آخرین اخبار

مهم ترين علل نفخ کردن چيست؟ تغذيه

مهم ترين علل نفخ کردن چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا احساس نفخ مي کنيد؟

همه ما گاهي دچار احساس نفخ مي شويم، در اين شرايط احساس مي کنيم شکم مان پر شده است. اما حس پر بودن شکم ارتباطي به پرخوري ندارد. آيا بدن شما آب زيادي در خود حفظ مي کند؟ آيا اين مسئله به غذايي که مي خوريد مربوط مي شود يا دچار مشکلي شده ايد؟

آيا گاز زياد معده باعث نفخ مي شود؟
causes_of_bloating_woman_holding_stomach_during_physical_examination.jpg

اکثر افرادي که دچار نفخ مي شوند، داراي گازي در بدن هستند که خيلي به آن حساس هستند. علل احتمالي بروز اين حالت عبارتند از:

سندروم روده تحريک پذير (زماني که عصب هاي روده خيلي فعال هستند)
رفلاکس اسيد معده (اين شرايط مري را تحريک مي کند)
هموروئيد

اگر اغلب دچار نفخ مي شويد، با پزشک مشورت کنيد.

نمک
causes_of_bloatingcauses_of_bloating_hand_holding_salt_shaker.jpg

بدن به نمک نياز دارد، اما اکثر ما در مصرف نمک زياده روي مي کنيم. مصرف نمک باعث تجمع آب در بدن مي شود و مشکلات جدي تري مانند فشار خون را در پي دارد. براي کاهش مصرف نمک فقط حذف نمکدان از سر سفره کافي نيست، در اکثر موارد بيشترين نمکي که مصرف مي کنيد در نتيجه خوردن فست فود و ساير غذاهاي آماده است.
قبل از خوردن هر غذايي برچسب ميزان نمک (salt يا sodium) آن را چک کنيد و به ياد داشته باشيد اينکه غذايي خيلي طعم شور نداشته باشد، به معناي کافي بودن نمک آن نيست.

مصرف زياد کربوهيدرات
causes_of_bloating_variety_iced_donuts_on_trays.jpg

کربوهيدرات به بدن سوخت مي دهد که مي تواند به سرعت آن را مصرف کند. اما مصرف زياد کربوهيدرات در مدت کوتاه باعث مي شود آب زيادي در بدن بماند. و هر چه سريعتر کربوهيدرات وارد خون شود، احتمال حفظ آب در بدن بيشتر خواهد شد.
کربوهيدرات هاي ساده – مانند نان سفيد، آب نبات، شيريني ها و نوشيدني هاي بدون گاز – تقريبا بلافاصله واردد خون مي شوند. کربوهيدرات هاي پيچيده – مانند غلات سبوس دار، ميوه ها و سبزيجات – با سرعت کمتري وارد خون مي شوند چرا که هضم آنها کمي بيشتر طول مي کشد.

پرخوري
causes_of_bloating_asian_food_buffet.jpg

يکي از مهم ترين علل بروز نفخ که پيشگيري از آن نيز بسيار ساده است، پرخوري کردن است. معده شما تقريبا به اندازه مشت شماست. معده کش مي آيد، اما اين امر مي تواند باعث شود احساس نفخ کنيد، به ويژه اگر نمک و کربوهيدرات زياد مصرف کنيد. يکي از روش هاي پيشگيري اين است که قبل از سير شدن از خوردن غذا اجتناب کنيد.

نوشابه هاي گاز دار
causes_of_bloating_tall_glass_of_iced_cola.jpg

حباب هاي موجود در نوشيدني هاي گازدار پر از گاز هستند. زماني که اين نوشيدني ها را مي نوشيد، سيستم گوارش شما پر از گاز مي شود. مقداري از اين گاز از طريق آروغ زدن خارج مي شود، اما زماني که گاز به روده برسد، در همانجا مي ماند تا اينکه دفع شود. تقريبا همه نوشابه ها داراي گاز هستند که باعث تجمع آب در بدن و بروز نفخ مي شوند.

سريع غذا خوردن
causes_of_bloating_hands_holding_steering_drink_and_food.jpg

هر چه سريعتر غذا بخوريد، هواي بيشتري مي بلعيد و وارد معده خود مي کنيد و مانند نوشيدني هاي گاز دار زماني که هوا به روده برسد، مي تواند باعث بروز نفخ شود. حدود 20 دقيقه طول مي کشد تا معده پيغام سير شدن را به مغز برساند، بنابراين قبل از اينکه مغز پيغام معده را درياف کند، وقت کافي داريد تا آنقدر بخوريد و دچار احساس نفخ و ناراحتي شويد. به همين دليل هميشه توصيه مي شود با سرعت کم غذا بخوريد.

يبوست
causes_of_bloating_senior_woman_having_stomach_pain.jpg

اکثر افراد هر از گاهي دچار عملکرد نامنطم روده مي شود و اين مسئله منجر به بروز نفخ مي شود. عواملي که باعث يبوست مي شوند عبارتند از:

بعضي غذاها
عدم نوشيدن آب کافي
تغيير ناگهاني رژيم غذايي
استرس

در اين شرايط نفخ معمولا به خودي خود برطرف مي شود، اما ورزش کردن و برخي داروهاي بدون نسخه نيز به بهبود آن کمک مي کنند. اگر اين مشکل طولاني شد حتما به پزشک مراجعه کنيد.

لبنيات
causes_of_bloating_female_hands_reaching_for_half_gallon_of_milk.jpg

اگر بدن قادر به هضم قند موجود در لبنيات به نام لاکتوز نباشد، غذاهايي مانند شير و بستني ممکن است باعث نفخ، دل درد و افزايش گاز معده شوند. اين مشکل معمولا خيلي جدي نيست، اما بهتر است از خوردن شير و محصولات آن اجتناب کنيد. برخي داروها به شما کمک مي کنند اين قند را راحت تر هضم کنيد.
اين شرايط با حسايت به لبنيات متفاوت است. در حساسيت به لبنيات سيستم بدن با آن مانند يک مهاجم خطرناک رفتار مي کند. حساسيت به لبنيات خيلي جدي تر است و منجر به بروز کهير، استفراغ و مشاهده خون در مدفوع مي شود.

افزايش وزن
causes_of_bloating_woman_checking_body_in_front_of_mirror.jpg

اگر طي سال قبل مقدار زيادي وزن اضافه کرده باشيد، احتمالا اکثر اوقات دچار نفخ خواهيد بود چرا که اين وزن در اطراف شکم شما جمع شده است. اين چربي فضايي را اشغال مي کند و جاي کمي براي معده باقي مي گذارد. براي کاهش وزن و احساس راحتي بيشتر حتما با پزشک مشورت کنيد.

فروکتوز
causes_of_bloating_food-label_highlighting_high_fructose_syrup.jpg

فروکتوز نوعي قند است که تجزيه آن براي بدن از انواع ديگر قندها سخت تر است. فروکتوز منجر به افزايش گاز معده، نفخ و درد مي شود. اين قند در بسياري از غذاها وجود دارد که با برچسب high fructose corn syrup مشخص مي شود. فروکتوز به طور طبيعي در برخي خوراکي ها نيز موجود است، از جمله :

برخي ميوه ها به ويژه ميوه هاي خشک
عسل
پياز
سير

يادداشت برداري از غذاها به شما کمک مي کند غذايي که با آن مشکل داريد و پس از آن دچار نفخ مي شويد را کشف کنيد.

چربي
causes_of_bloating_butter_in_frying_pan.jpg

بدن براي ساخت ديواره سلول ها، بافت هاي عصبي (به عنوان مثال بافت هاي مغز) و هورمون ها به چربي نياز دارد. اما مصرف زياد چربي منجر به نفخ کردن شما مي شود چرا که تجزيه چربي به زمان بيشتري نسبت به ساير غذاها نياز دارد. به علاوه چربي ها کالري زيادي دارند که منجر به افزايش وزن مي شوند و نفخ کردن بر اثر افزايش وزن نيز بروز مي کند.

پريود ماهانه

شرايطي به نام سندروم پيش از قاعدگي يا PMS باعث مي شود برخي خانم ها يک هفته قبل از پريود خود احساس خستگي، درد و تحريک پذيري داشته باشند. به علاوه سندروم پيش از قاعدگي باعث مي شود آب در بدن محبوس شود که اين مسئله باعث بروز احساس نفخ مي شود.
علت سندروم پيش از قاعدگي مشخص نيست اما به نظر مي رسد هورمون ها نقش مهمي در بروز اين مشکل دارند. ورزش کردن و اجتناب از نمک، قند و کربوهيدرات هاي ساده به بهبود اين شرايط کمک مي کند.

فود مپ ها* FODMAP
causes_of_bloating_fresh_asparagus_closeup.jpg

اين کربوهيدرات ها در نزديکي انتهاي روده هضم مي شوند، جايي که باکتري ها از آنها تغذيه مي کنند. در برخي افراد اين فرايند منجر به ايجاد گاز، تجمع مايع، دل درد و نفخ مي شود. فودمپ ها در برخي ميوه ها، سبزي ها، غلات سبوس دار و محصولات لبني وجود دارند، از جمله در مارچوبه، سير، گلابي، انبه، هلو و پاستا. يادداشت کردن غذاها به شما کمک مي کند غذايي را که باعث نفخ کردن تان مي شود، پيدا کنيد.

* فود مپ ها FODMAP : انواعي از کربوهيدرات ها هستند، از جمله قندها که به راحتي سيستم گوارش آنها را هضم مي کنند و آنهايي که کوچکترند در روده جذب مي شوند.

بيماري سلياک
causes_of_bloating_hand_holding_wheat_shaft.jpg

بيماري سلياک شرايطي است که بدن با حمله به غشا داخلي روده به گلوتن واکنش نشان مي دهد. گلوتن پروتئين موجود در گندم، جو، rye و بسياري از غذاهاي اماده است. بيماري سلياک منجر به اسهال، کاهش وزن، دل درد و ايجاد گاز زياد مي شود که نفخ کردن را در پي دارد. درماني براي بيماري سلياک وجود ندارد، اما مي توان با اجتناب از غذاهاي حاوي گلوتن علائم آن را مديريت کرد.

نفخ کردن چه زماني خطرناک است؟
causes_of_bloating_intestinal_xray.jpg

در اکثر موارد خودتان مي توانيد نفخ را برطرف کنيد. اما اگر علاوه بر نفخ علائم زير را نيز در خود مشاهده مي کنيد، حتما به پزشک مراجعه کنيد:

احساس ضعف
از دست دادن اشتها
اسهال
کاهش وزن
تب
دل درد
مشاهده خون در مدفوع

براي تشخيص علت اين مشکل پزشک نمونه اي از مدفوع شما را مورد بررسي قرار مي دهد يا از روده کوچک با کمک اشعه ايکس تصويربرداري مي کند يا عدم تحمل لاکتوز و بيماري سلياک را در شما مورد بررسي قرار مي دهد.

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها

شام نخوردن و عوارض عجيب آن

نوشيدني هاي مفيد و مضر براي سلامت، از آب تا قهوه

غذاهايي که خوردن آنها باعث سنگ کليه مي شوند

فوايد کاهو : خواب آور است ، تقويت ميل جنسي و ...

فوايد آب آلوئه ورا از کنترل قندخون تا تسکين زخم معده

خواص سياه دانه از درمان ديابت تا درمان سرطان + عوارض سياه دانه

20معجزه عسل و دارچين

منابع کلسيم که خاصيت چربي سوزي بالايي دارند

خواص جوانه تربچه از چربي سوزي تا جوان سازي پوست و تصفيه خون

خوراکي هايي که به تدريج شما را مي کشد

رژيم خام خواري چيست و چه مزيت ها و عورضي دارد؟

کاهش وزن مجاز در ماه چند کيلو است؟

غذاهايي که به عضله سازي کمک مي کنند

روغن جامد بهتر است يا روغن مايع؟

گوجه فرنگي، معجزه اي براي درمان کبد چرب

بهترين غذاها براي داشتن ريه سالم و تنفس راحت

خوراکي هايي که درد مفاصل را افزايش مي دهد

خواص چاي سبز و هويج براي کاهش علائم آلزايمر

قبل و بعد از اهداي خون چه بخوريم و چه نخوريم؟

بي خوابي خود را با اين ميوه ها درمان کنيد

چي بخورم لاغر شم؟ 15 توصيه براي صاف شدن شکم قبل از عيد

ويتامين E چه فايده اي براي بدن دارد و آيا مصرف آن عوارض دارد؟

کليه هاي خود را با اين غذاها پاکسازي کنيد

اگر آبريزش بيني داريد اين خوراکي ها را نخوريد

پوست ميوه هايي که نبايد دور بريزيد

سبزيجات سفيد رنگ اما مقوي

اگر هر روز يک پياز خام بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

لبنيات کم چرب بهتر است يا پر چرب

خوراکي هايي که باعث مرگ ناگهاني مي شوند

خواص مصرف چاي ايراني از ديدگاه طب سنتي

خواص بادمجان از سلامت قلب تا ديابت

کدام رژيم براي لاغري بهتر است؟ چربي يا کربوهيدرات

کاهش وزن با دمنوش سماق + خواص دمنوش سماق

10 راه پنهاني براي افزايش كلسيم

قند خون خود را به اين روش ها کنترل کنيد

ميوه اي که به سرعت لاغرتان مي کند

خطر سکته قلبي را با اين سبزيجات مهار کنيد

خوردن يک عدد سيب ناشتا چه فوايدي دارد

معجزه ويتامين D در بدن ، چه زماني مکمل ويتامين D نياز داريد؟

چربي هايي که به چربي سوزي کمک مي کنند

هر يک از ما بر اساس گروه خوني خود چه غذايي بخوريم؟

فيبر چيست؟ شناخت انواع فيبر غذايي

علايم کمبود روي در بدن

تکنيک آهسته غذا خوردن براي کاهش وزن

ميوه اي که دشمن چربي خون و سرطان است

افزايش قد با توصيه هاي طب سنتي