بزرگنمايي:
بررسي رنو ساندرو و برليانس H220
دو خودروي هاچبک تازه وارد رنو ساندرو و برليانس H220 رقابت رسمي خود را در بازار ايران در حالي آغاز ميکنند که کارخانه توليدکننده هر دو يکي است. پارس خودرو که خريدار فرانسوي پيدا کرده است و احتمال دارد رنو بخش زيادي از سهام اين خودروساز را بخرد، توليد دو محصول جديد يعني ساندرو و H220 را به عهده دارد.
هر چند پارس خودرو در توليد تندر90 يا همان لوگان، موفقتر از ايران خودرو عمل کرد و خودروهايش خواهان بيشتري دارد، در توليد ساندرو يک اشتباه استراتژيک داشته است. اين اشتباه توليد نسل اول ساندرو است. در حالي که هم اکنون نسل دوم آن در اروپا توليد ميشود.
ساندرو در اصل توليد شرکت داچياي روماني زير مجموعه رنو است. داچياي روماني توليد محصولاتي چون ال90 و داستر را بر عهده دارد و اين محصولات در اروپا بيشتر با برند داچيا شناخته ميشوند تا رنو. بهتر بود پارس خودرو براي توليد محصولي که در سال 2008 توليد شده اقدام نکند و حداقل مدل طراحي شده اين خودرو در سال 2012 را توليد کند.
به نظر ميرسد که تصميم پارس خودرو براي طراحي خودروي برليانس H220 که در سال 2013 طراحي شده است، بسيار عاقلانهتر از توليد ساندروي نسل اول بوده است. در ادامه دو خودرو در بخشهاي مختلف را با هم مقايسه ميکنيم.
پيشرانه
دو خودرو از پيشرانههاي متفاوتي استفاده ميکنند. پيشرانهي 1598 سيسي ساندرو اين خودرو را در دسته 1600سيسيها قرار ميدهد اما H220 از پيشرانهي 1500 سيسي استفاده ميکند. با اين حال پيشرانه H220 کمي قويتر به نظر ميرسد چون با حجم 100 سيسي کمتر تنها 3 اسب بخار توان خروجي کمتري دارد. H220 نهايت قدرت خروجي 102 اسب بخار و ساندرو حداکثر توان خروجي 105 اسب بخار دارد.
سرعت
نهايت سرعت براي خيلي از ماشينبازها و رانندههاي حرفهاي مهم است. اين افراد دوست دارند نهايت سرعت خودرويشان بالا باشد تا در جادهها و اتوبانها کم نياورند. در حالي که حداکثر سرعت H220 برابر با 180 کيلومتر بر ساعت است اما حداکثر سرعت ساندرو دستي 175 و ساندرو اتوماتيک 170 کيلومتر بر ساعت به شمار ميرود. اطلاعات صفر تا 100 کيلومتر ساندرو نشان ميدهد که اين خودرو پرشتاب نيست.
جعبه دنده
در نسخه دستي هر دو خودرو از جعبه دنده دستي 5 سرعته استفاده ميکنند ولي در نسخه اتوماتيک ساندرو از جعبه دنده 4 سرعته و H220 از جعبه دنده 6 سرعته استفاده ميکند. بدين ترتيب جعبه دنده اتوماتيک برليانس H220 عملکرد بسيار بهتري نسبت به ساندرو اتوماتيک خواهد داشت.
نماي داخلي رنو ساندرو
مصرف ترکيبي
مصرف ترکيبي سوخت خودرو ميتوان يکي از دلايل اقتصادي مهم براي خريد اتومبيل باشد. مخصوصاً که بنزين 1000 توماني رانندگان را به استفاده از وسايل نقليه کم مصرف تشويق ميکند. مصرف سوخت برليانس H220 در نسخه دستي کمي بهتر از ساندرو و در نسخه اتوماتيک بسيار بهتر از ساندرو است. مصرف سوخت ترکيبي ساندرو دستي 6.7 و ساندرو اتوماتيک 8.3 ليتر در 100 کيلومتر است در حالي که برليانس H220 دستي و اتوماتيک به ترتيب مصرف سوخت ترکيبي 6.4 و 6.5 ليتر در 100 کيلومتر دارند.
نماي داخلي برليانس
امکانات يا آپشنها
در اين بخش برليانس اتوماتيک بهترين شرايط و ساندرو اتوماتيک و دستي بدترين شرايط را دارند.
قيمت
قيمت برليانس در هر دو نسخه ارزانتر است. H220 در نسخه دستي برليانس حدود 5 ميليون تومان و در نسخه اتوماتيک حدود 6 ميليون تومان ارزانتر است. قيمت ساندرو دستي 43 ميليون و 50 هزار تومان و قيمت ساندرو اتوماتيک 49 ميليون و 50 هزار تومان است. قيمت H220 دستي 38 ميليون و 10 هزار تومان و قيمت H220 اتوماتيک 43 ميليون و 46 هزار تومان است.
منبع: zoomit.ir