آخرین اخبار

چرا بايد پياز را خام مصرف کنيم + خواص پياز براي سلامت تغذيه

چرا بايد پياز را خام مصرف کنيم + خواص پياز براي سلامت

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص پياز خام براي سلامت

پياز سرشار از مواد مغذي است، در شرايطي که کالري کمي دارد. يک پياز اندازه متوسط داراي تنها 44 کالري است، اما مقدار قابل توجهي از ويتامين ها، مواد معدني و فيبر را ارائه مي کند.
اگرچه مصرف سبزي هاي مختلف براي حفظ و بهبود سلامت ما اهميت دارد، اما برخي انواع مشخص از آنها فوايد منحصر به فردي را ارائه مي کنند. پياز، يکي از اين سبزي ها محسوب مي شود که عضو خانواده سير (Allium) است که از ديگر اعضاي اين خانواده مي توان به سير، موسير، تره فرنگي و پيازچه اشاره کرد.
اين سبزي ها حاوي ويتامين ها، مواد معدني و ترکيب هاي گياهي قوي مختلفي هستند که مشخص شده است به روش هاي مختلف مي توانند سلامت انسان را تقويت کنند.
در حقيقت، خواص پزشکي پياز از گذشته هاي دور مورد توجه بوده و براي درمان شرايطي مانند سردرد، بيماري قلبي و زخم هاي دهان کاربرد داشته است.

پياز خام سرشار از مواد مغذي

پياز سرشار از مواد مغذي است، در شرايطي که کالري کمي دارد. يک پياز اندازه متوسط داراي تنها 44 کالري است، اما مقدار قابل توجهي از ويتامين ها، مواد معدني و فيبر را ارائه مي کند.
به طور خاص، اين سبزي منبع خوبي براي ويتامين C است که در تقويت سلامت سيستم ايمني، توليد کلاژن، ترميم بافت و جذب آهن نقش دارد.
همچنين، ويتامين C به عنوان يک آنتي اکسيدان قوي عمل کرده و از سلول ها در برابر آسيب ناشي از مولکول هاي ناپايدار به نام راديکال هاي آزاد محافظت مي کند.
پياز سرشار از ويتامين هاي B، از جمله فولات (B9) و پيريدوکسين (B6) است که نقشي کليدي در سوخت و ساز، توليد گلبول هاي قرمز خون و عملکرد عصبي ايفا مي کنند.
در نهايت، پياز منبع خوبي براي پتاسيم است که افراد بسياري با کمبود اين ماده معدني مهم مواجه هستند. ارزش روزانه توصيه شده براي پتاسيم 4,700 ميلي گرم است که بسياري تنها نيمي از اين ميزان را دريافت مي کنند.
عملکرد سلولي عادي، تعادل مايع، انتقال عصبي، عملکرد کليه و انقباض ماهيچه ها همگي نيازمند پتاسيم است.

پياز خام مفيد براي سلامت قلب

پياز حاوي آنتي اکسيدان ها و ترکيب هاي گياهي است که با التهاب مبارزه کرده، و سطوح تري گليسريدها و کلسترول را کاهش مي دهد که همگي ممکن است خطر ابتلا به بيماري قلبي را کاهش دهند.
خواص ضد التهاب اين مواد ممکن است به کاهش فشار خون و محافظت در برابر لخته شدن خون نيز کمک کند.
کوئرستين، يک آنتي اکسيدان فلاونوئيد است که به ميزان زياد در پياز وجود دارد. از آنجايي که يک ضد التهاب قوي است، کوئرستين ممکن است به کاهش عوامل خطرآفرين بيماري قلبي، مانند فشار خون بالا کمک کند.
طي يک مطالعه با حضور 70 شرکت کننده داراي اضافه وزن و مبتلا به فشار خون بالا مشخص شد که مصرف 162 ميلي گرم عصاره پياز سرشار از کوئرستين در مقايسه با افرادي که دارونما دريافت کرده بودند، به طور قابل توجهي فشار خون سيستوليک را کاهش داده است.
همچنين، پياز نشان داده است که مي تواند سطوح کلسترول را کاهش دهد.
مطالعه اي با حضور 54 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلي کيستيک نشان داد که مصرف مقدار زيادي پياز خام (روزانه 40 تا 50 گرم در صورت اضافه وزن و 50 تا 60 گرم در صورت چاقي) براي هشت هفته به کاهش سطوح کلسترول کلي و کلسترول بد (LDL) در مقايسه با گروه کنترل منجر شده است.
افزون بر اين، مطالعات با حضور سوژه هاي حيواني نشان داده اند که مصرف پياز ممکن است عوامل خطرآفرين براي بيماري قلبي، از جمله التهاب، سطوح تري گليسريد بالا و تشکيل لخته خون را کاهش دهد.

پياز خام سرشار از آنتي اکسيدان ها

آنتي اکسيدان ها ترکيب هايي هستند که اکسيداسيون، فرآيندي که به آسيب سلولي و ابتلا به بيماري هايي مانند سرطان، ديابت و بيماري قلبي منجر مي شود، را مهار مي کنند.
پياز منبعي عالي براي آنتي اکسيدان هاست. در حقيقت، پياز حاوي بيش از 25 نوع مختلف از آنتي اکسيدان هاي فلاونوئيدي است.
به طور خاص، پياز قرمز حاوي آنتوسيانين ها - رنگدانه گياهي در خانواده فلاونوئيد و مسئول رنگ قرمز پياز - است. مطالعات مختلف نشان داده اند افرادي که غذاهاي سرشار از آنتوسيانين ها را مصرف مي کنند با کاهش خطر ابتلا به بيماري قلبي مواجه هستند.
افزون بر اين، آنتوسيانين ها نشان داده اند که از بدن در برابر برخي انواع سرطان و ديابت محافظت مي کنند.

پياز خام حاوي ترکيب هاي ضد سرطان

مصرف سبزي هاي خانواده سير، مانند پياز و سير، با کاهش خطر برخي انواع سرطان، از جمله معده و کلورکتال، پيوند خورده است.
يک بررسي شامل 26 مطالعه نشان داد افرادي که بيشترين ميزان مصرف سبزي هاي خانواده سير را داشتند نسبت به آنهايي که کمترين ميزان مصرف داشتند، 22 درصد احتمال کمتري داشت به سرطان معده مبتلا شوند.
افزون بر اين، طي يک بررسي ديگر که شامل 16 مطالعه و 13,333 نفر مي شد، افرادي که بيشترين ميزان مصرف پياز را داشتند در مقايسه با آنهايي که کمترين ميزان مصرف پياز را داشتند، با 15 درصد خطر کمتر براي ابتلا به سرطان کلورکتال مواجه بودند.
خواص ضد سرطان پياز با ترکيب هاي گوگردي و آنتي اکسيدان هاي فلاونوئيدي موجود در سبزي هاي خانواده سير پيوند خورده است.
به عنوان مثال، پياز حاوي آنيونين A، ترکيبي گوگردي، است که توانايي خود در کاهش رشد تومور را نشان داده و همچنين در مطالعات آزمايشگاهي آهنگ گسترش سرطان هاي تخمدان و ريه را کند کرده است.
همچنين، پياز حاوي فيستين و کوئرستين، آنتي اکسيدان هاي فلاونوئيدي، است که ممکن است رشد تومور را مهار کنند.

پياز خام کمک به کنترل قند خون

مصرف پياز ممکن است به کنترل قند خون کمک کند که به ويژه براي افراد مبتلا به ديابت و پيش ديابت مفيد است.
مطالعه اي با حضور 42 شرکت کننده مبتلا به ديابت نوع 2 نشان داد که مصرف 3.5 اونس (100 گرم) پياز قرمز تازه سطوح قند خون ناشتا را پس از گذشت چهار ساعت حدود 40 ميلي گرم بر دسي ليتر کاهش داده است.
افزون بر اين، مطالعات با حضور سوژه هاي حيواني نشان داده اند که مصرف پياز ممکن است براي کنترل قند خون مفيد باشد.
يک مطالعه نشان داد موش هاي مبتلا به ديابت که براي 28 روز با غذايي حاوي 5 درصد عصاره پياز تغذيه شدند، کاهش قند خون ناشتا را تجربه کرده و چربي بدن آنها نيز نسبت به گروه کنترل کاهش قابل توجهي داشت.
ترکيب هاي خاصي که در پياز يافت مي شوند، مانند کوئرستين و ترکيب هاي گوگردي، آثار ضد ديابتي ارائه مي کنند.
به عنوان مثال، کوئرستين نشان داده است که با سلول ها در روده کوچک، پانکراس، ماهيچه اسکلتي، بافت چربي و کبد تعامل دارد تا قند خون کلي بدن را تنظيم کند.

پياز خام براي تقويت تراکم استخواني

در شرايطي که لبنيات به عنوان مواد غذايي تقويت کننده استخوان شناخته شده هستند، اما بسياري مواد غذايي ديگر، از جمله پياز، نيز ممکن است به حفظ سلامت استخوان ها کمک کنند.
مطالعه اي با حضور 24 زن ميانسال و يائسه نشان داد آنهايي که براي هشت هفته روزانه 3.4 اونس (100 ميلي ليتر) عصاره پياز مصرف کرده بودند، بهبود تراکم مواد معدني استخوان و فعاليت آنتي اکسيداني در مقايسه با گروه کنترل را تجربه کردند.
مطالعه اي ديگر با حضور 507 زن که در مرحله پيش يائسگي و يائسگي قرار داشتند، نشان داد آنهايي که حداقل يک بار در روز پياز مصرف مي کردند داراي 5 درصد تراکم استخواني کلي بيشتر نسبت به افرادي بودند که يک بار در ماه يا کمتر پياز مصرف مي کردند.
همچنين، اين مطالعه نشان داد زنان پيرتر که بيشترين تکرر مصرف پياز را داشتند، در مقايسه با آنهايي که هرگز پياز مصرف نمي کردند، با کاهش 20 درصدي خطر شکستگي کفل مواجه بودند.
باور بر اين است که پياز به کاهش استرس اکسيداتيو کمک مي کند، سطوح آنتي اکسيداني را تقويت مي کند و تحليل استخوان را کاهش مي دهد که مي تواند از پوکي استخوان پيشگيري کرده و تراکم استخواني را تقويت کند.

خواص ضد باکتري پياز خام

پياز

پياز مي تواند به طور بالقوه با باکتري هاي خطرناکي مانند اشرشيا کلي يا ئي کولاي، سودوموناس آئروژينوزا، استافيلوکوکوس اورئوس، و باسيلوس سرئوس مبارزه کند.
افزون بر اين، عصاره پياز نشان داده است که رشد ويبريو کلرا، باکتري که در کشورهاي در حال توسعه يک نگراني سلامت عمومي محسوب مي شود را مهار کند.
کوئرستين استخراج شده از پياز به نظر مي رسد گزينه اي قوي براي مبارزه با باکتري ها باشد. مطالعه اي آزمايشگاهي نشان داد که کوئرستين استخراج شده از پوست پياز زرد در مهار رشد هليکوباکتر پيلوري و استافيلوکوکوس اورئوس مقاوم به متي‌سيلين موفق بوده است.
هليکوباکتر پيلوري با اولسرهاي معده و برخي نگراني هاي گوارشي ديگر پيوند خورده است، در شرايطي که استافيلوکوکوس اورئوس مقاوم به متي‌سيلين يک باکتري مقاوم در برابر آنتي بيوتيک است که موجب عفونت در بخش هاي مختلف بدن مي شود.
مطالعه آزمايشگاهي ديگري نشان داد که کوئرستين توانايي آسيب وارد کردن به ديواره سلولي و غشاهاي باکتري هاي ئي کولاي و استافيلوکوکوس اورئوس را دارد.

تقويت سلامت گوارش با پياز خام

پياز سرشار از فيبر و پري‌بيوتيک هاست که براي سلامت گوارش مطلوب ضروري هستند. پري‌بيوتيک ها انواع غير قابل گوارشي از فيبر هستند که توسط باکتري هاي مفيد دستگاه گوارش شکسته مي شوند. باکتري هاي روده از پري‌بيوتيک ها تغذيه مي کنند و اسيدهاي چرب زنجيره کوتاه از جمله استات، پروپيونات و بوتيرات توليد مي کنند.
پژوهش ها نشان داده اند که اسيدهاي چرب زنجيره کوتاه سلامت روده را بهبود بخشيده، سيستم ايمني را تقويت کرده، التهاب را کاهش داده و گوارش را بهبود مي بخشند.
افزون بر اين، مصرف مواد غذايي سرشار از پري‌بيوتيک ها به افزايش پروبيوتيک ها، از جمله لاکتوباسيلوس و بيفيدوباکتريا که براي سلامت گوارش مفيد هستند، کمک مي کند.
يک رژيم غذايي سرشار از پري‌بيوتيک ها ممکن است به جذب مواد معدني ضروري، مانند کلسيم، کمک کند که ممکن است سلامت استخواني را تقويت کند.
پياز سرشار از پري‌بيوتيک هاي اينولين و فروکتواليگوساکاريد است. اين پري‌بيوتيک ها تعداد باکتري هاي مفيد در روده را افزايش داده و عملکرد سيستم ايمني را بهبود مي بخشند.

بيشتر بدانيد : قرار دادن پياز خام داخل جوراب براي درمان سرماخوردگي مفيد است؟

بيشتر بدانيد : پياز داروخانه اي کامل!

بيشتر بدانيد : کدام نوع پياز براي سلامتي مفيدتر است و چرا؟


منبع : asriran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها