آخرین اخبار

بهترين غذاهايي که از قلب محافظت مي کنند تغذيه

بهترين غذاهايي که از قلب محافظت مي کنند

  بزرگنمايي:

چه خبر - مراقبت از قلب با تغذيه سالم

بيماري هاي قلبي و بروز حملات قلبي روز به روز شايع تر شده و سن ابتلا به آن کمتر مي شود. طي تحقيقي که در اين زمينه در امريکا انجام شد و بعد از بررسي سن قلب مردان و زنان بر اساس عوامل خطر ساز بروز بيماري هاي قلبي، مانند فشار خون بالا، چاقي و اضافه وزن، سيگار کشيدن و ديابت، مشخص شد که عوامل زياد ديگري هم در بروز بيماري هاي قلبي دخيل هستند.
محققان دريافتند بيش از 50 درصد همه حملات قلبي با يک رژيم غذايي سالم قابل پيشگيري هستند. بنابراين سلامت قلب شما در دستان خودتان است. علاوه بر انتخاب يک رژيم غذايي سالم، کاهش وزنن نيز تاثير زيادي بر سلامت قلب دارد. در ادامه به چند ماده خوراکي اشاره مي شود که به حفظ سلامت قلب کمک زيادي مي کنند.

شکلات تلخ
شکلات-تلخ

بررسي هاي زيادي نشان داده اند افرادي که کاکائو مصرف مي کنند، چه به شکل نوشيدني و چهبه شکل شکلات تلخ، از سلامت قلب بيشتري برخوردارند. طي 9 سال تحقيقي که دانشمندان در همين زمينه انجام دادن، متوجه شدند خانم هايي که 2 بار در هفته کاکائو يا شکلات تلخ مرغوب مصرف مي کنند، به ميزان 32 درصد کمتر از ساير خانم ها در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي هستند.
تحقيق بلند مدت ديگري بر روي مردان نيز نشان داد مرداني که در هفته به ميزان يک سوم فنجان شکلات تلخ مصرف مي کنند، 17 درصد کمتر از ساير مردان در معرض ابتلا به سکته مغزي هستند. خواص کاکائو مربوط به موادي به نام پلي فنول polyphenol و فلاوانول flavanol مي شود. اين مواد ضد التهاب هايي هستند که به حفظ سلامت قلب کمک مي کنند.
شکلات تلخ حداقل 70 درصد را براي مصرف انتخاب کنيد تا بيشترين ميزان آنتي اکسيدان مربوط به کاکائو به بدن شما برسد.

گوجه فرنگي
گوجه-فرنگي

گوجه فرنگي سرشار از ماده اي به نام ليکوپن lycopene است، اين ماده آنتي اکسيداني است که برخلاف مواد مغذي موجود در سبزيجات تازه، بعد از پختن افزايش پيدا مي کند. بسياري از تحقيقات انجام شده نوعي ارتباط بين مصرف گوجه فرنگي سرشار از ليکوپن و کاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي، آسيب هاي پوستي و برخي سرطان ها يافته است.
محققان حتي دريافتند که قرص گوجه فرنگي که داراي غلظت بالايي از مواد مغذي گوجه فرنگي است، در مقايسه با دارونماها تا 53 درصد بيشتر به گشاد شدن رگ هاي خوني کمک مي کند. از آنجايي که پلي فنول که خواص ضد بيماري دارد، بيشتر در پوست گوجه فرنگي موجود است، بنابراين گوجه گيلاسي گزينه بهتري محسوب مي شود.

گردو
گردو

گردو سرشار از آنتي اکسيدان و اسيدهاي چرب امگا 3 است که به طور قابل ملاحظه اي مي توانند خطر بروز بيماري هاي قلبي را کاهش دهند. بررسي هايي که بر روي گردو و تاثير آن بر قلب انجام شده نشان داده اند که خوردن 30 گرم گردو در بيشتر از 5 وعده در هفته مي تواند تا 40 درصد خطر بروز بيماري هاي قلبي را کاهش دهد.
بيشترين مزيت هاي گردو مربوط مي شوند به روغن موجود در آن، بنابراين با گرم کردن گردو مي توانيد به جذب روغن آن کمک کنيد و يا کمي روغن گردو خريداري کرده و از آن در سالادهاي خود استفاده کنيد.

تخم کتان
تخم-کتان

تنها يک قاشق چايخوري تخم کتان حاوي 3 گرم فيبر و تنها 55 کالري است. به علاوه تخم کتان منبع فوق العاده اي از امگا 3 است که به کاهش التهاب کمک کرده، به بهبود خلق و خو کمک مي کند و از بروز بيماري هاي قلبي و ديابت پيشگيري مي کند. چربي هاي سالم بري قلب، مانند آنچه در تخم کتان موجود است، سطح کلسترول خوب خون را افزيش مي دهد. تخم کتان را مي توانيد با اسموتي ها، سالادها و يا ماست مصرف کنيد.

سير سبز شده
سير

سيري که مدتي در کابينت مانده باشد و بعد از مدتي برگ هايي از سر آن سبز شده باشد، مطمئنا از نظر شما قابل استفاده نيست و معمولا آن را دور مي ريزيد. اما دانشمندان گزارش داده اند که اين سير حتي نسبت به سير تازه داراي خواص آنتي اکسيداني بيشتري است. بررسي ها نشان داده اند افرادي که در روز 4 قرص سير مصرف مي کنند، شاهد کاهش تجمع پلاکت هاي خوني بوده اند.

ماست
ماست

بررسي هايي که بر روي 2000 بزرگسال انجام شد نشان داد افرادي که تنها 2 درصد از کالري روزانه خود را از ماست دريافت مي کنند، 31 درصد کمتر از ديگران دچار فشار خون بالا مي شوند.
پژوهش ديگري نشان داد مصرف هفتگي ماست تا 6 درصد باعث کاهش فشار خون مي شود. اين خواص ماست مربوط به ويتامين D و کلسيم موجود در ان است. به علاوه برخي انواع ماست ها حاوي پتاسيم هستند که به کاهش فشار خون کمک زيادي مي کند. به ياد داشته باشيد که از ماست هاي طعم دار استفاده نکنيد، چرا که اين ماست ها معمولا حاوي قند اضافه و کالري زياد هستند.

سيب زميني شيرين
سيب-زميني-شيرين

سيب زمين شيريني سرشار از فيبر و مواد مغذي است و با سرعت خيلي کمي هضم مي شود، با خوردن اين سيب زميني به راحتي مي توانيد چربي بسوزانيد. محتويات فوق العاده سيب زميني شيرين عبارتند از کاروتنوئيدها، آنتي اکسيدان ها که سطح قند خون را ثابت مي کنند و مقاومت انسولين را کم مي کنند که هر دو عامل از تبديل کالري به چربي پيشگيري مي کنند. خوردن سيب زميني شيرين خطر بروز ديابت، يکي از بزرگترين تهديدها براي قلب، را کاهش مي دهد. به علاوه ويتامين هاي موجود در اين ماده غذايي (ويتامين A، C و B6) به شما انرژي بيشتري براي فعاليت هاي ورزشي در باشگاه مي دهند.

آووکادو
آووکادو

آووکادو علاوه بر اينکه به غذا و سالاد طعم مي دهد، حاوي مواد مغذي زيادي است. آووکادو سرشار از چربي هاي غير اشباع است که به کاهش کلسترول بد خون LDL کمک مي کنند و همچنين خطر بروز بيماري هاي قلبي و التهاب را کاهش مي دهد.

کلم
کلم

کلم يکي از بهترين غذاهاي ضد التهاب ست. يک فنجان از اين سبزي حاوي 33 کالري و مقدار زيادي فيبر، آهن و ويتامين هاي محلول در چربي و کلسيم است. به علاوه ويتامين هاي موجود در کلم عبارتند از ويتامين K، ويتامين A و ويتامين C.

بادام
بادام

طبق بررسي هاي انجام شده بادام سرشار از منيزيم و آنتي اکسيدان است و مي تواند با پايين آوردن سطح کلسترول بد خون و بهبود سطح قند خون و کنترل فشار خون از قلب محافظت کند.

توت ها
توت

انواع توت، از جمله بلوبري، تمشک، توت فرنگي، شاتوت و غيره سرشار از آنتي اکسيدان هايي هستند که مي توانند راديکال هاي آزاد را کنترل کنند. راديکال هاي آزاد خطر بروز بيماري هاي قلبي و انواع سرطان را افزايش مي دهند. به علاوه توت ها سرشار از فيبر هستند و سطح گليسميک پايين دارند، به اين معنا که اين ميوه ها سطح قند خون را که منجر به مقاومت در برابر انسولين مي شود، افزايش نمي دهند.

غلات سبوس دار
نان-سبوس-دار

غلات سبوس دار فراوري نشده اند و سرشار از فيبر هستند؛ بررسي ها نشان داده اند فيبر موجود در غلات باعث بهبود سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز حمله قلبي و سکته مغزي مي شود. به علاوه مصرف غلات خطر بروز چاقي و اضافه وزن را کاهش مي دهند. پروتئين فيبر و ويتامين ها باعث مي شوند مدت بيشتري سير بمانيد و کمتر به سراغ غذا برويد.

زنجبيل
زنجبيل

زنجبيل چيزي فراتر از ادويه ست. اين ريشه گياهي مي تواند به بهبود سطح کلسترول خون کمک کند. بررسي ها نشان داده اند خواص زنجبيل مربوط به ماده اي به نام جينجرول gingerol مي شود، اين ماده يک آنتي اکسيدان، ضد التهاب و آنتي باکتريال است. توصيه مي شود زنجبيل تازه را به چاي يا اسموتي خود اضافه کنيد و از خواص آن بهره ببريد.

بيشتر بدانيد : متخصصان قلب و عروق اين 8 ماده غذايي را نمي خورند!

بيشتر بدانيد : عادت هاي عجيبي که به قلب آسيب مي رسانند

بيشتر بدانيد : حمله قلبي چيست؟ راهنماي تصويري براي حمله قلبي

بيشتر بدانيد : کدام قلب درد واقعا درد قلبي است؟!

بيشتر بدانيد : علائم سکته قلبي و تفاوت آن با ايست قلبي


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها