آخرین اخبار

نصف ايراني‌ها بيش از 70 سال عمر مي‌کنند اجتماعي

نصف ايراني‌ها بيش از 70 سال عمر مي‌کنند

  بزرگنمايي:

چه خبر - نصف ايراني‌ها بيش از 70 سال عمر مي‌کنند

دکتر ايرج حريرچي روز يکشنبه در آيين تجليل از پروفسور حسين ملک افضلي اردکاني با بيان اينکه در آن دوران نيمي از مردم کشور بالاي 50 سال زندگي را تجربه نمي‌کردند، افزود: در دهه 60 ،سالانه 30 هزار کودک به دليل اسهال ساده جان خود را از دست مي دادند.

وي اظهار داشت: در آن زمان افرادي چون دکتر ملک افضلي در قدم نخست محلول او. آر. اس (ORS) ترکيبي از آب، قند و نمک را تهيه کردند تا کودکان به دليل کمبود آب در بدن فوت نکنند.

اين مايع محلول( Oral Rehydration Salt) از جمله فرآورده‌ هاي خوراکي است در بيماران براي جبران آب و نمک از دست رفتهٔ بدن و پيشگيري از دهيدراسيون تجويز مي‌شود.

او. آر. اس محتوي قند (گلوکز) و الکتروليت (کلريد سديم و پتاسيم) و گاه سيترات است و با توجه به وجود گيرنده‌هاي خاصي در روده که سديم و گلوکز را همراه هم به داخل سلول وارد مي‌کند در دستگاه گوارش جذب مي‌شود.

حريرچي در ادامه افزود: تا پيش از پيروزي انقلاب در سال 1357، مرگ‌ومير سالانه نوزادان ناشي از کزاز 10 هزار نفر بود که درحال حاضر کودک ايراني به دليل کزاز نوزادان از دنيا نمي رود و دسترسي به بهداشت و درمان به بالاترين سطح رسيده است.

وي اظهار داشت: مقارن با انقلاب به ازاي هر هزار تولد، 174 نفر فوت مي کردند و عمر کودکان به پنج سالگي نمي رسيد که اين رقم در چند سال ماقبل آن 200 نفر بود

قائم‌مقام وزارت بهداشت ادامه داد: در اوايل دهه 60، 70 هزار کودک سالانه مبتلا به فلج اطفال و عوارض شديد ، متوسط و خفيفت مي شدند.

وي به دستاوردهاي ديگر انقلاب در حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: در اوايل پيروزي انقلاب 74 درصد (27 ميليون نفر) از جمعيت 36 ميليوني در روستاها زندگي مي‌کردند تنها يک هزار و 500 خانه بهداشت در کشور وجود داشت.

وي افزود: درحالي‌که هم‌اکنون 25 درصد جمعيت در روستاها و آبادي‌ها زندگي مي‌کنند، 17 هزار و 945 خانه بهداشت در روستاها داير است و خدمات سلامت را ارائه مي‌کنند.

قائم‌مقام وزارت بهداشت اظهار داشت: توفيق و دستاوردهاي امروز حوزه سلامت را نبايد کوچک شمرد، زيرا موفقيت‌هاي امروز در اين حوزه با تلاش مرداني چون ملک افضلي در چهار دهه گذشته حاصل ‌شده است.

وي يادآور شد: در حال حاضر وضعيت کشور اينگونه است، سندروم نادر مادرزايي که هزينه ماهانه درمان نگه‌دارنده آن يک ميليارد تومان است اگر تأمين نشود اعتراض مي‌کنند اما کودکان ماقبل از انقلاب به خاطر اسهال فوت مي‌کردند.

وي اضافه کرد: افزايش مراکز بهداشتي و درماني تلاش افرادي است که با سخت‌کوشي ، پشتکار در حوزه سلامت گام هاي مهمي برداشته اند، اميدواريم اين ميراث ماندگار را حفظ و آن را ارتقاء دهيم.

همچنين رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد با اشاره به ويژگي‌هاي ملک افضلي اردکاني گفت: هيچ‌کس به مقام و شهرت دست نيافت مگر اينکه به خلق خدمت کرده باشد.

دکتر محمدرضا مير جليلي افزود: هيچ خدمتي بالاتر از اين نيست که در حوزه سلامت براي افزايش طول عمر انسان‌ها گام برداشته باشيم.

در مراسم يادشده پيام سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و پيام نماينده سازمان جهاني بهداشت در ايران قرائت شد.

در بخشي از پيام سعيد نمکي آمده است: در همه جاي اين سرزمين پهناور ردپايي است از گام‌هاي استوار فرزانه‌اي عاشق و دل‌بسته اعتلاي تندرستي مردمان وطنش.

` مردي که عاشقانه با کوله باري از دانش و مهرباني در دورافتاده‌ترين نقاط کشور نهال تندرستي کاشته و بذر سلامت پاشيده تا از مرگ‌ومير کودکانش بکاهد، و زنان و مردانش را در تندباد نا تندرستي در پناه بيشه‌زار سرسبز سلامت در برگيرد.`

رونمايي از تمبر يادبود ملک افضلي از ديگر برنامه‌هاي مراسم بود و به خاطر خدمات نيم‌قرن ملک افضلي در حوزه سلامت با اهداي لوح سپس از وي قدرداني شد.

ملک افضلي اردکاني از چهره‌هاي ملي و ماندگار بهداشت کشور است که در سال 1318 در اردکان يزد متولد شد.

از مسئوليت هاي وي مي توان به رياست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران (1363)، معاون بهداشت وزارت بهداشت و قائم‌مقام وزير در ستاد گسترش شبکه‌هاي بهداشتي و درماني کشور (1374-1364) و معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت (1386-1378) نام برد.

از ديگر مسئوليت هاي ملک افضلي مي توان به رياست موسسه تحقيقات بهداشتي (1388-1386)، رئيس پژوهشکده سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکي تهران(1390-تاکنون) و استاد ممتاز گروه اپيدميولوژي و آمار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران(1390) ياد کرد.

هم‌اکنون 14 بيمارستان دولتي در يزد زير نظر دانشگاه علوم پزشکي يزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتي و درماني شهري در استان فعاليت دارد.

مجموع واحدها بهداشتي و درماني استان 349 واحد است که شامل 36 مرکز خدمات جامع سلامت روستايي، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهري ، 93 پايگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است.

استان يزد بر پايه سرشماري آبان ماه سال 1395، يک‌ميليون و 138 هزار نفر جمعيت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقيه در روستاها و آبادي‌ها زندگي مي‌کنند.

منبع: irna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد