آخرین اخبار

مهم ترين علل نفخ کردن چيست؟ تغذيه

مهم ترين علل نفخ کردن چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا احساس نفخ مي کنيد؟

همه ما گاهي دچار احساس نفخ مي شويم، در اين شرايط احساس مي کنيم شکم مان پر شده است. اما حس پر بودن شکم ارتباطي به پرخوري ندارد. آيا بدن شما آب زيادي در خود حفظ مي کند؟ آيا اين مسئله به غذايي که مي خوريد مربوط مي شود يا دچار مشکلي شده ايد؟

آيا گاز زياد معده باعث نفخ مي شود؟
causes_of_bloating_woman_holding_stomach_during_physical_examination.jpg

اکثر افرادي که دچار نفخ مي شوند، داراي گازي در بدن هستند که خيلي به آن حساس هستند. علل احتمالي بروز اين حالت عبارتند از:

سندروم روده تحريک پذير (زماني که عصب هاي روده خيلي فعال هستند)
رفلاکس اسيد معده (اين شرايط مري را تحريک مي کند)
هموروئيد

اگر اغلب دچار نفخ مي شويد، با پزشک مشورت کنيد.

نمک
causes_of_bloatingcauses_of_bloating_hand_holding_salt_shaker.jpg

بدن به نمک نياز دارد، اما اکثر ما در مصرف نمک زياده روي مي کنيم. مصرف نمک باعث تجمع آب در بدن مي شود و مشکلات جدي تري مانند فشار خون را در پي دارد. براي کاهش مصرف نمک فقط حذف نمکدان از سر سفره کافي نيست، در اکثر موارد بيشترين نمکي که مصرف مي کنيد در نتيجه خوردن فست فود و ساير غذاهاي آماده است.
قبل از خوردن هر غذايي برچسب ميزان نمک (salt يا sodium) آن را چک کنيد و به ياد داشته باشيد اينکه غذايي خيلي طعم شور نداشته باشد، به معناي کافي بودن نمک آن نيست.

مصرف زياد کربوهيدرات
causes_of_bloating_variety_iced_donuts_on_trays.jpg

کربوهيدرات به بدن سوخت مي دهد که مي تواند به سرعت آن را مصرف کند. اما مصرف زياد کربوهيدرات در مدت کوتاه باعث مي شود آب زيادي در بدن بماند. و هر چه سريعتر کربوهيدرات وارد خون شود، احتمال حفظ آب در بدن بيشتر خواهد شد.
کربوهيدرات هاي ساده – مانند نان سفيد، آب نبات، شيريني ها و نوشيدني هاي بدون گاز – تقريبا بلافاصله واردد خون مي شوند. کربوهيدرات هاي پيچيده – مانند غلات سبوس دار، ميوه ها و سبزيجات – با سرعت کمتري وارد خون مي شوند چرا که هضم آنها کمي بيشتر طول مي کشد.

پرخوري
causes_of_bloating_asian_food_buffet.jpg

يکي از مهم ترين علل بروز نفخ که پيشگيري از آن نيز بسيار ساده است، پرخوري کردن است. معده شما تقريبا به اندازه مشت شماست. معده کش مي آيد، اما اين امر مي تواند باعث شود احساس نفخ کنيد، به ويژه اگر نمک و کربوهيدرات زياد مصرف کنيد. يکي از روش هاي پيشگيري اين است که قبل از سير شدن از خوردن غذا اجتناب کنيد.

نوشابه هاي گاز دار
causes_of_bloating_tall_glass_of_iced_cola.jpg

حباب هاي موجود در نوشيدني هاي گازدار پر از گاز هستند. زماني که اين نوشيدني ها را مي نوشيد، سيستم گوارش شما پر از گاز مي شود. مقداري از اين گاز از طريق آروغ زدن خارج مي شود، اما زماني که گاز به روده برسد، در همانجا مي ماند تا اينکه دفع شود. تقريبا همه نوشابه ها داراي گاز هستند که باعث تجمع آب در بدن و بروز نفخ مي شوند.

سريع غذا خوردن
causes_of_bloating_hands_holding_steering_drink_and_food.jpg

هر چه سريعتر غذا بخوريد، هواي بيشتري مي بلعيد و وارد معده خود مي کنيد و مانند نوشيدني هاي گاز دار زماني که هوا به روده برسد، مي تواند باعث بروز نفخ شود. حدود 20 دقيقه طول مي کشد تا معده پيغام سير شدن را به مغز برساند، بنابراين قبل از اينکه مغز پيغام معده را درياف کند، وقت کافي داريد تا آنقدر بخوريد و دچار احساس نفخ و ناراحتي شويد. به همين دليل هميشه توصيه مي شود با سرعت کم غذا بخوريد.

يبوست
causes_of_bloating_senior_woman_having_stomach_pain.jpg

اکثر افراد هر از گاهي دچار عملکرد نامنطم روده مي شود و اين مسئله منجر به بروز نفخ مي شود. عواملي که باعث يبوست مي شوند عبارتند از:

بعضي غذاها
عدم نوشيدن آب کافي
تغيير ناگهاني رژيم غذايي
استرس

در اين شرايط نفخ معمولا به خودي خود برطرف مي شود، اما ورزش کردن و برخي داروهاي بدون نسخه نيز به بهبود آن کمک مي کنند. اگر اين مشکل طولاني شد حتما به پزشک مراجعه کنيد.

لبنيات
causes_of_bloating_female_hands_reaching_for_half_gallon_of_milk.jpg

اگر بدن قادر به هضم قند موجود در لبنيات به نام لاکتوز نباشد، غذاهايي مانند شير و بستني ممکن است باعث نفخ، دل درد و افزايش گاز معده شوند. اين مشکل معمولا خيلي جدي نيست، اما بهتر است از خوردن شير و محصولات آن اجتناب کنيد. برخي داروها به شما کمک مي کنند اين قند را راحت تر هضم کنيد.
اين شرايط با حسايت به لبنيات متفاوت است. در حساسيت به لبنيات سيستم بدن با آن مانند يک مهاجم خطرناک رفتار مي کند. حساسيت به لبنيات خيلي جدي تر است و منجر به بروز کهير، استفراغ و مشاهده خون در مدفوع مي شود.

افزايش وزن
causes_of_bloating_woman_checking_body_in_front_of_mirror.jpg

اگر طي سال قبل مقدار زيادي وزن اضافه کرده باشيد، احتمالا اکثر اوقات دچار نفخ خواهيد بود چرا که اين وزن در اطراف شکم شما جمع شده است. اين چربي فضايي را اشغال مي کند و جاي کمي براي معده باقي مي گذارد. براي کاهش وزن و احساس راحتي بيشتر حتما با پزشک مشورت کنيد.

فروکتوز
causes_of_bloating_food-label_highlighting_high_fructose_syrup.jpg

فروکتوز نوعي قند است که تجزيه آن براي بدن از انواع ديگر قندها سخت تر است. فروکتوز منجر به افزايش گاز معده، نفخ و درد مي شود. اين قند در بسياري از غذاها وجود دارد که با برچسب high fructose corn syrup مشخص مي شود. فروکتوز به طور طبيعي در برخي خوراکي ها نيز موجود است، از جمله :

برخي ميوه ها به ويژه ميوه هاي خشک
عسل
پياز
سير

يادداشت برداري از غذاها به شما کمک مي کند غذايي که با آن مشکل داريد و پس از آن دچار نفخ مي شويد را کشف کنيد.

چربي
causes_of_bloating_butter_in_frying_pan.jpg

بدن براي ساخت ديواره سلول ها، بافت هاي عصبي (به عنوان مثال بافت هاي مغز) و هورمون ها به چربي نياز دارد. اما مصرف زياد چربي منجر به نفخ کردن شما مي شود چرا که تجزيه چربي به زمان بيشتري نسبت به ساير غذاها نياز دارد. به علاوه چربي ها کالري زيادي دارند که منجر به افزايش وزن مي شوند و نفخ کردن بر اثر افزايش وزن نيز بروز مي کند.

پريود ماهانه

شرايطي به نام سندروم پيش از قاعدگي يا PMS باعث مي شود برخي خانم ها يک هفته قبل از پريود خود احساس خستگي، درد و تحريک پذيري داشته باشند. به علاوه سندروم پيش از قاعدگي باعث مي شود آب در بدن محبوس شود که اين مسئله باعث بروز احساس نفخ مي شود.
علت سندروم پيش از قاعدگي مشخص نيست اما به نظر مي رسد هورمون ها نقش مهمي در بروز اين مشکل دارند. ورزش کردن و اجتناب از نمک، قند و کربوهيدرات هاي ساده به بهبود اين شرايط کمک مي کند.

فود مپ ها* FODMAP
causes_of_bloating_fresh_asparagus_closeup.jpg

اين کربوهيدرات ها در نزديکي انتهاي روده هضم مي شوند، جايي که باکتري ها از آنها تغذيه مي کنند. در برخي افراد اين فرايند منجر به ايجاد گاز، تجمع مايع، دل درد و نفخ مي شود. فودمپ ها در برخي ميوه ها، سبزي ها، غلات سبوس دار و محصولات لبني وجود دارند، از جمله در مارچوبه، سير، گلابي، انبه، هلو و پاستا. يادداشت کردن غذاها به شما کمک مي کند غذايي را که باعث نفخ کردن تان مي شود، پيدا کنيد.

* فود مپ ها FODMAP : انواعي از کربوهيدرات ها هستند، از جمله قندها که به راحتي سيستم گوارش آنها را هضم مي کنند و آنهايي که کوچکترند در روده جذب مي شوند.

بيماري سلياک
causes_of_bloating_hand_holding_wheat_shaft.jpg

بيماري سلياک شرايطي است که بدن با حمله به غشا داخلي روده به گلوتن واکنش نشان مي دهد. گلوتن پروتئين موجود در گندم، جو، rye و بسياري از غذاهاي اماده است. بيماري سلياک منجر به اسهال، کاهش وزن، دل درد و ايجاد گاز زياد مي شود که نفخ کردن را در پي دارد. درماني براي بيماري سلياک وجود ندارد، اما مي توان با اجتناب از غذاهاي حاوي گلوتن علائم آن را مديريت کرد.

نفخ کردن چه زماني خطرناک است؟
causes_of_bloating_intestinal_xray.jpg

در اکثر موارد خودتان مي توانيد نفخ را برطرف کنيد. اما اگر علاوه بر نفخ علائم زير را نيز در خود مشاهده مي کنيد، حتما به پزشک مراجعه کنيد:

احساس ضعف
از دست دادن اشتها
اسهال
کاهش وزن
تب
دل درد
مشاهده خون در مدفوع

براي تشخيص علت اين مشکل پزشک نمونه اي از مدفوع شما را مورد بررسي قرار مي دهد يا از روده کوچک با کمک اشعه ايکس تصويربرداري مي کند يا عدم تحمل لاکتوز و بيماري سلياک را در شما مورد بررسي قرار مي دهد.

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

رژيم غذايي جنرال موتورز چيست و چطور باعث کاهش وزن مي شود؟

درمان کم خوني با مصرف تخم مرغ

بهبود سريعتر علايم سرماخوردگي و آنفلوآنزا با اين نوشيدني ها

مغذي ترين مواد خوراکي روي زمين

ديابت، 20 غذايي كه دشمن ديابت هستند

مهم ترين علل نفخ کردن چيست؟

رژيم غذايي ديابتي ها براي کنترل قند خون

عوارض گياهخواري براي عضله سازي و ورزشکاران

تسکين التهاب روده با مصرف انبه

5 غذايي که باعث کاهش وزن مي شوند

کدام غذاها باعث تنگ شدن رگ ها مي شوند؟

خواص غذايي و سلامتي کاهو

چربي اشباع شده کدام خوراکي ها بيشتر است؟ از بستني تا ران مرغ

تغذيه مناسب براي ورزشکاران حرفه اي

نياز كودكان به ويتامين D

همه چيز درباره مصرف امگا 3 و تاثير آن بر سلامت بدن

غذاهاي مفيد در ناراحتي هاي پوستي

خواص بادمجان براي مقابله با بيماري ها از درمان کم خوني تا کاهش وزن

نوشيدني هايي که منبع پروتئين هستند

شربتي براي کمک به ترک سيگار و تقويت استخوان ها

خواص خرما از ديدگاه طب سنتي براي بيماري ها

يبوست و درمان آن با تغذيه مناسب

رژيم غذايي براي چربي خون بالا

ضررهاي نوشيدن شير گاو! در مورد شير کمي تجديد نظر کنيد

خواص غذايي و درماني خيار

تغذيه مناسب براي کودکان

چگونه مي توان کبد چرب را با پروتئين درمان کرد؟

توصيه‌هاي لازم جهت دوران شيردهي

بدترين غذاها براي دستگاه گوارش چه غذاهايي هستند؟

شلغم

خواص انواع گوشت + مضرات مصرف مرغ ماشيني

چه کساني نبايد سير بخورند؟

خواص عنبر نسارا براي سرماخوردگي و آنفولانزا و ساير بيماري ها

ليموشيرين بهترين منبع ويتامين ث در مرکبات + ساير خواص ليمو شيرين

اين ميوه يلدا را بيشتر بشناسيد

خواص انار

اگر روزانه يک موز بخوريد، چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

اگر روزانه يک حبه سير بخوريد اين اتفاقات خوب در بدن شما مي افتد

خواص کدو براي کاهش وزن و کلسترول

خواص سنجد از نظر طب سنتي براي سلامت

چه غذاهايي به کاهش اشتها کمک مي کنند؟

رژيم غذايي 20 - 80 يا رژيم آخر هفته چيست؟

چرا يک ساعت بعد از غذا خوردن گرسنه مي شوم؟

نكاتي در مورد حفظ رژيم غذايي

مناسب ترين غذاها براي فصول سرد سال

لاغري سريع و آسان با رژيم تخم مرغ

نقش منيزيم در بدن + منابع منيزيم

براي لاغر ماندن آجيل بخوريد

مواد غذايي استرس زا

ميگرن و تغذيه