آخرین اخبار

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟ تغذيه

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - رواج افسردگي در ايران، به مناسب روز جهاني بهداشت سلامت روان

آخرين آمار‌هاي پيمايش سلامت روان در کشور نيز از ابتلاي 23 درصد از جمعيت 80 ميليوني کشور به يک اختلال رواني حکايت دارد. افرادي که به گفته معاون دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت بيشتر آنها در سنين 25 تا 35 سال قرار دارند و مشکلات اقتصادي و بيکاري بيشتر از همه آنها را تحت تأثير قرار داده است. با اين همه، صاحبنظران اين حوزه، معتقدند با افزايش شادي و نشاط مي‌توان از حجم اختلالات رواني کاست. با اين حال، اين سؤال مطرح مي‌شود که در ايران چقدر شرايط بروز شادي و نشاط براي جوانان فراهم شده است و براي افزايش اين موضوع چه کار بايد کرد؟
علي اسدي معاون دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت از بالاتر بودن ميزان ابتلا به اين اختلالات در سنين 25 تا 35 سال خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين افراد چون در مرحله آغاز زندگي و کار هستند بيشتر از ديگران درگير اين اختلالات مي‌شوند و آسيب مي‌بينند. به گفته معاون دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت افسردگي و اضطراب دو اختلال شايعي است که در ميان مردم ديده مي‌شود. البته شکل و علايم اين اختلالات در جوانان متفاوت از ديگران است.
نوسانات ارزي باعث شده جوان‌ها بعد از اينکه از خواب بيدار مي‌شوند اول از هر چيز قيمت ارز را سؤال کنند. اين بحران‌ها البته مي‌تواند زود گذر باشد و با برگشتن به وضعيت سابق تعادل روحي جوانان به وضعيت سابق بازگردد. معاون دفتر سلامت رواني، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت با اينکه نکات مثبت فضاي مجازي را مي‌پذيرد اما معتقد است اين فضا، تحرک و نشاط را از جوانان گرفته و باعث شده آنها کمتر به رفتارهاي شادي آور بپردازند. اين اختلالات بيشتر در زنان ديده مي‌شود و تحقيقات وزارت بهداشت نشان مي‌دهد، افراد مجرد، مطلقه و کساني که تنها زندگي مي‌کنند بيشتر به اين اختلالات دچار مي‌شوند. اميد محدث، مدير کل دفتر هماهنگي و نظارت بر امور جوانان هم مسائل اقتصادي را مهم‌ترين عامل ابتلا به اختلالات رواني مي‌داند و مي‌گويد: با تغيير الگوي‌هاي رفتار جواني مواجه هستيم و مشاهده مي‌کنيم ميل به انزوا و تنهايي در ميان جوانان بيشتر شده است. اختلالات رواني به طور قطع بي‌تأثير در اين ماجرا نيست اما بايد بررسي کرد که چه عواملي باعث به وجود آمدن آنها شده است.
وي با تأکيد بر اينکه سطح استرس زندگي در شهر تهران باعث شده تا از هر 4 نفر يک نفر دچار اختلال رواني شود، ادامه مي‌دهد: ميزان ابتلا به اختلالات رواني در بازه سني 18 تا 36 سال در ايران بيشتر از ديگران است. چراکه حجم مشکلات و چالش‌ها در حوزه جوانان بيشتر از ساير سنين است و همين موضوع باعث بالا رفتن آمار آنها مي‌شود. مدير کل دفتر هماهنگي و نظارت بر امور جوانان به افزايش آمار مبتلايان به اختلالات رواني در جوانان اشاره و تأکيد مي‌کند: علت اين اتفاق هم به خاطر آن است که بعد از 18 سال افراد وارد بحران‌هاي زندگي و چرخه کار مي‌شوند. همچنين، مشکلات اقتصادي و اجتماعي باعث مي‌شود شرايط براي جوانان سخت‌تر از ديگران شود. تحقيقات نشان مي‌دهد زنان بيشتر از مردان دچار اختلالات رواني مي‌شوند. همچنين اين مشکل در افراد مجرد و مطلقه بيشتر از ديگران است. وي در پاسخ به اينکه آيا امکانات مربوطه براي شادي و نشاط براي جوانان فراهم نشده است، مي‌گويد: بيشتر اين مشکلات ذهني است يعني افراد در ذهن خودشان را از شادي محروم مي‌کنند. در اينجا هرچقدر هم تلاش شود که پارک و شهربازي و... ساخته شود هيچ فايده‌اي نخواهد داشت.

افزايش هيجانات کاذب در ميان جوانان
افسردگي,دختر افسرده

کوروش محمدي، رئيس انجمن آسيب شناسي کشور نقش شادي و نشاط را در سلامت روان انکار‌ناپذير مي‌داند و مي‌گويد: نشاط و شادي آن چيزي است که رضايت و احساس لذت را در افراد نهادينه کند. منتهي آن چيزي که در جامعه ميان جوانان شاهد هستيم احساس نشاط نيست بلکه هيجان‌هاي لحظه‌اي همراه با شادي است. در ايران تعريف خاصي براي اوقات فراغت جوانان بيان نشده است و اين موضوع باعث شده تا آنها به سمت تنهايي و افسردگي بروند.
متأسفانه ما فاقد قدرت شاد بودن هستيم و بيشتر متوسل به هيجان‌هاي لحظه‌اي مي‌شويم. به طور مثال زماني که اتفاقي مانند مسابقه فوتبال يا يک کنسرت مي‌افتد جوان‌هاي ما به صورت کوتاه مدت به شادي مي‌پردازند اما بعد از آن دوباره به تنهايي پناه مي‌برند. او شادي در يک کنسرت و فوتبال را يک شادي دائمي نمي‌داند و تأکيد مي‌کند: زماني که جوان‌ها در برنامه‌هاي جمعي، کنسرت و براي مسابقات فوتبال به شادي مي‌پردازند هيچ تضميني براي اينکه اين شادي را حفظ کنند وجود ندارد.

بيشتر بدانيد : افسردگي چگونه درمان مي‌شود؟

بيشتر بدانيد : افسردگي شديد چيست؟

بيشتر بدانيد : علائم روحي و جسمي افسردگي

بيشتر بدانيد : افسردگي پنهان پشت چهره بشاش افراد را با 7 نشانه تشخيص دهيد!


منبع : ايران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سبزي ها را چطور مصرف کنيم که خواص خود را از دست ندهند؟

اسراري در مورد شکلات + طرز تهيه ماسک شکلات تلخ براي صورت

کالري دريافتي را با اين ترفند زيرکانه کاهش دهيد

خوردني هاي نارنجي رنگ پاييزي و خواص فوق العاده آنها

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف