آخرین اخبار

براي نشان دادن آزمايش به پزشک بايد ويزيت پرداخت شود؟ اجتماعي

براي نشان دادن آزمايش به پزشک بايد ويزيت پرداخت شود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - براي نشان دادن آزمايش، به پزشک ويزيت ندهيد

ايرج حريرچي سخنگوي وزارت بهداشت در نشست خبري در پاسخ به سوالي در مورد خبر استعفاي سيدحسن هاشمي وزير بهداشت، اظهار داشت: اين خبر صدردصد شايعه و 150 درصد بي‌اساس است. هاشمي قوي‌تر از گذشته به فعاليت مشغول بوده و از صبح زود روز گذشته تا 3 بامداد مشغول بازديد از بيمارستان‌ها بود و 8 صبح امروز نيز در شوراي معاونين وزارتخانه حاضر شد.
رئيس جمهور و وزير بهداشت رابطه آنها در سطح عالي و در بالاترين رتبه در 5 سال گذشته بوده ولي برخي وقت آزاد دارند و از اين شرايط براي شايعه‌پراکني استفاده مي‌کنند.

ماجراي توليد واکسن HPV

سخنگوي وزارت بهداشت درمورد توليد واکسن HPV اظهار داشت: بايد واکسن‌هاي ضروري که از بيماري‌هاي مهم پيشگيري مي‌کند را بايد گسترش دهيم که يکي از اين موارد که مورد توصيه سازمان جهاني بهداشت بوده و در اولويت ما به دلايل علمي است واکسن HPV به شمار مي‌رود.
اين واکسن از دو بيماري مهم که يکي زگيل تناسلي و ديگر سرطان‌هاي اين ناحيه همچون سرطان دهانه رحم است را پيشگيري مي‌کند که بيش از 100 نوع از اين ويروس را داريم که برخي عامل زگيل و برخي عامل سرطان است.
سرطان دهانه رحم دوازدهمين سرطان شايع در زنان است و در سال 94، 927 مورد از آن در کشور گزارش شد ولي 5 درصد مردم در طول عمر خود به زگيل تناسلي مبتلا مي‌شوند که اين مساله بيشتر در زنان کمتر از 24 سال و مردان 25 تا 29 سال رخ مي دهد.
از عوارض زگيل‌هاي تناسلي اختلال در روابط جنسي که درنهايت مي‌تواند منجر به طلاق شود است. همچنين اين مشکل جنبه‌هاي قانوني ايجاد مي‌کند چرا که در پزشکي قانوني اجازه طلاق به دليل بيماري لاعلاج نيست.
از طرفي امکان بهبودي اين زگيل کم بوده و پرهزينه است و گاهي بيماران براي درمان به مکان‌هايي مراجعه مي‌کنند که عوارض زيادي براي آنها به همراه دارد. همچنين زگيل‌هاي تناسلي مشکلات رواني همچون افسردگي، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس را به همراه دارند.
از سال‌هاي گذشته دنبال توليد اين واکسن بوده‌ايم و مطالعات ابتدايي آن انجام شده است همچنين واکسن‌هاي موجود وارداتي در کشور سه بار بايد تزريق شوند که قيمت قانوني آن براي هر بار 273هزار تومان است که برخي از مراکز خصوصي نيز مبلغ بيشتري دريافت مي‌کنند.
بنابراين راه درست اين بوده که واکسن را در داخل توليد کنيم و از طرفي براي دو واکسن ديگر مشمول موافقت رهبري براي برداشت از صندوق ذخيره ملي شديم و اين واکسن را نيز در ايران توليد خواهيم کرد.
سخنگوي وزارت بهداشت يادآور شد: دانشمندان جوان ايراني قادر به توليد اين واکسن بوده و بايد توجه داشت که توليد هر واکسن توانايي توليد چند واکسن ديگر را نيز ايجاد مي‌کند. از طرفي اين واکسن در دنيا بازار قابل توجهي داشته و قيمت دلاري آن گران است. بنابراين رقابت براي توليد ارزان آن وجود دارد که ان شاءالله ما نيز بازار صادراتي در اين زمينه خواهيم داشت.
=از خيره‌ها و سازمان‌هاي مردم نهاد که صلاحيت عمومي آنها به غير از وزارت بهداشت تعيين مي‌شود و ما ارتباط علمي و بهداشتي درماني با آنها داريم جهت همکاري در اين زمينه استقبال مي‌کنيم تا بتوانيم اين واکسن را در کشور توليد کنيم.
اهتمام جدي براي توليد اين واکسن را داريم و مقام معظم رهبري نيز ديروز تاکيد به ارتقاء توليد ملي و تقويت اقتصاد مقاومتي داشته اند.
همچنين ما همه برنامه‌هايمان را اولويت‌بندي مي‌کنيم و بايد توجه داشت گسترش واکسن‌ها در دهه اول انقلاب مناسب بود ولي پيشگامي فراهم آوري واکسن طي دو دهه گذشته دچار افول شد ولي طي سال‌هاي اخير اين پوشش بهتر شده که واکسن هپاتيت نيز از اين جمله است.

آمادگي گسترش نظام ارجاع در 10 استان کشور

حريرچي در ادامه در پاسخ به سوالي درمورد اشکالات سامانه سيب گفت: در زيرساخت‌هاي اين سامانه در حال حاضر اشکال داريم که با همکاري وزارت ارتباطات جهت ارتقاي آ‌ن اقدام مي‌کنيم و برخي از مسائل نيز با توجه به زمان‌بندي از پيش تعيين شده به تدريج گسترش مي‌يابد.
امادگي داريم براي 10 استان نظام ارجاع را گسترش دهيم و اقدامات لازم در اين زمينه صورت گيرد.

شرايط تاسيس داروخانه در درمانگاه‌ها

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: به داروخانه‌ها پروانه مستقل داده مي‌شود و تاسيس آن براساس پروانه داروساز داروخانه است نه پروانه درمانگاه.
ما از اينکه در مجاور درمانگاه‌ها داروخانه راه‌اندازي شود خوشحال مي‌شويم چرا که اين مساله نوعي خدمت به مردم حساب مي‌شود.

نشان دادن نتيجه آزمايش نياز به پرداخت ويزيت ندارد

سخنگوي وزارت بهداشت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اگر بيمار بخواهد نتيجه آزمايشش‌ را به پزشک جهت بررسي ارائه دهد آيا بايد پرداختي داشته باشد گفت: اين موضوع بحث پردامنه‌اي است اگر صرفا نشان دادن نتيجه باشد و پروسه يک بار ديدن بيمار خود پزشکان دريافتي نمي‌خواهند ولي اگر مداخلات درماني باشد و نياز به ارزيابي مجدد در نظر گرفته شود دريافتي از بيمار حاصل مي شود.
البته در اين زمينه تخلف‌هايي هم داريم چرا که در اين مورد قانون صريحي نداشته و بيشتر پزشکان بايد براساس معيار اخلاقي عمل کنند.

راه‌اندازي سامانه رضايت‌سنجي بيمار در مراکز بهداشتي دولتي

سال گذشته به صورت پايلوت سيستمي را جهت بررسي رضايت‌سنجي مردم راه‌اندازي کرديم و از اول امسال آن را به سراسر کشور تامين داديم. به طوري که براي بيشتر از 13 ميليون نفر پيامک ارسال شد و بيش از 2 ميليون و 500 مورد آن منجر به پاسخ دريافت شد.
در مورد نحوه خدمت‌رساني پزشکان مراقبين سلامت، روان‌شناسان و ... از طريق اين سيستم نظر سنجي مي‌شوند و از همه مردمي که به اين پايگاه‌ها مراجعه مي‌کنند درخواست ارائه شماره تلفن کرده و بلافاصله پس از اتمام خدمت به آنها پيامک مي‌دهيم.
ارتقاي سلامت جامعه و کيفيت خدمات همچنين ارتقاي سواد سلامت و استفاده از هزينه‌هاي اثربخش از اهداف اين طرح بوده که نتايج آن به تفکيک مرکز به مسئولين محلي، وزارت بهداشت و مديران مربوطه ارائه مي‌شود.
سخنگوي وزارت بهداشت با بيان اينکه پاسخگويي‌ها تا کنون در اين زمينه مناسب بوده گفت: 3.51 درصد از مردم اعلام عدم رضايت کرده که برخورد نامناسب، ندادن آموزش لازم به مردم،‌گرما و سرماي محيط،‌انتظار طولاني‌مدت، کمبود لوازم بهداشتي و امکانات رفاهي از عمده دلايل اين عدم رضايت بوده است.
به تدريج ا ين سامانه را به ساير مراکز گسترش مي‌دهيم و اکنون اين اقدام تنها براي مراکز بهداشتي دولتي بوده و در ‌آينده آن را به درمانگاه‌هاي دولتي و سپس بخش خصوصي تسري مي‌دهيم.

تعطيلات طولاني‌مدت در ارائه خدمات درماني مشکل ايجاد مي‌کند

سخنگوي وزارت بهداشت گفت: تعطيلات رسمي همچون تعطيلات هفته گذشته سبب بروز صدمه و مشکل در ارائه خدمات درماني و بهداشتي شده و نارضايتي قابل توجه بيماران را به همراه دارد بنابراين متعادل کردن، مشارکت نظام پزشکي و بخش خصوصي در تعطيلات جهت ارائه خدمت به مردم و اختصاص اعتبارات بيشتر به مراکز دولتي در اين شرايط مي‌تواند براي ما و کمک به مردم نقش بزرگي را ايفا کند.


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد