واکنش وزارت بهداشت به يک تخلف در برخي بيمارستانها
اجتماعي
بزرگنمايي:
چه خبر - ارجاع برخي بيماران به خارج از بيمارستان براي تهيه دارو و تجهيزات پزشکي
دکتر عليرضا عسگري مدير کل نظارت بر اعتبار بخشي و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت، درباره اخباري مبني بر فرستادن بيماران در حوزه بستري به خارج از بيمارستان براي تهيه تجهيزات و ملزومات پزشکي، گفت: با آغاز طرح تحول نظام سلامت فرستادن بيمار يا همراهش به خارج از بيمارستان براي تهيه دارو و تجهيزات و ملزومات پزشکي به خارج از بيمارستان در بيمارستانهاي دولتي ممنوع شد و آنقدر روي اين موضوع حساسيت وجود داشت که حتي اگر تخلفي در اين زمينه مشاهده ميشد تا پاي استعفاي مسوول آن مرکز درماني هم پيش ميرفتيم.
وي با بيان اينکه با فراگير شدن اين اقدام در ساير بيمارستانها اعم از خصوصي، عمومي غير دولتي و...همچنان با همان شدت بر اجراي آن تاکيد ميکنيم، افزود: البته اخيرا جوي ايجاد شده بود و اين شائبه پيش ميآمد که از آنجايي که پرداختهاي سازمانهاي بيمهگر به موقع انجام نميشود و متعاقب آن مراکز درماني هم به شرکتهاي تجهيزاتي و دارويي بدهي دارند و دچار مشکل ميشوند، برخي ميتوانند از اين فضاي گلآلود استفاده کرده و اجازه دارند که بيماران را براي تهيه تجهيزات و ملزومات پزشکي مورد نيازشان به خارج از بيمارستان بفرستند. اين درحاليست که اين کار تخلف است و اين موضوع همچنان مورد تاکيد جدي وزارت بهداشت، شخص وزير بهداشت و سيستم درمان کشور است و به هيچوجه نبايد بيمار در حوزه بستري براي تهيه ملزومات و داروهاي مورد نيازش به خارج از بيمارستان ارجاع شود.
عسگري با بيان اينکه به صورت پراکنده گزارشهايي از انجام اين تخلف توسط برخي مراکز درماني بويژه در کلانشهرهاي کشور داشتهايم، تاکيد کرد: البته واقعا اين تخلفات محدود و به صورت پراکنده بوده است. وقتي هم به ماجرا ورود ميکرديم، استدلالشان بحث تاخير بيمهها، مشکلات مالي مرکز درماني و امکان در اختيار قرار ندادن تجهيزات و داروي مورد نياز توسط شرکتهاي تجهيزاتي و دارويي بود. در برخورد با اين موضوع ورود کرده و در همان مراکز هم از روساي دانشگاههاي علوم پزشکي مربوطه خواستيم تا اقدام کنند و مساله حل شد.
مديرکل نظارت بر اعتباربخشي و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت با بيان اينکه بارها اعلام کردهايم که سامانه 190 وزارت بهداشت آماده دريافت شکايات مردمي است، گفت: مردم هر جا که براي تهيه دارو و ملزومات پزشکي مورد نيازشان به خارج از بيمارستان هدايت شدند، حتما به سامانه 190 اطلاع دهند تا به صورت آنلاين مساله را پيگيري کنيم. البته اينطور نيست که سامانه 190 فقط شکايات مدتدار را شامل شود، بلکه همان لحظه هم اگر بيمار به مشکلي بر بخورد و به کمک نياز داشته باشد، مجموعه وزرت بهداشت در 190 به صورت آنلاين و آني مساله را پيگيري ميکنند.
کمک آني سامانه 190
بارها اتفاق افتاده که بيماري در يک مرکز درماني مشکل پيدا کرده و با سامانه 190 تماس گرفته و به او کمک شده است. بنابراين سامانه 190 به دو صورت عمل ميکند؛ اول اگر فرد از نحوه ارائه خدمتش ناراضي بوده است، ميتواند شکايتش را در سامانه 190 مطرح کرده و کارش پيگيري ميشود. در عين حال اگر بيماري در حين دريافت خدمت دچار مشکل شد و نياز به کمک داشت، ميتواند با اين سامانه تماس بگيرد و کارشناسان ما به او کمک ميکنند. البته اين موضوع به اين معنا نيست که هميشه نگرش بيمار درست است، گاهي بيمار برداشت نادرستي داشته که با توضيحاتي که از سوي کارشناسان ما به او داده ميشود، بيمار قانع ميشود.
پرداخت بيمهها منظم شود
عسگري درباره چالش تاخيرهاي بيمهاي نيز گفت: با رايزنيهاي انجام شده، مجددا از شرکتهاي بيمهگر براي بازپرداخت مطالبات تضمين گرفته شده است و اکنون هر دو بيمه اصلي کشور يعني بيمه سلامت ايران و سازمان تامين اجتماعي مقيد شدهاند که پرداختهاي بيمارستاني را به صورت منظم از سر گيرند. البته منابع ديگر مانند يک درصد ماليات بر ارزش افزوده و... هم که براي وزارت بهداشت پيشبيني شده، بايد محقق شوند. همت همه وزارت بهداشت از صدر تا ذيل تحقق همين منابع است؛ چراکه اين منابع تنها ضامن پرداخت به بيمارستانها هستند.
با آغاز طرح تحول نظام سلامت پرداخت از جيب مردم به شدت محدود شد و در حال حاضر فرانشيز پرداختي مردم بين پنج تا 10 درصد است. بنابراين عملا منبع نقدينگي ديگري براي بيمارستانها وجود ندارد و بايد از همين راههايي که اعلام کردم، منابعمان تامين شود.
هرچند گاهي اوقات نوساناتي در تامين تجهيزات پزشکي و دارو داشتهايم، اما خوشبختانه با رايزنيهايي که انجام شده، اين مسائل به سرعت حل شدهاند. از طرفي رسانهها هم بايد کمک کنند تا تعهدات بيمهها و دولت نسبت به وزارت بهداشت تحقق يابد. در غير اين صورت چه توقعي ميتوان داشت. به هر حال تاکنون همه تلاشمان اين بوده که خدشهاي به خدمات وارد نشود و از اين به بعد هم تلاشمان را در اين راستا انجام ميدهيم. پيشنياز اين موضوع هم اين است که تعهداتشان را عملي کنند. به هر حال شرکتهاي دارويي و تجهيزاتي، بنگاههاي اقتصادي هستند. مگر اين بنگاهها تا چه حد ميتوانند کالاهايشان را به صورت نسيه در اختيار ما قرار دهند. خوشبختانه خبرهايي حاکي از اين است که پرداختها منظم خواهد شد و نگرانيها به حداقل ميرسد.
نحوه برخورد با متخلفاني که بيمار را به خارج از بيمارستان ارجاع ميدهند
وي درباره نحوه برخورد با مراکز درماني متخلفي که بيماران را در حوزه بستري براي تهيه ملزومات پزشکي و دارو به خارج از بيمارستان ميفرستند، گفت: در صورت مشاهده اين تخلفات در وهله اول جلوي تخلف را ميگيريم و بلافاصله بعد از اينکه از تخلف آگاه شويم، با ورود نظارتي که از طريق دانشگاههاي علوم پزشکي داريم، از ادامه تخلف جلوگيري و آن را اصلاح ميکنيم. حتي تا پاي تعويض مدير خاطي هم پيش ميرويم و اگر هم بيمار پرداختي در اين زمينه داشته باشد، به او عودت داده ميشود.
منبع: isna.ir
-
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵:۰۲ PM
-
۱۷۰ بازدید
-
-
چه خبر