آخرین اخبار

10 اشتباه رايج که جلوي شاد بودن را مي گيرد شادکامي و موفقيت

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماهنامه همشهري تندرستي: روان شناسان معتقدند کساني که عاشق زندگي کردن هستند، آدم هاي شادتر و سالم تري هم هستند. کساني که از روزمرگي زندگي براي خود شادي هاي کوچک مي سازند. البته کساني هم هستند که با کارهاي اشتباهي که انجام مي دهند، فرصت تجربه شادي را از خودشان مي گيرند. اين آدم ها کم نيستند. اين اشتباهات هم کم نيستند. اگر دلتان مي خواهد با اين اشتباه هاي رايج که جلوي شادي را مي گيرند آشنا شويد، ما 10 مورد از مهم ترين ها را که «جيمز پاک» روان شناس رفتاري گردآوري کرده است، در اين مطلب آورده ايم که آن ها را مي خوانيد:

1- خودداري از ارتباط عميق و معني دار (مانند ازدواج، دوستي نزديک و در تماس بودن با خانواده)

روان شناسان معتقدند افراد داراي روابط اجتماعي قوي با ديگران کمتر در معرض خطر مرگ قرار مي گيرند. تحقيقات نشان داده کساني که روابط اجتماعي قوي تري دارند، ميل به زندگي و شادي در آن ها بيشتر از ديگران است. آن ها معتقدند حتي دوستي هاي قديم به کسي که سرطان دارد خيلي کمک مي کند و باعث مي شود فردي با بيماري بجنگد و دلش مي خواهد بيشتر زنده بماند.

10 اشتباه رايج که جلوي شادي و شادبودن را مي گيرد

يک مطالعه علمي نشان داده؛ بودن در يک رابطه عشقي ماندگار و يک ازدواج موفق، خطر ابتلا به افسردگي، سوء مصرف مواد و بعضي سرطان ها را کاهش مي دهد. مردم اوکيناواي ژاپن جزو فقيرترين مردم اين کشور هستند اما طول عمر آن ها از بقيه ژاپني ها بيشتر است. محققان معتقدند مردم اين منطقه به دليل داشتن روابط خانوادگي قوي طول عمري باورنکردني دارند. همه اين مطالعات نشان مي دهد اتصال و تعلق خاطر داشتن براي يک زندگي سالم و شاد ضروري است. محققان بعد از آزمايش روي شش هزار نفر مرد مجر به اين نتيجه رسيدند که مردان متاهل زندگي شادتر و سالم تري از مردان مجرد دارند.

2- نشستن در تمام روز

کساني که تمام روز رو به روي تلويزيون يا مانيتور کامپيوتر مي نشينند. نشستن جلوي تلويزيون براي ساعت هاي طولاني يا کارکردن با کامپيوتر هيچ فرقي با هم ندارند و هر دو مي توانند باعث ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و مرگ زودرس شوند. نتايج يک پژوهش روي 240 هزار نفر نشان مي دهد کساني که در روز، ساعت هاي طولاني روي مبل يا صندلي مي نشينند از بقيه غمگين تر و بيمارتر هستند.

3- نداشتن آرامش و پيوسته تند نفس کشيدن

محققان معتقدند يوگا و مديتيشن به شادي آدم ها کمک زيادي مي کند. آن ها معتقدند آرامش و آرام نفس کشيدن و رها کردن مغز از روزمرگي ها بهترين غذاي سلطان بدن است. وقتي مغز احساس رهايي و سلامت بکند، مطمئنا بدن سالم تر و روان شادتر مي شود.

10 اشتباه رايج که جلوي شادي و شادبودن را مي گيرد

وقتي صبح از خواب بيدار مي شويد و بي امان و بدون توقف از مغزتان کار مي کشيد، باعث مي شويد استرس و اضطراب مهمان هر روزه شما باشد. استراحت دادن به مغز و تنفس عميق و آرام در روز به کاهش خشم و بهبود خواب کمک مي کند. کسي که خوب بخوابد و کمتر خشمگين شود، آدم شادتر و سالم تري هم هست.

4- نداشتن اعتقاد ديني و ايمان

تحقيقات پزشکي نشان داده است که اثرات درماني که دين و معنويت در بدن دارد کاملا انکارپذير است. افراد باايمان و اعتقاد قوي کمتر دچار استرس و اضطراب و دل شوره و البته نااميدي مي شوند. مذهب باعث به وجودآمدن حس نوع دوستي و جامعه دوستي در فرد مي شود. تحقيقات نشان داده است که همه ما به يک حس تعلق معنوي احتياج داريم. اينکه به منبع بزرگ معنوي و ذات يگانه خدا متصل باشيم، از ترس و نااميدي دور مي شويم و هميشه به يک منبع بزرگ و بي پايان اميدواريم.

محققان معتقدند افراد داراي اعتقاد قوي و با ايمان از بقيه کساني که خود را بدون دين معرفي مي کنند، شادتر و سالم تر هستند. آن ها با ايمان قوي اي که دارند هر اندوه و غمي را گذرا و زودگذر مي دانند و معتقدند پايان هر شب سيه، سپيد است.

5- ناديده گرفتن توانايي ها و خلاقيت ها

محققان معتقدند پرداختن به خلاقيت ها باعث کاهش بيماري و تقويت سلامتي و تندرستي بدن مي شود. مطالعات دانشکده بهداشت عمومي هاروارد «Harvard University» نشان داده است که هنر و خلاقيت باعث کاهش استرس و اضطراب و افزايش احساسات مثبت و پايين آوردن احتمال ابتلا به افسردگي مي شود. مطالعه ديگري که در مجله «health» منتشر شده است، ثابت کرده که خلاقيت در بيماران مبتلا به ايدز، روند بهبود آن ها بهتر مي کند؛ يعني هرچه در زندگي ايده هاي بيشتري دارند، سلامتي شان هم بالاتر مي رود. همچنين نقاشي کردن بيماري هايي که به افسردگي مبتلا هستند به روند بهبودي آن ها کمک زيادي مي کند.

6- نشستن در خانه و هيچ جا نرفتن

سفر کردن به اين معني نيست که دور دنيا را بگرديد يا با هواپيماي شخصي به جزيره اختصاصي تان برويد. گاهي سفر کردن يعني گردش در دشت و دمن نزديک خانه تان هم مي شود. سفر و پياده روي يک روزه در بيابان و جنگل و راه رفتن زير نور آفتاب به بهبود اعتماد به نفس و کاهش ابتلا به بيماري هاي افسردگي و رواني کمک مي کند. پياده روي و کوهنوردي و ورزش در پارک به بهبود توانايي تعامل با ديگران، اعتماد به نفس و حتي کم کردن وزن و سلامتي و شادي هم کمک مي کند.

10 اشتباه رايج که جلوي شادي و شادبودن را مي گيرد

گفتيم کم کردن وزن؛ نشستن در خانه و نداشتن فعاليت باعث چاقي و اضافه وزن مي شود. خود اضافه وزن باعث ناراحتي و غم و اندوه و البته خداحافظي با شادي مي شود.

7- نپرداختن سهم زندگي اجتماعي

هر انساني در زندگي اجتماعي سهمي دارد. زندگي پويا و فعال يعني اينکه به عنوان يک فرد در جامعه بتواني در زماني که به تو نياز دارند، کارت را انجام بدهي. زندگي با خوردن و خوابيدن و لباس خريدن و فيلم ديدن و بي اعتنا از کنار يکديگر گذشتن هم مي گذرد؛ اما زندگي وقتي شاد و سالم و معني دار مي شود که منفعلانه و هرچه پيش آيد خوش آيد، نشود. مثلا به جاي خريدن يک لباس که خيلي هم به آن نيازي نداريد، مي توانيد يک وعده غذا براي چند بي خانمان درست کنيد يا در مشارکت هاي بزرگ اجتماعي مثل خيريه ها و... شرکت کنيد.

آدم هاي شاد، آدم هاي بخشنده و فعال هستند و کساني که سهمشان را در جامعه به خوبي مي پردازند. پرداختن به خود و خود را ديدن در طولاني مدت باعث بيماري رواني و افسردگي و دوري هرچه بيشتر با شادي مي شود.

8- ماندن در کاري که دوست نداريد

فعاليت در کاري که به آن هيچ علاقه اي نداريد، بلاهايي سر سلامت قلبتان مي تواند بياورد که باورتان نمي شود. «Karoshi» در ژاپن به معني مرگ با کار زياد و پراسترس است. اگر دلتان نمي خواهد «کاروشي» شويد و با حمله قلبي از دار فاني خداحافظي کنيد، هرچه زودتر در مورد کار و شغلي که داريد، تجديدنظر کنيد.

تحقيقات نشان داده افرادي که کارشان را دوست دارند و در محل کار استرس کمتري از طرف رئيس و مسئول مستقيم و همکارانشان دريافت مي کنند زندگي شادتر و البته بدن سالم تري دارند و البته کساني که با رغبت کمتري به محل کار مي روند و روزشان را با استرس مي گذرانند، احتمال اينکه مرگ زودرسي هم داشته باشند، بيشتر است.

9- غذا خوردن تنهايي

«برايان وانسينک» استاد دانشگاه کرنل «Cornell University» معتقد است کساني که هميشه تنها غذا مي خورند، غمگين تر و مريض تر هستند. تحقيقات نشان داده زماني که مردم به تنهايي غذا مي خورند، کمتر به سالم بودن غذا فکر مي کنند و بيشتر غذاهاي سيرکننده و ناسالم مي خورند. آن ها معتقدند آدم هاي تنها بيشتر به اين فکر مي کنند که غذايي بخورند تا سير شوند و هيچ وقت به اين موضوع فکر نمي کنند که غذايي بخورند که شاد و سالم شوند.

10 اشتباه رايج که جلوي شادي و شادبودن را مي گيرد

عادت نخوردن صبحانه و ناهار و خوردن وعده هاي شام سنگين باعث به وجود آمدن بيماري هاي قلبي و عروقي و سکته هاي مغزي مي شود. آدم هاي تنهاخور بيشتر شيريني مي خورند و بيشتر در معرض ابتلا به مرض قند هستند.

10- اعتقاد به اينکه شما لايق سلامتي، شادي و عشق نيستيد

همه آدم ها سزاوار زندگي شاد و سالم هستند. محققان دانشگاه هيوستون «University of Houston» آمريکا بعد از يک مطالعه ده ساله به اين نتيجه رسيده اند که کساني که در زندگي خود را سزاوار شادي و عشق مي دانند از کساني که اين احساس را ندارند، سالم تر هستند. آدم هاي خود کم بين و بدون اعتماد به نفس هميشه خود را لايق چيزي که مي توانند داشته باشند، نمي بينند. مثلا در هر شرايطي که هستند، مي گويند ما لايق همين شرايط هستيم و براي بهبود وضعيت خود هيچ تلاشي نمي کنند.

محققان مي گويند اگر شما در زندگي تان هميشه از قضاوت ديگران بترسيد و به خودتان اعتماد نداشته باشيد، هيچ وقت نمي توانيد شرايطي را که لايق آن هستيد، تجربه کنيد. يک بار براي هميشه بايد تصميم بگيريد که شرايطي که در آن هستيد، اگر بد است و راضي کننده نيست، هيچ وقت نبايد ابدي و دائمي باشد. شما مي توانيد کنترل زندگي تان را در دست بگيريد و شرايط را عوض کنيد. ماندن و سوختن باعث مي شود ريسک بيماري هاي رواني و افسردگي بالا برود و البته شادي براي هميشه از زندگي تان رخت بر مي بندد و مي رود به جايي که ممکن است ديگر هيچ وقت دستتان به آن نرسد.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد