آخرین اخبار

روغن جامد بهتر است يا روغن مايع؟ تغذيه

روغن جامد بهتر است يا روغن مايع؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - تفاوت بين روغن مايع و روغن جامد چيست؟

امروزه بسياري از افراد از مضرات روغن جامد مطلع هستند و نسل روغن هاي پرطرفدار جامد در حال انقراض است و مردم بيشتر به مصرف روغن هاي مايع گياهي اروي آورده اند اما هنوز هم کساني هستند که روغن نباتي مزه غذا را بهتر مي کند.
استفاده از هر روغن مايعي نيز براي سرخ کردن مواد غذايي مناسب نيست زيرا روغن هاي مايع معمولي هم براي سرخ کردن و حرارت بالا توليد نشده اند و بايد براي سرخ کردن از روغن هاي مخصوص سرخ کردن استفاده کنيد. در اين بخش به مقايسه روغن جامد و مايع پرداخته ايم و اينکه کداميک از روغن ها براي سرخ کردن مناسب تر است.

بيشتر بدانيد : روغن جامد بهتر است يا روغن مايع؟

بيشتر بدانيد : کدام روغن براي سلامتي بهتر است؟مايع يا جامد

بد اقبالي روغن سرخ کردني در دنيا

در فرهنگ غذايي کشورهاي ديگر نيازي به استفاده از روغن سرخ کردني نيست زيرا موادغذايي را فقط کمي تفت مي دهند البته در اين کشورها روغن سرخ کردني وجود دارد اما مردم ترجيح مي دهند از روغن هاي خالص مثل روغن کنجد، زيتون، سويا و. . . استفاده کنند.
در کشورهاي خارجي براي سرخ کردن موادغذايي از روغن سرخ کردني استفاده نمي کنند زيرا اين مواد را با سرخ کردن هاي طولاني مدت مصرف نمي کنندوفقط در برخي رستوران ها روغن سرخ کردني که پايه آن پالم و مشتقات پالم است را مصرف مي کنند.

در مصرف روغن مايع اعتدال را رعايت کنيد!

چربي هاي ترانس، سبب بالا رفتن ميزان کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون مي شود و در نتيجه احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي را افزايش مي دهد. در غذاهاي سرخ شده، ساندويچ ها و روغن نباتي چربي هاي ترانس وجود دارد. براي هر ايراني ، سرانه مصرف روغن جامد حدود 14 کيلوگرم و روغن مايع حدود 40 گرم است . براي کاهش اسيدهاي چرب اشباع شده و ايزومر ترانس صنايع کشور بايد استراتژي خود را ، به صورتي تنظيم کنند که مصارف خوراکي مناسب تر و از خطرات کمي برخوردار باشند.

بيشتر بدانيد : کلسترول بد و کلسترول خوب يعني چه؟

مضرات روغن مايع سرخ کردني

هيچ وقت از روغن مايع براي سرخ کردن مواد غذايي، استفاده نکنيد به اين علت که سريعا اکسيده شده و مواد سرطان زا توليد مي کند. از روغن مخصوص سرخ کردني يا روغن جامد براي سرخ کردن مواد غذايي استفاده کنيد. درجه چربي ترانس روغن سرخ کردني بايد کمتر از 10 باشد.

چربي هاي غير اشباع بهترين گزينه است

در روغن زيتون گردو، آجيل، غذاهاي دريايي و تخم مرغ چربي غير اشباع وجود دارد که برعکس چربي اشباع، سبب کاهش تري گليسيريد ها (اسيد هايچرب) و افزايش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد مي شود و به اين شيوه کلسترول وارد کبد مي گردد.
چربي هاي اشباع در دماي معمولي جامد هستند اما چربي غير اشباع در دماي معمولي مايع و براي ساخت سلول هاي مغز، سلامت قلب و اعصاب چشم مفيد مي باشند.

مقايسه روغن جامد و مايع
روغن مايع

روغن هاي جامد از چربي هاي گياهي و غيراشباع توليد مي شوند و در ابتداي توليد به صورت مايع هستند و طي فرآيندي براي بالا بردن مقاومت آن ها و جلوگيري از فساد زود هنگام، به صورت جامد از طريق هيدروژنه کردن در مي آيند. اسيدهاي چرب روغن در فرآيند هيدروژنه شدن، اشباع مي شوند و به همين علت اين نوع روغن ها، به عنوان روغن هاي اشباع شده شناخته مي شوند.
بر اثر فرآيند هيدروژنه، ترکيبات غيرعادي ديگري به نام اسيدهاي چرب ترانس در روغن ايجاد مي شود که سبب افزايش کلسترول بد خون مي شوند.
اين روغن ها تحمل دمايي بالاتري نسبت به روغن هاي مايع دارند و به علت اسيدهاي چرب اشباع شده سبب بروز بيماري هايي از جمله بيماري هاي قلبي و عروقي، چربي خون و فشار خون مي شوند. براي بدن و دستگاه گوارش هضم اين نوع روغن ها مشکل تر است . استفاده از اين روغن ها احتمال سکته و سرطان را بالا مي برد. اين روغن ها به علت تحمل دمايي براي تهيه غذاهاي سرخ کردني بهتر است.
روغن هاي مايع مانند روغن آفتابگردان، سويا، ذرت و زيتون اسيدهاي ترانس ندارند و حاوي اسيدهاي چرب اشباع کمتري هستند و استفاده از اين روغن ها نسبت به استفاده از روغن هاي جامد سبب کاهش کلسترول خوب و افزايش کلسترول بد خون نمي شود .روغن هايي که چربي هاي اشباع کمتري دارند در کل سالم تراند و استفاده از آنها در رژيم غذايي بهتر است. اما استفاده بيش از اندازه روغن، چه جامد و چه مايع باعث بروز چاقي و بيماري هاي حاصل از چاقي مي شود.

بهترين روغن مايع و جامد امگا 3 ،بي نظير ترين روغن دنيا

امگا 3 يکي از انواع چربي هاي غير اشباع و ضروري براي بدن است که در بدن ساخته نمي شود. اين چربي سبب کاهش چربي و فشار خون مي شود و جلوي ضربان نامنظم قلب را مي گيرد.
روغن آفتابگردان صنعتي و روغن هاي حاوي اسيد آراشيدونيک مثل روغن جوانه ذرت، التهاب ايجاد مي کند و درد و رنج افراد مبتلا به التهاب مفاصل را افزايش مي دهد و راديکال هاي آزادي را که براي بدن مضر است ، توليد مي کند.
روغن هاي مايع آفتابگردان به علت مايع بودن بيش از حد استفاده مي شوند عوارض آن ها برخي مواقع نسبت به روغن هاي جامد بيشتر است پس بايد روغن ديگري را جايگزين آنها نمود و يا مصرف ان ها را به حداقل رساند.
بهترين روغن هاي مايع و جامد خوراکي سرخ کردني:

روغن زيتون
روغن کنجد
روغن محلي (روغن زرد)
روغن دنبه گوسفند

بيشتر بدانيد : همه چيز درباره مصرف امگا 3 و تاثير آن بر سلامت بدن

خداحافظ کلسترول

روغن کنجد در برابر حرارت مقاومت بالايي دارد پس براي سرخ کردن مناسب است زيرا دود نمي کند، کف نميکند، تغيير رنگ نميدهد و بوي نامطبوع توليدنميکند. به همين دليل جهت سرخ کردن بسيار مناسب است. از روغن کنجد براي خوش طعم شدن مواد غذايي و براي تهيه و مصرف سالاد استفاده مي شود.
روغن کنجد يکبار مصرف نيست و چندين بار از آن مي توان براي سرخ کردن استفاده کرد و مي توان بدون نگراني از سرطان و يا بيماري ديگري از طعم خوش آن لذت برد.

نکته هايي براي استفاده از انواع روغن هاي مايع

روغن هاي مايع را در دماي 20 درجه نگهداري کنيد.به تاريخ مصرف روغن هاي مايع توجه کنيد زيرا مصرف روغن هاي مايع تاريخ مصرف گذشته براي سلامتي مضر است.روغن هاي مايع بايد در ظرف هاي شفاف و به دور از تابش نور مستقيم خورشيد نگهداري شوند.
نوع روغن مصرفي خود را در طول بازه هاي زماني تغيير دهند.هرگز و تحت هيچ شرايطي از روغني که يک بار استفاده شده، مجددا استفاده نکنيد زيرا سبب ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.از روغن سالاد و پخت وپز براي سرخ کردن استفاده نکنيد.هر روغن تحمل دمايي متفاوتي دارد پس هرگز روغن ها را بيش از حد گرم نکنيد.

بيشتر بدانيد : روغن هاي خوراکي و پاسخ به همه پرسش هاي شما درباره انواع روغن ها

بيشتر بدانيد : كدام روغن بهتر است؟جامد يا مايع؟


منبع : zendegionline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها