آخرین اخبار

ويتامين هاي ضروري براي چشم تغذيه

ويتامين هاي ضروري براي چشم

  بزرگنمايي:

چه خبر - حفظ سلامت چشم ها با اين ويتامين ها

چشم هاي انسان اندام هاي پيچيده اي هستند که براي ارائه عملکرد درست خود به ويتامين ها و مواد مغذي مختلفي نياز دارند. بيماري هاي شايع مانند رتينوپاتي ديابتي Diabetic retinopathy، انحطاط ماکولاي مرتبط با افزايش سن، آب سياه و آب مرواريد مي توانند بر چشم هاي انسان اثرگذار باشند.
اگرچه طيف گسترده اي از عوامل مختلف موجب اين شرايط مي شوند، اما به نظر مي رسد شرايط تغذيه، حداقل تا حدي، بر تمام آنها اثرگذار است.
در ادامه با برخي ويتامين ها و مواد مغذي کليدي که به حفظ سلامت چشم ها کمک مي کنند بيشتر آشنا مي شويم.

ويتامين A

ويتامين Aبا حفظ شفافيت قرنيه که پوشش بيروني چشم انسان است، نقشي کليدي در بينايي ايفا مي کند. همچنين، اين ويتامين جزئي از رودوپسين، پروتئيني در چشم ها که به ديد در شرايط نور کم کمک مي کند، است.
کمبود ويتامين A در کشورهاي توسعه يافته نادر است، اما در صورت عدم رسيدگي مي تواند شرايطي جدي به نام خشک‌چشمي را در پي داشته باشد.
خشک‌چشمي يک بيماري پيشرونده چشم است که با شب کوري آغاز مي شود. در صورت تدام کمبود ويتامين A، مجاري اشک چشم ها مي توانند خشک شوند. در نهايت، قرنيه نرم مي شود که به کوري غير قابل بازگشت منجر مي شود.
ويتامين A ممکن است به محافظت در برابر ديگر شرايط ناخوشايند چشم نيز به شما کمک کند. برخي مطالعات نشان داده اند که رژيم هاي غذايي سرشار از ويتامين A ممکن است خطر ابتلا به آب مرواريد و انحطاط ماکولاي مرتبط با افزايش سن را کاهش دهند.
براي سلامت کلي چشم، مصرف غذاهاي سرشار از ويتامين A نسبت به مکمل ها بيشتر توصيه مي شود. سيب زميني شيرين منبعي عالي براي اين ماده مغذي است و از ديگر منابع خوب مي توان به سبزيجات برگدار سبز، کدو تنبل و فلفل دلمه اي اشاره کرد.

ويتامين E

باور بر اين است که بسياري از بيماري هاي چشم با استرس اکسيداتيو مرتبط هستند که عدم تعادل بين آنتي اکسيدان ها و راديکال هاي آزاد است.
ويتامين E يک آنتي اکسيدان قوي است که به محافظت از سلول ها در برابر آسيب راديکال هاي آزاد، مولکول هايي مضر و ناپايدار، کمک مي کند.
برخي مطالعات نشان داده اند که رژيم هاي غذايي سرشار از ويتامين E مي توانند خطر پيشرفت انحطاط ماکولاي مرتبط با افزايش سن را کاهش دهند، و همچنين ممکن است از آب مرواريد مرتبط با افزايش سن پيشگيري کنند. با اين وجود به پژوهش هاي بيشتري در اين زمينه نياز است زيرا برخي پژوهش هاي ديگر ارتباطي بين ويتامين E و اين شرايط نشان نداده اند.
به هرحال، دنبال کردن رژيم هاي غذايي حاوي ويتامين E کافي براي حفظ سلامت مطلوب چشم توصيه مي شود. از برخي منابع غذايي خوب براي ويتامين E مي توان به مغزها و دانه هاي خوراکي، ماهي سالمون، آووکادو، سبزيجات برگدار سبز اشاره کرد.

ويتامين C

همانند ويتامين E، ويتامين C نيز يک آنتي اکسيدان قوي محسوب مي شود که ممکن است از چشم ها در برابر آسيب راديکال هاي آزاد محافظت کند.
نتايج يک مطالعه نشان داد که مصرف ويتامين C ممکن است خطر پيشرفت بيماري انحطاط ماکولاي مرتبط با افزايش سن را به ميزان 25 درصد کاهش دهد.
افزون بر اين، ويتامين C براي توليد کلاژن، پروتئيني که در شکل گيري ساختار چشم به ويژه قرنيه و صلبيه نقش دارد، ضروري است.
چندين مطالعه نشان داده اند که ويتامين C ممکن است خطر ابتلا به آب مرواريد، بيماري که در آن عدسي چشم کدر شده و بينايي مختل مي شود، را کاهش دهد. به عنوان مثال، نتايج يک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل ويتامين C ممکن است خطر آب مرواريد را به ميزان 45 درصد کاهش دهد.
ميوه هاي خانواده مرکبات و ميوه هاي گرمسيري، فلفل دلمه اي، بروکلي و کيل از جمله بهترين منابع غذايي براي تامين ويتامين C مورد نياز بدن هستند.

ويتامين هاي B6، B9 و B12

اين ترکيب از ويتامين ها مي تواند سطوح هموسيستئين Homocysteine ، پروتئيني در بدن که ممکن است با التهاب و افزايش خطر ابتلا به انحطاط ماکولاي مرتبط با افزايش سن پيوند خورده باشد، را کاهش دهد.
نتايج يک مطالعه باليني با حضور سوژه هاي زن کاهش 34 درصدي خطر ابتلا به انحطاط ماکولاي مرتبط با افزايش سن پس از مصرف 1,000 ميکروگرم ويتامين B12 به همراه ويتامين هاي B6 و B9 را نشان داد.

ريبوفلاوين يا ويتامين B2
چشم,مراقبت از چشم

ريبوفلاوين که به نام ويتامين B2 نيز شناخته مي شود، يکي ديگر از اعضاي خانواده ويتامين B است که مي تواند به حفظ سلامت چشم کمک کند. به عنوان يک آنتي اکسيدان، ريبوفلاوين توانايي کاهش استرس اکسيداتيو در بدن، از جمله در چشم هاي شما را دارد.
به طور خاص، دانشمندان ظرفيت ريبوفلاوين براي پيشگيري از آب مرواريد را مورد مطالعه قرار داده اند زيرا کمبود اين ماده مغذي در بلند مدت ممکن است به اين بيماري منجر شود. پژوهشگران دريافتند بسياري از افراد مبتلا به آب مرواريد با کمبود ريبوفلاوين نيز مواجه بوده اند.
مصرف 1.1 تا 1.3 ميلي گرم ريبوفلاوين در روز توصيه شده است. به طور معمول، تحقق اين هدف آسان است زيرا مواد غذايي بسياري سرشار از ريبوفلاوين هستند. از جمله بهترين نمونه ها مي توان به جو دوسر، شير، ماست، گوشت گاو، و غلات صبحانه غني شده اشاره کرد.

نياسين يا ويتامين B3

عملکرد اصلي نياسين (ويتامين B3) در بدن کمک به روند تبديل غذا به انرژي است. همچنين، اين ماده مغذي مي تواند به عنوان يک آنتي اکسيدان عمل کند.
اخيرا، مطالعات نشان داده اند که نياسين ممکن است در پيشگيري از آب سياه، شرايطي که عصب بينايي چشم آسيب مي بيند، موثر باشد. به عنوان مثال، مطالعه اي در کره جنوبي ارتباط بين سطوح پايين مصرف نياسين با آب سياه را نشان داد.
در مطالعه اي با حضور سوژه هاي حيواني نيز پژوهشگران دريافتند دوزهاي بالاي مکمل نياسين در پيشگيري از آب سياه موثر بوده است.
البته مکمل هاي نياسين بايد با احتياط مصرف شوند. مصرف دوزهاي بيش از حد ممکن است با عوارض جانبي براي چشم ها از جمله تاري ديد، آسيب ماکولا و التهاب قرنيه همراه باشد.
با اين وجود، درباره عوارض جانبي ناشي از مصرف مواد غذايي سرشار از نياسين شواهدي وجود ندارند. از جمله بهترين منابع غذايي براي اين ماده مغذي مي توان به گوشت گاو، گوشت ماکيان، ماهي، قارچ، بادام زميني و حبوبات اشاره کرد.

لوتئين Lutein و زيگزانتين Zeaxanthin

لوتئين و زيگزانتين بخشي از خانواده کاروتنوئيد، گروهي از ترکيبات مفيد که توسط گياهان توليد مي شوند، هستند.
اين دو کاروتنوئيد در ماکولا و شبکيه چشم هاي انسان وجود دارند، که به فيلتر نور آبي بالقوه مضر کمک مي کنند، بر همين اساس از چشم هاي شما در برابر آسيب محافظت مي کنند.
چندين مطالعه نشان داده اند که اين ترکيبات گياهي ممکن است از آب مرواريد و پيشرفت انحطاط ماکولاي مرتبط با افزايش سن پيشگيري کنند.
يک رژيم غذايي سرشار از ميوه ها و سبزيجات به طور طبيعي مي تواند نياز انسان به اين مواد مغذي را پاسخگو باشد. به طور خاص، اسفناج پخته، کيل و برگ کولارد سرشار از اين کاروتنوئيدها هستند.

اسيدهاي چرب امگا-3
تغذيه سالم,مراقبت از چشم

اسيدهاي چرب امگا-3 نوعي از چربي چند غير اشباع هستند. غشا سلولي شبکيه چشم انسان حاوي تراکم بالايي از DHA، نوعي از امگا-3، است.
در کنار کمک به تشکيل سلول هاي چشم، اسيدهاي چرب امگا-3 داراي خواص ضد التهابي هستند که ممکن است در پيشگيري از نوروپاتي ديابتي مفيد باشد.
همچنين، اين اسيدهاي چرب ممکن است براي افرادي که به بيماري خشکي چشم مبتلا هستند، مفيد باشند زيرا به توليد اشک بيشتر کمک مي کنند. در اين بيماري، کمبود اشک موجب خشکي، ناراحتي و تاري ديد گاه به گاه مي شود.
براي افزايش اسيدهاي چرب دريافتي از رژيم غذايي خود مي توانيد مصرف ماهي، بذر کتان، دانه هاي چيا، سويا و مغزهاي خوراکي را افزايش دهيد. اسيدهاي چرب امگا-3 در روغن هاي پخت و پز مانند کانولا و روغن زيتون نيز وجود دارند.

تيامين يا ويتامين B1

تيامين يا ويتامين B1 در عملکرد سلولي بهينه و درست و تبديل غذا به انرژي نقش دارد.
اين ماده مغذي ممکن است در کاهش خطر ابتلا به آب مرواريد نيز موثر باشد. نتايج يک مطالعه در استراليا کاهش خطر ابتلا به آب مرواريد به ميزان 40 درصد بين افرادي که يک رژيم غذايي سرشار از تيامين را دنبال مي کردند، نشان داد.
افزون بر اين، تيامين توانايي خود در درمان رتينوپاتي ديابتي را نشان داده است. بنابر نتايج يک مطالعه باليني، افرادي که سه بار در روز 100 ميلي گرم تيامين مصرف کرده بودند، کاهش آلبومين در ادرار - نشانگري براي رتينوپاتي ديابتي در ديابت نوع 2 - را تجربه کردند.
از منابع غذايي خوب براي تيامين مي توان به غلات، گوشت قرمز، و ماهي اشاره کرد. همچنين، اين ماده مغذي اغلب به غذاهايي مانند غلات صبحانه، نان و پاستا نيز افزوده مي شود.

بيشتر بدانيد : 10 نکته اي که چشم پزشک شما مي داند

بيشتر بدانيد : اگر اين علائم را در چشمان خود داريد، حتما به پزشک مراجعه کنيد

بيشتر بدانيد : متن پيش فرض براي لينک پيش فرض

بيشتر بدانيد : علت التهاب چشم و درمان آن

بيشتر بدانيد : مواد غذايي مفيد براي ضعيفي چشم وجود دارد؟

بيشتر بدانيد : شکل و رنگ چشم ها چه چيزي در مورد سلامت شما مي گويند؟


منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها