آخرین اخبار

10 فيلم برتر ترسناک روان شناسي (+عکس) هنر و سلامت

10 فيلم برتر ترسناک روان شناسي (+عکس)

  بزرگنمايي:

چه خبر -

در حاليکه ژانر وحشت، امروز متمرکز بر فيلم هايي است که مبتني بر خشونت و شکنجه مي باشند، فيلم هايي چون ارّه و هتل؛ ترس روانشناختي به طور موقت از استوديوهاي فيلم سازي و نگاه مخاطبان خارج گشته است. براي طرفداران اين نوع فيلم ها در ژانر وحشت، زمان مناسبي است تا بنشينيم و بار ديگر به منتخب هاي خاطرانگيز اين ژانر نگاهي بياندازيم؛ و اميدوار باشيم که موج جديدي از فيلم هاي ترسناک رواني، بار ديگر بر پرده سينماها آمده و ما را به هيجان آورند.
ترس رواني، معمولا به ساخت تدريجي تنش و ناآرامي هراسناک متکي است تا وجود هيولاها، ترس هاي مقطعي، و زد و خوردهاي ساختگي. اين بدين معنا نيست که هرگز از اين عناصر استفاده نمي شود، بلکه موضوعي که اين ترس رواني را مي پوشاند، اين حقيقت است که ما منبع ترس را نمي بينيم و نمي شناسيم؛ نمي دانيم ريشه اين ترس ارواح بدخواه و بدطينت هستند يا بخش تاريک روان انساني. ترس پنهان وحشتي به مراتب بيشتر از ترس آشکار در انسان ايجاد مي کند.

1. درخشش (1980)اقتباس استنلي کوبريک از رمان کلاسيک استفان کينگ، در بسياري از مسيرها، کهن الگوي فيلم هاي ترسناک رواني به حساب مي آيد. جک نيکلسون که به عنوان نويسنده به نگهبان هتل جک تورنس تبديل مي شود، گرفتار هيپنوتيزم مي گردد و حرکت آرام او به سمت ديوانگي، موضوع سيّالي است که در طول فيلم وجود داشته و ديده مي شود. اين تنش با گذشت فيلم، آرام آرام رشد مي کند تا به نقطه اوج خود و صحنه مشهور "جاني اينجاست!" مي رسد؛ صحنه اي که بارها کپي و تقليد شده است. با وجود حضور پديده هاي فراطبيعي از مقبره هاي هندي تا ارواح، در نهايت اين جک نيکلسون است که ترسي واقعي در فيلم درخشش را نشان مي دهد.

درخششدرخشش
2. رواني (1960) در اصل به عنوان تريلر رواني شناخته مي شود که توسط آلفرد هيچکاک کارگرداني شده است. ترسي که فيلم رواني در طول پنجاه سال گذشته بر مخاطبان خود القاء نموده است، آنها را تبديل به افسانه اي ترسناک نموده است. اين فيلم اگرچه از لحاظ فيلم نامه و فيلم برداري، شاهکار تلقي مي شود، اما ردِ هرگونه قدرت فراطبيعي در فيلم رواني، يک بار و براي هميشه اين حقيقت را به اثبات رساند که ماهيت تاريک روح انساني مي تواند به اندازه هر هيولايي ترسناک باشد. شما تصور خواهيد کرد که پس از اين همه کشتاري که در هتل بِيتز صورت گرفته است، مالک هتل نيز سرانجام به دنبال وکيل خواهد رفت.

روانيرواني
3. جن گير (1973)يکي ديگر از اقتباس هاي ادبي، فيلم جن گير مي باشد که يکي از مضطرب انگيزترين فيلم هايي است که تاکنون ساخته شده است؛ اين امر به لطف ترکيبي از وحشت بدن، موضوعاتي که عميقاً به مقدسات ديني توهين مي نمايد، و جلوه هاي ويژه مخوف مي باشد. هنگام اکران اين فيلم در سال 1973، مخاطبان با خود کيسه هايي به همراه داشتند؛ ترس از اينکه صحنه هاي وحشتناک فيلم حال آنها را بر هم زند. حتّي ديدن اين فيلم، امروز نيز موجب تشويش خاطر مخاطب مي شود.

 جن گير جن گير
4. حلقه (1998) اين فيلم را با اقتباس آمريکايي آن که در سال 2002 ساخته شده است، اشتباه نگيريد. فيلم حلقه، فيلمي ترسناک ژاپني است که در سال 1998 ساخته شده است. اين فيلم هنگامي که وارد دنياي غرب شد، سر و صداي زيادي بر پا نمود. سبک راکد اين فيلم، نگاه ها را به سوي خود جلب کرد. در حاليکه طرح اصلي اين فيلم- يک نوار ويدئويي نفرين شده که بيننده آن پس از هفت روز از ديدنش، کشته مي شد- در ابتدا کمي تقليدگونه به نظر مي رسيد. داستان حلقه، که چرخه دائمي مرگ و وحشت را به نمايش مي گذارد، مطمئنا در ميان برجسته ترين آثار سينمايي است که تاکنون ساخته شده است.

حلقهحلقه
5. طنين مرگ (1988)ديويد کرانِنبِرگ، به طور کلي به عنوان استاد مسلّم وحشت بدني تلقي مي گردد، امّا اين فيلم حتّي با استانداردهاي معمول، باز هم موهاي بدن را سيخ مي کند. جِرِمي آيرونز نقش اليوت را بازي مي کند، و بيوِرلي مانتِل، دوقلوي يکسان اوست. آنها متخصص بيماري هاي زنان هستند و زناني را که به کلينک شان مي آيند، اغوا مي کنند. بيماري رواني اين دوقلوها و شيفتگي شان به تغيير ناگهاني و ناهنجار بودن، سبب مي شود تا ديدن اين فيلم سخت شده و ترس وجود بيننده را فرا گيرد.

طنين مرگطنين مرگ
6. فعاليت فراطبيعي (2007)اگرچه اين فيلم، ما را به شدّت ياد فيلم پروژه جادوگرانه بِلِر مي اندازد، امّا فعاليت فراطبيعي، فيلم کاملا متفاوتي است. هزينه ساخت اين فيلم تنها 15 هزار دلار بود، و بازنمايي زيبايي را از خط نامشخص ميان واقعيت و خيال، ارائه نموده است؛ هنگامي که داستان زوج جواني را مي بينيم که در خانه خود حبس شده اند. اين فيلم فوق العاده در سال 2010 نيز ادامه يافت.

 فعاليت فراطبيعي  فعاليت فراطبيعي
7. شنوايي (1999)اين فيلم ترسناک ژاپني، يکي از معدود فيلم هايي است که توانسته است فاصله بين ترس روان شناختي کلاسيک و شکنجه فيلم هاي مدرن را به خوبي به هم نزديک کرده و ارتباط دهد. صحنه هاي وحشيانه شکنجه و عذاب شديد رواني، فيلم شنوايي را در رديف کارگردانان فيلم هاي ترسناک چون ايلي راس و راب زامبي قرار داده است. برخي بينندگان با ديدن چند صحنه از فيلم، سالن سينما را ترک کردند. مطمئن باشيد که اين صحنه ها واقعا دهشتناک بوده اند.

شنواييشنوايي
8. بچه رُزماري (1968)فيلم بچه رُزماري (با نام اصلي کودک شيطان) رومان پولانسکي براي الهام بخشيدن به فيلم هاي جن گير و فال ساخته شد؛ اين فيلم زندگي رُزماري وانت هاوس را روايت مي کند؛ زني که پس از آنکه شوهرش پيمان عجيب و غريبي را با يکي از همسايگان غيرعادي خود مي بندد، باردار مي شود. همان طور که داستان ادامه مي يابد، آشکار مي شود که نوزاد از نسل شيطان است. مشکلات شخصي پولانسکي در سال هاي اخير سبب شده است تا توجهات نسبت به او و کارهايش کاهش يابد. امّا او در زمان خودش، استعدادي رويايي به شمار مي آمد.
 بچه رُزماري بچه رُزماري
9. نردبان يعقوب (1990)نردبان يعقوب، به کارگرداني آدريان لين، فيلم متقاطع ديگري است که عناصر ترس را در يک ترلير ترسناک رواني به مخاطب ارائه مي دهد. کهنه سرباز جنگ ويتنام، جاکوب سينگر، توهمات عجيب و غريبي را تجربه مي کند؛ او حس مي کند که از زمان خود که سال 1975 است به عمليات دلتاي ميکانگ تغيير موقعيت مي دهد. اين زمان هاي قاطي شده سبب مي شود تا مخاطب دچار تشويش ذهني گردد و فيلم با ترس ما از مرگ و مير، توطئه و جنون پايان مي يابد.

نردبان يعقوبنردبان يعقوب
10. انگيزه مولهولاند (2001)اين فيلم به همراه فيلم مخمل آبي، شاهکارهاي کاري کارگردان ديويد لينچ به حساب مي آيد. اين فيلم، خط مبهم ميان فراطبيعي بودن، توهم، و بيماري هاي رواني را به تصوير مي کشد. طرح اصلي اين فيلم که فراز و فرود زندگي بازيگري به نام بِتي ايلمز و دوستي او با يک فرد فراموش کار را به تصوير مي کشد که غير خطي و گيج کننده مي باشد. و صحنه هايي را نشان مي دهد که در آنها مرزهاي ادراک از هم گسيخته مي شود. اين فيلم تصويري واقعا سورئاليست را به نمايش مي گذارد، و فريب هاي دوربيني، نورپردازي هاي عجيب و غريب، و چارچوب هاي بسته غير معمول، حس پارانويا و فريب را به بيننده القاء مي کند.



با ارائه هرگونه ليستي، باز هم نام برخي فيلم هاي ارزشمند از قلم مي افتد. در ادامه به نام برخي از آنها اشاره مي کنيم: سکوت برّه ها (1991) و ضد قهرمان آدمخوار آن به نام هانيبال لکتِر؛ دافعه رومان پولانسکي (1965). بزرگراه فراموش شده ديويد لينچ (1997)؛ ستون فقرات شيطان گوليريمو ديل تورو (2001)؛ و هر اتفاقي که براي نوزاد جِين افتاد از رابرت آلدريچ (1962).




منبع: سيمرغ


مطالب پيشنهادي:
8 پزشک خاطره‌انگيز سينماي هاليوود5 نفر از ديوانه‌ترين بيمارهاي رواني در فيلم‌هاي‌ هاليوود!! (+عکس)
معروفترين ستارگان درگذشته مرد هاليوود و علت مرگ آنها+عکس
هنرمندان و افراد مشهوري كه در اثر ايدز از دنيا رفته‌اند!+عكس
هاليوودي‌هايي که به بيماري‌هاي سخت مبتلا شده و درمان شدند!! (+عکس)



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

چرا اميليا کلارک دو بار تا آستانه مرگ پيش رفت؟! + عکس در بيمارستان

سلبريتي هايي که به بيماري سخت دچار شدند و پيوند اعضا انجام دادند + عکس

5 خواننده اي که خيلي زود از دنيا رفتند! (+عکس)

از عزت الله انتظامي تا خشايار الوند: هنرمنداني که در سال 97 از دنيا رفتند

7 ستاره مشهور که به مشکلات روحي خود اقرار کردند + عکس

سلبريتي هايي که يک بار از دست مرگ فرار کردند!! + عکس

بالاخره دليل اصلي مرگ اسکندر مقدوني کشف شد + عکس

10 چهره مشهوري که از بيماري سرطان مردند (+عکس)

ستاره‌هايي که از بيماري‌هاي کشنده نجات يافتند/ از آنجلينا جولي تا سلنا گومز

برنامه هاي مناسب کودکان به پيشنهاد مشاور کودک

عکس هاي تراژيک از آخرين هنرنمايي بازيگران در فيلم هايشان (قسمت2)

اگر از زندگي نا اميد شده ايد اين فيلم ها را ببينيد + عکس

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت2)

از نيکول کيدمن تا ليدي گاگا/ستاره هايي که به عمل زيبايي خود اعتراف کردند!

عکس هاي بازيگران و ستاره هاي مشهور قبل از مرگ! (قسمت3)

بيوگرافي پيام دهکردي و گفت و گو درباره روزهاي سخت بيماري‌اش

آيا پاريس، دختر مايکل جکسون مانند پدرش از دنيا مي رود؟!

رفتارهاي بهداشتي - آرايشي عجيب و چندش آور در طول تاريخ!! + عکس

ستاره هايي که در سن کم و جواني داغدار شدند!

بيماري عجيب و غريب مجيد خراط‌ها چيست؟!

10 ستاره که بيماري سخت و لاعلاج داشتند، اما مشهور شدند + عکس

مونا ليزا تيروئيد داشته؟!/دليل لبخند مرموز موناليزا چيست؟

داستان سلبريتي هايي که از دام اعتياد رها شدند+ تصاوير

سلبريتي هايي که با مصرف مواد مخدر به کام مرگ کشيده شدند + تصاوير

بهترين فيلم هاي ترسناک روانشناسانه قرن 21 + عکس

طلاق‌هاي عاطفي در سينماي ايران

ستاره هاي بالاي 85 سال هاليوود که صحيح و سلامت هستند + عکس

بازيگران بي عيب نيستند/ هاليوودي هايي که جاي زخم دارند + عکس

دليل اصلي مرگ جورج اورول چه بود؟

خواننده هايي که با مشکلات روحي و افسردگي مي جنگند + عکس

اعتراف ماريا کري به اختلال رواني جدي اش + عکس وي با همسر و فرزندانش

تئاتر درماني چيست و چگونه انجام مي پذيرد؟

از اما استون تا دواين جانسون/سلبريتي هايي که از بيماري هاي روحي رنج مي برند

علت حرکات عجيب مژگان صابري در جشنواره فجر 96

هنرمنداني که پس از جراحي زيبايي به هيولا تبديل شدند + تصاوير

درمان بيماري هاي رواني با هنر چگونه امکان پذير است ؟

چرا فرهنگ و هنر ما ستايشگر مرگ و مرگ طلبي ست؟/علل کشش به خودکشي در ايران

صحبت هاي خواندني دنيا فني‌زاده عروسک گردان کلاه قرمزي درباره بيماري اش

ستارگاني كه «اعتياد» را کنار گذاشتند+ تصاوير

شهرت ستارگان عمر آنها را كوتاه مي‌كند!

تقليد از «افسردگي مشاهير» براي رسيدن به مد روز! + نمونه‌ها

بستري دوباره بازيگر زن هاليوود به دليل بيماري روحي

10 اختلال شخصيت: از خودشيفته‌ها تا ضد اجتماعي‌ها

بازيگراني كه هم درد «آنجلينا جولي» هستند + تصاوير

نويسندگان بزرگي که از اختلال رواني رنج مي‌بردند + تصاوير

زن‌هاي معتاد سينماي ايران! + تصاوير

10 ستاره سينما که مرگ دردناکي داشتند

مسعود رايگان و رويا تيموريان؛ برخورد هنرمندان زوج بازيگر با ايدز

پرستو صالحي در تلويزيون: 8سال است از عواقب تزريق لب زجر مي‌کشم! + تصاوير

خودکشي دختران نوجوان ايراني بعد از يک بازي رايانه‌اي