آخرین اخبار

کاهش وزن مجاز در ماه چند کيلو است؟ تغذيه

کاهش وزن مجاز در ماه چند کيلو است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - رژيم لاغري سالم و کاهش وزن مجاز در ماه

«معجزه لاغري در 3روز»، « 5روزه 7کيلو لاغر شويد»، «اسرار لاغري 3روزه»، «ژل لاغري 3روزه»‌، «رژيم کانادايي 15روزه» و...؛ تبليغات مربوط به رژيم‌هاي لاغري سريع در شبکه‌هاي اجتماعي و ماهواره‌اي و از طريق نرم‌افزارهاي موبايلي و اس‌ام‌اس، مخاطبان زيادي را در طول شبانه‌روز بمباران مي‌کند. اين تبليغات اينقدر اغواگرانه هستند كه افراد زيادي بدون توجه به عواقب اين رژيم‌ها كه مشخص نيست براساس چه اصولي نوشته شده‌اند تصميم به لاغري با استفاده از اين رژيم‌ها مي‌‌گيرند اما عواقبي كه در پس اين رژيم‌هاي لاغري وجود دارد گاهي سال‌ها فرد را درگير مي‌كند و سلامت وي را به خطر مي‌اندازد. خيلي از افراد براي رسيدن به تناسب اندام دست به هر اقدامي مي‌زنند و سعي مي‌كنند با رژيم‌هاي ساختگي و بدون پايه و اساس وزن خود را كاهش دهند. اين درحالي است كه رژيم‌هاي ساختگي و معجزه‌آسا فقط براي مدتي كوتاه مي‌توانند فرد را خوشحال كنند و مدت زيادي نمي‌گذرد كه اين تناسب اندام ساختگي از بين رفته و فرد مجبور مي‌شود رژيم‌هاي سخت‌تري را نسبت به گذشته انجام دهد كه عوارض آن روي سلامت فرد گاهي جبران ناپذير است.

بيشتر بدانيد : براي کاهش وزن 5 کيلويي چقدر بايد پياده روي کنيم

بيشتر بدانيد : کاهش وزن با اين روش غلط امکان پذير نيست

رژيم‌هاي كوتاه مدت پايه علمي ندارد
کاهش وزن

دكتر سيدمرتضي صفوي، متخصص تغذيه در اين‌باره، مي‌گويد: رژيم‌هاي كوتاه‌مدت لاغري هيچ پايه و اساس علمي ندارند و جز آسيب‌رساندن به بدن كار ديگري انجام نمي‌دهند. به گفته اين متخصص تغذيه اين رژيم‌ها با كاهش آب بدن وزن را در كوتاه‌مدت كم مي‌كند و چربي بدن آب نمي‌شود و فرد تصور مي‌كند كه به لاغري دلخواه خود نزديك مي‌شود اما واقعيت اين است كه بعد از گذشت چند روز وزن بدن ديگر كم نشده و ثابت باقي مي‌ماند. وي مي‌گويد:‌ هر فردي با انجام رژيم غذايي مطلوب و علمي مي‌تواند بدن مناسبي داشته باشد و سالم‌تر هم زندگي كند و دستيابي به لاغري‌هاي چند روزه و معجزه‌آسا كاملا اشتباه است. به همين دليل گفته مي‌شود كه براي حذف چربي‌هاي اشباع و حيواني در غذاها بايد تركيبي از رژيم غذاي مناسب و ورزش را زيرنظر پزشك متخصص در پيش گرفت. نقش ورزش را همراه رژيم غذايي نبايد فراموش كرد و با انجام حركات ورزشي هدفدار مي‌توان چربي‌ها را درناحيه‌هاي مختلف بدن حذف يا كم كرد.
صفوي با اشاره به تبليغاتي كه درخصوص لاغري يا چاقي موضعي انجام مي‌شود، مي‌گويد:‌ برخي تبليغات دارويي افراد را درباره لاغري يا چاقي موضعي به اشتباه انداخته و تصور مي‌كنند با استفاده از فلان داروي گياهي يا شيميايي مي‌توانند مثلا صورت خود را چاق و يا چربي شكم را آب كنند. ما نمي‌توانيم بگوييم يك ماده غذايي بعد از جذب در بدن به سمت چربي‌هاي شكمي حركت و آنها را آب مي‌كند و يا فقط صورت فرد را چاق يا لاغر مي‌كند. به گفته وي به جاي تمركز روي داروهايي كه مشخص نيست چه اثرات جانبي دارند و تكيه به رژيم‌هاي چند روزه بي‌پشتوانه بايد روي غذاهايي كه خورده مي‌شود دقت و غذاهاي مورد استفاده را هوشمندانه انتخاب كرد.

راهكار غير علمي سونا

استفاده از سونا موضوع ديگري است كه براي لاغري استفاده مي‌شود. دكتر صفوي در اين‌باره مي‌گويد: باور لاغرشدن با استفاده از سونا از آنجا ناشي مي‌شود كه سونا باعث خشك شدن آب بدن و در نتيجه كاهش وزن مي‌شود. همين موضوع درخصوص داروهاي مدر و مسهل هم صدق مي‌كند و اين موارد باعث كاهش آب بدن مي‌شود و تأثيري روي لاغري ندارد بلكه آسيب‌هايي را به كبد، كليه و سيستم گوارشي بدن وارد مي‌كند. وي درخصوص رژيم‌هاي لاغري با استفاده از ميوه نيز گفت: اين رژيم‌ها هم برخلاف تبليغاتي كه مي‌شود چندان تأثير‌گذار نيستند و تنها عوارض آنها آسيب‌هايي است كه به فرد وارد مي‌شود.

لاغر شدن راه ميانبر ندارد

دكتر فريد ذاكر، پژوهشگر كاهش وزن و متخصص تغذيه نيز در اين‌باره، مي‌گويد:‌ تبليغات رژيم‌هاي غذايي سريع چند روزه نوعي فريبكاري است و صحت علمي ندارد و اينكه گفته مي‌شود با استفاده از اين رژيم‌ها مي‌توان 3تا 5كيلو وزن در چند روز كم كرد اصلا امكان پذير نيست مگر اينكه رژيم مورد استفاده كم كالري بوده و در كنار آن ورزش‌هاي سنگين انجام شود و يا فرد داروهاي مدر و مسهل و يا هورمون‌هايي كه سوخت‌وساز بدن را افزايش مي‌دهند، در كنار اين رژيم‌ها استفاده كند، كه همه اينها براي بدن زيانبار است. وي با تأكيد بر اينكه بعد از اين رژيم‌هاي سخت قطعا فرد دوباره دچار افزايش وزن مي‌شود، مي‌گويد: براي كاهش وزن ماندگار حتما قبل از هرگونه رژيمي بايد دلايل اضافه وزن شناسايي و آن دلايل از بين برود؛ چرا كه اگر بدون شناسايي دليل اضافه وزن، رژيم گرفته شود اين رژيم محكوم به شكست است. به گفته ذاكر رژيم‌هايي كه تنوع غذايي ندارند و نيازهاي اوليه بدن به مواد غذاي را تأمين نمي‌كنند نه‌تنها باعث سوء تغذيه مي‌شوند بلكه عوارض روحي و رواني نيز به‌دنبال خود خواهند داشت.

حد طبيعي لاغري ماهانه
کاهش وزن

اين متخصص تغذيه با اشاره به اين نكته كه حد طبيعي كاهش وزن براي لاغر شدن 2 تا 4 كيلوگرم در هر‌ماه است، مي‌گويد: رژيم‌هاي نوبتي لاغري كه فرد در آن مثلا يك هفته رژيم مي‌گيرد و بعد 3روز به روال قبل از رژيم غذا مي‌خورد و دوباره يك هفته رژيم سخت مي‌گيرد، شوك‌هاي مقطعي است كه نتيجه‌‌اي جز كاهش مقاومت بدن و كاهش سوخت‌وساز و در نهايت شكست رژيم غذايي ندارد.
به گفته وي بهترين راه براي رژيم اين است كه راه‌حل مشكل چاقي را درون خود فرد جست‌وجو كنيم، چرا كه لاغر شدن مسير ميانبر ندارد و كاهش وزن يك اتفاق جادويي نيست كه فورا اتفاق بيفتد. كاهش وزن يك مسير و يك روند است كه بايد طي شود. فرق يك فرد 60 كيلويي با يك فرد 80كيلويي فقط در وزنشان نيست. اين دو نفر در عادت‌ها، انتخاب‌ها و سبك زندگي با هم متفاوتند. يك فرد 80كيلويي اگر مي‌خواهد واقعا به يك فرد 60كيلويي تبديل شود بايد با آموزش و تمرين، استحقاق 60كيلويي شدن را پيدا كند و اين روند نيازمند برنامه‌ريزي تخصصي و صرف‌زمان، رفتاردرماني و شناخت‌درماني است. اين شخص به هرشكل ديگري لاغر شود، لاغري ظاهري و موقتي خواهد بود و دير يا زود رشته‌هايش پنبه خواهد شد و به وزن قبلي‌اش برخواهد گشت.

رژيم‌هاي غذايي كه جنبه علمي ندارند

دكتر سيدمرتضي صفوي مي‌گويد: رژيم‌هاي غذايي كوتاه‌مدت جنبه علمي ندارند. اگر نگاهي به صفحات وب بيندازيد، متوجه مي‌شويد كه هزاران نوع رژيم لاغري مختلف و كاهش وزن در اينترنت وجود دارد كه در مناطق مختلف دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما اكثر اين رژيم‌ها مورد تأييد نيستند چرا كه اغلب آنها با برنامه غذايي نامتعادل و تغيير در مصرف برخي مواد خوراكي باعث به هم خوردن متابوليسم پايه بدن و كاهش وزن غيرطبيعي مي‌شوند. مثلا برخي رژيم‌ها شامل حذف گروه نان و غلات مي‌شود، اين در حالي است كه حذف هيچ‌يك از گروه‌هاي غذايي درخصوص لاغري توصيه نمي‌شود. با اين كار ممكن است وزن كم شود اما كمبود موادمغذي آثار نامطلوب رواني برجاي خواهد گذاشت. اگرچه مدت زمان اين برنامه‌هاي لاغري كوتاه‌مدت است اما نامتعادل بودن آن به‌شدت سلامت بدن را به‌خطر مي‌اندازد.

بيشتر بدانيد : دلايل لاغري و کاهش وزن بي دليل

بيشتر بدانيد : چند کيلو کاهش وزن در يک ماه صحيح است؟

بيشتر بدانيد : دلايل افت سرعت كاهش وزن در رژيم لاغري چيست؟


منبع : روزنامه همشهري



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها

شام نخوردن و عوارض عجيب آن

نوشيدني هاي مفيد و مضر براي سلامت، از آب تا قهوه

غذاهايي که خوردن آنها باعث سنگ کليه مي شوند

فوايد کاهو : خواب آور است ، تقويت ميل جنسي و ...

فوايد آب آلوئه ورا از کنترل قندخون تا تسکين زخم معده

خواص سياه دانه از درمان ديابت تا درمان سرطان + عوارض سياه دانه