آخرین اخبار

آيا مصرف شيرهاي طعم دار براي سلامت مفيد است؟ تغذيه

آيا مصرف شيرهاي طعم دار براي سلامت مفيد است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - مصرف شيرهاي طعم دار چه عوارضي دارد؟

به گفته متخصصان صنايع غذايي، مهم‌ترين تفاوت شيرهاي طعم‌دار با شيرهاي معمولي در ميزان بالاي شکر افزوده‌شده به آن‌ها است. بسياري از افراد و به‌ويژه کودکان، رابطه خوبي با طعم شير ندارند. روانشناسان معتقدند که ذائقه کودک در برابر غذا غالباً از 6ماهگي تا حدود 15ماهگي شکل مي‌گيرد.
اگر مادر با انتخاب متنوع موادغذايي، طعم‌هاي متفاوتي را به کودک خود بچشاند، مي‌تواند او را به مصرف موادغذايي مختلف عادت دهد، اما چنان‌چه کودک، عادت مصرف خوراکي‌هاي شيرين را کسب کند، که لذت‌بخش‌ترين طعم براي او است، نسبت به بقيه طعم‌ها احساس خوبي نخواهد داشت و درنتيجه شير سفيد بدون طعم نيز برايش جذابيتي ندارد.
طعم‌دهنده‌ها و شکري که براي ايجاد طعم جذاب‌تر به شير ساده اضافه مي‌شوند براي اين است که کودکان و افرادي که تمايل چنداني به مصرف شير ندارند، بتوانند اين ماده غذايي را به بدن خود برسانند. اگر به شيرهاي طعم‌دار در صنعت، شکر افزوده نشود طعم آن‌ها چندان مورد پسند نخواهد بود.

آيا شيرهاي طعم‌دار حاوي افزودني‌هاي غيرمجاز هستند؟

شيرهاي طعم‌دار، طعم خود را به کمک مقداري اسانس، کنسانتره طبيعي ميوه، آبميوه‌هاي طبيعي، رنگ‌هاي طبيعي يا پودر کاکائو به دست مي‌آورند. اين افزودني‌ها بر اساس استانداردهاي موجود در صنايع غذايي به کار مي‌روند و هيچ مشکلي براي سلامتي افراد ايجاد نمي‌کنند.
طبق نظر مهندسان صنايع غذايي شيرهاي طعم‌داري که در کارخانه‌هاي معتبر و شناخته‌شدۀ صنايع غذايي در کشور توليد مي‌شوند، به‌هيچ‌وجه حاوي نگهدارنده نيستند و افزودني‌هاي آن‌ها تنها در حد طعم‌دهنده‌هاي طبيعي و نوعي پايدارکننده است که هيچ‌گونه ضرري براي سلامتي ندارند.
اما مشکل اصلي در مصرف شيرهاي طعم‌دار، شکر فراوان موجود در آن‌ها است. اين ميزان شکر به حدي است که مي‌تواند موجب افزايش دريافت کالري روزانه در افراد شود و ابتلا به چاقي را براي آن‌ها ايجاد کند.
بنابراين تا زماني که استاندارد و قانوني براي استفاده از مواد شيرين‌کنندۀ طبيعي و يا حداقل کم‌کالري در توليد اين قبيل از محصولات وضع نشده، بهتر است افرادي که با طعم شير ساده مشکل دارند، براي پيشگيري از ديابت و اضافه وزن وقت بگذارند و شير را به‌شکل خانگي و طبيعي طعم‌دار کنند.

آيا شيرهاي طعم‌دار جايگزين دائمي مناسبي براي شير سفيد هستند؟

شير موز شکلات

به توصيه کارشناسان صنايع غذايي درصورتي‌که طعم شير ساده مانع مصرف اين ماده غذايي مي‌شود، مي‌توانيد گاهي از شيرهاي طعم‌دار استفاده کنيد. اما جايگزين‌کردن دائمي اين نوع شيرها با شير معمولي کار درستي نيست و در درازمدت عوارض ناشي از مصرف بالاي چربي و شکر موجود در اين محصولات خودنمايي مي‌کند.
محدوديت مصرف شيرهاي طعم‌دار براي افرادي که زمينه ارثي ابتلا به ديابت دارند و نيز کودکاني که دچار اضافه وزن هستند، بيشتر از سايرين است.
درمجموع مي‌توان گفت که راه کاملاً سالم و مطمئن نوشيدن شير طعم‌دار، تهيه آن با موادي طبيعي مثل خرما، عسل، پوره ميوه‌ها و يا ميزان بسيار کمي از شکر در خانه است.
همچنين گفتني است که ارزش پروتئيني شير با اضافه کردن غلات، مغزها، خرما، کشمش و مويز افزايش مي‌يابد.

بيشتر بدانيد : ماست هاي طعم دار از ديدگاه طب سنتي و تغذيه براي سلامت

بيشتر بدانيد : شير طعم دار بخوريم يا نخوريم؟

بيشتر بدانيد : کدام نوع شير براي شما مناسب تر است ؟


گرد آوري :
منبع : sinspress.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

کاهش وزن با دمنوش سماق + خواص دمنوش سماق

10 راه پنهاني براي افزايش كلسيم

قند خون خود را به اين روش ها کنترل کنيد

ميوه اي که به سرعت لاغرتان مي کند

خطر سکته قلبي را با اين سبزيجات مهار کنيد

خوردن يک عدد سيب ناشتا چه فوايدي دارد

معجزه ويتامين D در بدن ، چه زماني مکمل ويتامين D نياز داريد؟

چربي هايي که به چربي سوزي کمک مي کنند

هر يک از ما بر اساس گروه خوني خود چه غذايي بخوريم؟

فيبر چيست؟ شناخت انواع فيبر غذايي

علايم کمبود روي در بدن

تکنيک آهسته غذا خوردن براي کاهش وزن

ميوه اي که دشمن چربي خون و سرطان است

افزايش قد با توصيه هاي طب سنتي

اگر معده درد يا سوزش معده داريد اين خوراکي ها را نخوريد

بهترين روغن مصرفي براي بيماران روماتيسمي

کاهش وزن و اندامي زيبا با دارچين و عسل

سه ماده غذايي براي ترميم سريع عضله

کاهش کلسترول بالا با چند نوشيدني مقوي

ده ويتامين ضروري براي بدنسازي

آيا امگا3 معجزه مي کند؟

مصرف آلوئه‌ورا براي اين افراد ممنوع است

با مصرف نوشيدني انرژي زا چه اتفاقي در بدن مي افتد

خواص دانه کينوا يا خاويار گياهي

پيشگيري از سرماخوردگي در زمستان با اسموتي هاي خوشمزه

تخم کتان چه خواصي دارد و چه کساني نبايد تخم کتان مصرف کنند؟

ترکيبي در قهوه که با پارکينسون مقابله مي کند

اگر کبد چرب دارم چه بخورم؟

مصرف شلغم براي چه افرادي مضر است

مبتلايان به آلرژي چه غذاهايي بخورند و چه غذاهايي نخورند؟

ميوه هاي ممنوعه در ديابت

حفظ سلامت کليه ها با اين خوراکي هاي دم دستي

کاهش وزن با اسموتي هاي اسفناج+ طرز تهيه اسموتي اسفناج

غذاهايي که براي روده مضرند

چرا بايد پياز را خام مصرف کنيم + خواص پياز براي سلامت

فوايد خوردن ويتامين ث

نمکي که مصرفش باعث نارسايي کبد مي شود

چطور مي توانم تا نوروز با خيار وزن کم کنم؟ + خواص خيار

مصرف گوشت قرمز چه خطراتي براي سلامت دارد؟

شير کاکائو بهترين نوشيدني بعد از ورزش

رژيم غذايي جنرال موتورز چيست و چطور باعث کاهش وزن مي شود؟

درمان کم خوني با مصرف تخم مرغ

بهبود سريعتر علايم سرماخوردگي و آنفلوآنزا با اين نوشيدني ها

مغذي ترين مواد خوراکي روي زمين

ديابت، 20 غذايي كه دشمن ديابت هستند

مهم ترين علل نفخ کردن چيست؟

رژيم غذايي ديابتي ها براي کنترل قند خون

عوارض گياهخواري براي عضله سازي و ورزشکاران

تسکين التهاب روده با مصرف انبه

5 غذايي که باعث کاهش وزن مي شوند