آخرین اخبار

ده ويتامين ضروري براي بدنسازي تغذيه

ده ويتامين ضروري براي بدنسازي

  بزرگنمايي:

چه خبر - ويتامين هاي ضروري براي بدنسازي

يكي از موضوعات بسيار مهم براي ورزشكاران استفاده از مكمل‌هاي غذايي است و اينكه چه بخورند،‌ چه مقدار بخورند و چه وقت بخورند؟ در نظر داشته باشيد يك رژيم مكمل غذايي بعضي مواقع مي‌تواند بي‌اثر باشد مثل اينكه از زيبايي يك جنگل به خاطر درختان آن غافل شويم. يعني هدف اصلي مصرف مكمل‌ها را فراموش كنيم و متوجه نشويم دقيقا يك بدنساز موفق، چه كاري انجام مي‌دهد.
سلول‌هاي بدن ما به ويژه سلول‌هاي عضلاني براي متابوليسم مناسب و رشد و نگهداري خودشان به واكنش‌هاي بيوشيميايي معين تكيه مي‌كنند. براي انجام اين واكنش‌ها احتياج به ويتامين‌هاي ويژه‌اي است كه به تجزيه و تسهيل واكنش‌هاي بدن كمك مي‌كنند. بدون اين ويتامين‌ها هيچ اتفاقي روي نمي‌دهد، حتي اگر يكي از اين مواد ضروري ناقص باشد،‌ يك بدنساز پيشرفته مي‌تواند دچار مشكل شود يا حتي پيشرفت وي متوقف شود. اگر اين ويتامين‌ها نباشند،‌ توليد انرژي يا رشد ماهيچه‌ها به زحمت انجام مي‌شود و توده عضلاني شروع به تحليل رفتن مي‌كند و تراكم استخوان‌ها رو به زوال خواهد گذاشت و همه سيستم‌هاي بدن شروع به ضعف مي‌كنند.
بيشتر اوقات ما مواد ضروري بدن را فراموش مي‌كنيم و تنها به مواد انرژي‌زا مثل كربوهيدرات‌ها و پروتيين‌ها و چربي‌ها توجه داريم. ويتامين‌ها به دو بخش تقسيم مي‌شوند، ويتامين‌هاي محلول در چربي و محلول در آب؛ ويتامين‌هاي محلول در چربي شامل (K, E, D, A) هستند و به اين نام مشخص شده‌اند و در بافت چربي بدن ذخيره مي‌شوند و نبايد روزانه دوباره ذخيره شوند، زيرا افزايش ميزان اين ويتامين‌ها به مسمويت منتهي مي‌شود و در ذخيره آن بايد دقت كرد.
همه ويتامين‌هاي محلول در آب (به جز ويتامين C) به صورت كلي تركيب شده هستند با ويتامين B و Complex B (شامل ويتامين‌هاي 1B و 2B و 3B و 6B و 12B و بيوتين و پانتونيك اسيد) چون اين ويتامين‌ها محلول در آب هستند، به سختي وارد بافت چربي مي‌شوند بنابراين در بدن ذخيره نمي‌شوند و مقدار زيادي از آنها دفع مي‌شود و دچار مسموميت نمي‌شوند. اين ويتامين‌ها به طور مداوم بايد در يك رژيم بدنسازي مورد استفاده قرار گيرند.

1ـ ويتامين ب12 (Vitamin B12)
ويتامين B12

عملكرد‌هاي اين ويتامين زياد هستند، از جمله شركت در متابوليسم كربوهيدرات و نگهداري از بافت عصبي و تحريك عضلات توسط اعصاب و شركت در عملكرد انقباض و توازن و رشد عضلات نقش دارد. ويتامين 12B از غذاهايي با منشا حيواني به دست مي‌آيد بنابراين آن دسته از ورزشكاراني كه يك رژيم گياهي سخت را ادامه مي‌دهند،‌ بايد در رابطه با اين مكمل‌هاي ويتامين 12B با يك پزشك مشورت كنند. براي برطرف كردن كمبود اين ويتامين تزريقات 12B در بين ورزشكاران متداول است، به طوري كه آنان معتقدند كه 12B عملكرد را بهتر مي‌كند.

بيشتر بدانيد : بهترين منابع ويتامين B12

2ـ بيوتين

در تحقيقات انجام شده مشخص شده است كه بدنسازان مشكل زيادي در حفظ مقدار سطح طبيعي آن دارند و علت اين مشكل خنثي كننده بيوتين است كه ماده‌اي به نام اويدين است. اويدين در سفيده تخم‌مرغ خام كه يك ماده اساسي براي ورزشكاران است، وجود دارد بنابراين بدنسازان با كمبود بيوتين روبه‌رو مي‌شوند. بيوتين نقش حياتي در متابولسيم اسيد‌هاي آمينه و تهيه انرژي از بسياري از منابع را دارد.

3ـ ويتامين B2 (ريبوفلاوين)

ويتامين 2B در توليد انرژي كه از سه مرحله تشكيل شده, شركت دارد و قدري هم با متابولسيم پروتيين مربوط است و يك نسبت قوي بين جرم بدون چربي بدن و 2B وجود دارد.
مطالعات نشان داده كه زن‌ها بيشترين احتياج 2B را در سطح فعاليت نرمال دارند و علاوه بر آن ثابت شده كه مكمل 2B تحريك‌پذيري ماهيچه‌ها را بالا برده و در تمرين ورزشكاران ماده اساسي است.

بيشتر بدانيد : ويتامين b در چه چيزهايي وجود دارد؟ منابع انواع ويتامين b

4ـ ويتامين A

بيشتر ما ويتامين A را كمك كننده بينايي مي‌دانيم اما بدنسازان به منفعت‌هاي ديگر آن نيز احتياج دارند. يكي از فعاليت‌هاي ديگر ويتامين A شركت در ساختن پروتيين، فرآيند اصلي رشد ماهيچه است. دوم در توليد گليكوژن كه سوخت ذخيره شده براي فعاليت‌هاي بيشينه و شديد است و شكل اساسي مقدار اندك آن در بدن بدنسازان است.

بيشتر بدانيد : ويتامين A منابع, فوايد و عوارض جانبي ويتامين A

5ـ ويتامين E
ويتامين E

ويتامين E يك آنتي اكسيدان قوي است و از غشاي سلول‌ها محافظت مي‌كند و از آنجا كه بيشتر فرآيندهاي متابوليكي بدن باعث رشد سلول‌هاي ماهيچه‌اي مي‌شوند، به سلامت غشاي سلولي وابسته‌اند. اين ويتامين اهميت به سزايي دارد. علاوه بر آن، آنتي اكسيدان‌ها به كاهش تعداد راديكال‌هاي آزاد در بدن كمك مي‌كنند و مانع تغييرات سلولي و تخريب آن و حتي سرطان مي‌شود.

بيشتر بدانيد : خواص ويتامين E براي پوست و مو + فوايد مصرف ويتامين E

6ـ ويتامين 3 B (نياسين)

اين ويتامين در نزديك به 60 فرآيند متابوليك مربوط با توليد انرژي دخيل است و به دليل سوخت حركتي، براي بدنسازان اهميت ويژه‌اي دارد. تحقيقات نشان مي‌دهد ورزشكاران بيش از غير ورزشكاران به 3B نياز دارند. علاوه بر اينها 3B به گشاد شدن عروق منجر مي‌شود و در ميدان مسابقه به ورزشكار كمك زيادي مي‌كند اما بايد توجه كرد در حين مسابقه و در طول تمرين چون در سوختن چربي‌ها اختلال وارد مي‌كند، نبايد استفاده شود.

7ـ ويتامين D

نقش اصلي آن در جذب كلسيم و فسفر است. كلسيم در انقباض‌ها عنصر اصلي است. اگر ذخاير مناسبي از كلسيم در دسترس ماهيچه‌ها قرار نگيرد، انقباض‌هاي قوي و سخت ماهيچه‌ها را نمي‌توان تحمل كرد. البته كلسيم باعث تراكم استخوان‌ها نيز مي‌شود. در مورد فسفر فراموش نكنيد كه به ايجاد انقباض ماهيچه‌اي سريع و قوي منجر مي‌شود كه در اثر حركت‌ها و تمرينات با وزنه است. همچنين فسفر براي ساختن ATP (مولكول انرژي) به كار مي‌رود.
اين ماده مغذي كه در غذاهاي خشك به ميزان بالا وجود دارد،‌ بايد در ليست غذاي بدنسازان قرار گيرد. پس به نوشيدن حداقل يك ليوان شير كم چربي يا بدون چربي در هر روز عادت كنيد، البته به دنبال غذاهاي غني شده با ويتامين D هم باشيد

بيشتر بدانيد : نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

8ـ ويتامينB1 (تيامين)

تيامين از ويتامين‌هايي است كه براي متابولسيم پروتيين و رشد مورد نياز است. تيامين همچنين در تشكيل هموگلوبين نقش دارد. همانطور كه مي‌دانيد، در ورزش‌هاي هوازي انتقال اكسيژن ضروري است پس ويتامين 1B در تحمل افزايش سطح تمرين اهميت دارد و از جمله ويتامين‌هاي اندكي است كه عملكرد را افزايش داده و به مقدار زياد، مورد نياز ورزشكاران است و مقدار نياز به آن متناسب با شدت فعاليت است.

9ـ ويتامين6 B (پيريدوكسين)

از جمله فعاليت‌هاي آن شركت در متابوليسيم پروتيين، رشد و بهينه‌سازي كربوهيدرات‌ها است و تنها ويتاميني است كه به طور مستقيم در جذب پروتيين دخيل است. هر چقدر پروتيين مصرفي بيشتر باشد، مصرف اين ويتامين هم بايد بيشتر باشد بنابراين كاربرد عميقي در رشد دارد.

10ـ ويتامين C (اسيد اسكوربيك)

بيشتر ورزشكاران اهميت ويتامين C را در موفقيت نمي‌دانند. ويتامين C يك آنتي اكسيدان است كه سلول‌هاي ماهيچه‌اي را محافظت مي‌كنند و از خطر راديكال‌هاي آزاد جلوگيري مي‌‌كند و باعث بهبودي در رشد مي‌شود و ماده نگهدارنده استخوان‌ها و ماهيچه‌ها است و استرس را كاهش مي‌دهد. علاوه بر اينها، در جذب آهن موثر و ضروري است و كمك در اكسيژن‌رساني به وسيله اتصال اكسيژن به هموگلوبين است. همچنين در آزاد كردن هورمون‌هاي آنابوليسم جنسي شركت مي‌كنند.
بالاخره ويتامين C بيشترين حلاليت را در آب نسبت به ويتامين‌هاي ديگر دارد و سريع در آب منتشر مي‌شود و نيازمندي بدن ورزشكاران به اين ويتامين بسيار زياد است

بيشتر بدانيد : هر آنچه بايد در مورد ويتامين C بدانيد

بيشتر بدانيد : ويتامين هاي ضروري براي چشم

بيشتر بدانيد : 7 ويتامين و مکمل مورد نياز بدن بعد از 40 سالگي

بيشتر بدانيد : ويتامين هاي ضروري براي خانم ها و مقدار مناسب هريک

بيشتر بدانيد : قرص هاي ويتامين و 21 نکته درباره زمان مصرف, مقدار مصرف و جذب آنها که نمي دانيد

بيشتر بدانيد : ويتامين هاي اساسي براي بدن

بيشتر بدانيد : ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز بدن مردان+علل کمبود


منبع: بهسايت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها