آخرین اخبار

کاهش دو ساعت از برنامه‌هاي رسمي مدارس اجتماعي

کاهش دو ساعت از برنامه‌هاي رسمي مدارس

  بزرگنمايي:

چه خبر - بطحايي: ورشکستگي در آموزش و پرورش پيداست

سيد محمد بطحايي در جمع فرهنگيان کاشمر، با بيان اينکه در مواجه با مسائل پيچيده و مزمن آموزش و پرورش من و همکارانم در حوزه ستادي تنها نيستيم و پشتوانه عظيمي چون يک ميليون و 700 هزار نفر معلم شاغل و بازنشسته را در کنار خود داريم، افزود: حضور چنين معلماني قوت قلب و انرژي بسيار مضاعفي را به ما مي دهد.
وي با اشاره به اينکه اگر نگاه جامعه به آموزش و پرورش و رويکردهاي اداري اين سازمان تغيير نکند بازهم 30 سال ديگر همين مسائل و مشکلات مطرح مي‎شود، اظهار کرد: تا زماني که فقط تمرکز ما بر تشريح مسئله باشد از اين چالش‎هاي مزمن و پيچيده خارج نخواهيم شد.
وزير آموزش و پرورش با اعلام اينکه حل بسياري از مسائل در اختيار آموزش و پرورش و در برخي موارد حتي دولت هم نيست، بيان کرد: اگر در تصميم گيري‌ها با پيچيدگي‌هاي بسياري مواجه هستيم به دليل خاطر است که جامعه ذينفعان در آموزش و پرورش به هيچ عنوان در هيچ دستگاه ديگري وجود ندارد.
وي در ادامه مدرسه را محلي براي تمرين زندگي دانش آموزان دانست و اظهار کرد: به رغم تمامي تلاش‌هاي صورت گرفته اما بعد از انقلاب مدرسه امروز ما محلي براي تمرين زندگي دانش آموزان نشده است.
بطحايي با تاکيد براينکه دانش آموزان بايد در مدرسه مهرباني و مدارا کردن را فرا بگيرند و صبوري و اميد به آينده را تمرين کنند، اظهار کرد: حل مشکلات در خانواده با داد و بيداد کردن و چماق برداشتن حل نمي‌شود.
وي گفت: آموزش و پرورشي که تمام انرژي خود را بر محفوظات دانش آموزان گذاشته و به آنها راه و رسم زندگي کردن را ياد نمي‌دهد و محلي براي تمرين زندگي قرار نداده نشان دهنده ورشکستگي آموزش و پرورش است.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه آموزش و پرورش بايد مسير خود را تصحيح کند، بيان کرد: وظيفه همه ما ياد دادن راه و رسم زندگي کردن به دانش آموزان است.
نشانه هاي ورشکستگي در نظام آموزش و پرورش پيداست
وي با اشاره به اينکه معلمي که دغدغه شغل دوم دارد نمي‌تواند راه و رسم زندگي را تمرين کند، عنوان کرد: اگر مديران و معلمان دغدغه رفع فضاي فيزيکي مدارس را دارند چون مي خواهند اين مکان به محلي براي فراگيري مهرباني و مدارا کردن تبديل شود.
بطحايي با اعلام اينکه آموزش و پرورش بايد رقابت هاي فردي را کنار بگذارد هرچند که ثمراتي هم داشته باشد، افزود: مدام دانش آموزان ممتاز علمي را تشويق مي کنيم و مدال به گردن آنها مي اندازيم اما وقتي همين فرد بزرگ مي شود و فارغ التحصيل ممتاز دانشگاه‌هاي کشور است از عهده حل پيش پا افتاده ترين مسائل زندگي خود بر نمي آيد.
وي با بيان اينکه اگر مي گويم در نظام آموزش و پرورش نشانه‌هاي ورشکستگي پيداست بدين خاطر است، ادامه داد: متاسفانه براي مديران مدارس متغيرهاي بسياري را به وجود آورده ايم.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه بارها به افرادي که به معلمان و مديران مدارس انتقاداتي دارند گفته ام نمي خواهم درس بدهيد و دانش آموزان را درگير فرآيندهاي يادهي و يادگيري کنيد فقط دانش آموزان را پس از دو ساعت از يک کلاس درس سالم بيرون بياوريد، افزود: يکي از مسائل جدي ما در شهرهاي بزرگ برقراري نظم و انضباط در مدارس است.
ممنوعيت استفاده از کتاب‌هاي کمک آموزشي در دوره ابتدايي
وي با اعلام اينکه معلم همراه با تدريس و ساير فعاليت‌هاي ياددهي و يادگيري بايد مدام از حفظ انضباط در کلاس مراقبت کند، گفت: شايد بيان اين حرف که مدرسه بايد به محلي براي زندگي کردن دانش آموزان تبديل شود ساده باشد اما در ميدان عمل بسيار سخت مي شود.
بطحايي استفاده از کتاب‌هاي کمک آموزشي در دوره ابتدايي، برگزاري آزمون هاي مکرري که دانش آموزان را تحت فشار رواني و شخصيتي بسيار زياد قرار مي‌دهد و رقابت هاي فردي را ممنوع دانست و افزود: ديگر رقابت فردي نخواهيم داشت و اگر قرار باشد کسي تشويق و تنبيه شود بايد براي گروه در نظر گرفته شود.
وي با بيان اينکه بايد دانش آموزان همکاري، با هم زيستن و با هم بودن را ياد بگيرند، گفت: اجازه نداريم دانش‌آموزي را تشويق کنيم و بگوئيم ممتاز شده‌اي و تمامي دانش آموزان ديگر ناتوان بوده و بايد تنبيه شوند.
دانش آموزان نمي‌دانند در برابر خطرات چگونه از خود محافظت کنند
وي با اشاره به اينکه با اين روش ساير دانش آموزان را تحقير مي کنيم، اظهار کرد: اگر مي خواهيم مدرسه محلي با نشاط و سرشار از شور براي دانش آموزان شود بايد در دوره آموزش عمومي اين مشکلات برطرف شود.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه نبايد دانش آموزان افسرده داشته و از آمدن به مدرسه نگران باشند، عنوان کرد: دانش آموزان نمي دانند در برابر خطراتي که آن‌ها را تهديد مي کند چگونه از خود محافظت کنند.
بطحاني با اعلام اينکه اصلاح اين مسير تنها از عهده چند وزير و معاونين و معلمان بر نمي آيد، بيان کرد: در اين مسير بايد خانواده ها همراه شوند و توقع آن‌ها از مدرسه تغيير کند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه اولويت اول شدن آموزش و پرورش با سخنراني و داد و بيداد کردن در دولت و مجلس اتفاق نمي افتد، عنوان کرد: اگر مي خواهيم آموزش و پرورش اولويت اول شود بايد نشان دهيم که نياز اجتماع است.
وي با بيان اينکه قوه قضائيه بايد بپذيرد که اگر آموزش و پرورش کارکردهاي صحيحي داشته باشد نه تنها پله هاي آن ، بلکه بيمارستانها، کلانتري ها خلوت خواهد شد و نزاع هاي خانوادگي و اجتماعي کاهش پيدا مي کند، به مهمترين سياست هاي آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بايد به مدارس اجازه دهيم روي پاي خودشان بايستند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه هيچ دستگاه دولتي و غير دولتي کارمندي از حيث تعهد، علاقه و عشق به کشور، ملت و آموزه ها همانند آموزش و پرورش ندارد، بيان کرد: به رغم تمام توانايي هايي که مدارس دارند اما اجازه نداده ايم از اين پتانسيل ها براي ايستادن بر روي پاي خود استفاده کنند.
مدارس بايد خودشان براي حل مسائل و مشکلات راه حل پيدا کنند
وي با تاکيد براينکه مدارس بايد خودشان براي حل مسائل و مشکلاتشان راه حل پيدا کنند، گفت: خلاقيت‌ها و نوآوري هايي موجود در مدارس چندين هزار برابر خلاقيت هايي است که در ادارات کل و وزارتخانه وجود دارد.
بطحايي با بيان اينکه براي رفتن به اين سمت رويکرد مدرسه محوري که مورد تاکيد اسناد بالادستي بوده را در پيش رو داريم، افزود: به تدريج بايد اين کار را انجام دهيم و براي عملي شدن اين طرح فقط سخنراني نکنيم.
وي بر ارتقاء شايستگي ها در مديريت مدارس تاکيد کرد و عنوان کرد: وزير، معاونين، سازمان‌هاي تابعه وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل و... همه نقش پشتيباني کننده براي مدارس دارند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه همه بايد کنار بايستيم و هر کجا مدرسه نياز به حمايت داشت پيش برويم، گفت: بخشنامه هاي مکرر و جلسات بسيار، توانمندي مدارس را گرفته است.
بطحايي با اعلام اينکه 700 صفحه فقط مصوباتي داريم که براساس آن مديران بايد مدارس و کلاس خود را اداره کنند، اظهار کرد: با اين پيچيدگي هايي که در جامعه امروز وجود دارد نمي شود اين اقدامات را انجام داد.
کاهش دو ساعته از برنامه‌هاي رسمي و کتب درسي از مهر
وي با بيان اينکه از مهرماه 97 دو ساعت از برنامه هفتگي و رسمي هر مدرسه در اختيار خود مدرسه گذاشته مي شود، عنوان کرد: از ابتداي مهرماه مدارس بايد به ميزان دو ساعت محتواي برنامه رسمي که تاکنون در کتاب‌ها ابلاغ مي شده را کنار گذاشته و محتوايي که خود لازم مي داند و در منطقه اولويت دارد را در برنامه رسمي جاي دهند.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينکه اين طرح در حال ابلاغ شدن است، گفت: اگر مدرسه اي به هر دليلي زمان نداشت و يا توانمندي هاي لازم در مدارس وجود نداشت از برنامه هاي پيشنهادي که ما ارائه مي دهيم را مي تواند انتخاب کند و آن دو ساعت در هفته را با برنامه هاي انتخابي خودش پر کند.
وي با اعلام اينکه اين گام کوچک اما بسيار مهم است، عنوان کرد: بعد از انقلاب آرزوي همه ما بود که مقداري مدارس در تعيين محتواي درسي مدارس قدرت داشته باشند.
راه اندازي شبکه تلويزيوني تعاملي
وي همچنين از راه اندازي شبکه تلويزيوني تعاملي خبر داد و گفت: اين شبکه از هفته آينده رسما آغاز به کار خواهد کرد.
بطحايي با بيان اينکه از طريق اين شبکه امکان ارتباطات تعاملي دو طرفه با جامعه ذينفعان برقرار خواهد شد، افزود: با توجه به اينکه بسياري از گفته‌هاي خود را نمي توانيم از طريق رسانه ملي بيان کنيم به همين خاطر نياز به بستري داشتيم که با خانواده‌ها بتوانيم گفت و گو کنيم و آموزش هاي لازم را ارائه دهيم.
وي با اشاره به اينکه خانواده‌ها از طريق اين شبکه تلويزيوني تعاملي مي توانند با مديران کل استان و کشور و حتي وزير آموزش و پرورش مطالب مورد نظر خود را در ميان بگذارند، اظهار کرد: اگر بخواهيم مدرسه تبديل به محلي براي تمرين زندگي نسل آينده شود که از اهداف اصلي سند تحول بنيادين است نياز به يکسري استلزامات داريم که يکي از آن‌ها کاهش مشکلات معيشتي معلمين است.
وزير آموزش و پرورش همچنين از آماده شدن نظام رتبه بندي معلمان خبر داد و افزود: پس از تصويب در دولت به مجلس خواهيم فرستاد که با حمايت مجلس گامي جدي در را در اين زمينه ايجاد خواهد کرد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد