آخرین اخبار

آتشي که در هورالعظيم تنها به جان گاوميش ها افتاد اجتماعي

آتشي که در هورالعظيم تنها به جان گاوميش ها افتاد

  بزرگنمايي:

چه خبر - حداقل 20 گاوميش در آتش هورالعظيم سوختند

حسين مرمضي (رييس نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي دشت آزادگان) در رابطه با آتش‌سوزي پيش‌آمده در تالاب هورالعظيم و خسارات آن، گفت: طبق اعلام محيط زيست، از يک هفته پيش بيش از 1800 هکتار از آن بخش تالاب هورالعظيم که در داخل خاک ايران واقع شده، دچار آتش‌سوزي شد. ولي به‌ اعتقاد ما، اين ميزان بيش از 3000 هکتار است.
وي با اشاره به ميزان تلفات و خسارات وارده به اقتصاد منطقه گفت: در اين آتش‌سوزي، حداقل 20 گاوميش سوختند و تلف شدند. با توجه به اينکه آتش‌سوزي کنترل نشده، آمار تلفات و خسارات روز به روز در حال افزايش است.

صنعت پرورش گاوميش؛ اصلي‌ترين مسير درآمدزايي مردم دشت آزادگان

مرمضي با يادآوري تاثيرات سدسازي‌ها و پروژه‌هاي انتقال آب به استان‌هاي ديگر که طي سال‌هاي اخير اجرا شده، اظهار داشت: در دشت آزادگان در فقدان صنايع مختلف، کشاورزي و دامپروري عمده‌ترين مسير درآمدزايي ساکنان است. صنعت پرورش گاوميش رونق خوبي داشته و دارد. اما انتقال غيرکارشناسي آب، موجب شده که صنعت دامپروري به‌شدت تحت‌الشعاع قرار گيرد.
وي ادامه داد: گاوميش ذاتا به آب بسيار زيادي نياز دارد. در گرماي طاقت‌فرساي بيش از 50 درجه خوزستان، مردم گاوميش‌ها را به‌سمت تالاب مي‌فرستند چراکه علاوه بر آب، به‌خاطر وجود نيزارها، وضعيت آبي مناسب‌تري در آنجا حاکم است. البته اين مساله در سابق بوده است. اکنون با توجه به کم‌آبي شديد و محصور شدن آب در محدوده کوچک تالاب هورالعظيم، فضاي آبي در دسترس گاوميش‌ها بسيار کم شده است و اکنون تمام گاوميش‌ها به آنجا مي‌روند. کاهش آب هورالعظيم موجب به هم ريختن اکوسيستم منطقه هم شده و بسياري از پرندگان بومي اين منطقه نيز اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارند.

محدوديت‌هاي مرزباني، موجب غيرقابل کنترل‌شدن رفت‌و‌آمد گاوميش‌ها به تالاب شده است

سابقا آب هورالعظيم به‌قدري بود که تا پاي روستاها مي‌رسيد. اما اکنون آب بسيار عقب‌نشيني کرده و فاصله چندين کيلومتري بين روستاها و تالاب ايجاد شده است. متاسفانه، نقاط في‌مابين روستاها و تالاب، به‌بهانه مبارزه با قاچاق، از سوي مرزباني به‌عنوان منطقه ممنوعه اعلام شده‌اند. اين ممنوعيت براي دامداران مشکل‌زا شده است. آنها حق رفت‌و‌آمد و گذار از آن محدوده را ندارند در حالي که، دام‌‌هايشان مي‌توانند بروند. به‌دليل وجود ني‌هاي بلند در محدوده تالاب، وقتي گاوميش‌ها به پشت نيزارها مي‌روند، در تيررس ديد دامداران قرار ندارند و معمولا بين چند روز تا يک‌ماه در آنجا مي‌مانند. اين مساله موجب شده رفت‌و‌آمد گاوميش‌ها غيرقابل کنترل شود.
وي در ادامه گفت: زماني که آتش‌سوزي شد، کسي از مردم کنار گاوميش‌ها نبود که بتواند آنها را به موقع از آب و آتش رهايي دهد. اين شد که بيست راس گاوميش در آتش سوختند و تلف شدند و تعدادي ديگر نيز دچار سوختگي‌هاي شديد شدند.
وي افزود: آتش‌سوزي گرچه ناگهاني رخ داد اما تا سه-چهار روز در عراق جريان داشت و مسئولان مربوطه در ايران، مي‌توانستند تمهيداتي براي مقابله با آن بينديشند و حداقل به دامداران اعلان خطر کنند تا آنها هم بروند گاوميش‌هايشان را از آب و آتش نجات دهند. اما اقدامي از سوي آنان صورت نگرفت و منجر به چنين فاجعه‌اي شد. در واقع، ضعف مديريتي حاکم در سيستم، تاثيرات اين اتفاق را مضاعف کرده است.
رييس نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي دشت آزادگان سپس به مشکلات دامداران پرداخت و گفت: طي سال‌هاي اخير، بسياري از دامداران مجبور شدند دام‌هايشان را بفروشند. بسياري گاوميش‌ها را به‌خاطر گوشت‌شان به دامداري‌ها فروختند در حالي که، گاوميش‌ها دام‌هاي گوشتي نيستند. کمبود علوفه، ممنوعيت تردد در هورالعظيم، بالا بودن اي.سي. و سموم آب به‌خاطر استفاده‌اي که براي نيشکر مي‌شود آسيب‌هاي زيادي را براي پرورش‌دهندگان گاوميش داشته است. دامداران معمولا اجازه نمي‌دهند گاوميش‌ها اين آب‌هاي مسموم را بياشامند چراکه در صورت مصرف، کيفيت شيرشان پايين مي‌آيد.
مرمضي درباره وضعيت کنوني دامداران خسارت ديده گفت: تاکنون هيچ خسارتي به دامداران پرداخت نشده است. ما بارها گفته‌ايم که مي‌بايستي ستاد بحران تشکيل شود و تمهيداتي مناسب براي دامداران خسارت‌ديده چيده شود.
رييس نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي دشت آزادگان با بيان اينکه قيمت هر گاوميش در حدود 20 ميليون تومان مي‌باشد، متذکر شد: اين گاوميش‌ها عموما نسل‌هاست که در تملک اين مردم و خانواده‌هايشان هستند. در واقع، آنها از پدر به پسر رسيده‌اند. با توجه به وضعيت درآمدي مردم، اگر آنها از بين بروند، قابل جبران نيستند. حال در نظر بگيريد 60-70 درصد مردم دشت آزادگان، معيشت‌شان در گروي اين گاوميش‌هاست. با از بين رفتن تنها ابزار امرار معاش اين مردم، مهاجرت گسترده از اين منطقه صورت مي‌گيرد.
در طول اين سال‌ها عمران و آباداني‌اي در راستاي جبران آسيب‌هاي دوران جنگ صورت نگرفته است. در هويزه و دشت آزادگان آثار جنگ هنوز باقي‌ست.
مرمضي در ادامه توضيح آثار دوران جنگ گفت: در زمين‌هاي اينجا، مين‌هاي خنثي نشده از دوران جنگ بسيار زياد است. متاسفانه هر ماه بين يک يا دو تلفات انساني و يا از جانوران داريم.
رييس نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي دشت آزادگان در پايان، گفت: مساله سوءمديريت آب در استان خوزستان، جدي‌ترين چالش اين روزهاي کشور است که اگر کاري براي آن صورت نگيرد، تبعات اجتماعي-سياسي بسيار خطرناکي دارد. اکنون حيات و معاش مردم در خطر افتاده است. ريشه تمام تنش‌هاي کنوني در استان به پروژه‌هاي غيرکارشناسي انتقال آب بازمي‌گردد و اين امر موجب شده که دشمنان ايران از شرايط موجود بخواهند سوءاستفاده نمايند.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد