آخرین اخبار

مديتيشن واقعا چه فوايدي براي مغز و خلق و خو دارد؟ شادکامي و موفقيت

مديتيشن واقعا چه فوايدي براي مغز و خلق و خو دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - فوايد مديتيشن براي مغز و خلق و خو

اين روزها بيشتر ما احساس مي‌کنيم آدم آهني شده‌ايم! با تمام مشغله‌هايي که در محل کار و خانه داريم ديگر وقتي براي ارتباط با اعضاي خانواده باقي نمي‌ماند، چه برسد به اينکه لحظاتي براي خودمان باشيم و از چنگ استرس رها شويم. اما زندگي نبايد چنين باشد. اما يک راه حل ساده وجود دارد که علم هم ثابت کرده مي‌تواند کمک‌مان کند از استرس کمي دور شويم. راهکاري که ذهن‌مان را از تمام شلوغي‌ها و آشفتگي‌ها پاکسازي کرده و به ما کمک مي‌کند هر روز صبح احساس انرژي و شادابي کنيم و تمرکز داشته باشيم.
تحقيقات ثابت کرده است که مديتيشن مي تواند تاثيرات مثبتي بر مغز و خلق و خوي شما داشته باشد.

بيشتر بدانيد : چگونگي درمان وسواس با مديتيشن!

با مديتيشن بهتر مي‌توانيد تصميم‌هاي خوب بگيريد

اگر اغلب اوقات استرس داريد پس حتما لحظات زيادي در زندگي داشته‌ايد که بخاطر استرس تصميمات بد و نادرستي گرفته‌ايد. مثلا ممکن است جزئياتي مربوط به يک پروژه‌ي مهم را فراموش کرده باشيد و براي‌تان درد سر شده باشد يا اشتباه بزرگي مرتکب شده باشيد که تاثير منفي بر ديگران گذاشته باشد، به هر حال اين تجربه را داريد که زمانهايي که روبراه نيستيد چه اتفاق‌هايي ممکن است بيفتد.
چيزي که در چنين لحظاتي دچار اختلال مي‌شود، مهارتي است که عملکرد اجرايي نام دارد. به زبان ساده‌تر؛ عملکرد اجرايي، بخشي از مغز است که به شما کمک مي‌کند از اهدافي که دنبال مي‌کنيد نتيجه بگيريد. اين مهارت همان چيزي است که به شما کمک مي‌کند کارهايي مانند مديريت زمان، توجه داشتن، برنامه ريزي، سازماندهي و به خاطر سپاري جزئيات را انجام دهيد.
مطالعات نشان داده مديتيشن براي افرادي که عملکرد اجرايي‌شان در اثر اختلال‌هايي چون بيش فعالي (ADHD) دچار نقص است سودمند است. آزمايشات نشان داده 78 درصد از افراد بزرگسال تحت مطالعه که دچار بيش فعالي بوده‌اند وقتي تمرينات مديتيشن را به طور منظم انجام دادند، علائم‌شان کاهش يافته بود.

با مديتيشن، در کنترل استرس مهارت پيدا مي‌کنيد

استرس، آميگدالاي مغزتان را تحريک مي‌کند و آن را در شرايطي قرار مي‌دهد که به آن «مغز خزنده» مي‌گويند. آميگدالا در بخش قدامي مغز است که مربوط به ترس و هيجان بوده و عملکرد اصلي آن کمک به بقاست. استرس زياد مي‌تواند محرکي است که باعث مي‌شود آميگدالا وارد فعاليت شود و همين زمان است که فرد اصطلاحا اختيار از کف مي‌دهد دچار احساسات گيج کننده و آشفته‌ي کننده‌اي چون ترس يا خشم مي‌شود. تصور کنيد درگير يک مجادله‌ي شديد هستيد يا تا سر حد مرگ از چيزي که آزارتان داده مي‌ترسيد.
وقتي در چنين حس و حالي هستيد، ساير قسمتهاي مهم مغز مانند قشر پيش پيشاني غير فعال مي‌شود. قشر پيش پيشاني بخشي از مغز است که مي‌تواند فعاليت‌هاي فکري در سطح بالاتر انجام دهد مانند تصميم گيري، خويش آگاهي، همدردي و پايبندي اخلاقي. آميگدالا در تفکر منطقي در شرايط دشوارتر طي زندگي روزمره چندان عالي عمل نمي‌کند، اما مديتيشن مي‌تواند کمک کند با خروج از وضعيت «مغز خزنده» و برگشتن به زمان حال، قدرت اين را پيدا کنيد که به استرس واکنش بهتري نشان بدهيد.
مثلا ممکن است تمام مدت در حالت مغز خزنده فقط به اين فکر کنيد که چگونه مي‌توانيد بيشتر پول دربياوريد، اما با مديتيشن شما مي‌توانيد علي رغم تمام استرس‌هايي که داريد به چيزهاي مهمتري هم فکر کنيد؛ پيش از آنکه خيلي دير شود مي‌فهميد که باارزش‌ترين نعمت‌هاي زندگي‌تان را ناديده گرفته‌ايد مانند ارتباط با فرزندان‌تان و حفظ رابطه‌ي گرم و صميمي‌تر با همسرتان.
تصاوير MRI نشان داده‌اند که بعد از يک دوره‌ي 8 هفته‌اي تمرينات مديتيشن، آميگدالا کاهش پيدا مي‌کند. با کوچک‌تر شدن آميگدالا، قشر پيش پيشاني ضخيم‌تر مي‌شود.

با مديتيشن، اطلاعات مفيد را بخاطر مي‌سپاريد

فرض کنيد قرار است چيزهاي زياد از فروشگاه خريداري کنيد و يادداشتي هم همراه نمي‌بريد. زماني که به فروشگاه مي‌رسيد يک سري از چيزها را فراموش مي‌کنيد. اين زماني است که توانايي حافظه‌ي فعال‌تان افت کرده است. شما وقتي از حافظه‌ي فعال خود استفاده مي‌کنيد که نياز داريد چيزي را به ذهن بسپاريد تا در آينده‌اي نزديک سراغش برويد. مشکل اين است که گاهي وقتي که به اين اطلاعات نياز داريم، از دست‌شان مي‌دهيم.
مديتيشن مي‌تواند ظرفيت و توانايي حافظه‌ي فعال را بهبود بدهد. مطالعاتي که روي 200 نوجوان انجام شد نشان داد مديتيشن توانسته بود حافظه‌ي فعال آنها را نسبت به کساني که در اين تمرينات شرکت نکرده بودند به ميزان قابل توجهي ارتقاء بدهد.

با مديتيشن، مهارت تفکرتان سرعت مي‌گيرد

تا به حال پيش آمده که در حال گفتگو با کسي باشيد و براي پيدا کردن کلماتي که مي‌خواهيد بگوييد به مشکل بخوريد؟ همه‌ي ما زمانهايي داريم که مهارت کلامي‌مان در بهترين حالت خود نيست. مهارت کلامي، توانايي پيدا کردن کلمات درست و مناسب در زمان يا موقعيتي مناسب است. نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد مهارت کلامي افرادي که تمرينات مديتيشن را انجام مي‌دهند، بهبودي چشمگيري پيدا مي‌کند. تغييراتي که در اين پژوهش‌ها ديده شد حاصل تنها 20 دقيقه مديتيشن طي چهار روز بوده است.

مديتيشن، تمرکزتان بالا مي‌رود

با توجه به تمام مشغله‌هاي دنياي امروز و ديجيتال زدگي شديدي که در جريان است به راحتي تمرکز خود را از دست مي‌دهيم. ما هر روز به طور متوسط در معرض 10000 تبليغات تجاري هستيم و همين باعث مي‌شود روي چيزهاي مهم تمرکز نداشته باشيم. تنها 20 دقيقه مديتيشن در روز کمک مي‌کند تا قدرت تمرکز و توجه‌تان بهتر شود و راحت‌تر بتوانيد در لحظه بمانيد.

با مديتيشن، مغزتان قدرت جادويي پيدا مي‌کند

تمام چين و چروکهايي که روي سطح بيروني مغز مي‌بينيد براي اين بوجود آمده‌اند تا سرعت ارتباطات سلولي مغز را افزايش بدهند. از آنجاييکه مغز در درون جمجمه فضايي براي بزرگتر شدن ندارد، با تشکيل چين خوردگيها، توان عملکرد خود را افزايش مي‌دهد. بررسي ها نشان مي‌دهد افرادي که سابقه‌ي مديتيشن منظم دارند در مقايسه با افرادي که مديتيشن نمي‌کنند، چين خوردگيهاي مغزشان بيشتر است. هر چه بيشتر مديتيشن کنيد، مغزتان سريعتر و موثرتر مي‌تواند اطلاعات را پردازش کند که مخصوصا زمانهايي که نياز به تفکر سريع داريد مفيد است.

بيشتر بدانيد : مديتيشن چيست؟ چگونه در خانه مديتيشن کنيم؟

با مديتيشن، مهارت حل مسئله‌تان تقويت مي‌شود

وقتي مغزتان درگير مسئله‌اي چالش برانگيز مي‌شود نياز به مهارت ِ تمرکز روي مهمترين‌ اطلاعات در ميان انبوهي از اطلاعات دارد. فرض کنيد در يک مهماني شلوغ و پُر سروصدا با دوست‌تان در حال صحبت هستيد. اگر مغز شما نتواند محرک‌هاي حواس پرت‌کُن اطراف‌تان را شناسايي و دفع کند تا بتوانيد روي دوست‌تان متمرکز شويد، با انبوهي از دريافتهاي حسي روبرو خواهيد شد. شما بايد بتوانيد تعيين کنيد چه چيزي از همه مهمتر است که روي آن تمرکز کنيد. مطالعات زيادي نشان داده مديتيشن مي‌تواند مهارت ارزيابي و حل مسئله را تقويت کند.

با مديتيشن، خلاقيت‌تان شکوفا مي‌شود

پژوهش‌ها نشان مي‌دهد 10 تا 12 دقيقه مديتيشن کافيست تا خلاقيت و کارآمدي‌تان را تقويت کند. مديتيشن کمک مي‌کند ذهن پاکسازي شده، تمرکزتان روي کاري که مي‌خواهيد انجام دهيد بيشتر شده و به راه حل‌هاي بهتري برسيد و همه‌ي اينها يعني خلاقيت و کارآمدي بيشتر.

با مديتيشن، اضطراب‌تان کم شده و به آرامش مي‌رسيد

خيلي‌ها دچار اختلال اضطراب هستند و شما حتي اگر جزو اين افراد هم نباشيد، بيشتر روزها بابت موضوعاتي دچار اضطراب مي‌شويد. اگر نگراني و اضطراب بخشي عادي از زندگي شود مي‌تواند تاثيرات مخربي روي جسم و روح بگذارد، خواب را مختل کند و با ذهني آشفته مانع آرامش و آسايش‌تان شود. تنها 20 دقيقه مديتيشن در روز مي‌تواند به شما کمک کند به ميزان قابل توجهي از اضطراب‌تان کم کرده و به يک آرامش دروني برسيد.

با مديتيشن، مغزتان جوان مي‌ماند

بيشتر نورونهاي مغز با قشر خاکستري محاط شده‌اند. حافظه، هيجانات، گفتار، تصميم گيري و خود کنترلي در قشر خاکستري روي مي‌دهند. بعد از 30 سالگي، مغز شروع مي‌کند به کوچک‌ شدن اما شواهد نشان مي‌دهد آنهايي که مغزشان را با تمرينات مداوم مديتيشن درگير مي‌کنند مي‌توانند از کوچک شدن مغزشان جلوگيري کنند.

با مديتيشن، انطباق پذيري‌تان بيشتر مي‌شود

انعطاف پذيري ادراکي، عملکردي حياتي است که به توانايي ِ انطباق پذيري رفتاري در واکنش به تغييرات روي داده در محيط گفته مي‌شود. تصور کنيد زندگي در کشوري جديد را شروع مي‌کنيد؛ ميزان انعطاف پذيري ادراکي شما تعيين خواهد کرد که با چه سرعتي خودتان را با شرايط جديد وفق مي‌دهيد، مثلا اينکه به عنوان راننده در سمت راست اتومبيل بنشينيد، زبان بومي را فرا بگيريد و با فرهنگ جديد سازش پيدا کنيد. مطالعات نشان داده افرادي که مديتيشن مي‌کنند از انعطاف پذيري ادراکي بالاتري برخوردارند.

با مديتيشن، بر غم و اندوه‌تان غلبه مي‌کنيد

آزمايشات نشان داده که مديتيشن به اندازه‌ي داروهاي ضد افسردگي موثر است. در يک بررسي معلوم شد افراد بعد از چهار ماه مديتيشن احساس مي‌کردند مي‌توانند مصرف داروهاي ضد افسردگي را متوقف کنند. حتي اگر شما دچار افسردگي باليني نباشيد باز هم مديتيشن کمک‌تان مي‌کند زمانهايي که غمگين و اندوهگين هستيد، حال‌تان را بهتر کنيد.

با مديتيشن، قوي‌تر مي‌شويد و کمتر درد احساس مي‌کنيد

آزمايشات باليني نشان مي‌دهد مديتيشن مي‌تواند از درد مزمن 57 درصد کم کند. اسکن مغز نشان مي‌دهد مديتيشن مي‌تواند از نظر فيزيکي، ساختار مغز را جوري تغيير دهد که با شدت قبلي، درد را احساس نکند.

با مديتيشن، مهارت خود کنترلي‌تان تقويت مي‌شود

اگر تحت رژيم هستيد و اغلب وسوسه مي‌شويد بستني بخوريد يا اگر قصد ترک سيگار را داريد و نمي‌توانيد بر تمايل‌تان به سيگار غلبه کنيد، پس احتمالا مديتيشن مي‌تواند همان چيزي باشد که براي تقويت خود کنترلي‌تان به آن نياز داريد. مديتيشن مي‌تواند به افراد کمک کند انواع اعتيادها را کنار بگذارند.

با مديتيشن، بيشتر احساس شادماني خواهيد کرد

اگر حس سرخوشي دونده‌ها را تجربه کرده باشيد پس مي‌دانيد ترشح اندورفين در مغزتان در روح و روان‌تان غوغا مي‌کند. اندورفين، فرارسان عصبي است که بدن از آن به عنوان مسکني طبيعي استفاده مي‌کند. ضمنا اندورفين، مسئول حس شادي و شادماني است که گهگاه سراغ‌تان مي‌آيد.
در مطالعه‌اي گروهي طبق برنامه دويدند و گروهي ديگر تمرينات مديتيشن را انجام دادند، نتايج نشان داد در هر دو گروه، ميزان اندورفين بعد از دويدن و مديتيشن به ميزان قابل توجهي افزايش يافته بود. جالب است بدانيد تاثير لذت بخشي اندورفين در هر دو گروه اندازه گيري شد و نتيجه اينکه گروه مديتيشن، امتياز بيشتري دريافت کرد.

ساده‌ترين راه براي شروع مديتيشن

با وجود تمام فوايد گفته شده از مديتيشن، انجام آن ساده بوده و همين الان هم مي‌توانيد انجامش دهيد!

حدود 5 تا 10 دقيقه دست از انجام هر کاري بکشيد.
يک جاي ساکت و آرام پيدا کنيد که کمتر چيزي حواس‌تان را پرت کند.
راحت روي صندلي يا روي زمين بنشينيد و کمرتان را صاف کنيد.
چند نفس عميق بکشيد؛ با بيني بگيريد و با دهان بيرون بدهيد.
چشمهاي‌تان را ببنديد يا روي چيزي که انتخاب کرده‌ايد تمرکز کنيد و به آن خيره شويد.
عادي نفس بکشيد و به آرامي توجه و تمرکزتان را روي تنفس‌تان بگذاريد.
اگر حواس‌تان پرت شد، بدون آشفتگي و با آرامش آن را به تمرکز روي تنفس‌تان برگردانيد.
وقتي کارتان تمام شد، چند لحظه صبر کنيد تا قبل از اينکه سراغ کارهاي‌تان برويد، تاثيرات مديتيشن در اعماق وجودتان ثبت شود.
مسيري به سمت بهترين بودن در نوع خودتان

راه حل نهايي شادتر بودن در زندگي اين نيست که همه چيز را ساده‌تر کنيد بلکه بايد خودتان را قوي‌تر کنيد. مديتيشن مي‌تواند قدرت ذهني را که به آن نياز داريد به شما بدهد و حال‌تان را بهتر کند. تصور کنيد روزتان را در حالي شروع مي‌کنيد که احساس آمادگي براي مواجهه با هر چه پيش بيايد را داريد. استرس، سراغ‌تان مي‌آيد اما شما مي‌گذاريد کمي جولان بدهد و بعد خيلي زود به راحتي آن را پس مي‌زنيد.
شما مي‌توانيد روي موضوعات مهم تمرکز کنيد و به صلح و ارتباطي خوشايند با خودتان برسيد. شما ديگر آن کسي نيستيد که با پريشاني و خشم با زندگي برخورد مي‌کند و در واقع فقط زنده نيستيد، بلکه زندگي مي‌کنيد! پس تصميم بگيريد و مديتيشن را شروع کنيد، تمرين کنيد تا در زمان حال بمانيد و غرق آن شويد، حالا ديگر مي‌دانيد چگونه زندگي را زيبا ببينيد.

بيشتر بدانيد : روش هاي کاهش وزن با مديتيشن

بيشتر بدانيد : همه آنچه در مورد مراقبه و مديتيشن بايد بدانيد


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

5 توصيه براي جذاب شدن در 3 دقيقه

عادت هاي بدي که شادي شما را به تاراج مي برد!!

تقويت اعتماد به نفس با چند تغيير ساده!!

5 فرد موفقي که بعد از اخراج شان موفق شدند!!

مديتيشن را چگونه در خانه تمرين کنيم؟

بگوييد چگونه مي خنديد تا شخصيت تان را به شما بگوييم!!

11 قانون اصلي فنگ شويي براي جذب عشق و پول

دوست خوب و واقعي چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

آداب هديه دادن گل را بياموزيد

استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ي قدرتمند

شخص دروغگو را با اين 8 مورد شناسايي کنيد

استرس شب امتحان را با اين روشها از بين ببريد

زبان بدن فروشنده حرفه اي چگونه است؟

کاهش استرس و اضطراب با چند روش خوراکي

اصول زبان بدن براي تشخيص کلاهبرداران در ازدواج

زندگينامه مريم ميرزاخاني، نابغه ايراني رياضي در جهان

مي خواهم شاد باشم و شاد زندگي کنم!!

مريم ميرزاخاني در ليست 5 زن نخبه رياضي دنيا

مادلين وسترهات، دستيار 26 ساله ترامپ چقدر درآمد دارد؟

5 اصل روانشناسي براي يک زندگي راحت

انسان هاي سمي اطرافتان را با اين روشها از زندگي تان دور کنيد

10 عادتي که براي شاد بودن بايد ترک شان کنيد!!

چگونه در مقابل خواسته هاي ديگران نه بگوييم؟

راه هاي کنترل خشم، چگونه خشم را کنترل کنيم؟

اين نشانه ها مي گويد بايد به دوستي تان پايان دهيد!!

در جمعه هاي دلگير چگونه حال مان را خوب کنيم؟

با همسر بهاره رهنما بيشتر آشنا شويد

دوست واقعي شما اين نشانه ها را دارد!!

اين 3 خصوصيت را هرگز نبايد داشته باشيد!!

فقط سه گام تا داشتن احساس خوشبختي فاصله داريد!

زبان بدن و 10 نکته که بايد بدانيد

روشهاي عالي براي مقابله با احساسات منفي

تحليل زبان بدن مسي و رونالدو در مراسم بهترينهاي سال فوتبال 2017

چرا ما ايراني ها عادت به عذرخواهي نداريم؟؟؟

اعتياد به تلفن همراه و دنياي مجازي را چگونه از بين ببريم؟

چگونه به کسي که قصد خودکشي دارد کمک کنيم؟/به بهانه خودکشي هاي اخير

گفتن اين جملات پس از 40 سالگي، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنيم؟

چگونه دقيقه نودي نباشيم؟!!

هنگام وقوع زلزله بهترين کار چيست؟

زبان بدن چيست و 12 نکته که در مورد آن بايد بدانيد

چگونه مانند آهنربا ديگران را جذب کنيم؟

تحليل جالب زبان بدن کي روش بعد از قرار گرفتن ايران در گروه مرگ

تاثير باورنکردني اسم افراد بر سرنوشت و وضعيت روحي آنها

روشهاي شاد بودن در زندگي هاي سخت امروزي!!

نکته هايي براي سحر خيزي در صبحهاي سرد زمستان

مردي 40 ساله ام و بيشتر فکرم مشغول زنان است؟

مثبت انديشي با 7 روش ساده

تست روانشناسي : چقدر اعتماد به نفس داريد؟

5 جمله اي که هرگز نبايد به خودتان بگوييد