آخرین اخبار

5 پاسخ به 5 سوال رايج در مورد شکست عشقي روابط عاطفي

5 پاسخ به 5 سوال رايج در مورد شکست عشقي

  بزرگنمايي:

چه خبر - 5 سوال رايج در شکست عشقي

دختر جوان با صورتي پر از اشک به داخل اتاق درمانم مي آيد. هنوز ننشسته که مي گويد: «خيلي بد شد. همه مراجعان تان گريه هاي مرا ديدند اما نمي توانم خودم را کنترل کنم. صبح تا شب کارم شده گريه کردن...» ليواني آب و دستمال کاغذي تعارفش مي کنم و مي گويم: «آماده شنيدن داستان غم انگيزت هستم» و او داستانش را اين گونه آغاز مي کند: «من بدشانس ترين دختري هستم که شما در زندگي ديده ايد. با اين که براي پسر مورد علاقه ام سنگ تمام گذاشتم و تا مي توانستم به او محبت کردم اما دستمزد اين همه محبت و وفاداري ام، خيانت و رها شدن بود. به خاطر او از همه فعاليت هاي اجتماعي و دوستانم دست کشيدم اما او مرا رها کرد و رفت. او به من گفت که تو خيلي خوبي و من لياقت تو را ندارم و مرا ترک کرد. بعد از آن، انگار هيچ فردي در اين دنيا مرا دوست ندارد. هرچقدر دنبالش رفتم و خواهش کردم بازنگشت. من بدون او نمي توانم زندگي کنم و ... » اين گفت و گو، داستان تقريبا تکراري مراجعاني است که با رنج شکست عاطفي به ما روان شناس ها مراجعه مي کنند. وقتي روابطي بدون ضابطه بين دختر و پسري شکل مي گيرد، شکست عاطفي از محتمل ترين آسيب هاي آن است. البته شکست عاطفي نوعي سوگ است. يک دلبستگي شديد که با هجران، فقدان يک فرد عزيز و رنج همراه است. در اين مقاله به چند سوال رايج درباره شکست عاطفي پاسخ خواهيم داد.

بيشتر بدانيد : شکست عشقي تان را با اين جملات تحمل کنيد

چرا شکست عاطفي دردناک است؟

شکست عاطفي همراه با فقدان يک فرد عزيز است و هر فقداني براي انسان ها دردناک است اما شکست عاطفي نظام باورها و عواطف افراد را برهم مي ريزد و اين مسئله درد اين فقدان را عميق تر مي کند. شکست عاطفي با احساس مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، طرد شدن، بي ارزشي، دوست داشتني نبودن، حسادت و احساس شرم و ... همراه است. شکست عاطفي عزت نفس افراد را نشانه مي گيرد و باعث مي شود افراد حس بسيار بدي درباره خودشان داشته باشند بنابراين طبيعي است که دردناک باشد.

آيا مي توانم او را براي هميشه فراموش کنم؟

بهتر است افراد به دنبال اهداف واقع بينانه تري باشند. فراموش کردن يک فرد براي هميشه، هدف واقع بينانه و شدني نيست. وقتي شما روي يک آدم سرمايه گذاري رواني و عاطفي مي کنيد نمي توانيد او را براي هميشه از ذهن تان پاک کنيد. بهتر است به دنبال اين هدف باشيد که کم کم از ميزان وابستگي فکري و عاطفي خود کم کنيد، به جايي برسيد که فکر کردن به آن رابطه شما را آشفته نکند و سپس براي زندگي بعد از آن رابطه و بدون آن فرد برنامه ريزي کنيد.

چرا بعضي ها مکرر شکست عاطفي مي خورند؟

عوامل متعددي مي تواند موجب شود يک فرد مدام در روابط اشتباهي قرار بگيرد. مهم ترين اين عوامل مشکلات و اختلالات شخصيتي و طرح واره هاي ناسازگار افراد است. براي مثال افراد وابسته، افرادي که مدام ترس از رها شدن دارند، افراد مهرطلب، بي ثبات به لحاظ عاطفي و رفتاري، بدبين، بيش از حد فداکار، خودشيفته، با اعتماد به نفس پايين، با معيارهاي سخت گيرانه و افراد با شخصيت نمايشي، احتمال اين که در روابط متعدد دچار شکست عاطفي شوند بيشتر است. در بسياري از مواقع داستان هاي عاشقانه آن ها تکراري است و فقط شخصيت هاي آن تغيير کرده اند و به نوعي روابط آن ها يک الگوي تکراري دارد.

رايج ترين اشتباهات بعد از شکست عاطفي کدام اند؟

الف) پيگير بودن و گرفتن اطلاعات درباره فرد از دست رفته : اين کار باعث مي شود شما به موقع نتوانيد مراحل سوگ را بگذرانيد و به زندگي عادي برگرديد. همچنين ممکن است خبرهاي ناخوشايندي از آن فرد به شما برسد و موجب تشديد تمام احساسات منفي در شما شود. بنابراين سعي کنيد تمام راه هاي ارتباطي واقعي و مجازي تان را مسدود کنيد. اگر دوستان مشترکي داريد اجازه ندهيد آن ها خبرهاي شما را بياورند و ببرند.
ب) نشخوار فکري و سوال هاي بي پاسخ : بيشتر افراد با شکست عاطفي کوله باري از سوالات بي پاسخ را هر روز در مغز خود حمل مي کنند؛ چرا رفت؟ چرا من؟ من چه مشکلي داشتم؟ چه اشتباهي کردم؟ آيا او هم به من فکر مي کند؟ آيا او هم ناراحت است؟ عزيزان پاسخ اين سوالات هيچ کمکي به بهبود حال شما نخواهد کرد. فقط باعث خواهد شد شما ذهن و احساسات خود را همچنان درگير يک مسئله تمام شده کنيد. بنابراين کوله بار فکر و سوالات را بر زمين بگذاريد و فکر خود را روي زندگي جديد متمرکز کنيد.
ج) نگراني از آينده : نگراني هاي فکري که حال شما را بدتر مي کند مانند نکند براي هميشه تنها بمانم! يا نکند نتوانم فرد مناسب ديگري پيدا کنم! از اشتباهات روزهاي بعد از شکست عاطفي است. شما در يک حالت عاطفي منفي هستيد و اين احساسات باعث مي شود منفي ترين و غيرواقع بينانه ترين افکار به سراغ شما بيايند. الان وقت فکر کردن به آينده نيست. فعلا شما بايد از اين حالت عاطفي منفي خارج شويد.
د) شروع يک رابطه عاطفي جديد براي فراموش کردن رابطه قبلي : اين بدترين کاري است که شما مي توانيد براي تسکين حال خودتان بکنيد و خود را در معرض يک شکست ديگر قرار دهيد. توصيه مي شود شش ماه به خودتان فرصت ترميم بدهيد و بعد اگر آماده بوديد رابطه جديد را شروع کنيد.

بهترين کارها براي کنار آمدن با شکست عاطفي کدام اند؟

الف) تمام شدن رابطه را بپذيريد : اميد به بازگشت و سندروم چشم انتظاري باعث مي شود نتوانيد مراحل سوگواري را به درستي طي کنيد. پس بپذيريد که اين رابطه به هر دليلي تمام شده است.
ب) خودتان را تحت فشار نگذاريد : به خود فرصت بدهيد. شما مجبور نيستيد يک شبه همه چيز را فراموش کنيد؛ مجبور نيستيد اداي آدم هاي قوي را دربياوريد. شما يک فرد عزيز را از دست داده ايد، پس طبيعي است که بسيار ناراحت و غمگين باشيد؛ درد دل کنيد، گريه کنيد و هيجانات خود را تخليه کنيد. گذر زمان نيز در اين مسير به شما کمک خواهد کرد.
ج) کدورت ها را با خود حمل نکنيد : به هر دليلي شما يک رابطه را تمام کرده ايد بنابراين دنبال مقصر نباشيد، مدام خاطرات منفي را در ذهن تان مرور نکنيد و نه نسبت به خودتان نه طرف مقابل احساس خشم و کدورت نداشته باشيد. هرچند اوايل جدايي، اين احساسات و افکار طبيعي هستند اما با نشخوار کردن آن ها، مرورشان و بدگويي کردن پشت سر فرد از دست رفته حال خودتان را بدتر نکنيد.
د) فعاليت هاي اجتماعي تان را از سر بگيريد : روابط و فعاليت هاي اجتماعي تان را از سر بگيريد. از تنهايي تان استفاده کنيد و بيشتر به اهداف شخصي تان بپردازيد. فعاليت هايي را که هميشه دوست داشتيد و فرصتي براي شان نبوده است انجام دهيد. به کلاس هايي که دوست داريد برويد، ورزش کنيد و با دوستان و خانواده تان وقت بيشتري بگذرانيد.

بيشتر بدانيد : درس هايي که بايد از يک رابطه عاطفي شکست خورده بگيريد!!

بيشتر بدانيد : قبل از بازگشت به رابطه عشقي شکست خورده تان بخوانيد!!

بيشتر بدانيد : اگر به تازگي شکست عشقي داشته ايد اين مطلب را حتما بخوانيد


منبع : khorasannews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟