آخرین اخبار

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها تغذيه

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص کدو حلوايي ، زالزالک و ساير نارنجي هاي خوشمزه پاييزي

براي اينکه از بيماري هاي مختلف در امان بمانيد ميوه و سبزيجات نارنجي را فراموش نکنيد. ميوه و سبزيجات نارنجي علاوه بر اينکه رنگ و لعاب اشتهابرانگيزي دارند، به سلامت بيشتر شما کمک مي کنند. پس براي تنوع غذايي و خوشرنگ شدن ميز غذا از اين خوراکي ها غافل نشويد و آنها را به رژيم غذايي تان راه دهيد.

پرتقال، ميوه ضدسرماخوردگي

شايد تا به حال شنيده باشيد که پرتقال يک منبع خوب از ويتامين C است. ويتامين C آنتي اکسيدان پرقدرتي است که با راديکال هاي آزاد مي جنگد. راديکال هاي آزاد به ساختار سلول ها آسيب مي رسانند و مشکلاتي ايجاد مي کند.
علاوه بر اين ويتامين C در تقويت سيستم ايمني ما نقش مهمي دارد؛ از بروز بيماري هاي رايج فصل پاييز مانند سرماخوردگي پيشگيري مي کند و احتمال بروز عفونت هاي گوش را کاهش مي دهد.

پيشگيري از بيماري هاي کليوي

مصرف مداوم آب پرتقال احتمال بروز بيماري هاي کليوي و ايجاد سنگ کليه را کاهش مي دهد. با اين وجود توصيه مي شود که آب پرتقال را به طور متعادل مصرف کنيد چون مصرف زياد اين آبميوه مي تواند خرابي دندان ها يا آسيب به ميناي دندان را به دنبال داشته باشد.

کاهش کلسترول خون با پرتقال
پرتقال,خواص پرتقال

از آنجا که پرتقال سرشار از فيبر قابل حل در آب است در کاهش کلسترول خون تاثيردارد. پرتقال منبع خوبي از پتاسيم است. اين ماده معدني عملکرد قلب شما را بهبود مي بخشد. اگر سطح پتاسيم بيش از حد پايين بيايد ضربان قلب غيرعادي مي شود.
از پرتقال به نام اکسير زندگي ياد کرده اند، زيرا سرشار از ويتامين c است و فيبر موجود در آن در برابر سرطان مفيد است و محافظ خوبي براي روده محسوب مي شود. با مصرف به اندازه پرتقال تا حد زيادي از خطر ابتلا به سرطان روده دور مي مانيد.
همچنين پرتقال مي تواند بدن را در برابر سنگ کليه محافظت کند. کاهش ميزان کلسترول خون يکي ديگر از مشخصات پرتقال است و از آنجا که مانع تشکيل لخته خون مي شود جلوي سکته قلبي يا مغزي را مي گيرد.
اگر پس از غذا پرتقال مصرف شود دهان را پاک و ضدعفوني، ترشحات معده را زياد و عمل هضم را راحت تر مي کند. دم کرده برگ پرتقال و بويژه گل پرتقال براي افرادي که به بي خوابي دچار شده اند مفيد است.

کدو حلوايي و پيشگيري از سرطان

اين عضو دور افتاده خانواده نارنجي ها هم خواص زيادي دارد و به شما کمک مي کند تا از ابتلا به سرطان هاي مختلف در امان بمانيد. کدو تنبل تقريبا به اندازه هويج کاروتنوئيد دارد. اين رنگدانه از رشد و تکثير سلول هاي سرطاني پيشگيري مي کند.
نتايج تحقيقات پژوهشگران نشان مي دهد افرادي که در رژيم غذايي شان انواع مختلفي از سبزيجات نارنجي مانند کدو حلوايي وجود دارد از ابتلا به سرطان هاي مختلف به ويژه سرطان پروستات، سينه و کولون در امان هستند. کدو حلوايي هم در دسته سبزيجات کم کالري قرار مي گيرد.
هر 100گرم از آن حدود 26کالري دارد و البته هيچ نوع چربي يا کلسترول هم در آن پيدا نمي شود. کدوحلوايي با داشتن مقدار زيادي فيبر، ويتامين A، ويتامين E و C به حفظ سلامت بدن شما کمک مي کند. کدوحلوايي منبع خوبي از ويتامين هاي گروه B محسوب مي شود و املاح معدني مانند مس، کلسيم، پتاسيم و فسفر هم در آن وجود دارد.

زالزالک هاي کوچک و مقوي

شايد وقتي در بساط ميوه فروشي ها به زالزالک هاي کوچک نگاه مي کنيد به سادگي از کنارشان مي گذريد و به نظرتان نمي رسد که اين ميوه هاي پاييزي کوچک تا چه اندازه مي توانند مقوي باشند. زالزالک ها در رنگ هاي زرد و نارنجي به بازار مي آيند و در نواحي معتدل بيشتر ديده مي شوند.
به هر حال اين روزها زالزالک ها را از دست ندهيد و در سبد ميوه هاي پاييزي جايي هم براي شان درنظر بگيريد. در گذشته از زالزالک به عنوان ميوه اي براي درمان خانگي بيماري هاي قلبي استفاده مي شد اما امروزه خواص متعددي را به آن نسبت مي دهند و با درمان برخي مشکلات و بيماري ها ارتباط دارد. بهتر است با چند نمونه از مهم ترين خواص شان آشنا شويد.

زالزاک براي گلودرد

ثابت شده که اين ميوه مي تواند آنژين و گلودرد را تسکين دهد.

نارسايي خفيف قلبي و زالزالک

زالزالک ورود جريان خون از طريق سرخرگ به قلب را تسهيل کرده و از سفت شدن ديواره رگ ها پيشگيري مي کند.

تنظيم ضربان قلب

تپش قلب و نامنظم بودن ضربان قلب با مصرف زالزالک برطرف مي شود.

فشارخون بالا

با گشاد کردن رگ هاي خوني به پايين آمدن فشارخون کمک مي کند.

بهبود عملکرد قلب

بعضي بيماري هاي عفوني مانند ذات الريه، ديفتيري و مخملک سبب بروز ضعف و سستي در قلب مي شوند. در اين زمينه هم زالزالک به بهبود عملکرد قلب کمک مي کند.

کاهش تمرکز

مصرف زالزالک سبب مي شود که تمرکز بيشتري داشته باشيد و حافظه تان بهتر شود چون اين ميوه با بهبود گردش خون اکسيژن بيشتري را به مغز مي رساند.
زالزالک منبعي غني از ويتامين هاي A، B و C و براي تقويت قلب و معده بسيار مفيد است. در واقع زالزالک حرکات نامنظم قلب را تنظيم مي کند و دم کرده آن براي درمان بيماري هاي مزمن مناسب است. آنتي اکسيداني بسيار قوي است و در تنظيم وزن، قند خون و عملکرد انسولين نقش موثري دارد. مي تواند به بيماران کم خون و مبتلا به سل کمک کند.
زالزالک اشتهاآور و آرامش بخش است و چنانچه آن را بسوزانيد و به صورت ذغال درآوريد سوءهاضمه و اسهال را درمان مي کند. جوشانده زالزالک برفک دهان را درمان و غرغره آن، گلو درد و آنژين را خوب مي کند.

طالبي؛ دشمن آب مرواريد

طالبي هم ويتامين A و بتاکاروتن فراواني دارد. بتاکاروتن پيش ساز ويتامين A است و در بدن به اين ويتامين ضروري تبديل مي شود. وقتي يک فنجان طالبي مي خوريد حدود 56کالري وارد بدن تان مي شود.
مطالعات محققان نشان مي دهد خانم هايي که در رژيم غذايي شان ويتامين A بيشتري مصرف مي کنند در سنين ميانسالي کمتر به بيماري آب مرواريد مبتلا مي شوند و حتي ممکن است نياز به عمل جراحي چشم در اين قبيل افراد 50درصد کمتر از ديگران باشد. در طالبي ويتامين C هم وجود دارد که اين ويتامين به تقويت سيستم ايمني و نابودي ويروس ها و باکتري ها کمک مي کند.
پتاسيم، ويتامين B6، فيبر، فولات و نياسين هم ساير مواد مغذي تشکيل دهنده طالبي هستند. قند موجود در طالبي قند فروکتوز است و مصرف متعادل اين ميوه تابستاني براي بيماران ديابتي مشکلي ايجاد نمي کند ولي اگر قرار باشد اين ميوه ها در هر وعده به همراه مقدار زيادي شکر مصرف شوند، قند خون را بالا مي برند.

بيشتر بدانيد : خواص طالبي

خرمالو براي کاهش وزن
خرمالو,خواص خرمالو

خرمالو مانند ساير ميوه هاي نارنجي رنگدانه اي به نام بتاکاروتن دارد و البته فيبر، ويتامين A و C هم به طور قابل توجهي در ترکيبات خرمالو ها به چشم مي خورند. دغدغه بسياري از افراد چاق اين است که چطور مي توانند مواد غذايي کم کالري و البته خوشمزه را انتخاب کنند.
اگر شما هم از چاقي رنج مي بريد بهتر است اين ميوه را در رژيم غذايي تان جاي دهيد. با مصرف خرمالو مي توانيد ويتامين ها و مواد معدني موردنياز بدن تان را تامين کنيد و همزمان اندام متناسبي داشته باشيد.

بيشتر بدانيد : خرمالو سرد است يا گرم؟ + خواص خرمالو

دشمن سرطان

يکي از مهم ترين مزاياي خرمالو اين است که با داشتن مقدار زيادي بتاکاروتن و ويتامين A در مقابل انواع سرطان ها حفاظت مي کند و به ويژه خطر بروز سرطان ريه را کاهش مي دهد، بنابراين به افرادي که در معرض آلودگي هوا و دود سيگار قرار دارند يا خودشان سيگار مي کشند توصيه مي شود حتما از اين ميوه استفاده کنند.

حفاظت از قلب و رگ ها

اگر در فصل پاييز که خرمالو فراوان است هر روز حدود 100گرم از اين ميوه را مصرف کنيد، سيستم قلب و عروق تان مقاوم و سالم مي شود و خطر بسته شدن رگ هاي خوني به حداقل مي رسد.

رفع کم خوني

از آنجا که خرمالو يک منبع عالي از آهن است، براي بيماران مبتلا به کم خوني بسيار مفيد است.

تنظيم عملکرد غده تيروئيد

در ترکيبات خرمالو مقدار فراواني يد هم وجود دارد که مصرف مداوم مواد غذايي سرشار از يد به تنظيم عملکرد غده تيروئيد کمک مي کند.
خرمالو، يکي از منابع غني آنتي اکسيدان و ضدپيري است. خرمالو به جذب آهن کمک مي کند و در درمان کم خوني بسيار موثر است. به هضم غذا کمک مي کند و پرکالري است و مناسب کساني که رژيم گرفته اند، نيست.
خرمالو سرشار از ويتامين و موادمعدني مفيد براي بدن است و نقش فوق العاده اي در سلامت فرد دارد. اشتهاآور و شست وشودهنده کليه و کبد و مناسب براي افراد مبتلا به نقرس است. از چربي خون مي کاهد. البته گاهي موجب يبوست مي شود. از آب خرمالو مي توان در درمان زخم ها استفاده کرد. همچنين اين ميوه براي آفت دهان و گلودرد بسيار مفيد است.
مصرف مداوم خرمالو مانع حمله قلبي براثر تصلب شريان مي شود و ضد تومور و سرطان است.هشدار: طبع خرمالو گرم است، پس در مصرف آن زياده روي نکنيد و چون ميوه اي اسيدي است و نبايد با معده خالي مصرف شود. خرمالو به صورت هاي مختلف تازه، خشک شده، خام يا پخته مصرف مي شود.

هويج و سلامت چشم ها

هويج را مي توان غذاي اصلي سلامت دانست. هويج مي تواند با بسياري از بيماري ها بجنگند و ضد سرطان بويژه مثانه و سينه است و علاوه بر آن به جنگ سرطان پروستات، روده، ناي و مري مي رود. از خطر سکته مغزي مي کاهد و به دليل فيبرموجود در آن سطح کلسترول بدن را پايين مي آورد.
يکي از خواص جالب و منحصر به فردش اين است که هنگام خرد شدن نه تنها از خاصيتش کاسته نمي شود، بلکه ارزش غذايي اش بيشتر هم مي شود. 87 درصد هويج، حاوي آب است که براي بدن بسيار مفيد است.
اگر مي خواهيد چشم هاي تيز و سالمي داشته باشيد هويج را در برنامه غذايي تان جا دهيد. اين خاصيت هويج به ويتامين A مربوط است. هويج مقدار قابل توجهي ويتامين A دارد. البته ساير ميوه هاي نارنجي که بتاکاروتن دارند هم به حفاظت از چشم هاي شما کمک مي کنند.
علاوه بر اين در هويج ترکيباتي وجود دارد که به گفته پژوهشگران عملکرد حافظه شما را بهبود مي بخشد.خاصيت ديگر هويج اين است که کلسترول خون شما را پايين مي آورد. اگر مي خواهيد کبد سالمي داشته باشيد آب هويج را فراموش نکنيد.
وقتي کبد شما عملکرد درستي داشته باشد سموم و آلاينده هاي شيميايي محيط زيست راحت تر از بدن تان دفع مي شود. از سوي ديگر خاصيت ضدالتهابي را هم به آب هويج نسبت مي دهند و مي توانيد براي کاهش التهابات از اين سبزي پرخاصيت کمک بگيريد.

بيشتر بدانيد : سبزيجات زرد و نارنجي بخوريد

بيشتر بدانيد : نارنجي ها را دريابيد

بيشتر بدانيد : خواص رنگ نارنجي


منبع : zendegionline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف