آخرین اخبار

روزنامه «ج.ا»: صداوسيما با پخش مداحي هاي «سين سين» و «حوس حوس» دنبال چيست؟ اجتماعي

روزنامه «ج.ا»: صداوسيما با پخش مداحي هاي «سين سين» و «حوس حوس» دنبال چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - رسانه ملي با مداحان تکراري و مسئله‌دار و پخش «سين‌سين»، «حوس‌حوس» دنبال چيست؟

يکي از سفارش‌ها و توصيه‌هاي اکيد امام خميني اين بود که «لازم است در نوحه‌ها و اشعار مرثيه و مدح ائمه معصومين عليهم‌السلام علاوه بر رعايت حرمت و شان اولياي الهي، به طور کوبنده فجايع و ستمگري‌هاي ستمکاران هر عصر يادآوري شوند و يزيد و يزيديان زمان در مراسم مذهبي و عزاداري معرفي گردند و ملت با آگاهي و شناخت کافي از آنان به مقابله و استقامت و مبارزه با آنان بپردازند.
امروز که يزيديان زمان در قالب سياستگذاران دولت‌هاي استعمارگر و مستبد مانند آمريکا، دولت صهيونيستي، رژيم آل‌سعود و ديگر همپالگي‌هاي آنان در اقصي نقاط جهان به ستمگري و قتل و تجاوز مشغولند، رسانه ملي ما تا چه حد توانسته است در برنامه‌هاي مذهبي و عزاداري خود اين مفهوم را معرفي و تبيين نمايد؟ آيا اين مهم مي‌تواند در قالب مداحي‌هايي که با هزار بار تکرار کردن «سين‌سين»، «حوس‌حوس» به جاي خواندن نوحه‌ها و مرثيه‌هايي با مضمون عالي و هدايتگر پخش مي‌گردد، محقق شود؟
تاسف‌بار است که برنامه‌هاي مذهبي و مداحي تلويزيون در حد سايز برنامه‌هاي سرگرم‌کننده سقوط کرده و بدون آنکه کمترين معرفتي نسبت به فلسفه قيام امام حسين عليه‌السلام و مبارزات ساير ائمه عليهم‌السلام بدهند، بهترين فرصت‌هاي محرم و صفر و ايام فاطميه و رمضان و شعبان را از دست مي‌دهند و تاسف‌بارتر اينکه برنامه‌هايي به عنوان برنامه مذهبي و عزاداري تهيه و پخش مي‌شوند که خود آنها ابزاري براي فاصله گرفتن جوانان از دين، اخلاق و آداب اسلامي تبديل مي‌شوند.
هنوز فراموش نکرده‌ايم که آدم‌هاي تکراري که توسط صدا و سيما به عنوان مداح مطرح و مشهور شدند به مداحاني «جديدالاختراع» تبديل گرديدند که برخي از آنها به جرم ارتکاب بدترين تخلفات قانوني و اخلاقي و شرعي بازداشت شدند و ضربه‌هاي جبران‌ناپذيري به اعتقادات اسلامي و انقلابي و فرهنگ ديني مردم وارد کردند.
سوالي که همواره در اين زمينه افکار عمومي را به خود مشغول کرده اينست که چرا دست‌اندرکاران رسانه ملي در بخش نوآوري مداحي، اصرار دارند مرتب به دنبال افرادي تکراري با نوحه‌خواني‌ها و سينه‌زني‌هاي سبک و با محتواي سطحي و بيگانه از روح حماسه حسيني بروند، درحاليکه مي‌توانند با پخش سينه‌زني‌ها و نوحه‌هايي با مضامين عالي و آميخته‌اي از عزاداري نوآورانه با تکيه بر سبک‌هاي سنتي بروند که خوشبختانه در چند سال اخير نمونه‌هاي فراواني از آنها در شهرهاي مختلف کشور مشاهده مي‌شود. نمونه‌هايي که در آنها ظلم‌ستيزي، آزادگي و مقاومت در برابر نارواها به عنوان شاخصه‌هاي اصلي حماسه حسيني مطرح مي‌شود و همزمان با افزودن بر جاذبه عزاداري تلويزيون، واقعيت قيام عاشورا و هدف امام حسين و شهداي کربلا را يادآور مي‌شوند.
از آنان گذشته، مداحان چنين مراسمي عموماً مشهور و معروف نيستند و مانند برخي مداحان تکراري مورد علاقه دست‌اندرکاران رسانه ملي نيستند که به هرچيزي شباهت دارند غير از مداح اهل‌بيت و صرفاً نفوذ هستند و به هيچ‌چيز هم رحم نمي‌کنند. تفرقه‌ مي‌اندازند، تحريک مي‌کنند، براي مسئولين تعيين تکليف مي‌کنند، ناسزاگويي و بداخلاقي مي‌کنند و اخيراً در جايگاه صدور فتوا نيز نشسته‌اند و خود را پايبند به فتاواي مراجع معظم تقليد نيز نمي‌دانند.
در گذشته‌هاي نه‌چندان دور، نوحه‌خواني و مرثيه‌خواني توسط مداحاني با سواد، با تقوا و متدين که به کار ارزشمند و تاثيرگذار خود واقف بودند انجام مي‌شد و به همين جهت نوحه‌ها و مرثيه‌ها از محتوايي عميق و با مضمون برخوردار بودند. هرچند در زمان ما نيز هنوز افرادي هستند که سنت مداحي را با همان ويژگي‌ها حفظ کرده‌اند و با خواندن نوحه‌ها و مرثيه‌هاي پر مغز که حاوي معارف اهل‌بيت عليهم‌السلام است، به همان راه پرافتخار ادامه مي‌دهند. اما متاسفانه اين نسب در شرايط فعلي با بي‌توجهي رسانه ملي و اهميت ندادن به نسل و سبک آنها روبروست و به همين دليل منزوي هستند و يا با ميدان‌داري مداحان تکراري و مورد علاقه رسانه ملي کلاً به فراموشي سپرده مي‌شوند و به جاي آنها به مداحاني با حاشيه‌هاي فراوان که خيل عظيمي از مردم را نسبت به صنف مداح و حتي مجالس عزاداري بدبين و يا بي‌تفاوت کرده‌اند ميدان داده مي‌شود.
قطعاً در ايجاد اين بدبيني و بي‌تفاوتي مردم نسبت به مسائل ديني و معارف اسلامي رسانه ملي نقش دارد. متاسفانه اين نقش تنها در ميدان دادن به مداحان کم‌سواد و کم‌اطلاع و حاشيه‌دار خلاصه نمي‌شود، بلکه در برنامه‌هاي سخنراني مذهبي و افرادي که قرار است در حوزه دين و اعتقادات صحبت داشته باشند نيز اين ضعف بزرگ ديده مي‌شود .


منبع: روزنامه جمهوري اسلامي



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد