آخرین اخبار

مطالبه 400 هزار دلاري دزدان دريايي براي آزادي صيادان ايراني اجتماعي

مطالبه 400 هزار دلاري دزدان دريايي براي آزادي صيادان ايراني

  بزرگنمايي:

چه خبر - 3 سال براي آزادي صيادان تلاش کرديم

حدود سه سال و نيم پيش لنج صيادان و ماهيگيران در آب‌هاي آزاد توسط دزدان دريايي سومالي ربوده شد. پس از اين حادثه تعدادي از صيادان نجات يافته و تعدادي به دليل شرايط سخت اسارت جان باختند.
به تازگي چهار نفر از صيادان سيستان و بلوچستاني که يک نفر از آنان کنارکي و سه نفر ديگر از شهرستان ايرانشهر بودند به همت سربازان گمنام امام زمان (عج) از چنگ دزدان دريايي سومالي رهايي يافتند و به ايران بازگشتند.
بازگشت اين صيادان شور و شعف خانواده هاي صيادان و مردم را به همراه داشت .
در مدت اسارت اين افراد، پروين صباحي همسر يکي از صيادان به نام جمال الدين دهواري به عنوان نماينده خانواده هاي اسرا با رسانه ها و وزارت امور خارجه رايزني مي‌کرد و پيگير وضعيت صيادان بود و از طرفي هم صداي خانواده هاي اين صيادان بود و در جمع آوري کمک و راهنمايي خانواده هاي آنان پيشتاز بود که متاسفانه همسر او در جمع صيادان آزاد شده نيست و همچنان همسرش به همراه سه صياد ديگر سيستان و بلوچستاني در اسارت دزدان دريايي سومالي است.
پروين صباحي گفت: آزادي اين صيادان بسيار خوشحالم کرد، من از نزديک شاهد مشکلات و رنج‌هاي اين خانواده ها بودم و خودم هم جزيي از اين خانواده‌ها هستم و کاملا خوشحالي شان را درک مي‌کنم و براي‌شان خوشحالم و اميدوارم همسر من و باقي صيادان هم آزاد شوند و به خانه برگردند.
در اين سه سال تلاش هاي زيادي براي آزادي صيادان ربوده شده انجام داديم و در ابتدا کمپيني براي آزادي آنان داشتيم که به دليل سوء استفاده‌هاي دزدان دريايي از رسانه‌اي شدن اين موضوع و بالا بردن مبلغ درخواستي شان مجبور به بستن اين کمپين شديم.
وي درباره وضعيت معيشتي خانواده گفت: از همان زماني که همسران‌مان اسير شدند پيگير وضعيت خانواده‌هاي‌شان بودم و بعد از درخواست دولت ليست خانواده ها را به کميته امداد امام خميني(ره) دادم و خانواده‌هاي کنارکي تحت پوشش کميته قرار گرفتند و از خانواده‌هاي صياداني که در ايرانشهر زندگي مي‌کردند هم خواستم که به کميته امداد ايرانشهر بروند و تحت پوشش قرار بگيرند.
با وزارت خارجه در ارتباط هستيم و به ما گفتند پيگير آزادي ساير صيادان هستيم و بايد صبر کنيد.
دزدان دريايي هر سال مبلغ درخواستي‌شان را براي آزادي صيادان بيشتر مي‌کنند؛ سال اول از ما 150 هزار دلار خواستند و در آخرين تماسي که چهار روز پيش با همسرم داشتيم گفتند که بايد 400 هزار دلار پرداخت کنيم تا آزادشان کنند.
مسئولان با پرداخت پول مشکلي ندارند اما هيچ رابط و سفارتي در سومالي براي ايجاد رابطه نيست و طرف حساب‌مان دزداني هستند که هيچ منطقي ندارند.
به گفته پروين ، همسرش در آخرين تماسي که با او داشته از سختگيري کمتر دزدان دريايي به دليل ماه رمضان در روزهاي اخير خبر داده است .
وي درباره زندگي شخصي و فرزندانش گفت: سه فرزند دختر دارم و من هم تحت پوشش کميته امداد هستم و براي تامين خرج زندگي ام خياطي مي‌کنم و روزگارم را مي گذرانم. دخترانم مدام بهانه نبود پدرشان را مي‌گيرند و مي گويند کاش پدرمان آزاد مي‌شد و مشکلاتمان را حل مي‌کرد. دختر بزرگم براي رفت و آمدهايش مشکل دارد و در اين سن نياز به حضور پدرش دارد و جاي خالي او را هميشه حس مي کند .
خيلي خوشحالم که چراغ اميد خانه‌هاي اين چهار صياد روشن شد و سرپرست‌شان به خانه بازگشت اما از تمامي رسانه ها و دولت مي‌خواهم چهار صياد باقيمانده در دست دزدان دريايي را فراموش نکنند و پيگيري آزادي‌شان باشند تا لبخند به لبان فرزاندان من هم بازگردد.

ملوانان ربوده شده سيستاني

عابده کوسل همسر شير محمد تابه زر ، صيادي که به همراه سه صياد ديگر روز پنجشنبه هفدهم خرداد آزاد شد، هم گفت: از آزادي همسرم خيلي خوشحالم. باورم نمي شود که آرزوي ديدار همسرم بر دل فرزندانم نماند و بالاخره پدرشان را بعد از چند سال دوري مي بينند.
در اين چند سال سختي هاي زيادي کشيديم؛ سه فرزند دارم و در خانه پدرم زندگي مي‌کنيم، پدر و برادرم هم تنگ دست هستند و هرچه سر سفره شان بود به من و فرزندانم هم مي دادند و کمک‌مان مي کردند.
عابده و فرزندانش در اين مدت تحت پوشش کميته امداد بوده اند اما به‌گفته خودش حمايت خاصي نشده اند و تنها کارت حمايتي اين نهاد را دريافت کرده اند.
منبع درآمدمان تا زماني که همسرم در کنارمان بود صيادي بود و الان با توجه به اتفاقي که افتاد از صيادي مي ترسيم و دريا رفتن مشکل است .
وي درباره احساساتش بعد از آزادي همسرش گفت: خدا را شکر که چشم‌مان دوباره شيرمحمد را مي بيند، همين که در شهر باشد و کنارمان باشد برايم کافيست و براي ادامه زندگي‌مان خدا بزرگ است و کمک مي کند.
حنا دختر شير محمد تابه زر هم اظهار داشت : در زمان اسارت هر بار که با پدرم تلفني صحبت مي کرديم ناراحت بود و دلتنگ از دوري ما و اين ناراحتي در صدايش پيدا بود اما از زماني که آزاد شده روحيه اش عوض شده و خيلي خوشحال است.
امروز قرار است پدرم به خانه برگردد و در فرودگاه چابهار او را ببينم ، سال هاست انتظار اين روز را مي کشم و براي ديدنش دل توي دلم نيست و تا صبح لحظه شماري مي کنم.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد