آخرین اخبار

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم تغذيه

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا افراد لاغر هر چه مي خورند چاق نمي شوند

تحقيقات نشان داده است افراد دچار لاغري نرمال، عموماً به اين علت چنين فرم بدني دارند که ژنوم آن‌ها بار کمتري از ژن‌هاي افزايش دهنده شانس چاقي را با خود حمل مي‌کند. درک اين موضوع که چگونه ژن‌هاي ما بر اندازه بدنماK تأثير مي‌گذارند، مي‌تواند راه درمان دارويي را هموار سازد.
ژن افراد مي‌تواند تعيين کند که فردي چاق يا لاغر باشد. محققان مي‌خواستند بدانند چرا وزن بدن افرادي که در يک محيط مشابه زندگي مي‌کنند، مي‌تواند به شدت متفاوت باشد، و چرا برخي افراد تا اين حد مي‌توانند وزن خود را روي طيفي سالم نگه دارند و لاغر به نظر برسند در حالي که بعضي ديگر براي داشتن وزني متعادل بايد بسيار تلاش کنند؟
يک تيم تحقيقاتي در دانشگاه کمبريج نشان داد که عوامل فيزيکي مانند خوردن غذاهاي پرکالري و شيوه زندگي نامناسب، مي‌تواند به افزايش وزن کمک کند. لاغري هم مانند چاقي شديد، موروثي است و هر دو داراي چند لوکوس (جايگاه نشانگر ژنتيکي) بر روي کروموزوم فرد هستند.
مطالعات انجام گرفته بر روي خانواده‌ها و دوقلوها، به طور مستمر نشان داد که 40 تا 70 درصد تغييرات وزن بدن موروثي است.
سؤال اين است که آيا ژن‌هايي که بر روي لاغري فرد اثر مي‌گذارند، درست برعکس کساني است که ژن‌هاي مستعدکننده چاقي را دارا هستند و يا تفاوت‌هاي اساسي بين اين دو وجود دارد؟
براي تحقيق، دانشمندان اطلاعات ژنتيکي 1622 فرد لاغر (74 درصد از آن‌ها در خانواده‌اي زندگي مي‌کردند که اعضاي آن لاغر بودند)، 1985 فرد با چاقي شديد و 10433 نفر ديگر با وزن طبيعي را به عنوان کنترل تحت بررسي قرار دادند.
حدود يک سوم از افراد در اکثر کشورها، بدون در نظر گرفتن مواد غذايي ناسالم، لاغرتر از سايرين هستند. دليل بعضي از اين‌ها به ژن‌ها مي‌رسد، اما عوامل ديگر مانند تفاوت‌هاي فردي در شيوه زندگي يا ميکروب‌هاي روده نيز احتمالاً مسئول اين نوع سايز بدني مي‌باشند
نه تنها محققان متغيرهاي ژنتيکي را که به عنوان افزايش‌دهنده‌هاي ميزان چاقي شناخته شده‌اند، در نظر گرفتند، بلکه آن‌ها يک منطقه ژني جديد را کشف کردند که به چاق يا لاغر شدن افراد مرتبط بودند. سپس اين تيم، بر اساس اين متغيرها، چاقي افراد را محاسبه کردند.
بر اساس پيش‌بيني‌ها، آن‌ها دريافتند که افراد چاق، شاخص ريسک ژنتيکي بيشتري نسبت به افراد داراي وزن نرمال دارند، که با افزايش احتمال دچار شدن آن‌ها به چاقي همراهي مي‌کند.

بيشتر بدانيد : علت لاغري بيش از حد چيست؟

بيشتر بدانيد : آنورکسيا چيست که باعث لاغر شدن آنجلينا جولي شده است؟

IH Siobhan Byrne.jpg

تحقيقات در مراحل اوليه نشان داد که افراد لاغر سالم، عموماً به اين علت چنين فرم بدني دارند که ژنوم آن‌ها بار کمتري از ژن‌هاي افزايش دهنده شانس چاقي را با خود حمل مي‌کند. درک اين موضوع که چگونه ژن‌هاي ما بر اندازه بدن ما تأثير مي‌گذارند، مي‌تواند راه درمان دارويي را هموار سازد.
اگر بتوان ژن‌هايي را که مانع از افزايش وزن افراد لاغر مي‌شوند، شناسايي کرد، ممکن است بتوان اين ژن‌ها را به منظور يافتن استراتژي جديد کاهش وزن و کمک به افرادي که اين برتري را ندارند، مورد هدف قرار داد.
اين نتايج آنچه سال‌ها پيش درباره نقش مهم ژنتيک در تعيين گرايش فرد به لاغري يا چاقي، با بررسي دوقلوها نشان داده بود را تأييد کرد. به عبارتي افراد لاغر به احتمال بيشتري داراي چند خويشاوند لاغر، و افراد چاق داراي چند خويشاوند دچار اضافه وزن و چاق هستند. ژن‌هاي کشف شده در اين بررسي، به ليست ديگر مطالعات انجام شده و بزرگ‌تر، به منظور کمک به يافتن مکانيسم چاقي، نه پيش‌بيني چاقي فرد، اضافه شد.
حدود يک سوم از افراد در اکثر کشورها، بدون در نظر گرفتن مواد غذايي ناسالم، لاغرتر از سايرين هستند. دليل بعضي از اين‌ها به ژن‌ها مي‌رسد، اما عوامل ديگر مانند تفاوت‌هاي فردي در شيوه زندگي يا ميکروب‌هاي روده نيز احتمالاً مسئول اين نوع سايز بدني مي‌باشند.


منبع : tebyan.net



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها

شام نخوردن و عوارض عجيب آن

نوشيدني هاي مفيد و مضر براي سلامت، از آب تا قهوه

غذاهايي که خوردن آنها باعث سنگ کليه مي شوند

فوايد کاهو : خواب آور است ، تقويت ميل جنسي و ...

فوايد آب آلوئه ورا از کنترل قندخون تا تسکين زخم معده

خواص سياه دانه از درمان ديابت تا درمان سرطان + عوارض سياه دانه