تعدادي از کاميون داران: چرخ اين ناوگان ناي چرخيدن ندارد
اجتماعي
بزرگنمايي:
چه خبر - اعتصاب رانندگان کاميون در مقابل شهر صنعتي کاوه شهرستان ساوه
در چند سال اخير تجمعات مکرر رانندگان کاميون در اعتراض به مشکلاتي نظير عدم افزايش کرايهها، مشکلات بيمهاي، پرداخت مبالغي مازاد بر کميسيون به شرکتهاي حملونقل و رانتخواري بين صاحبان کالا و شرکتهاي حملونقل و حمل بار شهرستان توسط رانندگان غيربومي صورت گرفته است.
ايسنا، بارها مشکلات رانندگان وسايط نقليه سنگين در اين شهرستان را منعکس و در گفتوگو با رانندگان و مسئولان به ابعاد مختلف مشکلات آنان پرداخته و بر روي خروجي اين خبرگزاري قرار گرفته است.
در آخرين خبري که از تجمع اعتراض آميز رانندگان وسايط نقليه سنگين با عنوان "کاميون داران ساوجي در اعتراض به عدم افزايش کرايه از پشت فرمان خود پائين آمدند" که در تاريخ اول خردادماه سالجاري بر روي خروجي اين خبرگزاري قرار گرفت به يکي از اصليترين خواستههاي اين قشر پرداخته شد که بلافاصله پس از ارسال اين خبر جلسهاي با حضور نمايندگان رانندگان و مسئولان شهرستان برگزار و نرخ کرايه بار 25 درصد افزايش و مصوب شد.
اما آنچه موجب تجمع اعتراض آميز مجدد رانندگان شده است، عدم اجراي واقعي مصوبه افزايش 25 درصدي قيمت بار از سوي برخي شرکتها و صاحبان کالاست. از ديگر سوي افزايش فراوان قيمت لاستيک و لوازم يدکي و قطعات مورد نياز کاميونها عامل ديگري است که در کنار عدم افزايش واقعي قيمت بار موجب بروز اعتراضات گستردهاي از سوي کاميون داران ساوجي شد که تعداد آنان به بيش از 100 نفر ميرسد.
در همين رابطه مديرعامل انجمن کارفرمايان شرکتهاي حملونقل شهرستان ساوه اصليترين دليل تجمع کاميونداران را گراني لاستيک و لوازم يدکي وسايط نقليه سنگين و نيز سختي کار، بيمه تامين اجتماعي و حوادث، و حقوق بازنشستگي دانست و گفت: رشد تورم و افزايش قيمت اين اقلام، شرايط کار کردن براي رانندگان را سخت و طاقت فرسا کرده است.
ناصر ثانيخاني تصريح کرد: رانندگان وسايط نقليه سنگين در دو جبهه ميجنگند يکي تامين معيشت روزمره زندگي خود و خانواده و ديگري نگهداري از کاميون و وسيله نقليه سنگين خود که متاسفانه قيمت لاستيک، لوازم يدکي و روغن که مايحتاج روزانه رانندگان است به قدري افزايش داشته که براي رانندگان قابل تحمل نيست.
وي افزايش چند برابري قيمت لاستيک و لوازم يدکي و نيز پرداخت اقساط ماهيانه به کمپانيهاي توليد کننده کاميون را موجب بروز مشکلات جدي براي رانندگان دانست و افزود: درآمد پايين و افزايش هزينه هيچ توجيه اقتصادي براي ادامه کار توسط رانندگان باقي نميگذارد.
ثاني خاني تصريح کرد: نيازي به اعتصاب وجود ندارد چرا که اصلا قدرت کار کردن از رانندگان سلب شده و آنها توان کار کردن و حمل بار با اين اوضاع را ندارند. به نظر بنده نبايد گفت اعتصاب شده است بلکه بايد گفت توان ادامه فعاليت از رانندگان گرفته شده است.
وي بيان کرد: برخي لاستيکهايي که الان در بازار عرضه ميشود تاريخ 2017 بر روي آن زده شده است و در زمان توليد اين لاستيک دلار کمتر از چهار هزار تومان بود در حالي که هم اکنون اين لاستيک با دلار 15 هزار توماني به رانندگان فروخته ميشود و نظارتي هم وجود ندارد.
وي در ادامه به مشکل ديگري که رانندگان ساوجي همچنان با آن دست و پنجه نرم ميکنند اشاره کرد و گفت: نسبت به قطع دست واسطهها و دلالان که خواسته رانندگان در اعتصاب گذشته بود نيز متاسفانه هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
ثاني خاني تاکيد کرد: مشکلات متعدد کاميون داران و نيز دلالي در بخش بار و فعاليت واسطهها موجب شده است که بالغ بر 80 درصد کاميون داران ساوجي امروز دست از کار بکشند.
وي تصريح کرد: با گذشت چهار ماه از آخرين اعتراض و تجمع رانندگان و مالکان حمل و نقل جادهاي در خصوص مشکلات و معضلات و مطالبات خود متاسفانه تاکنون نه تنها مشکلات رفع نشده بلکه امروزه با کمبود و گراني بيش از حد و غيرقابل قبول لاستيک، لوازم يدکي، روغن و ... روبرو شده ايم که تاب و توان رانندگان و مالکان را براي ارائه خدمات به مردم گرفته است و توقف کار اين ناوگان از اراده رانندگان و مالکان خارج شده است.
رئيس اداره راهداري و حمل و نقل جادهاي شهرستان ساوه نيز گفت: مشکلات و مطالبات رانندگان بررسي شده و در حال پيگيري است.
ابراهيم راهداري تصريح کرد: رسيدگي به مشکل گراني لاستيک، لوازم يدکي و قطعات از جمله مطالبات رانندگان است که پيگير حل مشکلات و خواستههاي آنان هستيم.
در پي نخستين تجمع تعدادي از کاميونداران و رانندگان عضو انجمن صنفي رانندگان شهرستانهاي ساوه و زرنديه خبرگزاري ايسنا با انتشار گزارشي با عنوان " بار شهرمان را خودمان حمل کنيم" که در دوم ارديبهشتماه 94 بر روي خروجي اين خبرگزاري قرار گرفت به تشريح خواستههاي اين قشر پرداخته بود .
منبع: isna.ir
-
سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۱۹:۵۱ PM
-
۲۹۳ بازدید
-
-
چه خبر