آخرین اخبار

قطع 100 هزار سيم‌کارت مزاحم پيامکي اجتماعي

قطع 100 هزار سيم‌کارت مزاحم پيامکي

  بزرگنمايي:

چه خبر - قطع 100 هزار سيم‌کارت مزاحم پيامکي

با گذشت 18 روز از دستور رئيس جمهور مبني برحل سريع معضل پيامکهاي تبليغاتي، شمار سيم کارتهاي مسدود شده به دليل ارسال اين پيامکها، با جهشي قابل توجه به 100 هزار سيم کارت رسيد.

به دنبال دستور صريح رئيس جمهور مبني بر حل مشکل پيامک هاي تبليغاتي که سالهاست مشترکان تلفن همراه با آن مواجه هستند، روند پيگيري اين موضوع از سوي وزارت ارتباطات سرعت بيشتري يافته است.

حسن روحاني اول بهمن ماه در جمع مديران وزارت ارتباطات با تاکيد براينکه دريافت پيامک هاي گاه و بيگاه تبليغاتي نارضايتي مردم را به همراه دارد، از وزير ارتباطات خواست چاره اي براي اين معضل بيانديشد.

پس از اين دستور، وزير ارتباطات به دفاتر خدمات ارتباطي که با شيوه‌هاي غيرقانوني، سيم‌کارت تلفن همراه را در اختيار ارسال کنندگان پيامک هاي مزاحم قرار مي‌دهند، اخطار داد و اعلام کرد: موضوع جريمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذيرش توجيه در قبال اين تخلف، به سازمان تنظيم مقررات ابلاغ شده و اجرايي مي شود.

پس از آن در فاصله کمتر از يک هفته، محمدجواد آذري جهرمي اعلام کرد که با بي‌توجهي به اخطارهاي مربوط به فروش غيرقانوني سيم کارت، مجوز 30 دفتر خدمات ارتباطي از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي لغو شده و سيستم شناسايي مزاحم هاي پيامکي در يک روز 840 سيم‌کارت متخلف را شناسايي و قطع کرده است.

چرا که به اعتقاد وزير ارتباطات بيشترين اعتراضات از پيامکهاي تبليغاتي مربوط به پيامک هايي است که از سمت سيم کارت هاي شخصي و به صورت انبوه ارسال مي شود و ارسال پيامک از سرشماره هاي پيامکي در صورت اعتراض کاربران، به راحتي قابل رسيدگي است.

براين اساس وزارت ارتباطات از طريق فرآيند هوش مصنوعي و نيز دريافت شکايات از کاربران، نسبت به قطع سيم کارت هاي ارسال کننده اين پيامک هاي مزاحم اقدام مي کند.

آمارها نشان مي دهد که تا 8 دي ماه امسال حدود 62 هزار سيم کارت ارسال کننده پيامک هاي تبليغاتي از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مسدود شده بود؛ هم اکنون با گذشت نزديک به 40 روز و پس از دستور رئيس جمهور و سرعت بخشيدن به پيگيري اين معضل، شمار سيم کارتهاي قطع شده به رقم 100 هزار سيم کارت نزديک شده است.

آخرين آمار ارائه شده از وضعيت برخورد با سيم کارت هاي شخصي ارسال کننده پيامک تبليغاتي که در پايگاه اطلاع رساني رگولاتوري منتشر شده است، نشان مي دهد که بيش از 98 هزار و 652 سيم کارت تا پايان روز 17 بهمن ماه جاري به دليل ارسال پيامک تبليغاتي مزاحم، قطع سرويس شده اند.

اين درحالي است که تا روز 25 آذرماه شمار سيم کارت هاي قطع شده به دليل مزاحمت پيامکي، 30 هزار سيم کارت و تا هشتم دي ماه، 62 هزار سيم کارت بود.

آخرين آمار رگولاتوري از برخورد با سيم کارت هاي شخصي که نسبت به ارسال تبليغات اقدام مي کنند، حاکي از آن است که روند برخورد رگولاتوري شدت بيشتري يافته و درعرض 40 روز تعداد 40 هزار سيم کارت مسدود شده است.

در اين زمينه وزير ارتباطات نيز اعلام کرد که ظرف 3 روز مزاحمت هاي پيامکي 90 درصد کاهش پيدا کرده، سيم‌کارتهاي شناسايي شده‌ ارسال کننده‌ پيامک‌هاي مزاحم، از 5800 سيم‌کارت فعال به حدود 200 سيم‌کارت در روز کاهش يافته و ميزان شکايات به سامانه 195 هم با کاهش 95درصدي روبرو شده است.

اذعان مشترکان به کاهش دريافت پيام هاي تبليغاتي

در اين زمينه وزير ارتباطات در ادامه پيگيري ها براي حل معضل پيامک هاي تبليغاتي، با اعلام نظرسنجي در شبکه اجتماعي توئيتر، از مشترکان تلفن همراه خواست در مورد بهبود شرايط نظر بدهند.

در اين فرم نظرسنجي 4 سوال براي کاربران در مورد اينکه پيامک هاي ارسالي از شماره هاي شخصي براي شما «متوقف شده است»، «کاهش قابل توجهي داشته است»، «تغييري نکرده است» و «دريافت نمي کنم»، طرح شده است.

با گذشت 2 روز از طرح اين نظرسنجي 41 درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که دريافت پيامک هاي ارسالي از شماره هاي شخصي «کاهش قابل توجهي داشته است» و 37 درصد نيز به گزينه «تغييري نکرده است»، راي داده اند.

سيم کارت هاي ارسال کننده پيامک را معرفي کنيد

سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي شناسايي سيم کارت هايي که نسبت به ارسال پيامک انبوه تبليغاتي اقدام مي کنند، از فرآيندهاي هوش مصنوعي و تحليل رفتار مشترکان استفاده کرده است. در اين زمينه طبق دستورالعملي که به اپراتورهاي موبايل داده شده سيم کارت هاي شخصي ارسال کننده پيامک هاي تبليغاتي شناسايي و با آنها برخورد مي شود.

بررسي رگولاتوري حاکي از آن است که از اين سيم کارت ها تنها براي ارسال پيامک انبوه استفاده شده و سرويس ديگري از آن فعال نيست. از اين رو برمبناي حجم زيادي از پيامک که فعال مي شود اين تخلف قابل شناسايي بوده و اپراتورها اين شماره ها را به رگولاتوري گزارش مي کنند.

از آنجايي که ارسال پيامک تبليغاتي ناخواسته، نوعي تخلف محسوب مي شود، رگولاتوري در صورت دريافت شکايت و درخواست از مردم نيز نسبت به قطع سرويس پيامک هاي تبليغاتي و ارزش افزوده اقدام مي کند.

از اين رو مشترکان موبايل مي توانند با شماره گيري کددستوري ستاره هشتصد مربع (*800#) نسبت به درخواست قطع سرويس پيامک هاي انبوه تبليغاتي و ارزش افزوده اقدام کنند.

در اين سامانه علاوه بر امکان درخواست براي قطع خدمات و تبليغات، گزينه اي نيز براي تبليغ از خط شخصي وجود دارد که کاربر با واردکردن شماره‌ موبايلي که از آن پيامک دريافت مي کند مي تواند آن را گزارش داده تا رگولاتوري نسبت به مسدودکردن آن شماره اقدام کند.

براساس اعلام رگولاتوري، تاکنون در سامانه ستاره هشتصد مربع بالغ بر 30 ميليون نفر خواستار قطع دريافت پيامک تبليغاتي شده‌اند و اين تعداد مشترک در ليست سياه قرار داده شده اند تا برايشان پيامک تبليغاتي ارسال نشود.

در اين زمينه رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز از تشديد برخورد با ارسال کنندگان پيامک هاي تبليغاتي پس از دستور رئيس جمهوري خبر داده و يکي از راهکارهاي مقابله با پيامک هاي تبليغاتي را کمک مردم به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي دانست و گفت: اگر مردم پيامک تبليغاتي را دريافت کردند شماره آن پيامک را به 195 ارسال کنند تا در اسرع وقت نسبت به قطع آن شماره اقدام کنيم.

حسين فلاح جوشقاني افزود: براي حل اين مشکل نيازمند همکاري همه دستگاهها و اصلاح قانون هستيم. البته به جز برخوردهاي سلبي بايد روش هاي تشويقي نيز در نظر گرفته شود و بهترين مسير اين است که کسب و کارهاي کوچک براي کارهاي تبليغاتي خود با شرکت هاي تبليغاتي ديجيتال همکاري کرده و هم محصول خود را تبليغ کنند و هم باعث مزاحمت مردم نشوند.

برخورد با صاحبان سيم‌کارت‌هاي ارسال کننده پيامک تبليغاتي

از سوي ديگر رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز دراين باره اعلام کرد: هرچند پيش از اين نيز سامانه #800* در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي امکان مشاهده و لغو خدمات ارزش افزوده و امکان دريافت پيامک هاي تبليغاتي را از سرشماره‌هاي داراي مجوز فراهم مي کرد اما رواج استفاده از سيم کارت هاي شخصي براي ارسال پيامک تبليغاتي و فروش کالاها و خدمات موجب گلايه و شکايت تعدادي از هموطنان شده بود.

جمال هاديان افزود: براي جلوگيري از مزاحمت هاي پيامکي، سامانه خودکار تشخيص پيامک هاي مزاحم در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با مشورت جمعي از صاحب نظران با تنظيمات جديد آغاز به کار کرد و اصلاحاتي نيز در فرآيند دريافت شکايات مردمي از طريق سامانه 195 اعمال شد.

رئيس مرکز روابط عمومي وزارت ارتباطات ادامه داد: يک روز پس از دستور رئيس جمهور و با آغاز کار سامانه خودکار تشخيص پيامک هاي مزاحم در همان روز اول قريب به 5800 سيم کارت متخلف قطع شد و در حال حاضر هم شناسايي و قطع سيم کارت هاي متخلف همچنان ادامه دارد.

وي ادامه داد: هموطنان در صورت دريافت پيامک هاي تبليغاتي مزاحم مي توانند شماره مربوطه را با استفاده از سيم کارت خودشان به سرشماره 195 پيامک کنند تا پس از بررسي و اثبات تخلف، نسبت به قطع شماره متخلف و برخورد با صاحب آن اقدام شود.

هاديان افزود: وزارت ارتباطات ارسال پيامک هاي تبليغاتي بدون اجازه دريافت کننده را مصداق تجاوز به حق الناس مي داند و پيگيري و برخورد با متخلفان را در دستور کار خود قرار داده است و در مقابله با اين پديده از همه هموطنان کمک مي طلبد.

منبع: mehrnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد