آخرین اخبار

اختلاف سني در ازدواج،دختر بزرگتر باشد يا پسر؟چقدر تفاوت سني مناسب است؟ روابط عاطفي

اختلاف سني در ازدواج،دختر بزرگتر باشد يا پسر؟چقدر تفاوت سني مناسب است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - اختلاف سن در ازدواج از چه قدر به بالا بد است؟

دوره اي که مردان 10 تا 20 سال از زنان بزرگ تر بودند گذشته است. در حال حاضر چيزي که در ازدواج هاي امروزي بيشتر به چشم مي خورد تفاوت سني هم سن و يا بزرگتر بودن دختر از پسر است. مسئله ي بسيار مهمي که اين روزها در ازدواج پيش پا افتاده شده است.
تفاوت سني عاملي است که در کنار تفاوت هاي اخلاقي، شخصيتي و ظاهري اختلافات زناشويي را تشديد مي کند. آنچه در اين ميان اهميت دارد اين است که اختلاف سني زن و مرد نبايد آنقدر زياد باشد که در مسائل اساسي زندگي شان نظير عقايد و ارزش ها، ارتباط با اقوام و دوستان، تفريحات و سرگرمي ها شکاف زيادي را ايجاد کند چرا که تفاوت فاحش نگرش در اين حوزه ها باعث بروز اختلافات و يا دلسردي هايي در زندگي زناشويي مي شود.
اختلاف سني زياد در کنار بلوغ فکري و پختگي پايين زوجين، مي تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدي و مهم در رابطه شده، به رابطه زناشويي آسيب وارد کرده و آن را از مسير اصلي خود دور کند.
فرقي نمي کند که خانم باشيد يا آقا، تفاوت سني فاحش مي تواند در ازدواج براي شما مشکل ساز شود. اين چيزي است که عقل سليم آن را تاييد مي کند، اما اختلاف سن از چه قدر به بالا بد است؟

بيشتر بدانيد : راهکارهايي براي همسران با اختلاف سني زياد

همسن بودن يا نبودن

تعريف تفاوت سن و پذيرش آن، کاملا به فرهنگ و تربيت خانوادگي بستگي دارد. در مساله ازدواج در صورت فراهم بودن نيازهاي اساسي و شناخت متقابل نمي توان فاصله سني را از عوامل و عناصر اصلي دوام زندگي دانست. با اين حال هر چقدر فاصله و اختلاف سني بين زن و مرد کمتر باشد آنها به درک بهتري از يکديگر مي رسند. زن و مرد هر چقدر تناسب و سنخيت بيشتري داشته باشند پيوند و ازدواج مستحکم تري خواهند داشت.
يکي از معيارهاي انتخاب همسر هماهنگي و تناسب بين زوجين از نظر فاصله سني است. به هر حال افرادي که در محدوده سني نزديک هم باشند، تجربه ها و خاطره هاي يکساني دارند و پيش زمينه فرهنگي مشابهي براي درک کردن هم خواهند داشت. دختر و پسري که در سن ازدواج قرار دارند بايد از نظر فکري در يک سطح قرار گيرند. تفاوت سن در فرهنگ ما اهميت دارد ولي ميزان آن را هيچ علم و منطقي با قاطعيت تخمين نزده است.

فاصله سني زياد در کدام سنين مخاطره بيشتري ايجاد مي کند؟

بسته به اين که زن و مرد در کدام دهه از زندگي شان به ازدواجي با فاصله سني زياد «بله» مي گويند، ميزان مخاطراتي که شکاف سني ايجاد مي کند، کم يا زياد مي شود. به طور کلي ازدواج در دوره نوجواني و اوايل جواني به دليل اتخاذ تصميم هاي هيجاني و عاطفي طرفين و احساسي عمل کردن آن ها در امر انتخاب همسر، چه براي دختران و چه براي پسران جداي از اهميت مبحث فاصله سني، توصيه نمي شود.
به عبارت ديگر شرايط و نکات حائز اهميت در ازدواج دختري 13ساله که 11سال با همسرش اختلاف سني دارد، کاملاً متفاوت از شرايط ازدواج دختري 27ساله با مردي 38ساله است. يقينا تفاوت سني زياد در ازدواج هايي که طرفين خصوصا دختر از نظر سني به نوعي ثبات و پختگي عاطفي، هيجاني، شخصيتي، اخلاقي و جسمي رسيده باشد و بتواند روي خط ثابتي از مديريت هيجاني حرکت کند به مراتب خطرات کمتري را در پي دارد.

بيشتر بدانيد : دختران مسن، پسران جوان، پيوندتان مبارك!

تفاوت سني در ازدواج با اختلاف ده سال

در فرهنگ ايراني هميشه رسم بوده است که مرد از همسرش از لحاظ سني بزرگتر باشد و از طرفي به دليل نحوه شکل گيري شخصيت زن و مرد و تفاوتهاي رفتاري و بلوغي، هميشه بر اين باور بوده اند که بزرگتر بودن سن مرد توازن بوجود مي آورد. اما اگر همين اختلاف سن بيشتر شود و در حدود ده سال يا بيشتر شود ممکن است بروز اختلافاتي در زندگي زناشويي را به همراه داشته باشد . گفتني است اين اختلاف سن خصوصا در جوانان بيشتر ممکن است اختلاف ساز باشد تا ميانسالان يا افراد پير. به عنوان مثال وقتي مردي هفتاد ساله با زني پنجاه و پنج ساله ازدواج کند اختلاف ميان آنها کمتر خواهد بود نسبت به زماني که دختري 20 ساله با مردي 35 ساله ازدواج کند. طبيعي است که دختر 20 ساله هنوز در اوايل جواني است و دغدغه ها و سطح فکرش با مردي که وارد ميانسالي شده متفاوت است و گستره اختلاف ميان آنها ممکن است بيشتر باشد.
معمولا تفاوت سني در ازدواج بيش از 10 سال به مرور ممکن است باعث تغيير نقشها شود, اين تغيير نقشها دو صورت کلي دارد. نقش استاد, شاگردي و نقش والد, فرزندي. همسراني که از لحاظ سني بزرگتر هستند و اين اختلاف بيش از ده سال است ممکن است به دليل تجارب بيشتر و رفتارهاي محتاطانه نقش همسري شان کمرنگ شود و نقش هاي استادي و والدي جايگزين و پررنگ شود, احتمال بروز اين مشکل براي زوجيني که تفاوت سني کمتري دارند خيلي کم است.

وقتي خواستگارمان سنش با ما فاصله دارد

در نظر گرفتن توصيه هاي زير مي تواند به شما کمک کند که درباره اين مواردي که براي ازدواج پيش مي آيند، راحت تر تصميم بگيريد:

بيشتر بدانيد : دختري که عاشقش هستم خواستگار دارد!

مجذوب تفاوت سني نشويد

تعجب نکنيد. اين اتفاق واقعا ممکن است براي شما هم بيفتد که مجذوب تفاوت ها خودتان با نامزد بالقوه تان بشويد. شايد اين را شنيده باشيد که مي گويند، آدم هاي مخالف يکديگر را جذب مي کنند. اين موضوع تا حدودي درست است. اگر شما از نامزد بالقوه تان خيلي کوچک تر باشيد، ممکن است پختگي و رشديافتگي و موفقيت هاي او همچنين حمايت هايي که او مي تواند از شما به عمل بياورد، برايتان مجذوب کننده باشد.
از طرفي اگر از نامزد بالقوه تان خيلي بزرگ تر باشيد، ممکن است مجذوب شادابي و جواني او بشويد و اين نکته را فراموش کنيد که اين موضوع مي تواند در بلندمدت برايتان آزاردهنده شود. پژوهش هاي زيادي روي شباهت يا تفاوت زوج ها صورت گرفته نشان داده است که برخلاف تصور عمومي، زوج هايي که از لحاظ متغيرهاي گوناگون، به هم شباهت بيشتري دارند، رضايت زناشويي شان هم بيشتر است.

از مواضع خودتان کوتاه نياييد

گاهي اوقات ممکن است احساس کنيد که به خاطر ازدواج با يکي شخص خاص (در اين جا کسي که فاصله سني زيادي با شما دارد) حاضر هستيد که از نيازها و تمايلات خودتان بگذريد، اما وقتي جذابيت ها و اتفاقات هيجان انگيزي ابتدا آشنايي بگذرند و شما در رابطه اي باشيد که در آن براي به دست آوردن همسرتان از تمايلات خودتان گذشته ايد، به مرور زمان احساس دلخوري و ناراحتي بيشتري خواهيد کرد.

حتما ويژگي هاي شخصيتي ديگر را هم در نظر بگيريد

درست است که تفاوت سني بالا هميشه مطلوب نيست، اما عوامل مختلفي روي رضايت زناشويي يک زوج تاثير مي گذارد. براي مثال ممکن است زوجي که با وجود تفاوت سني زياد، شباهت هاي شخصيتي زيادي با يکديگر دارند و يا به پختگي و رشد فردي قابل توجهي رسيده اند، بتوانند در کنار هم خوشحال و راضي زندگي کنند؛ بنابراين به بررسي دقيق بقيه ويژگي هاي فرد مقابل بپردازيد و از خودتان بپرسيد: آيا با وجود تفاوت سني، مي توانم به تصميم هايش اعتماد کنم؟ آيا مي توانم در سختي هايي که ممکن است پيش بيايد، روي کمکش و همچنين قضاوتش درباره مسائل حساب کنم؟ آيا به ديدگاه هايش احترام مي گذارم و يا آن ها را از مد افتاده/ کودکانه مي دانم؟

از يک مشاور خبره بپرسيد

به خصوص وقتي که نگران اختلاف سني با همسرتان هستيد، مشاوره پيش از ازدواج مي تواند به شما بگويد که آيا تفاوت ميان شما و نامزد بالقوه تان مشکل ساز خواهد شد و يا خير.

بيشتر بدانيد : رابطه جنسي در همسران با اختلاف سني بالا چگونه لذت بخش مي شود؟

بيشتر بدانيد : 6 شرطي که هر دختر و پسري براي ازدواج بايد داشته باشد


منبع : مشرق نيوز / آرگا / پارسي طب



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟