آخرین اخبار

10 بازيگر با بيماري رواني در فيلم‌هاي هاليوود!! (+عکس) هنر و سلامت

10 بازيگر با بيماري رواني در فيلم‌هاي هاليوود!! (+عکس)

  بزرگنمايي:

چه خبر -
بيماري هاي رواني و فيلم ها، همواره با يکديگر در ارتباط هستند؛ اين امر نه تنها به دلايل تجاري مي‌باشد، بلکه ماهيت زيبايي شناختي آنها نيز مدّ نظر است. با اين وجود، هر فردي هر قدر هم که ادعا کند قوي مي‌باشد، ممکن است در برخي از مراحل زندگي خود با اختلالات رواني مواجه شود؛ چه اين موضوع را بفهمند و چه نفهمند. شايد به همين دليل است که فيلم هاي مختلفي موضوع اختلالات رواني را به تصوير کشيده اند.
موفقيت اين فيلم ها به خاطر به تصوير کشيدن چنين وضعيت هايي است؛ ضربه سختي است که اين حقايق به انسان وارد مي‌کنند. به خاطر ارتباطي است که ببينده با شخصيت بيمار و دچار تروماي داستان برقرار مي‌کند. از زمان آغاز سينماي بين المللي، جنون به عنوان يک مفهوم، هم نظر منتقدان را به خود جلب نموده و هم فروش خوبي در گيشه ها را به فيلم تقديم کرده است. در اينجا برخي از اين فيلم هاي تاثيرگذار را که با گذشت سالها هنوز هم منتقدان، بينندگان، و دوستداران فيلم را جذب خود کرده است، معرفي مي‌کنيم.

1- دختر از هم گسيختگه، جيمز منگُلد- 1999در اين داستان، تشخيص مي‌دهند که سوزان مبتلا به اختلال شخصيت مرزي مي‌باشد؛ که در رابطه اش با ديگران و با خودش، دچار مشکلات زيادي مي‌باشد. تجربه اي تلخ و شيرين در يک موسسه، به او کمک مي‌کند تا روابط جديدي را ياد بگيرد و براي زندگي انسان ارزش قائل بوده و آن را نفي نکند. شايد مرگ دختري که مورد سوء استفاده پدر خود قرار گرفته بود، سوزان (وينونا رايدرز) را به شدّت تکان داده بود. با اين حال، اين رويداد او را مجبور کرد تا تفکرات خود و وجودش را مورد سوال قرار دهد، و به او کمک کند تا در زندگي به سمت جلو پيش برود؛ هرچند، مشخص نيست که آيا او با ترک موسسه "تحت درمان" قرار گرفته است يا خير، آن طور که موسسه خود ادعا مي‌کند.

دختر از هم گسيختهدختر از هم گسيخته
2- سيبيل، دانيل پِتري- 1976
اين فيلم، شخصيت هاي زيادي را مورد کنکاش قرار مي‌دهد که شخصيت اصلي داستان با آنها زندگي مي‌کند؛ نمونه اي از اختلال شخصيت هويّت. سالي تلاش مي‌کند تا تفاوت هاي ظريف شخصيت هاي مختلف را که در پشت نقاب او پنهان شده اند، تحت تصرف خويش قرار دهد. اين فيلم به انجام تحقيقات بيشتر در زمينه اختلال شخصيت هويّت کمک شايان توجهي نمود. که با عنوان اختلال شخصيت چندگانه شناخته مي‌شد و شخصيت را در زمان هاي مختلف در تاريخ زندگي فرد، از همديگر جدا مي‌ساخت. داستان ترسناک سوء استفاده از او و هزاران تجربه تلخ ديگر، داستان ميليون ها نفر در سراسر اين جهان هستي مي‌باشد. مردان و زناني که از چنين تفکيکي رنج مي‌برند.
سيبيلسيبيل
3- Play Misty for Me ، کلينت ايستوود- 1971اين فيلم هم توسط کلينت ايستوود کارگرداني شد و هم نقش اول فيلم که مجري راديو بود، توسط خود کارگردان بازي شد؛ مجري که هدف يکي از طرفداران زن وسواسي خود قرار مي‌گيرد. طرفدار او، اويلين دارپر، هم از اختلال شخصيت مرزي رنج مي‌برد و هم دچار اختلالات فکري و رواني است. اين فيلم الهام بخش بسياري از فيلمسازان ديگر شد تا طرح اصلي داستان فيلمنامه خود را چنين زناني قرار دهند.
/Uploads/News/20160508012102151.jpg/Uploads/News/20160508012102151.jpg
4- متهم، ويليام لِوي- 1988جنيفر اونيل، ستاره اين فيلم وهم آور و ترسناک مي‌باشد؛ جايي که او نقش يک پرستار جديد رواني را بازي مي‌کند که خود را در يک موسسه مشهور وارد مي‌سازد. تنها بدين دليل که نشان دهد به عنوان يک بيمار وارد موسسه شده است و نه يک پرستار. اين فيلم ماهيت تاريک چنين موسسات و زندگي در چنين تيمارستان هايي را به تصوير کشيده و آشکار مي‌سازد، که ممکن است هميشه چنين نمايش داده نشوند.
متهممتهم
5- ساعت ها، استفان دالدري- 2002ويرجينيا وولف، يکي از بزرگترين نويسندگان انگليسي بود که در طول دوران نويسندگي خود، از افسردگي شديد و احساس وحشت رنج مي‌برد. او با غرق کردن خود در رودخانه اوسي، خودکشي کرد. اين فيلم با بازي نيکول کيدمن در نقش ويرجينيا وولف اکران شد. با اين حال، فيلم "ساعت ها"، به طور خاص درباره ويرجينيا وولف نمي‌باشد، بلکه درباره يکي از رمان هاي او با نام "خانم دالوويي" است. و اينکه چگونه سه زن از سه نسل مختلف، با اين کتاب خاص ارتباط برقرار مي‌کنند. تمامي‌ آنها دچار افسردگي مي‌شوند؛ از اختلال شخصيت مرزي رنج مي‌برند و با تنهايي مواجه مي‌شوند.
ساعت‌هاساعت‌ها
6- گيلبرت گِرِيپ چه مي‌خورد؟، لسي هالستروم- 1993لئوناردو ديکاپريو، نقش آرني را در يک شهر کوچک بازي مي‌کند که از لحاظ رواني با چالش هايي اساسي مواجه شده است. اين فيلم نه تنها مشکلات مرتبط با نگهداري از چنين افرادي را به تصوير مي‌کشد، بلکه بيمار بودن در يک شهر کوچک را نيز نشان مي‌دهد؛ جايي که منابع و زيرساخت ها بسيار محدود مي‌باشد. اين جدا از درمان هاي بي رحمانه است که مردم روستايي پيشنهاد مي‌دهند. اين فيلم شايد به طور خاص درباره بيماري هاي رواني نباشد، امّا نگاهي اجمالي به رابطه ميان مراقب (گيلبرت، با بازي جاني دپ) و بيمار، آرني، را نشان داده و ارائه مي‌دهد.
گيلبرت گِرِيپ چه مي‌خورد؟گيلبرت گِرِيپ چه مي‌خورد؟

7- Fatal Attraction ، آدريان لين- 1987در يکي از فيلم هاي کلاسيک مرتبط با وسواس هاي جنسي و آسيب پذيري نگاهي اجمالي به زندگي فردي مي‌اندازد که اختلال شخصيت مرزي را تجربه مي‌کند. اين فيلم شبيه به فيلم Play Misty for Me مي‌باشد، امّا بازي کلين کلوز چيزي است که درخور ستايشي قابل توجه مي‌باشد. حرکت نزولي او به سمت ديوانگي به تدريج و با وسواس او به گابريل گاماگر موفق و جوان آغاز مي‌شود؛ مايکل داگلاس اين نقش را بازي کرده است. اين فيلم را به عنوان يکي از بهترين فيلم هايي در تاريخ سينما مي‌شناسند که در رابطه با اختلال شخصيت مرزي ساخته شده است.
/Uploads/News/20160508012104182.jpg/Uploads/News/20160508012104182.jpg
8- گاو خشمگين، مارتين اسکورسيزي- 1980 گاو خشمگين در سال 1980 اکران شد و رابرت دنيرو نقش يک بوکسور وزن متوسط با نام جيک لاموتا را بازي مي‌کند؛ مردي حسود و نااميد. اين فيلم بر اساس خاطرات گاو خشمگين ساخته شده است: داستان من، و به بررسي مازوخيسم غم، خشم باليني، و حسادت جنسي مي‌پردازد. اين فيلم، زندگي يک بوکسور موفّق را به تصوير مي‌کشد که زندگي شخصي او را مي‌توان هر چيزي دانست به غير از موفّقيت. اين امر به لطف نوسانات خُلق و خوي او، رفتار غير منطقي، و سوء رفتارهاي او مي‌باشد. اين فيلم همچنين، موضوعات خشونت هاي خانگي و نارسايي هاي جنسي را به تصوير مي‌کشد، که معمولا دليل اصلي براي بسياري از بيماري هاي رواني مي‌باشد.
گاو خشمگينگاو خشمگين
9- مرد باراني، باري لوينسون- 1988مرد باراني يکي ديگر از فيلم هايي است که هم مورد تحسين منتقدان گرفته است و هم در گيشه فروش خوبي داشته است. داستان اين فيلم درباره دو برادر است که يکي طبيعي بوده و ديگري دانشمندي مبتلا به اوتيسم مي‌باشد. برادر کوچکتر تلاش مي‌کند تا به نحوي با برادر بزرگتر خويش ارتباط برقرار نمايد، برادري که با او تفاوت دارد (اوتيسم). بي گناهي و استعداد برادرش، حرص و آز اين برادر کوچکتر را درمان مي‌کند. ناهنجاري ها، نيازهاي مادّي، و حرص اين فرد نرمال، در برابر جهان احساسي، محدود، و بي گناه فرد اوتيستيک قرار مي‌گيرد. همچنين اين اولين باري است که فردي که در موسسه نگهداري مي‌شده است وارد دنياي طبيعي مي‌شود، و فيلم احتمالي را براي يک جامعه فراگير در اين زمينه نشان مي‌دهد. داستين هافمن، نقش ريموند مبتلا به اوتيسم را بازي مي‌کند، و برادر کوچک که جواني خودخواه است نيز بر عهده تام کروز بود.
مرد بارانيمرد باراني
10- ذهن زيبا، ران هووارد- 2001اين فيلم بر اساس داستان زندگي يک رياضيدان مشهور و نابغه به نام جان نَش ساخته شده است. دانشمندي که بر اسکيزوفرني پارانوئيد و تمام مراحل توهم خود غلبه مي‌کند و برنده جايزه نوبل در اقتصاد مي‌شود. راسل کروو نقش جان نَش را بازي مي‌کند که ياد مي‌گيرد تا "شياطيني" را که در طول حملات رواني خود با آنها مواجه مي‌شد، ناديده بگيرد. فيلم، چالش زندگي واقعي بيماراني را به تصوير کشيده است که از اختلالات رواني رنج مي‌برند، و به دارو وابسته هستد؛ اين امر به نوبه خود بر توانايي هاي جسمي‌ و روحي و رواني آنها تاثير مي‌گذارد. بسيار جالب بود تا فردي نابغه را ببينيم که با دوستان شيطاني خود خداحافظي مي‌کند و آنها را ناديده مي‌انگارد و با شرايط رواني و روحي خود بدون دارو، دست و پنجه نرم مي‌کند.

ذهن زيباذهن زيبا




منبع: سيمرغ


مطالب پيشنهادي:
7 ستاره که مشکل روحي دارند!! +عکس6 فيلم مهم تاريخ سينما؛ اين بار پاي مرگ و زندگي در ميان است!!
بازيگران وطني و هاليوودي درباره نوع زايمانشان مي‌گويند‍!
5 نفر از ديوانه‌ترين بيمارهاي رواني در فيلم‌هاي‌ هاليوود!! (+عکس)
درمان افسردگي به روش مرد 25 ميليون دلاري هاليوود!!



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي