آخرین اخبار

به ترانه هاي شهرزاد مجوز ارشاد داده نمي شود!! موسيقي

به ترانه هاي شهرزاد مجوز ارشاد داده نمي شود!!

  بزرگنمايي:

ترانه‌هاي سريال پرمخاطب «شهرزاد» در حالي اين روزها به صورت متواتر در جامعه زمزمه مي‌شود که مسئولان شوراي شعر و ترانه ارشاد مي‌گويند براي متن اين ترانه‌ها مجوزي صادر نکرده‌اند.

همه چيز از يک نقد شروع شد. نقدي که اسماعيل اميني مي‌گويد آن را به زبان طنز نوشت اما بازتابي گسترده در رسانه‌ها داشت. طنزي تلخ و گزنده درباره ترانه تيتراژ سريال پر طرفدار شبکه نمايش خانگي، که حاشيه‌هاي تازه‌‌اي براي اين سريال را پي ريزي کرد.

اميني که اين روزها دبيري دهمين جشنواره شعر فجر را برعهده دارد، در اين مقاله عنوان کرد بعضي از سطرهاي ترانه «کجايي»، يا معناي درست و حسابي ندارد يا معنايش قابل فهم نيست. حتي کساني از اهل زبان فارسي کمک خواسته‌اند که سطرهاي سخت اين ترانه را براي‌شان معنا کنند!

اميني نقد تحليلي خود را بر اين ترانه با اين جملات به پايان برد که «يادش به خير آن روزگاري که ترانه‌ها معني داشت و سخنراني‌ها معني داشت و خبرهاي روزنامه‌ها معني داشت و آدم‌ها آن قدر خوش‌خيال بودند که خيال مي‌کردند، معني داشتن چيز مهمي است و حرف بي معني، هيچ ارزشي ندارد.»

پس از واکنش‌هاي متعدد و مختلف بر اين اظهارات اميني اما ماجرا به پايان نرسيد. با وجود اينکه بسياري از کاربران فضاي مجازي به اين اظهارنظر واکنش منفي نشان دادند و البته جامعه شعر و ترانه نيز در برابر آن سکوت اختيار کرد، براي بار ديگر، اين بار يکي از اعضا شوراي شعر و ترانه وزارت ارشاد هفته گذشته در مقام اعتراض به متن اين ترانه برآمد.

ترانه «کجايي» مجوزي از ارشاد ندارد

سعيد بيابانکي در اظهارنظري در حاشيه برنامه شب شعر حلقه رندان با اعلام اينکه ترانه‌هاي منتشر شده در قالب موسيقي اين سريال از شواري شعر و ترانه وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز نگرفته اند و سازوکار ديگري دارند گفت: نمي دانم جمله‌هايي مانند «رگامو تو خونت بريزم» و يا «بيا رو تو رو كن» در اين ترانه چه عملي را توصيف مي‌كند و چه معنايي مي‌دهد؟

به دنبال اين اظهارات کنجکاو شديم تا پاسخ رسمي از شوراي شعر و ترانه ارشاد درباره مجوز اين ترانه پرمخاطب دريافت کنيم. محمدعلي بهمني رئيس اين شورا در پاسخي کوتاه به اين پيگيري در گفتگويي گفت: اين ترانه نه مجوزي از اين شورا داشته و نه تقاضايي براي دريافت مجوز آن صورت پذيرفته است.

اين اتفاق زماني جالب توجه تر مي‌شود که ماجراي ترانه‌هاي بدون مجوز براي استفاده در سريال‌هاي شبکه نمايش خانگي هفته گذشته نيز جنجال ديگري خلق کرد.

ترانه‌اي که حاشيه‌ساز شد

ترانه افسار که به تازگي به عنوان تيتراژ سريال «شهرزاد» جايگزين ترانه «کجايي» شده است، نخست به عنوان شعري از زنده‌ياد شهريار معرفي شد اما ساعتي بعد محسن چاوشي به عنوان خواننده آن با عذرخواهي از مخاطبان اعلام کرد که ترانه‌سراي اين قطعه فرد ديگري است که نشاني از او نيست و به دنبال يافتن او هستند!

بررسي‌ها و جستجوي رسانه‌ها خبر از شاعري جوان با نام پريناز جهانگير از اهالي تبريز داد که متن اين ترانه را يکسال قبل در برخي پايگاه‌هاي اينترنتي به نام خود ثبت کرده اما هيچ وسيله و رد تماسي از خود بر جاي نگذاشته است و در نهايت نيز تنها به واسطه يکي از دوستان خواننده اين ترانه اين ترانه‌سراي جوان «پيدا شد» و درباره اين قطعه اظهاراتي مطرح کرد.

متولي صدور مجوز براي «ترانه» کجاست؟

جنجال اين روزهاي اين ترانه‌هاي پر مخاطب وقتي جالب‌تر مي‌شود که بدانيم نهاد متولي صدور مجوز ترانه‌ براي انتشار عمومي در کشور، شوراي شعر و ترانه وزارت ارشاد و البته شوراي شعر و ترانه سازمان صدا و سيما براي ترانه‌هاي پخش شده در رسانه ملي است و در حالي مخاطبان اين روزها اين ترانه‌ها را زير لب زمزمه مي‌کنند که علي الظاهر متن اين ترانه‌ها از اين مجاري قانوني و رسمي عبور نکرده‌اند و به تعبير ديگر اين ترانه‌ها (از منظر متن و نه موسيقي) هيچ کدام از مجاري قانوني را براي کسب مجوز انتشار طي نکرده‌اند .

اين ابهام قانوني و اجرايي در حالي است که بسياري از ترانه‌سرايان در گفتگوهاي خود بر اين مساله اذعان دارند که وضعيت ترانه‌سرايي در کشور ما به دليل بي توجهي به محتواي منتشر شده در آنها در حال نازل کردن سليقه مخاطبان و در نهايت انتشار آثاري است که زمان زيادي را در ذهن و ياد مخاطبانش ماندگار نمي‌ماند.

هفته گذشته افشين يدالهي از ترانه سرايان صاحب نام کشور در همين زمينه گفت: با چيدمان فعلي تنها در حال سوق دادن مخاطبان ترانه به سويي هستيم که دوست نداريم به آن سمت ميلي پيدا کنند.

محمد مهدي سيار نيز در همين زمينه با اشاره به فقر محتوايي در ترانه سرايي معاصر گفته بود: بخش بسيار زيادي از پديده به دليل آن است که تکليف مردم و رسانه با موسيقي هرگز روشن نبوده است و هميشه با پروا و احتياط با آن روبرو شده‌ايم و در نهايت حاصل آن شده که حرفي که مردم و نخبگان جامعه مي‌پسندند در موسيقي ما دنبال نشود و چرخه «آموزش»، «توليد» و «مصرف» موسيقي به اقشار خاصي از جامعه که نماينده کل مردم (به ويژه بدنه مذهبي و انقلابي جامعه) نيستند محدود شده است.

ترانه‌هايي که مردم دوست‌دارند و ارشاد نه!

اينگونه مي‌شود که برخلاف روند مرسوم توليد «ترانه» به عنوان محصول فرهنگي در سازوکار پيچيده نهادهاي رسمي آثاري مخاطب پيدا مي‌کند و در خاطره جمعي مردم جا خوش مي‌کند که گويي نه فقط نسبتي با سازوکارهاي رسمي ندارند که سياست‌گذاران تصميم‌گير در اين حوزه مخالفت صريح خود با آن را اعلام مي‌کنند!

ماجراي عجيب ترانه‌هايي که اين روزها در جامعه منتشر شده و به سرعت نيز با مخاطب زيادي مواجه مي‌شوند بي‌آنکه اعضاي شوراي شعر و ترانه ارشاد بخواهند يا بتوانند درباره‌ آن اظهار نظر کارشناسي ارائه دهند، تازه‌ترين يک بام و چند هواي قانوني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است که شايد شفاف شدن ساز و کار صدور مجوز براي ترانه هاي منتشر شده در مجموعه هاي شبکه نمايش خانگي از ابهامات در اين زمينه بکاهد.

شکل‌گيري حافظه فرهنگي مخاطبان در معرض اين اشعار و ترانه‌ها بسيار قابل اعتناست و بي‌توجهي به آن در دراز مدت خسارات‌هايي جبران ناپذير ساختاري فکر و فرهنگي به دنبال خواهد داشت.




منبع : mehrnews.com




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

آهنگ «بهت قول ميدم» محسن يگانه رکود زد + حاشيه هاي آن

زندگي عاشقانه ادل پس از 7 سال به پايان رسيد! + عکس همسر و فرزند

ناگفته هايي از زندگي التون جان، يکي از موفق ترين خواننده هاي موسيقي + عکس

راجر واترز به مدونا: در تل آويو کنسرت اجرا نکن!

دختر 18 ساله اي که موسيقي آمريکا را ترکاند!! + عکس

کدام موسيقي دانان در سال 2019 بيشترين درآمد را داشتند؟ + عکس

گزارش و عکس هاي کنسرت کيهان کلهر

جنجال ها و حواشي موسيقي ايران در سال 97

خواننده هايي که در سال گذشته حال مردم را خوب کردند

از حميد هيراد تا همايون شجريان: چهره هاي خبرساز موسيقي در سال 97

پرطرفدارترين آهنگ هاي موسيقي پاپ در سال 97

ممنوع الکار شدن يک خواننده به دليل حرکات عجيب و مهيج روي صحنه!

صد خواننده برتر تاريخ موسيقي به انتخاب مجله رولينگ استون

مراسم رونمايي آلبوم «آرش کمانگير» شهرام ناظري + عکس

حاشيه ها و انتقادها از جشنواره موسيقي فجر/ وقتي داد رضا صادقي هم درآمد!!

شکست عشقي، آزار جنسي، بيماري ها و تمام رازهاي تلخ زندگي ليدي گاگا

دو برادر خواننده که در خانواده ناشنوا بزرگ شدند + عکس

توضيحات حميد عسکري درباره خواننده زن در کنسرت جنجالي اش + عکس

از شکيرا تا ادل، خوش صداترين ستاره هاي زن دنيا + عکس

جنجال آهنگ گروهي که حتي نام خودش را غلط تلفظ مي‌کند

عکس هاي ديدني و قديمي از محمدرضا شجريان که تا بحال نديده بوديد!

برندگان جشن «موسيقي ما» با حضور چهره هاي سرشناس

گفتگو با پري زنگنه؛ بانوي اپراي ايران

آلبوم هاي جديد خواننده ها، از حامد همايون تا احسان خواجه اميري

گروه چاووش؛ اولين گروه موسيقي زيرزميني ايران

سازهايي که با ياد استاد شجريان به نمايش درآمدند + عکس

بازگشت گروه دخترانه «اسپايس گرلز» بدون «ويکتوريا بکهام»

تعظيم سالار عقيلي به صبوري و متانت زلزله‌زدگان کرمانشاه

محمدرضا فروتن، هانيه توسلي و ابوالفضل پورعرب در يک اُپرا + عکس

خواننده‌اي که 8 سال اجازه کار نداشت و ممنوع‌الفعاليت بود

مهم‌ترين کنسرت‌هاي آذر 97 از محسن ابراهيم زاده تا بهنام باني و ماکان بند

خواننده پرتناقض که بعد عاشق شدن هنر را فراموش کرد!

ناگفته هايي جذاب از خواننده جوان و خوش‌آتيه + عکس

فعاليت هنري همايون شجريان از ابتدا تا امروز

همه چيز درباره الويس، مرده پر درآمد

گران‌ترين ساز جهان چه سازي است و از کجا آمده است؟

مصاحبه بي‌بي‌سي با امير تتلو و داغ شدن تتليتي ها!

آهنگ «بارون» را با صداي محمدرضا گلزار بشنويد

نقد و بررسي آلبوم «ابراهيم» محسن چاوشي

فريدون فروغي؛ خواننده‌اي که 17 سال پيش دِق کرد و مُرد!

پرفروش هاي موسيقي ايران بعد از انقلاب/از دهاتي شادمهر تا اصفهاني

خواننده‌اي که زود گل کرد و زود پژمرد + فيلم

بهترين و خاطره‌انگيز‌ترين خواننده‌هاي عرب‌ را بشناسيد + تصاوير

گفتگو با زيباروي خوش صداي افغان، مقيم کانادا

شجريان از نگاه خودش! شجريان از نگاه ديگران!

خاطره خواندني خواننده مشهور از استاد شجريان

«پيکلاويه»: گروه ايراني راک انگليسي! + تصاوير

خواننده‌هايي که سابقه انتشار قطعات عاشورايي داشته‌اند

شهريار قنبري، ترانه سرايي که شعر نفس کشيدن تنها کارش بود

نواي کمانچه کيهان کلهر روح بشري را تصاحب کرد + عکس