آخرین اخبار

نسل دهه شصت چرا از ازدواج فراري اند؟ روابط عاطفي

نسل دهه شصت چرا از ازدواج فراري اند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا دهه شصتي ها ازدواج نمي کنند؟

يکي از نسلهايي که حرف و نقل در مورد آنها بسيار است، دهه شصتي ها هستند. نسلي که با فاصله اي کوتاه از انقلاب پا به عرصه وجود گذاشتند، جنگ را تجربه کردند، پناهگاهها را لمس کردند و ..و با مشکلات متعدد اقتصادي والدين خود و دولتمردان دست و پنجه نرم کردند و به همين ترتيب در تمام دوره هاي زندگي خود تجربه هاي متعدد و دشواري را پشت سر گذاردند.
برخي از نسلها، دوران رشد بي دغدغه و آرامي را سپري مي کنند اما در مقابل برخي ديگر از نسلها دستخوش تغيير و تحولات متنوع و شديد قرار مي گيرند و همين دگرگوني هاي زياد، زندگي آنها را براي هميشه تحت تاثير خود قرار مي دهد و دهه شصتي ها از اين دسته هستند.

بيشتر بدانيد : 6 شرطي که هر دختر و پسري براي ازدواج بايد داشته باشد

دهه شصتي ها چرا اين قدر معروف شدند؟

دهه شصتي ها يک نسل خاص در جامعه ايراني اند که منشا تحولات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي زيادي در جامعه ايران شده اند و مي شوند.
دهه شصتي ها را گاه نسل سوخته خطاب مي کنند چرا که تجربه جنگ را پشت سر گذاشته اند، پشت ميزهاي سه نفره و چهار نفره درس خوانده اند، کلاسهاي شلوغ را تجربه کرد، کارتونهايي غم انگيز نگاه کرد، با امکانات حداقلي تربيت شد و پرورش يافت، زياد پشت کنکور ماندند تا شايد بتوانند وارد دانشگاه بشوند، مدت زيادي بيکار ماند تا شايد شغلي بيابد و بعد هم ازدواجش بيش از هر نسل ديگري با تاخير و تعويق مواجه شد.
مثلا آمارها نشان مي دهد دختران دهه شصت جزو 30درصدي جمعيت مجرد زنان کشور هستند و به نظر مي رسد کمتر از کم سن وسال هاي خود انگيزه اي براي ازدواج دارند.
اما به نظر دهه شصتي ها را نبايد فقط به عنوان قربانيان تغييرات اجتماعي و فرهنگي شناخت بلکه آنها به عنوان نسلي هستند که آغازگر تغييرات اجتماعي و فرهنگي بوده اند. تغييرات با اين نسل شروع و حتي سرعت زيادي به خود گرفت. البته تغيير و تحولات اجتماعي و سياسي و فرهنگي در بروز تغيير رفتار دهه شصتي ها تاثير زياد داشت اما مهم اين است که دهه شصتي ها اين تغييرات را پذيرفتند و الگوي زندگي شان کردند.

چرا دهه شصتي ها دير تشکيل خانواده مي دهند؟

به نظر مي رسد دهه شصتي ها بيش از حد پي تحصيل، شغل و افزايش توانمندي هاي خودشان بوده و هستند. البته اين تصميمي نبود که خودشان به تنهايي بگيرند. واکنش، رفتارها و باورهايي که در ذهن آنها گنجانده شد نيز در اين امر بي تاثير نبود.
اگر شما هم دهه شصتي باشيد حتما به خاطر داريد که دختران اين نسل به شدت به ادامه تحصيل ترغيب مي شدند. ازدواج يک دختر دهه شصتي در دوران دبيرستان و تا قبل از ورود به دانشگاه يک عيب بزرگ بود و اگر اين اتفاق مي افتاد عمدتا از چشم دوستان و همکلاسان و مسئولين مدرسه دور مي ماند. آنچه در کلاسهاي درس و مدرسه زياد ترويج داشت اين بود که فقط خوب درس بخوانند و حتما به دانشگاه راه يابند. آنقدر اين افکار در ذهن آنها تزريق شد که کمتر به بخش مهم هويت زنانه يعني همسر و مادر بودن پرداخته شد حال آنکه دختران نسل قبل و حتي بعد از آن، اين قدر تحت فشارهاي اجتماعي براي ادامه تحصيل نبودند.
البته افزايش سن ازدواج به خاطر تمايل به ادامه تحصيل بد نيست. حتي افزايش سن ازدواج يکي از نشانه هاي کشورهاي در حال توسعه بوده است اما مشکل از اينجا شروع شد که تاخير در ازدواج اين نسل فقط به خاطر تمايل به ادامه تحصيل و اشتغال نبود بلکه تغييرات اجتماعي و اقتصادي، اين نسل را به سمت پرخواهي و تجملات هم کشاند و در نتيجه ازدواجها به تاخير افتاد. نتيجه تاخير در ازدواج، اين شد که مدت زمان باروري کمتر شود و به خاطر سن بالاي ازدواج و البته مشغله کاري زياد اين نسل، زوجين تا سالهاي طولاني بدون فرزند ماندند و زماني هم که صاحب فرزند شدند عمدتا به تک فرزندي بسنده کرده و مي کنند.

دهه شصتي ها چرا تک فرزندند؟

در مورد دهه شصتي ها شايعه نيز زياد است. برخي معتقدند گسترش فرهنگ تک فرزندي ناشي از شرايط مالي است.
بر خلاف دهه شصت و قبل از آن که ميزان تولد فرزندان تبليغ مي شد و خانواده ها پرفرزند و شلوغ بودند، کم کم سياستهاي کنترل جمعيت به گوش رسيد به صورتي که داشتن فرزند کم تبديل به يک ارزش دروني در ميان دهه شصتي ها شد.
در حقيقت زن دهه شصتي، نگران قضاوتهاست؛ قضاوت در مورد ارزشهايي که دروني شده است.خانواده هاي امروزي گرايش فراواني به کيفيت آموزش فرزندانشان دارند. در اين چند سال کيفيت فرزندان اهميت ويژه اي پيدا کرده است. اين اصل گرايش خانواده ها به کم فرزندي را تشکيل مي دهد. چرا که وظيفه باردارييک امر زيستي و بر دوش زنان است و زنان دهه هاي پيشين که بيش از 2 يا 3 فرزند داشتند در معرض سوءبرداشت هايي نسبت به تفکر خود قرار مي گرفتند و به سطح پايين بودن متهم مي شدند. اين نوع ذهنيت که حاصل تبليغات گسترده در معناي وسيع و همه گير يعني ابعاد آموزشي آن از رسانه هاي عمومي تا مدارس و دانشگاه ها و درمانگاه ها و غيره است به زمان حال هم تسري پيدا کرده و اتفاقا آن قدر تشديد شده که در حال حاضر نه تنها داشتن فرزند کمتر نشانه يک تفکر سالم است، بلکه در سال هاي اخير نداشتن بچه رواج يافته است.

دهه شصتي ها، نسلي خود ساخته و مقاوم

علي رغم حرف و حديثهايي که در مورد دهه شصتي ها مي شنويم، اما فرزندان اين نسل به خاطر پرورش يافتن در فضاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خاص(که شايد تکرار ناشدني باشد) داراي ويژگي ها و شاخصه هايي هستند که در بچه هاي نسل قبل و بعد از آنها ديده نشده و يا کمتر مشاهده مي شود.
در حقيقت، دهه شصتي ها امتيازات و توانايي هاي ويژه اي دارند که در نوع خود تکرار نشدني به نظر مي رسد؛ چرا که اينها نسلي هستند که با سختي ها و مشکلات خاصي پرورش يافته اند. هر چند سختي کشيدن و زندگي با فقدان امکانات مختلف، حس خوبي را در افراد ايجاد نمي کند اما دهه شصتي ها توانستند از بروز مشکلات در زندگي به نفع خود استفاده کنند.

نسلي که سوخته نيست

البته مواجهه با سختي ها و ناکامي ها دو لبه داشته و تبعات مثبت و منفي همزمان دارد. ناکامي ها و مواجهه با واقعيت هاي اجتماعي همواره در رشد واقعيت سنجي که يک مولفه مهم در رشد و تکامل شخصيت است، موثر هستند. اما در هر حال اين سختي ها و مشکلات براي اين نسل مشکلاتي هم ايجاد کرد که در مورد آنها به اندازه کافي صحبت شده است.
ديگر وقت آن رسيده که به تاثيرات مثبتي که اين سختي ها و شرايط خاص بر شخصيت دهه شصتي ها گذاشته است بپردازيم:

کنترل احساسات فردي

شايد به جرات بتوان گفت اولين تاثيري که پشت سر گذاشتن مشکلات و ناکامي ها بر روان فرد مي گذارد اين است که احساس کنترل فردي را افزايش مي دهد. فرد احساس مي کند توانايي تصميم گيري دارد و براي رسيدن به نتيجه مطلوب مي تواند اقدام موثر انجام دهد. اين قدرت را دارد که از نتايج نامطلوب اجتناب کند و از طرفي عزت نفس وي بالا مي رود.

عزت نفس بالا

عزت نفس برآوردي است که فرد از خود و توانايي هايش دارد وقتي احساس خود ارزشمندي و توانمندي به انسان دست دهد بهتر مي تواند در موقعيت هاي مختلف واکنش نشان دهد، از چنين منظري مشکلات و سختي ها نه تهديد بلکه نوعي چالش و مبارزه و رقابت است که فرد از آن استقبال مي کند اين ديدگاه به افزايش اعتماد به نفس فرد مي انجامد. به اين ترتيب مجموعه باورهايي که فرد درباره توانايي هاي خود دارد گسترده تر مي شود و او مي داند حال با پشت سر گذاشتن چالش ها و سختي ها توانايي رويارويي با مشکلات بزرگ تري را دارد.
سختي ها باعث مي شود احساس کارآيي شخصي بالا برود. يعني اعتقاد به اين که مي توانيم آن چه را مي خواهيم به دست آوريم. کارآيي شخصي مبتني بر مشاهدات قبلي فرد از فعاليت هاي خود است. فردي که با محاسبات خود تعداد موفقيت هايش بيش از شکست بوده احساس خود ارزشمندي و کفايت مي کند و بهتر خواهد توانست از پس مشکلات برآيد. يکي ديگر از ويژگي هاي زيربنايي که فرد در مواجهه با مشکلات و سختي ها مي تواند از آن به نفع خود استفاده کند و در جلوگيري از انحرافات نقش مهمي دارد، مقاوم شدن يا سرسختي به خرج دادن است.
اينها همه مجموعه رفتارها و ويژگي هايي است که در بچه هاي اين نسل به وفور ديده مي شود و برآيند اين شرايط باعث شد که دهه شصتي ها بسيار با انگيزه به نظر برسند.
بچه هاي اين دهه در مورد آينده خود بسيار فکر مي کردند و اين افکار و نگراني ها فقط براي آينده نزديک نبود بلکه براي دهه هاي آينده نيز هدفهاي زيادي داشتند. آنها بسيار اميدوار بودند که براي زندگي شان کارهاي زيادي مي خواهند انجام دهند. در ده تا بيست سال آينده چه شغلي مي خواهند داشته باشند؟ آنها خوب مي دانستند که تصميمات امروز آنها تا چه اندازه بر آينده شان تاثير جدي خواهد گذاشت، به همين دليل بود که اقبال عمومي اين نسل براي ادامه تحصيل در دانشگاه بسيار زياد بود. علي رغم اينکه امکانات زمان بچه هاي اين دهه بسيار کمتر بود اما حتما بارها از زبان دبيران و معلمان و حتي اساتيد دانشگاه شنيده ايد که بچه هاي اين نسل قدرت علمي بسيار زيادي داشته و دارند.

مسئوليت پذيري

همچنين دهه شصتي ها بسيار مسئوليت پذيرتر به نظر مي رسيدند. بچه هاي اين دهه در انجام کار بسيار جدي هستند و پايداري زيادي از خود نشان داده و مي دهند در نتيجه براي رسيدن به اهداف خود بسيار موفق تر هستند. مجموع اين ويژگي ها باعث شده که آنها بيش از سايرين مسئوليت پذير جلوه کنند و بسياري از پيشرفتهاي امروزي جامعه، مديون تلاشهاي بچه هاي همين نسل و البته نسلهاي قبل و بعد است.
دهه شصتي ها علي رغم مشکلاتي که تحمل کرده و مي کنند، نسل موفق و تکرار ناشدني هستند. همان نسلي هستند که چالشها، کاستي ها و مسايل را با موفقيت پشت سر گذاشتند و نقشه راه روشني پيش روي والدين و صاحب نظران اين نسل قرار داده اند.
شايد خيلي از تصميمات خوب و به جايي که براي کودکان، نوجوانان و جوانان اين دوره گرفته مي شود، در جبران مشکلات جدي بود که دهه شصتي ها متحمل شدند. قدر دهه شصتي ها را بيشتر بدانيم.

بيشتر بدانيد : مي خواهيد در ازدواج تان موفق باشيد؟ اين 5 نکته را بدانيد!

بيشتر بدانيد : 13 رازي که دختران قبل از ازدواج بايد بدانند!!

بيشتر بدانيد : دور ازدواج با اين مدل پسران را خط بکشيد!!


منبع : مجله تصوير زندگي



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟