آخرین اخبار

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز تغذيه

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

  بزرگنمايي:

چه خبر - کنترل وزن و سلامت در نوروز با رعايت اصول غذايي

زهرا عبداللهي، در خصوص بايدها و نبايدهاي تغذيه‌اي در تعطيلات نوروزي، افزود: با توجه به اينکه آجيل يکي از وسايل پذيرايي در ايام نوروز است، بايد در مورد مصرف آن نکاتي رعايت شود. نبايد در مصرف آجيل زياده روي شود؛ چراکه انواع مغزها و تخمه‌ها حاوي مقادير زيادي چربي هستند، به طوري که هر 100 گرم آنها حاوي 500 تا 600 کالري است.

بيشتر بدانيد : 5 غذايي که باعث کاهش وزن مي شوند

بيشتر بدانيد : کاهش وزن با 16 تقلب ساده!!


وي با تاکيد بر اينکه در صورت مصرف آجيل بايد از انواع آجيل‌هاي بدون نمک و يا کم نمک استفاده شود، گفت: آجيل‌هاي شور با داشتن مقادير زيادي نمک زمينه را براي فشارخون بالا فراهم مي‌کنند.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در خصوص مصرف شيريني خاطرنشان کرد: بهتر است براي پذيرايي از ميهمان، انواع شيريني‌هاي ساده و در اندازه کوچک تهيه کنيد تا ميهمانان با افزايش دريافت قند و چربي اضافي مواجه نشوند، البته براي پيشگيري از اضافه وزن و چاقي نبايد در مصرف شيريني و شکلات زياده روي شود.
وي ادامه داد: به منظور پيشگيري از اضافه وزن و چاقي در ديد و بازديدها به جاي شيريني‌هاي خامه‌اي و شکلاتي که اندازه برزگ دارند و حاوي مقدار زيادي کالري هستند، خودداري شود و به جاي آن از انواع شيريني خشک و ساده در اندازه کوچک استفاده شود.
عبداللهي با بيان اينکه ميهمانان بايد توجه کنند که نيازي نيست در تمام ديد و بازديدها از شيريني و شکلات استفاده کنند، اظهار داشت: به جاي مصرف شيريني و شکلات در ديد و بازديدهاي نوروزي بهتر است از ميوه استفاده شود. ميوه‌ها علاوه بر ويتامين‌ها و املاح معدني که براي حفظ سلامت بدن لازم هستند، حاوي ترکيباتي به نام آنتي اکسيدان هستند که نقش آنها در پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير از جمله ديابت، بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان‌ها شناخته شده است.

کاهش وزن

وي با بيان اينکه مصرف زياد ميوه هم موجب اضافه وزن و چاقي مي‌شود، گفت: روزانه 2 تا 4 واحد از گروه ميوه‌ها مي‌توان استفاده کرد و هر واحد ميوه معادل يک عدد ميوه با اندازه متوسط است.
عبداللهي در ادامه توضيح داد: اگر مردم در طول روز چند ديد و بازديد در پيش دارند، هر بار از يکي از انواع شيريني، شکلات، آجيل و يا ميوه استفاده کنند که با اضافه دريافت انرژي دچار اضافه وزن و چاقي نشوند.
وي با بيان اينکه براي صرف چاي، به جاي قند و شکلات از کشمش، توت خشک و يا خرما در حد کم استفاده کنيد، تاکيد کرد: مصرف مواد قندي و شيرين مثل شربت‌ها، شکلات، آب نبات، پولکي، گز و سوهان را محدود کنيد.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت در خصوص صرف نهار و شام در ايام نوروز، تاکيد کرد: در ميهماني‌هاي نوروزي در وعده ناهار و شام، براي پرهيز از دريافت زياد کالري که به دنبال مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده وارد بدن مي‌شود، بايد سعي شود، نيمي از بشقاب با سالاد و سبزي پر شده و مصرف شود؛ چراکه مصرف سالاد و سبزي به دليل داشتن فيبر، جذب چربي‌ها و مواد قندي را کاهش مي‌دهد و به اين ترتيب از اضافه وزن جلوگيري مي‌کند، بنابراين مصرف 5 وعده سبزيجات در روز ضرورت دارد.
وي تاکيد کرد: مصرف نوشابه (حتي انواع کم کالري) و آب ميوه‌هاي صنعتي که حاوي قند زيادي هستند بايد به حداقل برسد و به جاي آنها از آب ساده و يا دوغ‌هاي کم نمک و بدون گاز استفاده شود.
عبداللهي با بيان اينکه براي سلامتي و نشاط بيشتر در ايام نوروز نيز مانند ساير روزهاي سال به جاي مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده، مي‌توان از غذاهاي بخارپز، آب پز و تنوري استفاده کرد، تاکيد کرد: در ايام نوروز در کنار تغذيه متعادل، تحرک بدني و ورزش الزامي است و حداقل 30 دقيقه پياده روي تند در روز تأثير زيادي در سلامتي و عدم اضافه وزن خواهد داشت.
وي تصريح کرد: براي برخورداري از آرامش و سلامتي در طول سفرهاي نوروزي و ايام ديد و بازديد، تعادل در مصرف مواد غذايي فراموش نشود و براي پيشگيري از اضافه وزن و چاقي در ايام نوروز به مقدار کالري دريافتي در طول روز توجه شود.
عبداللهي در پايان توصيه کرد: حتي الامکان مصرف فست فودها (سوسيس، کالباس، پيتزا و انواع ساندويچ‌ها) و سيب زميني سرخ کرده و پرنمک محدود شود، زيرا در فست ها مقادير زيادي نمک و چربي وجود دارد که اين موضوع براي سلامتي مضر است.

بيشتر بدانيد : کنترل وزن و کاهش خطرات جانبي چاقي با مرکبات

بيشتر بدانيد : کاهش وزن مجاز در ماه چند کيلو است؟


منبع : mehrnews.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها

شام نخوردن و عوارض عجيب آن

نوشيدني هاي مفيد و مضر براي سلامت، از آب تا قهوه

غذاهايي که خوردن آنها باعث سنگ کليه مي شوند

فوايد کاهو : خواب آور است ، تقويت ميل جنسي و ...

فوايد آب آلوئه ورا از کنترل قندخون تا تسکين زخم معده

خواص سياه دانه از درمان ديابت تا درمان سرطان + عوارض سياه دانه