آخرین اخبار

رژيم غذايي ديابتي ها براي کنترل قند خون تغذيه

رژيم غذايي ديابتي ها براي کنترل قند خون

  بزرگنمايي:

چه خبر - رژيم غذايي براي کنترل قند خون ديابت

تغذيه ديابتي‌ها با ديگر افرادمتفاوت است؛ بسياري افراد تصور مي‌کنند با نخوردن قند و شيريني مي‌توانند رژيم غذايي مناسبي داشته باشند، اما اين تنها کافي نيست و بايد با اصول درست پيش رفت؛ به افراد ديابتي توصيه مي‌شود براي کنترل قند خون خود روزانه 6 وعده غذا شامل سه وعده غذايي اصلي (صبحانه، ناهار و شام) و سه ميان وعده استفاده کنند.
بيماران ديابتي بايد غذا‌هاي اصلي و ميان وعده‌ها را در ساعات معيني استفاده کنند؛ تعداد وعده‌هاي غذايي روزانه آن‌ها بايد به 6 واحد افزايش يابد؛ وعده‌هاي غذايي در بين زن و مرد متفاوت است از اين رو مردان بايد در وعده‌هاي اصلي از 4 تا 5 واحد و زنان از 3 تا 4 واحد از گروه‌هاي غذايي حاوي قند استفاده نکنند.
هر دو جنس زن و مرد نبايد از يک الي 2 ميان وعده استفاده کند و ميزان مصرف گروه‌هاي غذايي حاوي قند نبايد بيشتر از اين باشد؛ ميان وعده شب بهتر است از يک ماده پروتئيني مانند پنير يا شير که همراه با نان تهيه شود، باشد.
ديابتي‌ها بايد بدانند چه غذايي را در چه وعده‌اي بخورند و رژيم غذايي آنها طبق گفته‌هاي متخصصان تغذيه بايد در درجه‌ي اول حافظ تعادل قند خون اين افراد باشد.

بيشتر بدانيد : ديابت و 10 اشتباه رايج درباره رژيم ديابتي

مواد غذايي مفيد براي ديابتي‌ها

جو يکي از بهترين مواد براي جايگزيني برنج است؛ چرا که مصرف آن باعث مي‌شود ميزان قند خون بعد از صرف غذا حدود 70 درصد کاهش يابد و تا ساعت‌ها ثابت بماند؛ خوب است بدانيد که فيبر‌هاي محلول جو، هضم را کند مي‌کند و قند را به طور تدريجي جذب مي‌کند، مصرف جو باعث مي‌شود که بين آنزيم‌هاي هضم کننده در معده و ترکيبات کربوهيدراتي غذا يک سد چسبناک به وجود بيايد در نتيجه دستگاه گوارش مدت طولاني‌تري غذا را در خود نگه مي‌دارد و قند‌ها به تدريج وارد خون مي‌شوند.
يکي ديگر از مواد مفيد براي ديابتي‌ها گوشت گاو و مرغ است؛ قسمت‌هاي کم چرب گوشت گاو را انتخاب کنيد و يک چهارم بشقابتان را در هر وعده غذايي به آن اختصاص دهيد، خوب است بدانيد که مصرف پروتئين به افزايش متابوليسم بدن کمک مي‌کند؛ گوشت سينه مرغ را انتخاب کنيد، خوردن اين گوشت براي ايجاد تنوع در برنامه غذايي روزانه به مبتلايان ديابت توصيه مي‌شود.
به افراد ديابتي توصيه مي‌شود يک الي 2 بار در هفته ماهي مصرف کنند چرا که احتمال مرگ و بيماري قلبي عروقي را تا 40 درصد کاهش مي‌دهد؛ اسيد‌هاي چرب موجود در ماهي احتمال ابتلا به ديابت، مقاومت در برابر انسولين و التهاب را پايين مي‌آورد.

تغذيه ديابتي

به افراد ديابتي توصيه مي‌شود که در رژيم غذايي خود دانه کتان را جاي دهند چرا که دانه‌هاي کتان غني از پروتئين، فيبر، چربي‌هاي خوب و منيزيم است؛ اين ترکيبات همگي قند خون را تنظيم و به سلول‌ها در جذب انسولين کمک مي‌کنند؛ يکي ديگر از مواد مفيد براي ديابتي‌ها روغن زيتون است.
روغن زيتون را طلاي مايع مي‌دانند آن هم به دليل ترکيبات ضدالتهابي و قوي که دارد؛ به افراد ديابتي و مبتلايان به ناراحتي قلبي توصيه مي‌شود که روغن زيتون، ميوه و سبزي‌ها، غلات و گوشت کم چرب را به رژيم غذايي خود اضافه کنند، چرا که هر دوي اين بيماري‌ها به دليل التهاب در بدن به وجود مي‌آيد.
محققان طب سنتي معتقد هستند که مصرف کره بادام زميني مي‌تواند اشتها را کم کند و سبب سيري بيشتر فرد شود؛ در ضمن، کره بادام زميني غني از چربي‌هاي غيراشباعي است که مي‌توانند قند خون را تنظيم کنند پس براي تنوع اين خوراکي را در صبحانه‌تان بگنجانيد.

افراد ديابتي نان سبوس‌دار را فراموش نکنند

بسياري افراد از نان سفيد در رژيم غذايي خود استفاده مي‌کنند غافل از اينکه اين نان مي‌تواند حساسيت بدن به انسولين را کاهش دهد و سبب افزايش قندخون شود، در صورتي که نان سبوس دار اينگونه نيست پس به افراد ديابتي توصيه مي‌شود حتما از نان سبوس دار در رژيم غذايي خود استفاده کنند.
شير و ماست يکي از بهترين مواد براي کنترل انسولين است علاوه بر اين، اين‌ مواد به دليل داشتن پروتئين و کلسيم مي‌توانند به کاهش وزن کمک کنند؛ يکي ديگر مواد مفيد براي افراد ديابتي گردو است، گردو مقادير بالايي از فيبر و پروتئين دارد و قند موجود در آن به آهستگي جذب مي‌شود.
رنگدانه‌هاي موجود در ميوه‌هاي قرمز و بنفش باعث کاهش قند خون مي‌شوند و در عين حال مي‌توانند در بدن انسولين توليد کنند؛ اين ميوه‌هاي قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سياه، آلبالو و گيلاس، کلم قرمز و چغندر است که حاوي ترکيبي طبيعي به نام آنتوسيانين هستند.
پزشکان مصرف هويچ را به ديابتي‌ها توصيه مي‌کند چرا که هويج يکي از بهترين منابع طبيعي از بتاکاروتن است که مي‌تواند خطر ابتلا به ديابت را کاهش دهد و قند خون را تنظيم کند.

مواد غذايي مضر براي ديابتي‌ها

ديابتي‌ها بايد از مصرف برخي مواد غذايي چون مواد نشاسته‌اي با روغن زياد مانند سيب زميني سرخ شده پرهيز کنند و در ميان وعده از منابع کربوهيدرات کم چرب مثل نان برشته، نان سوخاري و بيسکويت‌هاي ساده و سبوس دار استفاده کنند، حتي بهتر است سبزي‌ها را آب پز مصرف کنند و حتي الامکان از سرخ کردن آن‌ها امتناع کرد.
در سالاد از سس کم چرب يا بدون چربي يا روغن زيتون به همراه سرکه، آب ليمو يا آب غوره کم نمک استفاده کنند؛ مواد قندي ساده مثل قند و شکر، مربا، شربت و عسل که خيلي زود قندخون را بالا مي‌برد را بايد حذف کنند و مصرف قند‌هاي مرکب مثل خرما، کشمش، انجير و توت خشک جايگزين اين مواد شود.
ميوه‌هايي که قند بالايي دارند مثل خربزه، موز، طالبي، انگورعسگري را از رژيم غذايي خود حذف کنند ولي ميوه‌هايي که شيرين نيستند مثل سيب گلاب و سيب درختي و يا خيار براي اين افراد مفيد است؛ قابل ذکر است افرادي که مبتلا به ديابت هستند نبايد در خوردن مواد زياده روي کنند همچنين اگر رژيم غذايي دارند بايد مراقب ميزان دريافت قند باشند.

بيشتر بدانيد : ديابت، 20 غذايي كه دشمن ديابت هستند

بيشتر بدانيد : کنترل ديابت با رژيم غذايي


منبع : yjc.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها