آخرین اخبار

با همسر دروغگو چه بايد کرد؟ چرا زن و شوهر به يکديگر دروغ ميگويند؟ روابط عاطفي

با همسر دروغگو چه بايد کرد؟ چرا زن و شوهر به يکديگر دروغ ميگويند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - درمان دروغگويي همسر

يکي از عواملي که باعث از بين رفتن اعتماد در افراد مي شود، دروغگويي است. افرادي که به اين کار عادت کرده اند به مرور زمان اعتبار خود را نزد ديگران از دست خواهند داد. در زندگي زناشويي دروغگويي باعث اختلافات شديد بين همسران خواهد شد. در اين گفتگو دکتر محمدرضا خدايي عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي توضيح مي دهد که با همسر دروغگو بايد چگونه رفتار کنيم؟

علت رواني دروغ گفتن و تحليل رواني آن چيست؟

دروغگويي از مسائلي است که در همه اديان نسبت به آن واکنش منفي نشان داده شده و به همين دليل مي گويند دروغگو دشمن خداست، اما متاسفانه افرادي به مرور زمان به اين کار عادت مي کنند و کم کم اين مساله در روابط اجتماعي، فردي، خانوادگي و شغلي شان اثر منفي خواهد گذاشت. دروغگويي نه تنها کار ناپسندي است، بلکه به مرور زمان اعتبار فرد را نزد ديگران از بين مي برد. وقتي فردي که به اين کار عادت کرده، وارد زندگي زناشويي مي شود مشکلاتش دو چندان خواهد شد.
دروغ گفتن هميشه به اين معنا نيست که فرد عمدا مي خواهد به ديگري آسيب برساند اما ممکن است نتيجه نامطلوب حاصل دروغگويي او باشد. بعضي افراد دروغ مي گويند چون مي خواهند خودشان را ثابت کنند. در واقع دروغ گفتن براي آنها نوعي رفتار دفاعي است، براي مثال کودک طي مراحل رشد متوجه مي شود دروغ مي تواند او را از بسياري از عصبانيت ها و تنبيه هاي پدر و مادر يا اطرافيان حفظ کند. به عبارتي دروغ راهي است که فرد مي تواند نظر مثبت اطرافيان را به دست بياورد و عمل ناشايست و بد خود را پنهان کند.

چه افرادي بيشتر دروغ مي گويند؟

افرادي که ضداجتماعي هستند چون دوست ندارند قانوني در زندگي شان باشد و کساني که احساس حقارت مي کنند چون نمي خواهند ديگران از ضعف هاي آنها آگاه شوند.

چرا برخي افراد بر اين باور هستند که دروغشان مصلحتي است و مشکلي ندارد؟

افراد پشت اين حرف پنهان مي شوند چون مي خواهند احساس بد کمتري را بعد دروغ گفتن تجربه کنند. متاسفانه دروغ هاي مصلحتي هميشه بدترين نوع دروغ ها هستند و خيلي از افرادي که به دروغ عادت مي کنند، اسم اين کارشان را مصلحت مي گذارند.

مگر دروغ مصلحتي هم مي شود؟

نه، نمي شود و افرادي که به بلوغ کامل فکري و شخصيتي نرسيده اند از اين بهانه بيشتر استفاده مي کنند، در صورتي که متوجه نيستند اگر اين کار را انجام دهند به مرور زمان ديگران حتي حرفه اي راست آنها را هم نمي پذيرند.

همسر دروغگو چه تاثيري بر رابطه زناشويي مي گذارد؟

متاسفانه هيچ چيز بدتر از اين نيست که نتوانيم به همسرمان که نزديکترين فرد در زندگي مان است، اطمينان کنيم. مسلما زندگي کردن با همسر دروغگو اصلا خوشايند نيست. ممکن است بار اول و دوم که او دروغ مي گويد و شما متوجه مي شويد، چندان عکس العمل خاصي نشان ندهيد اما بعد از مدتي، کم کم نسبت به او بي اعتماد مي شويد يا گاهي با او به تندي و با عصبانيت برخورد مي کنيد. بسياري از خانم ها نمي توانند متوجه شوند چرا همسرشان به آنها دروغ مي گويد، در حالي که آنها با صداقت و درستي تمام رفتار مي کنند و تمام زندگي شان را وقف خانواده کرده اند يا برعکس.

درست است که گاهي خود همسر با رفتارهايش باعث دروغگويي طرف مقابلش مي شود؟

بله، اين مورد يکي از موارد مهمي است که باعث ترغيب دروغگويي بيشتر در فرد مي شود، براي مثال وقتي مردي با دوستش به تفريح مي رود و هنگام بازگشت به خانه و تعريف ماجرا براي همسرش مورد مواخذه قرار مي گيرد، طبيعي است که دفعه بعد، قرار با دوستانش را به همسرش نخواهد گفت و کم کم همين نگفتن ها باعث ايجاد سوء تفاهم و عدم صداقت در زندگي مي شود.
بنابراين نمي توان گفت يک شوهر دروغگو نسبت به احساسات همسرش بي اعتناست. درحقيقت ممکن است او به دليل بعضي رفتارهاي همسرش به يک فرد دروغگو تبديل شده باشد.
به اين ترتيب دروغ گفتن براي همسران راهي مي شود براي حفظ شخصيت، ايجاد آرامش و دوستي در خانواده. براي مثال فرد مي تواند اين گونه با خود فکر کند که من ترجيح مي دهم درباره کارهايم دروغ بگويم تا اينکه بخواهم کاري را که دوست دارم، کنار بگذارم.

راه حل تان براي درمان دروغگويي همسر چيست؟

بهترين راه حل براي اينکه همسرتان ديگر دروغ نگويد اين است که شرايطي را در خانه فراهم کنيد که او ديگر مجبور به دروغ گفتن نشود. اگر زن و شوهر بتوانند کمي يکديگر را آزاد بگذارند و هر کدام به ديگري اجازه دهند آن طور زندگي کند که دوست دارد، به مرور تبديل به دو دوست مي شوند و ديگر لزومي ندارد به همديگر دروغ بگويند. به طور کلي بايد گفت هر فرد به فضايي براي نفس کشيدن نياز دارد و وقتي اين فضا فراهم شود، دروغ گفتن متوقف خواهد شد.
وقتي زني به شوهرش اعتماد کامل دارد و مطمئن است که شوهر به او دروغ نمي گويد، مسلما رفتار ديگري خواهد داشت و در مقابل مردي هم که احساس کند همسرش به او اطمينان و اعتماد دارد، از هر کاري که آرامش زندگي را به هم بزند، مي پرهيزد. تغيير رفتار، زمان بر و سخت است و مشاهده آثار اين تغيير رفتارها نيز مدتي طول مي کشد. شما نمي توانيد يک شبه همسر دروغگويتان را تغيير دهيد.

آيا وقتي کسي دروغ مي گويد نبايد به روي او آورد، به خصوص در زندگي زناشويي؟

نه، موافق نيستم. به نظرم اگر هرگز به روي فرد نياوريم در واقع به او اجازه داده ايم به رفتارش ادامه دهد و ما را با دروغ گفتن هايش بيشتر بيازارد. من مي گويم به روي او بياوريد اما بجا و با رفتاري منطقي و خارج از هر گونه دعوا و خشونت، مثلا در يک فضاي مناسب که حال هر دوي تان خوب است به طور غير مستقيم به او بگوييد متوجه دروغش شده ايد و سعي کنيد ماجرا را هم خيلي طولاني و کشدار نکنيد چون اصلا به صلاح نيست.

دروغگويي زن و شوهر بيشتر اوايل زندگي به وجود مي آيد؟

ابتداي زندگي قرار است دو نفر که در دو خانواده و در فضاي مختلف بزرگ شده اند زير يک سقف با يکديگر زندگي کنند و خيلي طبيعي است مشکلاتي به وجود بيايد، مثلا مرد نزد مادرش مي رود و به همسرش نمي گويد، اما يادمان باشد بهتر است از همان ابتدا سنگ هاي زندگي مان را درست و با صداقت بچينيم تا آخر راه آنچه که با هم ساخته ايم روي سرمان خراب نشود و در اين راه هيچ چيز بهتر از صداقت نيست.

اگر اعتماد مان را نسبت به همسرمان از دست داديم، چه کنيم؟

اگر اعتمادتان را از دست داده ايد و احساس مي کنيد ديگر نمي توانيد با دروغگويي همسرتان کنار بياييد، بهتر است دنبال راه حل براي مواجهه با دروغگويي همسرتان باشيد. قطعا با انتخاب راه حلي مناسب، نه تنها مي توانيد رفتار درستي داشته باشيد، بلکه خواهيد دانست چگونه احساستان را مديريت و آنها را ابراز کنيد. گفت و گو کردن يکي از راه حل هاست. البته لازم است خودتان را آماده شنيدن هر حقيقتي بکنيد.
ممکن است همسرتان مسائلي به شما بگويد که غافلگير شويد يا دوست نداشته باشيد آنها را بشنويد. البته ممکن است بعضي از دلايلي که همسرتان بيان مي کند، شما را قانع کند. به طور کاملا روشن و صريح به او بگوييد که حرف هايش را قبول داريد، اما دوست نداريد حتي به خاطر آن دلايل هم دروغ بشنويد ولو اينکه به قيمت ناراحتي بسيار شما تمام شود. بهتر است در انتهاي صحبت تان، خط قرمزها و حدها را براي همديگر مشخص کنيد و به همسرتان بگوييد جايز به دروغ گفتن نيست و شما پس از اين او را بابت دروغ هايش نخواهيد بخشيد.

والدين دروغگو چقدر در تربيت يک کودک دروغگو موثر خواهد بود؟

بسيار زياد، کودکي که شاهد دروغگويي والدينش نسبت به يکديگر است، نه تنها در آينده اين رفتار را با همسر خود خواهد داشت. بلکه به سختي نيز به ديگران اعتماد خواهد کرد بنابراين والدين نقش مهمي در پرورش يک فرد دروغگو در جامعه دارند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : با نشانه هاي دروغ و دروغگو بيشتر آشنا شويم

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بهترين واکنش به همسري که دروغ مي گويد چيست؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : همسر دروغگويتان به خاطر شما دروغ مي گويد!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : همسر دروغگو يتان را با اين ترفندها شناسايي کنيد!!


منبع : salamat.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

همسران جوان بخوانند : همه چيز درباره رابطه جنسي

چگونه ميل جنسي مان را زياد کنيم؟

بعد از دعوا با همسرتان اين کارها را نکنيد!!

فرزند مسئوليت پذير مي خواهيد؟ اين 6 گام به شما کمک مي کند

رابطه با خانواده همسر، چگونه رابطه بهتري داشته باشيم؟

اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اگر اين نشانه ها را دارد، ترکش کنيد!!

آنچه که زنان آرزو دارند مردان درباره آنها بدانند

وقتي شوهرتان با شما قهر مي‌کند چگونه رفتار کنيد؟

10 نکته مهم در زندگي زناشويي که هر زن و مردي بايد بداند

برقراري روابط عاشقانه با مردان متاهل!!

نقش‌ مادران در كاهش‌ عوارض بلوغ دختران

چطور بعد از يک دعوا دوباره آشتي کنيم؟

با چهار سياست زنانه مردان را حرف شنو کنيد

خيانت همسرتان را با اين نشانه ها متوجه شويد!!

8 مرد خطرناک براي ازدواج!!

احترام در رابطه زناشويي چگونه ايجاد مي شود؟ حتما زوج ها بخوانند

11 رازي که بايد از همسرتان پنهان کنيد!!

شکوفا کردن خلاقيت کودک با چند پيشنهاد ساده

4 ترفند زنانه براي عاشق کردن همسر!!

رفتارهاي مردانه اي که زنان از آنها بيزارند، آقايان بخوانند!!

رابطه جنسي لذت بخش با ترک 12 اشتباه ساده!!

متاهلم اما علاقه مند به دوستي با زنان ديگر هستم!!

10 نکته که به شما مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

زندگي زناشويي تان را با اين ترفندها نجات دهيد!

نحوه صحيح رفتار با شوهر، فقط خانم ها بخوانند!!

5 قانون تربيت کودک که بايد از ژاپني ها بياموزيم!

رموزي ناياب از ازدواج که همه بايد بدانند!!

11 کار غلطي که نبايد جلوي فرزندتان انجام دهيد!!

10 راه براي حرف شنو کردن کودکان

قوانيني که براي حفاظت از کودک بايد به او بگوييد، از قانون لباس زير تا ...

5 توصيه براي مشورت با فرزند قبل از سن بلوغ!!

بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوي آرايش کردن دختران خردسال را بگيريم؟

9 نشانه که مي گويد براي ازدواج آماده ايد!!

بعد از شکست عشقي اين کارها را هرگز نکنيد!!

براي داشتن يک رابطه طولاني مدت اين مقاله را بخوانيد!!

در اولين قرار ملاقات عاشقانه تان اين سوالات را نپرسيد!

منظور مرد علاقه تان از گفتن اين جملات چيست؟

پسر مورد علاقه تان را اينگونه عاشق کنيد!!

ازدواج با اين دلايل ممنوع!!

اگر جوابتان به اين سوالات مثبت است، با اين مرد ازدواج نکنيد!!

دعواي شما با همسرتان اين فوايد جالب را دارد!!

فکر مي کنم همسرم در اينستاگرام به من خيانت مي کند!!

اين 10 جمله را هرگز به مادرشوهرتان نگوييد!!

حل اختلافات زن و شوهري با 6 کليد اصلي

سوالات جنسي که پاسخ شان را بايد بدانيد!

6 راز دوام ازدواج والدين تان که بايد بدانيد!!

متاهلان و کارهاي ممنوعه اي در اينستاگرام!!

عشق واقعي بين زن و مرد 20 نشانه اصلي دارد!!

حرف هاي جالب همسر يک هنرمند مشهور از دلايلي که زندگي مشترکش را تباه کرد!!

چگونه پسري که عاشق اش بودم را بعد از ازدواج فراموش کنم؟