آخرین اخبار

افزايش باروري زنان با چند نکته مهم سلامت خانواده

افزايش باروري زنان با چند نکته مهم

  بزرگنمايي:

چه خبر - افزايش باروري در زنان

حتي در مناسب ترين سنين باروري انتخاب شيوه زندگي و عوامل خارجي مي تواند شانس يک زن از داشتن يک نوزاد سالم را تحت تاثير قرار دهد. دکتر فرانسيسکو آردوندو، متخصص غدد توليد مثل و متخصص باروري در سن آنتونيو، تگزاس مي گويد:
معمولا زناني که مي خواهند شانس بارداري خود را بالا ببرند نمي دانند بهترين کاري که مي توانند بکنند چيست و يا بايد از چه چيزهايي بپرهيزند. در ادامه شاخص هايي که بايد انجام شوند و يا بايد از آنها پرهيز شود تا شانس باروري بالا برود را به شما معرفي مي کنيم.

چاقي و سندروم تخمدان پلي کيستيک
سندروم تخمدان پلي کيستيک,رحم

دکتر ويليام اسکالف، رئيس بخش زنان و زايمان در کالج پزشکي جفرسون، دانشگاه توماس جفرسون، فيلادلفيا، مي گويد:

اضافه وزن مي تواند روي توليد هورمون تاثير بگذارد و باردار شدن را براي يک خانم سخت کند.
هر چقدر وزن يک خانم از وزن سلامتش بالاتر باشد، احتمال اينکه کاهش عملکرد تخمدان را تجربه کند بيشتر است.

در يک تحقيق که در سال 2009 منتشر شد محققان دريافتند: زناني که در سن 18 سالگي دچار چاقي مي شوند بيشتر مشکل سندرم تخمدان پلي کيستيک را تجربه مي کنند، و با باروري نيز مشکل پيدا خواهند کرد. سندرم تخمدان پلي کيستيک يکي از شايع ترين مشکلات هورموني بين زنان در سن باروري است و علت اصلي ناباروري است.

بيشتر بدانيد : سندرم تخمدان پلي کيستيک قابل درمان است؟

بيشتر بدانيد : درمان سندرم تخمدان پلي کيستيک با زردچوبه

بيشتر بدانيد : سندرم تخمدان پلي کيستيک شايع ترين اختلالات غددي زنان

بيش از حد لاغر بودن

همينطور که چربي بيش از حد مي تواند مانع بارداري شود، نداشتنش هم به اندازه کافي نيز مي تواند مشکل ساز شود.
ممکن است دليلش اين باشد: زناني که BMI پايين دارند کمبود لپتين نيز دارند، هورموني که گرسنگي و احساس سيري را کنترل مي کند. لپتين کم باعث نامنظم شدن دوره هاي قاعدگي مي شود. تثبيت وزن سالم يکي از مهمترين کارهايي است که يک خانم مي تواند براي افزايش احتمال باروري خود انجام دهد.

بالا رفتن سن

زماني که يک زن در سن 40 يا 50 سالگي به يائسگي مي رسد، به دليل عدم تخمک گذاري ديگر قادر به باردار شدن نيست. اما اين اتفاق مي تواند قبل از يائسگي هم براي خانم ها پيش بيايد و يک خانم ممکن است مشکل نامنظمي و کاهش تخمک گذاري را تجربه کند.
هيچ سن رسمي براي کاهش احتمال باروري وجود ندارد. بسياري از پزشکان مي گويند از سن 35 سال به بعد باروري سخت تر مي شود. سن يائسگي براي زنان با يکديگر فرق مي کند و در بعضي زودتر از ديگران رخ مي دهد. به همين دليل بهترين کار اين است که خيلي زود و تا زماني که دير نشده به يک متخصص مراجعه کنيد.

مادرتان

از مادرتان بپرسيد که در چه سني يائسه شده است. اگر در سنين پايين دچار يائسگي شده باشد ممکن است شما نيز به همان شکل يائسه شويد.
زنان معمولا به تعداد مشخصي تخمک به دنيا مي آيند. عوامل ژنتيکي خاصي وجود دارد که باعث مي شود يک فرد با تخمک هاي بيشتر يا کمتر از حد معمول به دنيا بيايد. اين عوامل باعث مي شوند سريعتر از ديگر زنان اين تخمک ها را مصرف کنيد. اما اين را هم در نظر بگيريد که حتما اتفاقي که براي مادرتان افتاده براي شما نيز قرار نيست بيوفتد.

مواد شيميايي خانگي

بر اساس تحقيقاتي که در سال 2003 انجام شد: قرار گرفتن در معرض آلاينده ها، آفت کش ها، و ترکيبات صنعتي مي تواند توانايي يک زن و شوهر را به داشتن فرزند تا 29 درصد کاهش دهد.
در تحقيقاتي که انجام شد محققان 15 ماده شيميايي شايع را شناسايي کردند که موجب يائسگي زودهنگام مي شوند. اين مواد شامل:

9 PCB ( که سالهاست ممنوع شده اند )
آفت کش
دو نوع پلاستيک به نام فتالات ( معمولا در عطرها و لاک هاي ناخن پيدا مي شوند )
سم فوران، که محصول جانبي از احتراق صنعتي است
سيگار کشيدن

سيگار کشيدن به جنين در حال رشد صدمه مي زند. در مرحله اول سيگار کشيدن شانس خانم ها براي باردار شدن را کم مي کند. علت 13 درصد از موارد ناباروري سيگار کشيدن است.
يک تحقيق در سال 2014 نشان داد سيگار کشيدن يک خانم مي تواند به قدرت باروري فرزندانش نيز آسيب برساند. سيگار کشيدن باعث مختل شدن هورمون ها و صدمه رسيدن به DNA در مردان و زنان مي شود. اين آسيب شامل کساني که کم سيگار مي کشند نيز مي شود. براي بالا بردن شانس خود بهتر است سيگار نکشيد و از دود آن نيز تا جايي که ممکن است دور بمانيد.

الکل

شايد همين حالا هم بسياري از مضرات نوشيدن الکل را بدانيد، کاهش احتمال باروري را نيز بايد به اين ليست اضافه کنيد. پزشکان در مورد استفاده از اين نوشيدني ها به خانم ها هشدار مي دهند. همچنين، الکل هم قبل از بارداري و هم در طول آن بسيار مضر است.
نوشيدن الکل در دوره بارداري مي تواند باعث تولد زودرس نوزاد شود. بهترين کار ترک کامل استفاده از نوشيدني هاي الکلي است چون هم باعث حفظ سلامت خودتان مي شود هم فرزندتان.

شيردهي
شيردهي,بيبي چک

اينکه در طول شيردهي نمي توان باردار شد يک افسانه است. اما اين درست است که آوردن کودکي ديگر در حالي که يک شيرخوار داريد بسيار مشکل است مخصوصا براي مادري که شيرده است.
خانم هايي که به دليل بالا رفتن سنشان مي خواهند سريع فرزند ديگر نيز به دنيا بياورند تا ديگر نگران اوضاع باروري خود نباشند، بايد حتما با پزشک خود درباره مدت شيردهي صحبت کنند. همچنين بهتر است قبل از اقدام به بارداري يک سال و نيم صبر کرد. تحقيقات نشان داده خانم هايي که پس از بدنيا آوردن فرزند کمتر از 18 ماه براي بارداري بعدي صبر کردند ممکن است تولد زودرس فرزند جديد را تجربه کنند.

ورزش شديد

ورزش کردن کمک مي کند لاغر، قوي و پر انرژي شويد – تمام چيزهايي که براي بارداري لازم داريد. اما چيزي که بايد در نظر بگيريد اين است: اگر بيش از حد شديد ورزش کنيد مي تواند روي تخمک گذاري اثر منفي بگذارد.
اين مشکل فقط براي ورزشکاران خيلي لاغر اتفاق نمي افتد، اخيرا تحقيقي با موضوع باروري و عقيمي انجام شد . محققان دريافتند خانم هايي که وزن متعادل دارند اگر در هفته بيش از پنج ساعت ورزش بيش از حد سنگين انجام دهند شانسشان براي بارداري کم مي شود. واضح ترين نشانه داشتن مشکل بالقوه بهم خوردن چرخه قاعدگي است. حتي با کم شدن و سبک شدن اين دوره نيز بايد توسط يک دکتر ويزيت شويد.

تزريق ضد بارداري

يک ماه پس از توقف تزريق بيشتر هورمون هاي ضد بارداري مي توانيد دوباره باردار شويد، اما يک استثنا وجود دارد: دپوپروورا Depo-provera، آمپول ضد بارداري. هر آمپول دپوپروورا 12 تا 14 هفته مانع بارداري مي شود، اما پس از کنار گذاشتن آن برخي خانم ها ممکن است تا يک سال هم قادر به باردار شدن نباشند.
پزشکان توصيه مي کنند خانمها چندين ماه قبل از اقدام به بارداري تزريق اينگونه داروها را متوقف کنند.

مشکل تيروئيد

تحقيقات نشان داده مشکل تيروئيد مي تواند با مشکلات تخمک گذاري و بارداري تداخل داشته باشد. افرادي که از مشکل شديد تيروئيد رنج مي برند برخي علائم را به صورت آشکار دارند. برخي خانم ها از اينکه چنين مشکلي دارند بي اطلاع هستند و اين به دليل خفيف بودن علائم آن باشد. با اين حال در همين حد نيز تيروئيد ممکن است تاثير منفي خود را بگذارد، پس انجام يک آزمايش ضرري ندارد.

کافئين

برخي تحقيقات نشان داده اند که اگر معتاد کافئين باشيد ممکن است با بارداري به مشکل بخوريد. کافئين با انقباضات عضلاني که تخمک ها به کمک آن از تخمدان و از طريق لوله فالوپ به رحم مي روند تداخل دارد.
در يک تحقيق مشخص شد نوشيدن 5 فنجان قهوه يا بيشتر در طول روز مي تواند شانس باروري يک زن را نصف کند. با اين حال بعضي تحقيقات هم مي گويند کافئين با قدرت باروري تداخلي ندارد. براي اطمينان بهتر است به ميزان کافئيني که در روز مصرف مي کنيد نگاهي بيندازيد و اگر خيلي بالا است کنترلش کنيد.

بيشتر بدانيد : اثر قهوه و کافئين بر باروري را بدانيد

مشکلات پزشکي در باروري زنان

مشکلات سلامت مانند سندرم تخمدان پلي کيستيک، اندومتريوز، و فيبروئيد رحم مي توانند روي شانس بارداري يا طي کردن مسير بارداري تاثير بگذارند.
خانم هايي که مشکل خود ايمني دارند ( مانند لوپوس يا آرتريت روماتوئيد ) ممکن است مشکلات شناختي داشته باشند، يعني شايد بدنشان يک تخمک بارور را رد کند يا به اسپرم هاي همسرش حمله کند.
با اين حال در بسياري از موارد اين چنيني خانم مي تواند باردار شود و نوزادي سالم به دنيا بياورد. کار با يک تيم متخصص مي تواند به اين افراد کمک کند علائم را کاهش دهند و مديريت کنند.

بيشتر بدانيد : آندومتريوز را چگونه تشخيص مي دهند؟

بيشتر بدانيد : اندومتريوز، متهم رديف اول درد لگني

بيشتر بدانيد : درمان فيبروئيد هاي رحمي و تاثير آن بر زندگي جنسي خانم ها

بيشتر بدانيد : علايم لوپوس را بشناسيد

بيشتر بدانيد : لوپوس و نشانه هاي آن را بشناسيد و با آن مبارزه کنيد

بيشتر بدانيد : روماتيسم مفصلي يا آرتريت روماتوئيد چيست؟

سابقه ي مشکلات بهداشت جنسي

عفونت هاي منتقله از راه جنسي مانند سوزاک و کلاميديا مي تواند حتي سالها پس از تماس يک خانم با آن باعث بيماري التهابي لگن و مشکلات باروري شود. در واقع، کلاميديا مي تواند باعث صدمه به لوله هاي رحم بدون هيچ نشانه ي ديگري شود. بسياري از زنان تا زماني که به مشکلات بارداري بر نخورند اصلا متوجه اين مسئله نمي شوند. اين مهم است که اشاره شود عفونت واژينال ( مانند عفونت قارچي ) روي باروري هيچ تاثيري ندارد.

استرس

تحقيقات نشان داده خانمهايي که آنزيم هاي استرس بيشتري داشته باشند با بارداري نيز مشکل خواهند داشت. محققان مي گويند اين تحقيق نمي خواهد بگويد که استرس به تنهايي باعث اين اتفاق مي شود بلکه توصيه ي آنها به خانمهايي که قصد بارداري دارند اين است که از چند ماه قبل تلاش کنند سطح استرس را پايين بياورند.
استرس بالا مي تواند سطح هورمون و تخمک گذاري را تغيير دهد. استرس خود به تنهايي بد نيست، اما وقتي مقدارش بيش از حد بالا مي رود و فرد به آن به صورت منفي پاسخ مي دهد مي تواند آثار مخربي روي سلامت و بدنمان داشته باشد.

بيشتر بدانيد : 5 عامل ناباروري در زنان

بيشتر بدانيد : 6 توصيه براي افزايش قدرت باروري

بيشتر بدانيد : افزايش باروري مردان با چند نکته اصولي و مهم


منبع : kermany.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

13 خوراکي اي که زنان نبايد مصرف کنند

4 خطر پنهان درد شکمي در زمان قاعدگي

چرا سرطان هاي دستگاه گوارش در بين مردان در حال افزايش است؟

وقتي قلب جنين مي ايستد!

ويتامين هاي مورد نياز بدن کودکان را بشناسيد

آقايان اين 10 اشتباه خطرناک را در مورد سلامت خود انجام ندهيد!

چرا بايد بيضه هاي نوازد تازه متولد شده معاينه شود؟

بهترين سن باروري در زنان و مردان

علت مشاهده خون در ادرار مردان چيست؟

علت لکه بيني در ماه هاي مختلف بارداري

ممکن است دليل سقط جنين مکرر، مردان باشند!

چرا بايد از شکم بند بارداري استفاده کنيد

مردان 14 تا 20 ساله اي که دچار کمبود ويتامين D هستند

روش تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن بيماري پروستات

سرخک چيست؟ + علائم سرخک و درمان سرخک در کودکان

علت سردرد در کودکان چيست؟

واکسن سه گانه کودکان چه عوارضي دارد؟

درمان اسهال نوزادان در خانه با نکاتي طلايي

خونريزي در بارداري چه علتي دارد و چه زماني خطرناک است؟

مصرف ويتامين D در دوران بارداري به چه صورت است؟

بيماري هاي زنانه که دير تشخيص داده مي شوند

سلامت پروستات را با اين گياهان تضمين کنيد

چرا کودکان از حمام کردن مي ترسند و چطور اين ترس را کم کرد؟

بالارفتن فشار خون بر اثر نشستن طولاني مدت در خانم ها

علت و درمان کمر درد قاعدگي

در زمان پريود از انجام اين کارها جدا بپرهيزيد

نکاتي فوق العاده مهم راجع به تب کودکانمان

کيست تخمدان به سراغ چه زناني مي رود؟

تيز كردن هوش كودكان!؟

نشانه هاي هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

صفحه رشد تا چه زماني باز است؟

7 زنگ خطر در اوايل بارداري

ضربه در بارداري مساوي است با سقط‌جنين؟

5 علامتي که نشان مي دهد دوقلو بارداريد!!

چرا بعضي بچه ها هميشه مريض هستند؟

عوامل تشديد افسردگي پس از زايمان

واريکوسل؛ پاسخ به 20 سوال متداول

در ماه دوم بارداري حواستان به اين موارد باشد

سرطان تخمدان و علايم هشدار دهنده اي که هر زني بايد بداند

درد سينه ها نشانه ي چيست؟

علت مشاهده خون در مايع مني مردان چيست؟

علت مرگ جنين در داخل شکم در ماه هاي مختلف

علت دو بار پريود شدن در يک ماه چيست؟

سرطان پروستات در زنان چگونه امکانپذير است؟

تاثير هر کدام از روش هاي پيشگيري از بارداري بر پريود

عمل کورتاژ چيست؟ کورتاژ چرا و چگونه انجام مي شود؟

هورمون ها چطور باعث چاق شدن شما مي شوند؟

نکاتي که مردها براي سالم ماندن بايد از زن ها ياد بگيرند

7 نشانه از بيماريهاي خطرناکي که خانم ها ناديده مي گيرند

آلت تناسلي مردان با افزايش سن کوچک مي شود؟