آخرین اخبار

10 علت افتادن دندان‌ها دهان و دندان

10 علت افتادن دندان‌ها

  بزرگنمايي:

چه خبر - نداشتن دندان، مشکلات متعددي در پي دارد، کيفيت زندگي افت پيدا مي‌کند و به دليل کاهش توانايي جويدن غذاها، انتخاب غذاها محدود مي‌گردد، يعني نداشتن دندان باعث مي‌شود غذاها را درست نجويم، لذا هر غذايي را ديگر نمي‌توانيم بخوريم. نداشتن دندان روي وضعيت تغذيه‌اي و در نتيجه سلامت کل بدن اثر مي‌گذارد. همچنين باعث فرورفتگي صورت، بدجور صحبت کردن و ... مي‌شود.

از دست دادن دندان ها، دلايل متعددي دارد که افزايش سن از آنها نيست. در اينجا تعدادي از اين دلايل را بيان مي‌کنيم.

1- تميز نگه نداشتن دهان و دندان‌ها باعث مي‌شود باکتري‌هاي توليدکننده اسيد روي سطح دندان جمع شوند (پلاک دندان) و با از بين بردن ميناي دندان، سوراخ‌هايي در دندان ايجاد کنند. همچنين باعث بيماري‌هاي لثه مي‌شوند که بافت نگهدارنده دندان مثل رباط‌ها و استخوان‌ها را تخريب مي‌کند. اينها باعث افتادن دندان مي‌شود.

2- حتي با رعايت بهداشت دهان و دندان، بايستي هر شش ماه يک بار نزد دندانپزشک برويد تا دندان‌هاي شما را معاينه کند. مراجعات نامنظم و دل بخواهي به دندانپزشک باعث مي‌شود علائم هشداردهنده از دست دادن دندان را متوجه نشويم. ممکن است شما پلاک‌هاي سختي را که زير خط لثه وجود دارند، نبينيد و يا حرکت جزيي دندان خود را متوجه نشويد که اين موارد نياز به درمان تخصصي دندانپزشکي دارند. اگر درمان به موقع شروع شود، مي‌توان دنداني را که کمي حرکت کرده است، نگه داشت و حفظ کرد.

3- درمان به موقع از آسيب‌هاي بزرگ بعدي جلوگيري خواهد کرد. به عنوان مثال پر کردن دندان پوسيده، از آسيب بيشتر آن مثل رسيدن پوسيدگي به عصب دندان جلوگيري خواهد کرد. آسيب پالپ داخلي دندان باعث مرگ بافت پالپ و تجمع چرک در اطراف ريشه دندان مي‌شود. اگر دندان خيلي آسيب ديده باشد، دندانپزشک ديگر نمي‌تواند آن را نگه دارد و بايد آن را کشيد.

4- تغذيه ناکافي و نادرست به دليل کمبود مواد مغذي در برنامه غذايي، مقاومت دهان و دندان‌ها را به عفونت کم مي‌کند. کلسيم، مسئول فشردگي املاح در استخوان نگهدارنده دندان است. دريافت کم کلسيم روي حفظ دندان‌ها موثر است و با افزايش خطر از دست دادن دندان‌ها ارتباط دارد. به علاوه، مصرف زياد مواد غذايي شيرين (مثل آب نبات، شکلات و...) و غذاهاي اسيدي (مثل نوشابه گازدار)، دندان‌ها و لثه‌هاي شما را خراب مي‌کند.

5- آيا براي شما اتفاق افتاده است که در کودکي بر اثر زمين خوردن و يا افتادن از جايي، دندان خود را از دست داده باشيد. حتي اگر بعد از يک حادثه و وارد آمدن ضربه به دهان، دندان نيفتد، ممکن است باعث ترک خوردگي ريشه شود که چند ماه يا چند سال بعد باعث عفونت دندان مي‌شود. عفونت باعث از بين رفتن ريشه دندان و در نتيجه افتادن دندان مي‌شود. ورزش‌هاي برخوردي مثل بوکس، فوتبال و... نيز باعث وارد آمدن ضربه به دندان و در نتيجه شکستگي يا آسيب دندان و افتادن آن مي‌شوند.

6- به هم ساييدن دندان‌ها در دندان قروچه باعث ترک برداشتن و ساييدن و شکستن دندان‌ها مي‌شود و فشار زيادي روي بافت نگهدارنده دندان وارد مي‌کند و باعث از بين رفتن استخوان اطراف دندان مي‌شود. اگر استخوان نگهدارنده دندان از بين برود، دندان شل مي‌شود و مي‌افتد.

7- جايگزين نکردن دندان افتاده باعث ايجاد يک سري مشکلات مي‌شود که دندان‌هاي ديگر را تخريب مي‌کند. وقتي يک دندان مي‌افتد و يا کشيده مي‌شود، استخوان در برگيرنده آن تحليل مي‌رود. اگر دندان افتاده جايگزين نشود (با بريج يا ايمپلنت يا دندان مصنوعي)، دندان‌هاي کناري و مقابل آن (در فک ديگر) وارد فضاي خالي آن مي‌شوند و مشکلات لثه را ايجاد مي‌کنند که منجر به افتادن بقيه دندان‌ها مي‌شود.

8- درست نکردن جاي نامناسب دندان‌ها مي‌تواند باعث افتادن دندان شود. اگر دندان‌هاي شما به خوبي رديف نشده باشند، تميز کردن آن‌ها خيلي سخت است. چنين دندان‌هايي بيشتر دچار پلاک دندان و در نتيجه مشکلات لثه و بافت اطراف دندان مي‌شوند که از علل اصلي افتادن دندان است.

9- اثرات مضر کشيدن سيگار و نوشيدن الکل روي سلامت دندان به خوبي شناخته شده است. بر اساس تحقيقات مي‌توان گفت افراد سيگاري دو برابر افراد غيرسيگاري دندان‌هاي خود را از دست مي‌دهند. کشيدن سيگار و استفاده از محصولات دخاني و نوشيدن الکل خطر ابتلا به بيماري‌هاي لثه و در نتيجه افتادن دندان‌ها را افزايش مي‌دهد. سيگار روي جريان خون لثه‌ها نيز تأثير مي‌گذارد و شدت بيماري‌هاي دنداني را افزايش مي دهد.

10- حتما مي‌دانيد بيماري ديابت به چشم ها، اعصاب، کليه‌ها و قلب آسيب مي‌زند و مقاومت بدن به بيماري‌هاي عفوني را کم مي‌کند و فرايند بهبودي و التيام (مثلا التيام زخم ها) را آهسته مي‌نمايد. اما آيا مي‌دانستيد که ديابت مي‌تواند روي دندان‌ها و لثه نيز تأثير بگذارد؟ ديابت، قدرت دفاعي و ايمني بدن را کم مي‌کند و تشکيل پلاک دندان را افزايش مي‌دهد. در افراد ديابتي، بيماري لثه بيشتر اتفاق مي‌افتد، شديدتر است و زمان بيشتري طول مي‌کشد تا بهبود يابد. در مراحل پيشرفته بيماري لثه، استخوان و بافت همبند دهان از بين مي‌رود و در نتيجه باعث افتادن دندان مي‌شود.



منبع : روزنامه آرمان

مطالب پيشنهادي:
توصيه هاي يک دندانپزشک درباره دندان درد شبانه
درد موقت دندان را جدي بگيريد
آيا ارتودنسي درد دارد؟
مشكلات دندان عقل
چگونه به کودکي که دندان در مي آورد کمک کنيم؟



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آيا محصولات سفيد کننده دندان براي سلامت دندان مضرند؟

11 اشتباه روزانه که باعث پوسيدگي دندان مي شود

ميوه هايي که دندان هايتان را خراب مي کنند

علت بي رنگ بودن لثه ها چيست؟

درمان بوي بد دهان و نفس بد بو با دارچين

خوراکي هايي که دشمن دندان ها هستند

آسيب ديدن ريه ها به وسيله باکتري هاي دهان

سندروم سوزش دهان چيست و چطور درمان مي شود؟

ارتباط خرابي دندان ها با بيماري ها، از مشکل قلبي تا اضافه وزن

خمير دندان خوب چه ويژگي هايي دارد؟

پوسيدگي دندان چرا و چگونه اتفاق مي افتد؟

درمان فوري دندان درد با چند مسکن طبيعي

دوره درمان ارتودنسي چه مدت است ؟

مصرف کدام کربوهيدرات ها براي دندان مفيد است

روغن نارگيل دهانشويه اي طبيعي

سفيد کردن دندان ها با اين روش هاي سالم و ساده

ايمپلنت دندان چيست؟ اين افراد ايمپلنت نکنند

دندان عقل به چه دردي مي خورد؟ آيا بايد دندان عقل را کشيد؟

سفيد کردن دندان ها با اين مواد طبيعي امکان پذير است؟

استفاده از خميردندان هاي سفيد کننده چه عوارضي دارد؟

دهان شويه هاي طبيعي که دهانتان را خوشبو مي کنند

وقتي کشيدن دندان عقل منجر به مرگ مي شود!

درمان خانگي دندان درد با چند داروي گياهي

بوي بد دهان و 10 چيزي که نمي دانستيد باعث بوي بد دهان مي شود

دندان خراب چه تاثيري بر معده مي گذارد؟

سفيد کننده دندان خانگي با زردچوبه و آب اکسيژنه

درمان سوختگي زبان

بعد از کشيدن دندان چه کنيم؟

جلوگيري از پوسيدگي دندان ها با چاي سبز و عصاره هاي گياهي

آبسه دندان چيست؟

بهترين مسواک کدام است؟ مسواک برقي يا مسواک معمولي

اين 6 عادت باعث زرد شدن دندان ها مي شوند

علت خونريزي لثه چيست؟

فکر مي کنيد سواد سلامت دهان و دندان را داريد يا آموزش لازم است؟

تاثير ارتودنسي بر روحيه + بهترين زمان براي ارتودنسي

مهم ترين علت بروز توده ها و کيست هاي دهان چيست؟

هشدار! دهانشويه ها خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهند

جلوگيري از پوسيدگي دندان با چند خوراکي خوشمزه

کدام داروها دندان ها را خراب مي کنند؟

درمان آفت دهان با گياهان دارويي

بدترين آبنبات ها براي دندان هاي شما, به گفته دندان پزشکان

بهترين خميردندان چه ويژگي هايي دارد؟

مضرات استفاده از خلال دندان که تا به حال نمي دانستيد

عوارض تراشيدن دندان

مشکلاتي که عدم مراقبت از لثه براي شما بوجود مي آورد

معايب نفس کشيدن از دهان

درد دندان و ديگر تغييرات دنداني از چه مشکلي در دهان شما خبر مي دهد؟

مادران عامل پوسيدگي دنداني کودکان

بوي بد دهان در ماه رمضان، دلايل و راه حل ها

جويدن جداره دهان، خطرات و نحوه ترک آن