آخرین اخبار

هشدار! ميانگين سن ازدواج به 31 سال مي‌رسد اجتماعي

هشدار! ميانگين سن ازدواج به 31 سال مي‌رسد

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدار! ميانگين سن ازدواج به 31 سال مي‌رسد

محمد مهدي تندگويان (معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) با اشاره به افزايش سن جواني در کشور گفت: نزديک به يک سال است که در خصوص اين موضوع در ستاد ملي ساماندهي امور جوانان بحث و بررسي مي‌شود.طي يک سال گذشته در اين مورد با همه دستگاه‌ها مکاتبه و از آنان درخواست کرديم که نظرات خودشان را نسبت به تغيير سن جواني در ايران به ما اعلام کنند.

وي ادامه داد: از مجموعه 23 دستگاهي که عضو ستاد ساماندهي هستند نظرات را اخذ کرديم و در ادامه آن خواستيم که اين تغييرات در رده سني جواني ايجاد شود. در نقاط مختلف جهان تقريبا وحدتي براي اين قضيه وجود ندارد و در کشورهاي مختلف با توجه به نوع توسعه يافتگي‌شان و سن اميد به زندگاني متفاوت است.

تندگويان با بيان اينکه در بسياري از اجلاس‌هاي حوزه جوانان معمولا تا رنج سني 35 سال به عنوان رده سني جوان در کشورهاي مختلف مطرح است، گفت: در برخي کشورها ممکن است سن جواني از 35 سال بيشتر باشد. البته ما در اين خصوص دو مشکل ديگر هم داشتيم، يکي اينکه در ايران کف سن جواني 15 سال و سقف آن 29 سال بود و عملا سن 15 تا 18 سال رده‌اي بود که ما نمي‌توانستيم هيچ کاري براي جوانان انجام دهيم و در واقع آنها نمي‌توانستند وارد عرصه قانوني کار و اشتغال شوند.

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: درخواست کرديم که کف سن جواني به 18 و سقف آن به 35 سال برسد که در حقيقت گستره خدماتي که به جوانان مي‌دهيم افزايش يابد و بهتر بود که يک رِنجي را در نظر بگيريم که کاملا توانمند باشند و بتوانند وارد بازار کار شوند.

او به پروسه طولاني مدت تحصيل در کشور اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به مدل تحصيلاتي که در ايران داريم و بحث امر سربازي، اگر کسي بخواهد تا مقطع دکتري تحصيل کند و بعد وارد پروسه سربازي شود عملا وارد 29 سالگي مي‌شود که در اين مقطع ما نمي‎توانيم به آنها خدماتي بدهيم تا وارد بازار کار و اشتغال شوند. بنابراين ما درخواست کرديم با توجه به مدل اشتغال در کشورمان و با توجه به افزايش اميد زندگي در ايران که در حقيقت وزارت بهداشت وسازمان بهزيستي گزارش آن را داده‌اند و همچنين افزايش سن ازدواج درخواست کرديم رنج سن جواني افزايش يابد.

تندگويان در پاسخ به اين سوال که علاوه بر اشتغال چه محورهاي ديگري براي اين تصميم مد نظر بوده است؟ گفت: موضوع ازدواج يکي از موضوعات مهم است، در حال حاضر ميانگين سن ازدواج در کشور ما در حال رسيدن به سن 30 و 31 سال است و اگر ما مي‌خواستيم سن جواني را تا 29 سال حفظ کنيم افرادي که در رنج سني بعد از 29 سال ازدواج مي‌‎کردند تحت پوشش خدمات جوانان قرار نمي‌گرفتند و اين يکي از مشکلات ما در کشور بود. يکي از برنامه‌ها و اهداف ما تلاش براي کاهش ميانگين سن ازدواج است، ولي واقعيت امروز اجتماع مي‌گويد به هر حال اين سن افزايش پيدا کرده است.

وي اضافه کرد:‌ در نهايت جمع‌بندي دستگاه‌ها بر اين بود که رنج سني را تغيير دهيم و مرجع تصميم‌گيري‌ هم در اين زمينه شواري عالي جوانان است. ناگفته نماند طي چهل سالي که از انقلاب مي‌‎گذرد تا به حال در کشور و در مقاطع مختلف سه يا چهار مرتبه رنج سني جواني تغيير کرده و عددهاي متفاوتي داشته است، اين بار هم درخواست ما بود که تغيير پيدا کند.

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به اين سوال که آيا اکنون شرکت‌هايي که تا پيش از اين افراد را تا 27 سال جذب مي‌کرده الان سن پذيرش نيرو را 35 سال بالا خواهند برد؟ گفت: مرجع تصميم‌گيري براي تشخيص سن جواناني در کشور شواري عالي جوانان است. وقتي به تصويب شوراي عالي برسد و بعد از ابلاغ معاون اول به عنوان رئيس ستاد عملا در همه دستگاه‌ها و نهادهاي نظارتي و آماري اين سن بايد به عنوان رنج سن جواني لحاظ شود.

وي در خصوص ارائه وام چهاردرصدي براي ايجاد مراکز مشاوره ازدواج گفت: يک موضوعي تحت عنوان کمک‌هاي فني و اعتباري حوزه جوانان داريم، امسال ما با صندوق کارآفريني اميد تفاهمنامه‌اي را امضا کرديم که کارگزارمان در آن حوزه صندوق کارآفريني اميد است. علاوه بر حوزه جوانان بحث آموزش‌هاي پيش، حين و بعد از ازدواج و مراکز مشاوره در اختيار وزارت وزرش و جوانان است ما براي اينکه بتوانيم تعداد و خدمات آن مراکز را افزايش دهيم درخواست کرديم کمک‌هاي فني و اعتباري‌مان افزايش يابد.

تندگويان در پايان اظهار داشت: بلکه کساني که صلاحيت اخذ دفاتر مشاوره را دارند و مي‌خواهند فعاليت‎هاي مشاوره‌اي در حوزه جوانان را آغاز کنند مورد حمايت قرار خواهند گرفت و ما در تفاهم نامه قيد کرديم که با معرفي صندوق اميد بتوانند اقدام کنند.

منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد