آخرین اخبار

خواص انواع گوشت + مضرات مصرف مرغ ماشيني تغذيه

خواص انواع گوشت + مضرات مصرف مرغ ماشيني

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص گوشت قرمز، گوشت ماهي و گوشت پرندگان

دسته بندي گوشت هاي مصرفي به شرح زير است:

گوشت قرمز : گاو، گوسفند، گوساله، بز و شتر متداول ترين نوع گوشت هاي قرمز مصرفي هستند.
گوشت طيور : به گوشت پرندگان اهلي اطلاق مي شود و شامل مرغ ، بوقلمون، مرغابي و غاز مي باشد.
گوشت دريايي: گوشت انواع ماهي ها و ميگو در اين دسته قرار مي گيرد.
ارزش غذايي و خواص انواع گوشت

گوشت مهم ترين منبع تامين پروتئيناست. درست است که بعضي منابع گياهي که فراوان تر وارزان تر نيز هستند سرشار از پروتئين مي باشند؛ ولي پروتئين گوشت نسبت به پروتئين گياهي ارجحيت دارد. زيرا پروتئين موجود در گوشت داراي مقادير زيادي از اسيد آمينه هاي ضروري مورد نياز بدن مي باشد.
همچنين گوشت منبع مهمي براي تامين آهن، روي، فسفر، سديم، کلر و منيزيم نيز مي باشد. منبع ويتامين هاي گروه B به ويژه ويتامين B2 به شمار مي رود و داراي ويتامين B12مي باشد.
بعضي افراد تصور مي کنند با مصرف مکمل مي توانند کمبود مواد مغذي را در بدنشان تامين کنند، اما اين افراد در اشتباهند. زيرا دريافت مواد مغذي از طريق غذاي طبيعي بسيار کامل تر و بهتر از مکمل هاست.
همچنين گوشت داراي مقدار زيادي چربي حيواني است که منبع مهم انرژي بدن است.

آهن موجود در گوشت
گوشت-قرمز

آهن موجود در گوشت ( يا آهن هِم ) کيفيت بالايي دارد و به راحتي جذب بدن مي شود. در حالي که آهن موجود در مواد غذايي گياهي مثل غلات و سبزيجات (يا آهن غير هِم) کمتر جذب مي شود و 90 درصد آهني که وارد بدن مي شود به هدر مي رود.
ناگفته نماند که آهن موجود در گوشت قرمز دو برابر مرغ و ماهي است. غذاهاي گياهي نيز داراي موادي مثل اسيد فيتيک هاي موجود در غلات، حبوبات و مغزها و پلي فنول هاي موجود در سبزيجات هستند که از جذب آهن جلوگيري مي کند.

روي يا زينک موجود در گوشت

گوشت يکي از منابع مهم روي محسوب مي شود و حاوي ترکيباتي از روي مي باشد که قابليت جذب بالايي در بدن دارند. کمبود روي نيز با عوارضي از قبيل اختلال در رشد قدي و قواي جنسي ، اختلال در رشد جنين، سقط جنين و کم اشتهايي همراه است. که در بسياري از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است. در مورد افراد گياه خوار، خصوصاً نوجوانان و کودکان گياه خوار، امکان بروز کم خوني، کمبود انرژي، دردهاي شکمي، نفخ و مشکلات هضمي و کوتاه قدي وجود دارد.
حتي گياه خوارهاي سابقه دار هم معتقدند، مصرف مقدار کمي از آن براي بدن لازم است. زيرا گوشت کم چرب، منبعي فشرده و کم کالري از مواد مغذي حياتي است و مصرف آن براي نوجوانان ضروري است. زيرا مصرف آن براي ارتقاي سلامتي، افزايش سطح ايمني و رشد و نمو لازم است. مصرف آن و مواد پروتئيني به طور منظم نوجوان را قوي، قد بلند و سالم مي سازد و به رشد مناسب فرد کمک مي کند .

گوشت ماهي
ماهي

نسبت به ساير گوشت ها از ارزش‌ غذايي بالاتري برخوردار است. پروتئين حاصل از غلات سالم داراي تمام اسيد آمينه هاي مورد نياز بدن براي رشد و نمو است. به همين دليل گوشت آبزيان براي تامين نيازهاي روزانه پروتئين اهميت بسيار زيادي دارد.
در گوشت ماهي، بافت پيوندي کمتري در مقايسه با ساير گوشت‌ها وجود دارد، مي‌توان گفت گوشت ماهي کاملا به وسيله بدن جذب مي‌شود. به همين دليل است که در بسياري از بيماري ها، خوردن گوشت ماهي توصيه مي‌شود . ماهي ها و مخصوصا ماهي دريايي، داراي چربي امگا3 هستند که نقش مهمي در جلوگيري از سکته مغزي دارد. زيرا از لخته شدن خون در عروق جلوگيري مي کند .
غذاهاي دريايي ميزان کلسترول خون را کاهش مي‌دهند. ماهي به دليل برخورداري از مواد مورد نياز بدن مانند آهن، کلسيم، ويتامين ها و پروتئين‌ها بخش مهمي از رژيم غذايي را تامين مي کند.
اسکيموها با وجود مصرف مقادير بالاي چربي و پروتئين، به بيماري‌هاي قلبي دچار نمي‌شوند و اين تفاوت به علت نوع چربي مصرفي آنهاست. چربي ماهي و محصولات آبزيان غيراشباع است، در حالي که چربي موجود در گوشت قرمز و حتي گوشت سفيد طيور به طور عمده چربي‌هاي اشباع شده است.
چربي امگا 3 سبب کاهش ميزان چربي خون مي‌شود و نقش ضد سرطان دارد. مقادير امگا 3 موجود در ماهي هاي دريايي بيشتر از ماهي رودخانه اي است
از طرفي ميزان چربي ماهي‌ها و ساير آبزيان در مقايسه با گوشت قرمز بسيار کمتر است.
بيشتر ماهي‌ها کمتر از 5 درصد چربي دارند. فقط چربي گوشت مرغ بدون پوست مانند ماهي است.

مضرات مصرف زياد گوشت قرمز

مصرف زياد گوشت قرمز، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهد. کساني که بيشتر گوشت قرمز و گوشت هاي فرآوري شده مانند سوسيس، کالباس و ژامبون مصرف مي کنند در مقايسه با ساير افراد بيشتر با خطر ابتلا به بيماري هاي خطرناک قلبي و سرطان مواجه هستند.
همچنين گوشت يکي از منابع اصلي چربي اشباع شده است که با ابتلاي به سرطان پستان و سرطان روده بزرگ ارتباط مستقيم دارد. مواد سرطان زا در طول پخت گوشت قرمز با حرارت بالا توليد مي شود.

به غير از سرطان روده ي بزرگ، به نظر مي‌ رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را هم افزايش مي‌ دهد. ترکيبات نيتريت که در کارخانجات براي دوام بيشتر موادغذايي و گوشت اضافه مي‌ شوند، سرطان ‌زا هستند.

سکته

يکي از منابع اصلي چربي اشباع شده است که مهم ترين عامل ايجاد کننده امراض قلبي، مانند فشار خون و افزايش سطح کلسترول به حساب مي آيد. گوشت قرمز حاوي اسيدهاي چرب اشباع فراواني است که وجود آن ها يک عامل شناخته شده ي بيماري‌ هاي قلبي به شمار مي رود .

نقرس

مصرف گوشت قرمز فراوان، باعث ابتلا يا تشديد بيماري نقرس مي ‌شود. در بيماري نقرس، مقدار اسيد اوريک خون بالا مي رود و رسوب کريستال‌هاي اسيداوريک در مفاصل ايجاد شده و باعث درد شديد مي‌ شود. اسيد اوريک در اثر تجزيه پروتئين‌ها ايجاد مي ‌شود و گوشت قرمز منبع کاملي از پروتئين است.

مضرات مصرف مرغ ماشيني
گوشت مرغ

مرغ ماشيني به علت اينکه 40 تا 45 روز اجازه خوابيدن پيدا نمي کند، بدنش مملو از اسيد لاکتيک است. غذاها و داروهايي که به مرغ مي دهند در نسوج مغز استخوان مرغ رسوب مي کند. سعي کنيد پوست مرغ را نخوريد، مرغ ها با دانه هاي غني شده به سرعت رشد کاذب پيدا کرده و پروسه طبيعي رشد خود را طي نمي کنند. بدين ترتيب کيفيت آنها بسيار کاهش مي يابد.
مرغ هاي ماشيني از نور آفتاب محروم هستند که باز سبب نزول کيفيت گوشت آن ها مي شود. آنتي بيوتيک هاي متنوعي به مرغ ها خورانده مي شود که سبب ايجاد مقاومت ميکروبي در بدن انسان مي شود.

مضرات مصرف ماهي

همچنين ماهيان دريايي به علت آلوده بودن درياها به پساب هاي صنعتي، احتمال انتقال مواد سمي از قبيل جيوه به انسان را دارند. توصيه شده بيش از 2 ويا 3 بار در هفته ماهي نخوريد.

نکاتي درباره فريز کردن گوشت ها

براي بسته‌بندي از کيسه‌هاي پلاستيکي ضخيم يا کيسه‌هاي ايجاد کننده خلاء استفاده کنيم. کيسه‌هاي ايجاد کننده خلاء، کيسه‌هايي با در زيپي هستند که با بستن در آن ها، هيچ هوايي داخل بسته نمي ‌ماند.
نبودن هوا باعث مي‌ شود تا کيفيت و ارزش غذايي ماده بهتر حفظ شود. کيسه فريزر نبايد هيچ گونه منفذي داشته باشد. قطعه‌ها را در هر بسته به تعداد مورد نياز براي هر بار مصرف بگذاريم. چون مواد غذايي خارج شده از فريزر، به هيچ وجه نبايد دوباره به فريزر بازگردانده شوند.

بيشتر بدانيد : مضرات گوشت قرمز را با اين روشها کاهش دهيد!!

بيشتر بدانيد : گوشت قرمز براي سلامت مفيد است يا مضر؟

بيشتر بدانيد : خواص گوشت ها از گوشت گاو تا گوشت بلدرچين

بيشتر بدانيد : گوشت قرمز بخوريم يا نخوريم؟

بيشتر بدانيد : گوشت گوسفند بخوريم يا گوشت گوساله؟


منبع : kermany.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها