کمتر است.

2- سفره دل را زيادي باز مي کنيد: گفتن ندارد که زياده روي در دادن اطلاعات شخصي به افراد نامناسب و در مکان هاي نامناسب مي تواند فاجعه باز باشد، و نداشتن هرگونه صافي اجتماعي بي ترديد دردسرساز مي شود. اما گرايش به زياده روي در گشودن سفره دل هميشه هم بدترين کار نيست اگر پاي برقراري رابطه هاي تازه و استحکام دوستي هاي موجود در ميان باشد. بنا بر نظريه «قدرت نفوذ اجتماعي»، يکي از راه هاي مهم براي ايجاد دوستي و صميميت آن است که آرام آرام اطلاعاتي درباره خودمان به ديگري بدهيم. لازمه رسيدن از حرف هاي بي مايه به بحثي درست و حسابي پا گذاشتن به سرزميني ناشناخته است. قرارگيري در موضع ضعف، هر چند که در لحظه وقوع آزاردهنده باشد، مي تواند همان چيزي باشد که ديوارها را فرو مي ريزد و امکان پا گرفتن رابطه اي صادقانه تر را فراهم مي کند.

پنج «عيب» که شما را دوست داشتني مي کند!

منظور اين نيست که تنها با دادن اطلاعات شخصي به هر کسي مي توان پيوندهاي صميمانه و ماندگار ايجاد کرد. اما آدم هايي که از قرارگيري در موضع ضعف ترسي ندارند به مدد گشاده رويي خود فرصت هاي بيش تري براي برقراري پيوندهاي ارزشمند به وجود مي آورند.

3- دوست داريد در مورد ديگران حرف بزنيد: مي گويند هيچ کس غيبت کردن را دوست ندارد. اما پژوهش ها نتيجه ديگري به دست مي دهند. البته بي ترديد برخي گونه هاي غيبت کردن زيان بار است، اما برخي حرف زدن ها در مورد ديگران به نوعي هشدار به مخاطب درباره افراد يا موقعيت هاي خطرآفرين است و نقش حفاظتي دارد. اطلاع رساني درباره خنجر از پشت زدن به دوستان، خيانت همسران، يا کارمندان فاسد شايد بي اهميت به نظر برسد، اما کارکرد مفيدي دارد- هم به سود قربانيان احتمالي است و هم مايه مهار سوءاستفاده گران آينده مي شود.

پنج «عيب» که شما را دوست داشتني مي کند!

اين گونه گفت و گوهاي «حمايت گرانه» با ديگران حاوي اين پيام است که به آنها اهميت مي دهيد و اعتماد داريد و مي توانيد به هم نزديک تر شويد. البته با غيبت هاي ناخوشايند هم ممکن است احساس کنيد (به شيوه «ما عليه آنها») به هم نزديک تر شده ايد، اما آن گونه نزديکي بعيد است دوامي داشته باشد. به ويژه اگر همه طرف ها پريشان بمانند که نوبت قرباني شدن آنها کي فرا مي رسد. لازمه اطلاع رساني «خوب» اين است که بتواند شکل هاي سودمند و سرگرم کننده بي آزار را از شکل هاي مخرب تميز دهد.

4- دست و پا چلفتي هستيد: همه ديدند که جنيفر لارنس هنگامي که مي خواست براي گرفتن اسکار بهترين هنرپيشه سال 2013 روي صحنه برود زمين خورد، اما همين سبب شد که او را بيشتر دوست داشته باشند. اين حادثه درواقع او را از عرش به زمين آورد و به نظر رسيد، با وجود قرارگيري در موقعيت سوپراستار، انساني مانند ديگران است و مي توان با او رابطه برقرار کرد. اگر از آنهايي هستيد که ممکن است نوشابه را روي خودتان بريزيد، حواستان به اثر غذا روي صورت تان نباشد، يا هنگام راه رفتن سکندري بخوريد، ترسي نداشته باشيد؛ هم لارنس و هم پژوهش هاي علمي خبر مي دهند که اين ويژگي ها شايد شما را نزد ديگران عزيزتر کند.

پنج «عيب» که شما را دوست داشتني مي کند!

در نخستين بررسي پديده اي مرسوم به «اثر زمين خوردن»، پژوهشگران به اين کشف نايل شدند که شرکت کنندگان فردي را که روي خودش قهوه مي ريزد، اگر از جنبه هاي ديگر شايسته باشد، بيش تر از فردي که اين کار را نمي کند دوست دارند (چنانکه براي کسي چون لارنس رخ داد. اين گونه لغزش ها مي توانند به آدمي حالتي انساني ببخشند، به ويژه در مورد کساني که از جنبه هاي ديگر برتري دارند. تا زماني که روي هم رفته آدم قابلي باشيد، يکي دو خطا اينجا و آنجا سبب مي شود ديگران با شما راحت تر باشند- و به احتمال زياد خطاهاي خودشان را هم بپذيرند.

5- زيادي صادق و رک گو هستيد: صداقت زياد ممکن است شما را به دردسر بيندازد، اما اين را هم به مردم مي گويد که مي توانند مطمئن باشند با آنها روراست رفتار مي کنيد، حتي اگر حقيقت دردناک باشد. بنابر پژوهش ها، آدمي که به جاي گفتن همان چيزي که ديگران دوست دارند بشوند، احساسات خود را صادقانه بيان مي کند روابط رضايت بهتري با ديگران برقرار مي کند و روي هم رفته خوشبخت تر است. صادق بودن در بيان احساسي که داريد شايد، نسبت به اينکه تظاهر کنيد همه چيز خوب است، بحث هاي بيش تري به بار آورد، اما بيان احساسات منفي هميشه هم موجب خرابي روابط نمي شود، و برحسب موقعيت، حتي مي تواند آنها را مستحکم تر کند.

شايد رک گويي در تمامي موقعيت ها و با همه آدم ها کار درستي نباشد- بسيار مهم است که بدانيم کجا بايد حد را نگه داريم- اما آدم هاي روراست معمولا دوستان و همسراني عالي از کار در مي آيند، نه تنها به اين دليل که نمي گذارند از رفتار بد قِسر در برويم بلکه به اين خاطر که هرگاه از ما تعريف کنند مي دانيم از ته دل مي گويند.

پنج «عيب» که شما را دوست داشتني مي کند!

حالا تکليف عيب هاي کم تر تحمل پذيرتان چه مي شود؟ شايد آنها هم به آن بدي نباشند که شما فکر مي کنيد. پژوهش ها خبر مي دهند که ما معمولا درباره آدم هاي محبوبمان پندارهاي مثبت داريم، راه هايي پيدا مي کنيم که در معايب آنها حُسن ببينيم. با گذشت زمان، اين پندارها مي توانند به واقعيت بدل شوند. به قول يکي از پژوهشگران، گويي عشق «بيش تر غيب گوست تا نابينا» و سبب مي شود که آدم ها نه تنها بهتر جلوه کنند، که بهتر بشوند.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد