آخرین اخبار

سرطان هاي مردانه با چه علايمي آغاز مي شوند؟ سلامت خانواده

سرطان هاي مردانه با چه علايمي آغاز مي شوند؟

  بزرگنمايي:

علايم سرطان هاي مردانه

گاهي اوقات تغذيه خوبي داريد و بيشتر روزها ورزش ميکنيد، اما اگر همانند بيشتر مردهاي ديگر باشيد، چکاپ و مراجعه به پزشک جزء برنامه تان نيست. اين خصيصه براي تشخيص علائم اوليه و زود هنگام سرطان، اصلا خوب نيست. يکي از بهترين راههاي مقابله با بيماري شناسايي آن در مراحل اوليه است و در اين شرايط بيش از هر زمان ديگري قابل درمان مي باشد. مشکل اين است که، علائم هشدار دهنده بسياري از انواع سرطانها ممکن است بسيار خفيف و جزئي به نظر برسند.با هم نگاهي به 15 علامت و نشانه مهم براي شناسايي سرطان مي اندازيم. برخي از اين علائم نسبت به سايرين ارتباط جدي تري با سرطان دارند، اما همه اينها را بايد بشناسيد و درباره آنها با پزشک صحبت کنيد.

1- ايجاد مشکلاتي در هنگام دفع ادرار

بسياري از مردان با افزايش سن در دفع ادرار مشکلاتي برايشان ايجاد ميشود از جمله:

- نياز به دفع مکرر ادرار به خصوص در شب
- قطره قطره آمدن ادرار، نشت بي اختيار ادرار و يا احساس اضطرار در ادرار
- مشکل در شروع ادرار يا ضعيف بودن جريان آن

بزرگي غده پروستات معمولا اين علائم را ايجاد ميکند اما سرطان پروستات نيز همين علائم را دارد. براي يافتن علت مشکل به پزشک مراجعه کنيد. پزشک شما را معاينه کرده و احتمال بزرگي پروستات را بررسي ميکند و ممکن است آزمايش خون (به نام تست PSA) براي تشخيص سرطان به شما توصيه کند.

2- تغييراتي در بيضه

اگر متوجه برجستگي، سنگيني يا هر تغيير ديگري در بيضه خود شديد هرگز معاينه آن را به تاخير نيندازيد. بر عکس سرطان پروستات که به آهستگي پيش ميرود، سرطان بيضه ميتواند يک شبه وخيم شود. پزشک به دنبال وجود هر گونه مشکل، به معاينه فيزيکي، آزمايش خون و سونوگرافي از کيسه بيضه ميپردازد.

3- وجود خون در ادرار يا مدفوع

اين علامت جز اولين علائم سرطان مثانه، کليه يا روده بزرگ است. براي بررسي هر گونه خوني که طبيعي نيست، به پزشک مراجعه کنيد حتي اگر هيچ علامت ديگري نداشته باشيد. اگر چه احتمالا مشکل شما عاملي غير از سرطان مانند هموروئيد (بواسير) يا عفونت ادراري دارد اما بهرحال بايد عامل را شناسايي کرده و درمان کنيد.

4- تغييراتي در پوست

اگر متوجه تغييراتي در اندازه، شکل يا رنگ يک خال يا لکه ديگري روي پوست خود شديد، هر چه زودتر به پزشک مراجعه نماييد. لکه هايي که جديد هستند يا متفاوت به نظر ميرسند علائم اصلي سرطان پوست به شمار مي آيند. بايد تحت معاينه و شايد نمونه برداري قرار بگيريد به اين صورت که پزشک يک تکه کوچک از بافت بخش مشکوک پوست شما را براي آزمايش برميدارد. در سرطان پوست نبايد دست روي دست بگذاريد.

5- تغييراتي در گره هاي لنفاوي

تورم گره هاي لنفاوي (غده هاي کوچک لوبيا شکل در گردن، زير بغل و نواحي ديگر) اغلب نشان دهنده وجود مشکلي در بدن است. معمولا تورم گره هاي لنفاوي به اين معني است که دستگاه ايمني در حال مبارزه با گلودرد، سرما خوردگي يا برخي انواع سرطان است که موجب تغيير شکل آنها شده است. هر گونه تورمي که ظرف 2 تا 4 هفته بهتر نشده است را به پزشک نشان دهيد.

6- اشکال در بلع

برخي افراد گاهي ممکن است در بلع مشکل داشته باشند اما اگر مشکل شما رفع نميشود و در حال کاهش وزن هستيد يا استفراغ داريد بايد براي بررسي سرطان معده يا حلق به پزشک مراجعه کنيد. او معاينه گلو و پرتوي ايکس باريوم انجام ميدهد. در حين تست باريوم مايع خاصي مينوشيد که گلوي شما را براي تشخيص در تصوير پرتوي ايکس مشخص تر مينمايد.

7- سوزش معده

با ايجاد تغييراتي در رژيم غذايي، عادات نوشيدني و استرس خود ميتوانيد در بيشتر موارد سورزش معده تان را برطرف کنيد. اما اگر اين تغييرات کمکي ايجاد نکرد از پزشک بخواهيد شمار ا معاينه کند. سوزش معده اگر رفع نميشود يا بدتر شده است ممکن است به معني سرطان معده يا حلق باشد.

8- تغييراتي در دهان

اگر سيگار ميکشيد يا تنباکو مصرف ميکنيد، در خطر بيشتر سرطان دهان قرار داريد. مراقب لکه هاي سفيد يا قرمز داخل دهان يا بر روي لبهاي خود باشيد. در صورت ايجاد چنين ضايعاتي بايد براي آزمايش و درمان به پزشک مراجعه نماييد.

9- کاهش وزن ناخواسته

اگر بدون اين که برنامه غذايي يا سطح فعاليت خود را تغيير دهيد، وزن کم کرده ايد ممکن است مشکلات تيروئيد يا استرس عامل آن باشد اما کاهش 4 کيلو گرم وزن بدون تلاش براي کاهش وزن طبيعي نيست. اگر چه بيشتر کاهش وزن ناخواسته عامل سرطاني ندارد اما اين ويژگي يکي از علائم سرطان پانکراس، معده يا ريه است. پزشک ميتواند با آزمايش خون و استفاده از ابزارهاي لازم براي تصاوير دقيق از داخل بدن مانند سي تي اسکن و پت اسکن (مقطع نگاري با نشر پوزيترون)، عامل آن را بيابد.

10- تب

تب معمولا بد نيست و به معني مبارزه بدن با عفونت است اما تبي که برطرف نميشود و علتي براي آن نميتوان يافت، ممکن است نشانه سرطان خون باشد. پزشک بايد سابقه پزشکي شما را بررسي کرده و شما را معاينه کند تا علت آن را بيابد.

11- تغييرات سينه

مردان معمولا وجود برجستگي در سينه را ناديده ميگيرند چون سرطان سينه در مردان حائز اهميت شمرده نميشود اما 1% از همه سرطانهاي سينه در مردان اتفاق مي افتد و معمولا خيلي دير تشخيص داده ميشود. اگر متوجه وجود برجستگي در سينه خود شديد آن را ناديده نگيريد و براي بررسي به پزشک مراجعه کنيد.

12- خستگي

بسياري از انواع سرطانها موجب خستگي عميق استخواني ميشوند که هر قدر هم که استراحت کنيد، هرگز بهبود نمي يابد. اين خستگي با خستگي که پس از مقدار زيادي فعاليت يا کار احساس ميکنيد متفاوت است. اگر خستگي بر کل زندگي تان تاثير گذاشته است با پزشک صحبت کنيد. او ميتواند به شما کمک کند علت آن را پيدا کنيد و راههاي درماني به شما توصيه مينمايد.

13- سرفه

اگر سيگاري نيستيد، سرفه تقريبا هيچ وقت نشانه سرطان نيست و اغلب خود به خود ظرف 3 تا 4 هفته رفع ميشود اما اگر چنين نشد و دچار کوتاهي تنفس يا بيرون آمدن خون در حين سرفه شديد، به ويژه اگر سيگاري هستيد حتما به پزشک مراجعه نماييد. سرفه شايعترين علامت سرطان ريه است. پزشک مخاط ريه شما را مورد آزمايش قرار ميدهد تا ببيند عفونتي وجود دارد يا نه. همچنين ممکن است تصوير پرتوي ايکس براي بررسي مشکلات ديگر ريه را تجويز نمايد.

14- درد

سرطان اغلب درد ايجاد نميکند اما اگر به مدت بيش از يک ماه است که دردي داريد، نبايد آن را عادي تلقي کرده و تحمل کنيد. درد مداوم ميتواند نشانه بسياري از انواع سرطانها باشد به خصوص آنهايي که گسترش يافته اند.

15- دل درد و افسردگي

وجود افسردگي همراه با درد معده ميتواند نشانه سرطان پانکراس باشد، اگر چه نادر است. لازم نيست نگران اين سرطان باشيد مگر اين که سابقه خانوادگي آن را داشته باشيد، در اين صورت حتما به پزشک مراجعه کنيد.


منبع: سيمرغ





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟