آخرین اخبار

آموزش جنسي، مسائل جنسي را چگونه براي کودک توضيح بدهيم؟ روابط عاطفي

آموزش جنسي، مسائل جنسي را چگونه براي کودک توضيح بدهيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چگونه با فرزندمان درباره مسائل جنسي حرف بزنيم؟

آگاهي جنسي اغلب طي سال‌هاي کودکي در پي آشنايي ساده با آناتومي و تفاوت‌هاي بدني آغاز مي‌شود اما طي دوران مدرسه، فرزندتان ممکن است شروع به پرسيدن سوالاتي خاص درباره موضوعات جنسي کند. اگر مطمئن نيستيد در اين شرايط و در مواجهه با چنين سوالاتي چه بايد بگوييد، خواندن اين راهنماي کوتاه که در پي آمده احتمالا کمکتان خواهد کرد.
در آموزش جنسي کودکان نبايد يکباره تمام جزئيات گفته شود؛ والدين و بزرگترها بايد فقط آنچه را که کودک لازم است بداند، در وقت مناسب، و به اندازه لازم بيان کنند. براي مطرح کردن مباحث جنسي با کودکان مي‌توان اين موارد را در نظر گرفت:

بيشتر بدانيد : نکاتي مهم در آموزش هاي جنسي به نوجوانان

منتظر طرح سوالات دقيق باشيد

کودکان نوپا و پيش‌دبستاني اغلب با پاسخ‌هاي مبهم و سربسته براي سوالاتشان (مثلا درباره اين‌که بچه‌ها از کجا مي‌آيند) قانع مي‌شوند (شما هم چنين جواب‌هايي بدهيد) اما بچه‌هايي که به مدرسه مي‌روند سعي مي‌کنند پرسش‌هاي خاص‌تري را درباره ارتباط بين جنسيت و به وجود آمدن بچه مطرح کنند.
در طول رشد فرزندان، همان‌طور که سوالاتشان درباره مباحث جنسي پيچيده‌تر (و شايد توام با خجالتزدگي) مي‌شود، احتمال دارد که براي رسيدن به اطلاعات و آگاهي‌هايي مرتبط با جواب سوال‌هايشان به دوستان يا منابع ديگري مراجعه کنند.
وقتي کودک مدرسه‌اي شما درباره مباحث جنسي پرس‌وجو مي‌کند، از او بخواهيد که بگويد خودش چه فکر مي‌کند و از قبل چه مي‌داند. در اين سن، تصورات غلط او را اصلاح کنيد و به ميزان لازم، جزئياتي کافي براي همان سوال خاص او ارائه دهيد. به سوالات فرزندتان نخنديد يا از اسامي مستعار براي قسمت‌هاي جنسيتي بدن استفاده نکنيد؛ چراکه ممکن است اين علامت را دريافت کند که چنين بخش‌هايي از بدن قابل مطرح کردن و صحبت کردن نيستند (در غير اين صورت ممکن است شما را به عنوان منبع مورد اعتماد دريافت پاسخ‌هاي جنسي خود کنار بگذارد و به منابع ديگر روي آورد).
همان طور که گفته شد، هر چه سن فرزندتان بالاتر مي‌رود و به بلوغ و نوجواني نزديکتر مي‌شود، ممکن است سوالات پيچيده‌تر و ظاهراً شرمگينانه‌تري مطرح شود؛ به عنوان نمونه اين مثال‌ها را در نظر بگيريد:

نعوظ چيست؟ ممکن است بگوييد: «آلت تناسلي به طور معمول، نرم است؛ اما بعضي وقت‌ها سفت و بلند مي‌شود. به چنين حالتي مي‌گويند: نعوظ».
در صورت لزوم بهتر است توضيح دهيد که نعوظ ممکن است زماني رخ دهد که آلت تناسلي لمس مي‌شود يا در طول خواب و هنگام ديدن خواب‌هاي جنسي روي دهد.
پريود (عادت ماهانه، قاعدگي) چيست؟ به او توضيح دهيد که قاعدگي يا خونريزي رحمي، بخشي مهم از چرخه توليد مثل و روندي عادي از دوره بلوغ است. از اين فرصت استفاده کنيد و او را با خونريزي دوران قاعدگي و محصولات بهداشتي زنانه آشنا کنيد. بگوييد که در دخترها، دوره عادت ماهانه بدان معناست که بدنشان به اندازه کافي براي باردار شدن بالغ شده است.

شايد چنين توضيحاتي در نظرتان خيلي صريح و بي‌پرده باشد اما اگر بر همين اساس و با توجه به سن فرزندتان و سوالات او پيش برويد، مي‌توانيد اميدوار باشيد که در سال‌هاي آينده مراحلي از گفت‌وگوي باز و صادقانه را با وي تنظيم کنيد. به خاطر بسپاريد که چه کسي مي‌تواند بهترين آموزش‌دهندهٔ بچهٔ شما در زمينه مباحث جنسي باشد: رسانه‌ها، اينترنت، دوستانش، يا خود شما؟

ترس و بيم‌هاي سنين نوجواني

بين سنين 8 تا 12 سالگي، بويژه هنگامي که به ميزان بزرگي پستان (در دختران) يا آلت تناسلي خود (در پسران) نسبت به ديگران کنجکاو مي‌شوند، بچه‌ها اغلب از اين ابراز نگراني مي‌کنند که آيا آنها «طبيعي» هستند؟ بهتر است براي آنها توضيح دهيد طي دوران بلوغ چه اتفاقي هم براي دخترها و هم براي پسرها مي‌افتد.
بچه‌ها در همين سنين اما با درجات متفاوتي به بلوغ مي‌رسند؛ يعني بلوغ ممکن است سال‌ها قبل يا بعد براي برخي بچه‌ها رخ دهد ولي مسلماً هر کدام از آنها بالاخره به دام آن مي‌افتند و نشانه‌هاي بلوغ را مي‌بينند. از اين رو احتمالا مناسب باشد که تجربيات خودتان را در اين زمينه با او در ميان بگذاريد؛ بخصوص اگر خودتان هم نگراني‌ها و سوالات و رفتارهاي مشابهي با فرزندتان در دوره بلوغ و بعدتر داشته‌ايد.

يادآوري مسئوليت‌ها و عواقب بي‌توجهي به آنها

در صورتي که رفتارهاي خاصي را در فرزندتان مي‌بينيد، با او درباره عواقب احساسي و جسمي فعاليت‌هاي جنسي همچون حاملگي، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني واگيردار جنسي، و طيف گستردهٔ مرتبط با اين احساسات صحبت کنيد. طرح اين مسائل اکنون مي‌تواند به فرزندتان کمک کند که پيش از آن‌که واقعا براي ارتباط جنسي، احتمال بچه‌دارشدن، تشکيل خانواده و... آماده باشد، از فشار احساسي براي اين‌گونه فعاليت‌هاي جنسي اجتناب کند و در مهار آن موفق‌تر باشد.
يادتان باشد در حالي که درباره خطرات جنسي، بيماري‌هاي احتمالي، مسئوليت‌ها و... صحبت مي‌کنيد، سراسر ترس و نگراني را در ذهن او نريزيد. اجازه دهيد فرزندتان بداند که رابطه جنسي مي‌تواند ارتباط عاشقانه‌اي زيبا و لذتبخش، و البته متعهدانه و مسئوليت‌پذيرانه باشد.

لحظه‌ به‌ لحظهٔ هر روز، کليدي است براي شما و فرزندتان

در سنين پس از بلوغ و نوجواني از فرصت‌هاي روزمره براي توضيح درباره مباحث مرتبط با مسائل جنسي استفاده کنيد. اين فرصت‌ها همه‌جا ممکن است پيش بيايد: اگر کسي در خانواده حامله شده است، مي‌توانيد درباره چگونگي رشد نوزاد درون بدن مادر با فرزندتان صحبت کنيد؛ اگر تبليغ تجاري محصولي بهداشتي براي عادت ماهانه زنان را مشاهده مي‌کنيد، از آن به عنوان بهانه‌اي براي توضيح دادن بهتر دوره‌هاي پريود و خونريزي ماهانه بهره ببريد؛ اگر در برنامه‌اي تلويزيوني نشان داده مي‌شود که زن و مردي قراري براي رسيدن به همديگر مي‌گذارند، پس از آن مي‌توانيد درباره عاشق شدن، تشخيص آن، راه‌هاي جلوگيري از اشتباهات و پيداکردن شخصي مناسب براي رابطه و عشق و ازدواج و... صحبت کنيد.
به گزارش سلامت‌آنلاين، لازم است که به ياد داشته باشيد در مقام والدين، بايد نقشي جدي و موثر در آموزش فرزندتان داشته باشيد، فرزندتان را تشويق کنيد که از بدنش مراقبت و محافظت کند، احساس سالمي از احترام به خودش را به وجود بياورد و اطلاعات جنسي را فقط از منابع قابل اطمينان به دست آورد. رويکرد متفکرانه شما درباره آموزش جنسي فرزندتان مي‌تواند به او کمک کند زندگي جنسي سالم و مطمئني داشته باشد.

بيشتر بدانيد : نکاتي مهم در آموزش هاي جنسي به نوجوانان

بيشتر بدانيد : اغاز نوجواني بهترين سن براي آموزش جنسي است

بيشتر بدانيد : به سوالات جنسي کودکان چگونه پاسخ دهيم؟


منبع : آواي سلامت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟