آخرین اخبار

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند تغذيه

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

  بزرگنمايي:

چه خبر - بيخوابي بر اثر خوردن اين غذاها

موارد بسياري، از تنش هاي احساسي تا بيماري هايي مانند ديابت، بيماري کليه، يا سوزش سردل وجود دارند که مي توانند بر کيفيت خواب انسان تاثيرگذار باشند.
دليل هر چه که باشد، خواب شبانه ناکافي و بي کيفيت مي تواند روز شما را خراب کند. در بلند مدت، خواب ناکافي مي تواند خطر شرايطي جدي، مانند حمله قلبي، سکته مغزي، اختلالات عصبي، و فشار خون بالا را افزايش دهد.
رژيم غذايي يکي از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر شرايط خواب انسان است. همه مي دانند که مصرف کافئين پيش از خواب فرمولي براي فاجعه است، بر همين اساس، بايد از مصرف نوشيدني هايي مانند قهوه و چاي پيش از خواب پرهيز کرد. اما برخي مواد غذايي ديگر نيز وجود دارند که بدون اين که آگاه باشيد مي توانند خواب را از چشم هاي شما بربايند.
آنچه پيش از خواب مي خوريد بر کيفيت خواب شما اثرگذار است، اما مطالعات نشان داده اند که اين شرايط مي تواند بر انتخاب هاي غذايي در روز بعد نيز اثرگذار باشد. يک رژيم غذايي متعادل براي حفظ الگوي خواب سالم ضروري است، اما برخي مواد غذايي سالم وجود دارند که بهتر است در طول روز مصرف شده و همچنين برخي مواد غذايي نه چندان سالم که مصرف آنها ممکن است دليل بي خوابي شما باشد. در ادامه با 7 مقصر بالقوه در اين زمينه بيشتر آشنا مي شويم.

بيشتر بدانيد : بي خوابي، علت و راه هاي درمان بي خوابي، عوارض بي خوابي شبانه

بي خوابي بر اثر مصرف مرکبات
مرکبات

ميوه به طور کلي يک انتخاب غذايي سالم است و متخصصان تغذيه مصرف مقداري ميوه در هر وعده غذايي را توصيه کرده اند. اما ميوه هاي خانواده مرکبات مي توانند در خواب انسان اختلال ايجاد کنند زيرا بسيار اسيدي هستند. مصرف آنها مي تواند به سوزش سردل يا بيماري دردناک بازگشت اسيد معده به مري منجر شود.
همچنين، ميوه هاي خانواده مرکبات قند بالايي دارند که مي تواند سطوح انرژي را زماني که به آن نياز نداريد، افزايش دهد. مصرف مرکبات هنگام صبح به همراه صبحانه و استفاده از ميوه هايي با محتواي قند و اسيد کمتر در ادامه روز را مد نظر قرار دهيد. از جمله ميوه هايي که مي توانيد براي ساعات پاياني روز مد نظر قرار دهيد مي توان به انجير، کشمش، انگور، سيب و پاپايا اشاره کرد.

بيخوابي بر اثر خوردن بروکلي

بروکلياز اعضاي خانواده سبزي هاي چليپايي و سرشار از مواد مغذي است. اين ماده غذايي بايد بخشي ثابت از رژيم غذايي شما باشد. با اين وجود، بروکلي حاوي فيبر فراوان است که گوارش آن مي تواند به زمان زيادي نياز داشته باشد.
در حقيقت، سبزي هاي چليپايي به واسطه ايجاد گاز طي روند گوارش از شهرت بدي برخوردار هستند. از ديگر اعضاي اين خانواده مي توان به جوانه هاي بروکسل، کلم، کيل، گل کلم، و برگ هاي کولارد اشاره کرد. مصرف اين سبزي ها پيش از خواب مي تواند شما را براي مدت زمان بيشتري بيدار نگه دارد.

کرفس و بيخوابي

اگر در طول شب براي دفع ادرار چند بار از خواب بيدار مي شويد و اين مساله موجب بي خوابي شما مي شود، شايد بايد از مصرف کرفس پيش از خواب پرهيز کنيد.
کرفس حاوي آب فراوان است، از اين رو، حتي اگر پس از شام مايعات چنداني مصرف نکنيد نيز اين ماده غذايي همچنان مي تواند موجب پر شدن مثانه شما شود. شرايطي مشابه براي ديگر مواد غذايي با محتواي آب زياد مانند هندوانه، خيار، و کاهو نيز صادق است.

بيشتر بدانيد : خوردن کرفس به مدت يک هفته باعث اين اتفاقات خوب در بدن مي شود

بيخوابي بعد از خوردن گوشت

گوشت، به ويژه گوشت قرمز، حاوي پروتئين و چربي فراوان است. از اين رو، گوارش آن زمان‌بر بوده و مي تواند شما را بيدار نگه دارد. مصرف گوشت در وعده غذايي شام اشکال ندارد، اما بهتر است از مصرف آن نزديک به زمان خواب پرهيز کرد.
اندازه کوچک‌تر وعده غذايي شام و استفاده از گوشت بدون چربي، مانند بوقلمون و سينه مرغ يا منابع پروتئين ديگر، مانند ماست و اسفناج، مي تواند از بي خوابي شما پيشگيري کند.
گوارش هر منبع پروتئين زمان‌بر بوده و مصرف آن پيش از خواب ممکن است ايده خوبي نباشد، اما گوشت قرمز به واسطه محتواي چربي خود منبعي سنگين محسوب مي شود. از اين رو، احتمال مواجهه با سوء هاضمه يا کرامپ هاي معده هنگام دراز کشيدن بيشتر مي شود.

بيشتر بدانيد : مصرف گوشت قرمز چه خطراتي براي سلامت دارد؟

غذاهاي تند

غذاهاي تند مي توانند موجب ناراحتي معده و سوزش سردل شده که مي تواند به خواب رفتن را دشوار سازد. سوزش سردل معمولا زماني که انسان دراز مي کشد، تشديد مي شود زيرا اسيد معده در نزديکي مري جمع مي شود. برخي مطالعات نيز نشان داده اند که مصرف غذاهاي تند پيش از خواب مي تواند احتمال تجربه کابوس و بيدار شدن از خواب را افزايش دهد.
خواب ضعيف همواره به معناي تلاش براي به خواب رفتن نيست و بيدار شدن هاي مکرر نيز مي توانند سارق ساعات استراحت شما باشند.

بيشتر بدانيد : خواص باور نکردني فلفل قرمز از درمان ميگرن تا تقويت بدن

خوردن دسر و بيخوابي
قهوه,کافئين

مصرف يک خوراکي شيرين و افزايش ناگهاني قند خون از جمله بدترين کارهايي است که مي توانيد پيش از خواب انجام دهيد. خوردن دسر شيرين پيش از خواب مي تواند موجب افزايش سطح هوشياري و انرژي شما شود.
به طور خاص، از مصرف شکلات پيش از خواب پرهيز کنيد زيرا حاوي کافئين و همچنين شکر است. همچنين، شکلات حاوي ترکيبي به نام تئوبرومين است که محرکي براي افزايش ضربان قلب بوده و ممکن است به بي خوابي منجر شود.

بيشتر بدانيد : کافئين چه تاثيري بر بدن مي گذارد و چه افرادي نبايدکافئين مصرف کنند

بي خوابي و فست فود

احساس گرسنگي پيش از خواب مي تواند زمينه ساز هوس خوردن فست فود شود زيرا مغز در پي بهبود شرايط در کوتاه‌ترين زمان ممکن است. اما گوارش فست فود و ديگر تنقلات چرب براي بدن زمان‌بر بوده و اغلب مي تواند به سوزش سردل منجر شود.
هرچه چربي بيشتري در وعده غذايي شما وجود داشته باشد، اسيد معده و گاز بيشتري ترشح خواهد شد. همچنين، احساس درد به خواب رفتن را چالش برانگيز مي کند. اگر پرخوري کرده ايد، روي پهلوي چپ خود بخوابيد تا مقدار اسيدي که به سمت مري مي رود، کاهش يابد.

بيشتر بدانيد : وقتي فست فود مي خوريم چه اتفاقي در بدن ما مي افتد؟

به رغم آنچه در بالا گفته شد، نيازي نيست تا با شکم گرسنه به تختخواب برويد. در واقع، گرسنگي نيز مي تواند اثر منفي بر شرايط خواب شما داشته باشد. بدن هنگام خواب نيز براي انجام فرآيندهايي مانند تنفس به انرژي نياز دارد و همچنين گرسنگي مي تواند دردناک باشد.

بيشتر بدانيد : 6 علت اصلي بي خوابي را بدانيد

بيشتر بدانيد : توصيه هايي براي درمان بي خوابي


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها

شام نخوردن و عوارض عجيب آن

نوشيدني هاي مفيد و مضر براي سلامت، از آب تا قهوه

غذاهايي که خوردن آنها باعث سنگ کليه مي شوند

فوايد کاهو : خواب آور است ، تقويت ميل جنسي و ...

فوايد آب آلوئه ورا از کنترل قندخون تا تسکين زخم معده

خواص سياه دانه از درمان ديابت تا درمان سرطان + عوارض سياه دانه

20معجزه عسل و دارچين

منابع کلسيم که خاصيت چربي سوزي بالايي دارند

خواص جوانه تربچه از چربي سوزي تا جوان سازي پوست و تصفيه خون

خوراکي هايي که به تدريج شما را مي کشد