آخرین اخبار

به کسي شک داريد؟ ميخواهيد تلگرامش را هک کنيد؟ اجتماعي

به کسي شک داريد؟ ميخواهيد تلگرامش را هک کنيد؟

  بزرگنمايي:

هک تلگرام از دروغ تا حقيقت

«به کسي شک داريد؟ دوست يا همسر خود؟ صد درصد تضميني در چهار دقيقه سر از کارش درآوريد!» فکر مي‌کنيد اين آگهي تبليغ چه چيزي است؟ يک کاراگاه خصوصي که مي‌خواهد در يافتن کسي که به او مشکوک هستيد کمکتان کند يا...؟ نه؛ اين پيامي است که اين روزها در سايت‌هاي مختلف اينترنتي و موبايلي براي هک تلگرام و موبايل نزديکانتان دست به دست مي‌شود.

اين پيامي است که نه‌تنها آدم‌ها را تشويق مي‌کند حريم خصوصي ديگران را به بهانه شک و ترديد نقض کند، که آدم‌ها را به هک کردن برنامه‌هاي موبايلي و اقدامات عجيب و غريب جاسوسي هم، که اساساً کار يک شهروند معمولي نيست، تشويق مي‌کنند. پيامي مثل اين يکي: «در چهار دقيقه صد درصد تضميني به موبايل و تمامي اطلاعات فردي که به او مشکوکيد، به آساني و از راه دور دسترسي پيدا کنيد. هک موبايل و تلگرام با فيلم آموزشي.»

قديم‌ها هر کسي اين شک و ترديدها به جانش مي‌افتاد، خودش ماشين مي‌گرفت و سعي مي‌کرد سر از کار همسر، فرزند يا هر کسي که به او شک دارد دربياورد؛ يک جور مخفي و بدون اينکه کسي بفهمد. با گذشت زمان و مدرن‌تر شدن، ديديم آدم‌هايي را که سراغ کارآگاه‌هاي خصوصي مي‌رفتند و با پرداخت مبلغي از او مي‌خواستند تا ته و توي قضيه را برايشان دربياورد. اين روزها اما انگار شيوه‌هاي مدرن‌تر و عجيب و غريب‌تري باب شده است.

به چندتا از اين سايت‌ها سر مي‌زنم؛ جست‌و‌جوي آنها چندان سخت نيست. فقط کافي است در موتور جست‌و‌جوي گوگل بنويسيد: هک کردن موبايل، تلگرام يا هر اپليکيشن ديگري، تا صدها سايت فوري برايتان باز شود. سايت‌هايي که با هزينه‌اي اندک به شما نرم افزارهايي را معرفي مي‌کنند که تشويقتان مي‌کند موبايل هر کسي را که دوست داريد هک کنيد. حالا چقدر ادعاهاي اين سايت‌ها درست است، جاي بحث جدي دارد اما به نظر مي‌رسد با توجه به تعددشان و پيام‌هاي تبلغاتي انبوهي که مي‌فرستند، مشتري‌ کمي نداشته باشند.

«هک و کنترل نامحسوس تلگرام بدون نياز به نصب بر گوشي قرباني.» اين يک نمونه از تبليغاتي است که در يکي از اين سايت‌ها درج شده و جالب‌تر آنکه در خود آگهي نيز از هک‌شونده به عنوان قرباني نام برده شده است. در ادامه تبليغ، نرم‌افزاري هفت هزار توماني ديده مي‌شود که به هک‌کننده اجازه مي‌دهد بعد از پرداخت مبلغ به صورت اينترنتي، آموزش گام به گام نصب را هم بياموزد. امتحان اين نرم افزار و اينکه نصبش ولو براي امتحان و سر در آوردن براي نوشتن گزارش هم باشد، با توجه به بلايي که ممکن است احتمالاً بر سر سيستم و موبايل بياورد، نمي‌ارزد.

يک جاي ديگر هزينه هک کردن موبايل کسي که به او مشکوک هستيد، 39 هزار تومان عنوان شده که البته تا 9 هزار تومان هم تخفيف دارد. برخي جاها هم که خواسته‌اند خود را تا حد زيادي قانوني جلوه دهند، نوشته‌اند اين نرم‌افزارها فقط براي نظارت والدين بر موبايل فرزندانشان ارائه شده‌اند و استفاده غيرقانوني از آنها به عرضه‌کننده هيچ ارتباطي ندارد. در بعضي از اين تبليغات عجيب و غريب هم امکانات بيشتر نرم‌افزارها و خدماتشان معرفي شده، مانند اينکه «مي‌توانيد پيام‌هاي رد و بدل شده بين قرباني و ديگران را ثانيه به ثانيه ببينيد.» حتي يکي از اين سايت‌ها ادعا کرده که اگر به گوشي قرباني دسترسي نداريد باز هم مي‌توانيد به اطلاعاتش دسترسي پيدا کنيد.

همه اين ادعاها در حالي مطرح مي‌شود که يکي از مؤسسان تلگرام چندي پيش گفت اگر کسي بتواند رمز تلگرام را بشکند 200 هزار دلار جايزه خواهد برد؛ جايزه‌اي که گفته مي‌شود تاکنون کسي موفق به بردنش نشده است.

بهروز انوري، کارشناس آي‌تي در اين‌باره به روزنامه ايران مي‌گويد: «اين روش هک نيست بلکه هوک است و کاملاً قلابي است که خود متقاضي هک را گرفتار مي‌کند. يعني شخصي که از روي زرنگي مي‌خواهد شخص ديگري را به دام بيندازد، اول خودش قرباني مي‌شود. اين روزها هک کردن اينستاگرام آدم‌ها هم باب شده اما با اين برنامه‌ها اولين کسي که به دام مي‌افتد، خود اقدام‌کننده است. اين فکر خيلي ساده‌انگارانه است که خيال کنيم سيستم‌هاي پيچيده را به اين شکل بتوانيم رمزگشايي کنيم.»

به گفته اين کارشناس مسائل اينترنت، اين اتفاق معمولاً براي سيستم‌هاي اندرويد که منبع باز دارند مي‌افتد، آنها از مهندسي معکوس استفاده مي‌کنند و اطلاعات شخصي آدم‌ها را هک مي‌کنند، اما سيستمي مثل تلگرام همه اطلاعات را رمزگذاري مي‌کند و در اختيار فضاي ابري قرار مي‌دهد؛ يعني همه اطلاعات کد مي‌شوند و بعد توسط سِرور باز مي‌شود. بنابراين با اين نرم‌افزارها اول اطلاعات شخصي خودتان و برخي ديگر از دوستانتان هک مي‌شود، يعني اول خود تقاضاکننده قرباني و مورد سوءاستفاده واقع مي‌شود.

اما هر چقدر بيشتر در فضاي مجازي مي‌گردي، بيشتر مي‌فهمي که چقدر راه‌هاي تجسس و کنترل افراد متنوع شده‌اند يا لااقل آگهي‌هاي رنگارنگ و متنوعي که کاربران را به اين پديده تشويق مي‌کنند. هک موبايل، تگرام و واتس‌اپ تنها راه‌هاي پيشنهاد شده نيستند. در همين سايت‌ها رديابي افراد در هر جايي که باشند با توجه به تلفن همراهشان هم پيش‌بيني شده است. در يکي از اين آگهي‌ها آمده «با نرم‌افزارهاي وي‍ژه‌اي مي‌توانيد موقعيت افراد را با پيامک، اينترنت و مکان‌ياب بفهميد.» راه‌هايي که انواع و اقسام سرک کشيدن به حوزه خصوصي افراد را آموزش مي‌دهند، هرچند بيشترشان قلابي و بدون پشتوانه واقعي هستند و اولين قرباني آن خود تقاضاکننده است.

منبع: روزنامه ايران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد