آخرین اخبار

زندگي زناشويي تان را با چند مهارت ساده عاشقانه کنيد! روابط عاطفي

زندگي زناشويي تان را با چند مهارت ساده عاشقانه کنيد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - چند مهارت مهم که نجات دهنده زندگي زناشويي تان است!!

گاي وينچ (Guy Winch)، روانشناس خانواده که بيشتر از 20 سال است به همسران کمک مي‌کند عقيده دارد شادي و رضايت در يک رابطه بستگي به سه عامل اصلي دارد و مهمتر اينکه اين عوامل در نهاد ما نيستند و بايد آنها را ياد بگيريم و تمرين کنيم. او از عادت‌هايي صحبت مي‌کند که به زوجين کمک مي‌کند سالهاي سال از رابطه‌ي خود راضي و خوشنود بمانند.
در اين مطلب مي‌خواهيم در مورد اين عادت‌ها و مهار‌ت‌ها بگوييم. به گفته‌ي روانشناسان ياد گرفتن و به کار بستن اين مهارت‌ها از هر روز مسواک زدن دندان‌هاي‌تان هم ضروري‌تر است!

همدلي کنيد

همدلي يعني اينکه بتوانيد خودتان را به جاي کس ديگري تصور کنيد و طبق اين فرض و برداشت به او بازخورد بدهيد، حمايتش کنيد، دلداري‌اش بدهيد و با هم شاد يا غمگين باشيد. شايد فکر کنيد بعد از سالها زندگي کردن با همسرتان ديگر همديگر را خوب مي‌شناسيد، اما اين مي‌تواند مانعي بر سر راه همدلي و همراهي شما در رابطه‌‌تان باشد. براي اينکه دچار اين اشتباه نشويد، همدلي را تمرين کنيد.
سعي کنيد خودتان را جاي همسرتان بگذاريد، چشمهاي‌تان را ببنديد، شخصيت او را بگيريد و خود را در موقعيتي که او در آن هست تصور کنيد، سعي کنيد بفهميد چه احساسي دارد. عقيده و نظر خود را در مورد مسئله‌اي که پيش آمده فراموش کنيد، سعي کنيد هيجانات طرف مقابل را درک کنيد. اين کار به شما اجازه مي‌دهد همدلي خود را نشان دهيد؛ اين براي يک رابطه‌ي سالم و شاد ضروري است.

هيجانات همديگر را درک کنيد

نکته‌ي قبلي پيش زمينه‌ي اين توصيه است. منظور ما از درک هيجانات اين است که نه تنها وقتي همسرتان دچار دردسري شد بايد خودتان را جاي او بگذاريد، بلکه بايد حين بحث و جدل‌ها و دعواهاي‌تان هم بايد اين کار را بکنيد. البته در بحبوحه‌ي اختلافات افراد بسيار اندکي هستند که مي‌گويند: تو حق داري چنين احساسي داشته باشي و من اين را درک مي‌کنم. به نظر مي‌رسد گفتن اين حرف همه چيز را بدتر مي‌کند، اما اينطور نيست. اين کلمات مي‌توانند جادو کنند! همسر شما خواهد فهميد که شما احساسات او را درک مي‌کنيد و حتي شما هم ناراحتيد و احساسي مانند او داريد. اين درک و همدلي باعث مي‌شود عصبانيت فروکش کرده و احساسات منفي فراموش شود.

ادب و توجه داشته باشيد

همه‌ي ما تمايل داريم اهميت ريز رفتارهاي مودبانه و توجه را دست کم بگيريم. معمولا يک چرخه‌ي معيوب در روابط شکل مي‌گيرد: يکي از طرفين نشان مي‌دهد که رنجيده و ناراحت است، طرف مقابل هم همين کار را مي‌کند، و اين باعث اختلافات جدي مي‌شود.
در چنين مواردي نشان دادن توجه و علاقه مثلا با يک دسته گل، يک شکلات مورد علاقه، يک شام خوشمزه يا حتي يک در آغوش گرفتن ساده مي‌تواند کمک کند تندي‌ها و دلخوري‌ها برطرف شده و اين چرخه‌ي معيوب بشکند. البته اگر موضوع دلخوري و ناراحتي چيزي باشد که نتوان آن را دست کم گرفت و به راحتي از آن گذشت، اين نوع توجه و علاقه نشان دادن‌ها نمي‌تواند اصل مشکل را برطرف کند اما اگر موضوع خيلي هم بد و جدي نباشد نبايد اهميت اين تاکتيک را ناديده بگيريد.

شراکت و همکاري داشته باشيد

برخي از همسران آنقدر به همديگر عادت مي‌کنند که انگار با هم هم اتاقي هستند! هر کسي زندگي خودش را دارد! در چنين شرايطي معمولا عقايد و نظرات طرف مقابل ناديده گرفته مي‌شود و در تصميم گيري‌ها شراکتي وجود ندارد. اين بدترين کاري است که مي‌توانيد بکنيد. اين رويکرد در بيشتر مواقع منجر به درگيري‌هاي مکرر و جدايي عاطفي مي‌شود. براي اينکه از بروز چنين شرايطي پيشگيري کنيد بايد در تصميم‌ گيري‌ها مهم، نظر همسرتان را هم بخواهيد. زيرا اين تصميم‌ها هم بر زندگي شما تاثير مي‌گذارند و هم بر زندگي همسرتان.

گمانه زني نکنيد

وقتي همسرتان حرفي مي‌زند که خنثي است يا حتي حرف قشنگي مي‌زند سعي نکنيد کلماتش را بررسي و قضاوت کنيد. با اين جرقه‌ي اختلافي را مي‌زنيد که وجود ندارد. در هيچ شرايطي گمانه زني نکنيد، فقط از همسرتان بپرسيد دقيقا چه منظوري داشته است.

قدرداني کنيد

از هر فرصتي براي قدرداني از همسرتان استفاده کنيد. شايد باور نکنيد ولي اين کلمات هم جادو مي‌کنند! همسر شما احساس خواهد کرد که مفيد است، به او نياز داريد و مي‌فهمد که واقعا اينطور فکر مي‌کنيد. مطمئن باشيد شما هم کلماتي چون «متشکرم» را بيشتر خواهيد شنيد، نه فقط بابت کارهاي بزرگ، بلکه حتي براي کارهاي عادي و روزمره.

کمک‌ها و کارهاي همسرتان را دست کم نگيريد

تمام رابطه‌ها به حد و حدود و تعهدات و مسئوليت‌ها نياز دارند و شما نبايد هيچ چيزي را در رابطه‌ي خود دست کم بگيريد. براي اينکه در يک رابطه هر دو طرف راضي باشند، بايد روي آن کار کنند، ياد بگيرند که با هم حرف بزنند و مشکلات را حل کنند و با هم سازش کنند. حرفها و رفتارهاي همسرتان را بي‌اهميت فرض نکنيد، چون در اينصورت او نيز همين کار را خواهد کرد.

توقع نداشته باشيد همسرتان شما را شاد کند

خيلي‌ها فکر مي‌کنند کسي که دوست‌شان دارد مسئول احساس شادي و رضايت آنهاست. اين فقط تا حدي درست است. شادي شما به عهده‌ي هيچکس ديگر نيست، مسئول آن خود ِ شما هستيد. اگر قبل از شروع رابطه‌تان زندگي شادي نداشتيد، اين رابطه فقط مي‌تواند موقتا شرايط‌تان را بهتر کند چون کمي بعد، احساسات گذشته برخواهند گشت. شما خودتان معمار شادي و رضايت‌تان هستيد، اين را هرگز فراموش نکنيد!

پشت سر همسرتان حرف بدي نزنيد

هرگز در غياب همسرتان در موردش چيز بدي نگوييد. مشکل فقط اين نيست که او دير يا زود متوجه خواهد شد و خواهد رنجيد، بلکه مشکل شما نيز دير يا زود حل خواهد شد اما مادر يا دوست‌تان که از همسر خود پيش او شکايت کرده‌ايد، حرف‌هاي بد شما پشت سر همسرتان را هرگز فراموش نخواهد کرد.
هوشمندانه‌تر عمل کنيد و مشکلات خود را بين خودتان حل و فصل کنيد. وقتي هر دو عصباني هستيد به دنبال پيدا کردن راه حل نباشيد و هر وقت آرام شديد در موردش گفتگو کنيد.


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟